Author |
Topic |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:42:30
|
I och med releasen av pink flouyds Dark side of the moon på SACD riktade mannen James Guthrie kritik mot att MLP-algoritmen på DVD-Audio har dåligt utformade antivikningsfilter.
Läs: quote: James Guthrie addresses the audience at the ‘Dark Side of the Moon’ launch party in New York. DVD-Audio cannot be considered ‘high resolution’ – James Guthrie’s speech at the ‘Dark Side of the Moon’ press event in New York impressed upon attendees, including High Fidelity Review’s own Brett Rudolph.
Addressing the contentious subject of whether to release Pink Floyd’s classic album on DVD-Audio or SACD, James cited a number of reasons why he felt Super Audio CD was preferred.
“My principle concern about DVD-A is in the confusion that surrounds it. I speak daily to consumers and industry professionals alike, and I can assure you that the lack of understanding is very real,” James told High Fidelity Review this past Thursday, reiterating part of his New York oration.
This is certainly a valid issue, but it was his later remarks about the Meridian Lossless Packing process (the compression scheme used by DVD-Audio) that have subsequently had the most impact upon post-event discussions.
“The second issue I have with DVD-A relates to the MLP lossless encoding that apparently has not yet been optimised,” James told the New York audience. “Quick-fix high-frequency filters on the final product, also defeats the concept of a high-resolution format.”
David Kawakami, the SACD Project’s North America Director, was also at the event and as representative of the SACD cause, I asked if he could add a little more detail to James’ comments. “I believe what James was referring to in his remarks at the ‘Dark Side of the Moon’ launch was the use of high frequency filters to improve the packing efficiency of MLP,” he told me. “This practice to reduce audio bandwidth to gain program length is described in various published documents.”
...
De kommande svaren från Bob Stuart på Meridian är inte nådiga!
Läs resten av diskussionen här:
Kul diskussion om kritik mot MLP-algoritmen
Hälsningar
Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:54:56
|
Framstår som ett ganska så dumt/plumpt uttalande av James Guthrie. Man kan ju undra hur stor check han fick av sony |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:57:42
|
Ja det var ett klantigt uttalande. Det är dock inte säkert att han fått betalt av Sony för att säga det, somliga får för sig en sak, och sedan tror de på den ända in i döden, även om de hade fel. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:59:07
|
Jo, det där med mutan var mest menat som ett skämt |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 11:39:42
|
quote:
Knoppen: ... somliga får för sig en sak, och sedan tror de på den ända in i döden, även om de hade fel.
Några av dom även börjar att sälja sin "sak"... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 13:23:42
|
somliga får för sig en sak, och sedan tror de på den ända in i döden, även om de hade fel.
Ja, dom finns överallt! |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 14:14:45
|
Det är så mycket båg och blaj både med SACD och DVD-A kontra CD.
Bortsett från det faktum att mänsklighörsel inte går över 20kHz så kan jag inte annat än småskratta när man tänker på vad dessa gamla surdegar till analoga taper innehåller för övre musikalisk frekvens.
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 15:07:08
|
Ja det är skrattretande. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när de återutger gamla skruttiga analoginspelningar på SACD och DVD-Audio. Varför inte släppa de senaste plattorna istället? |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 15:21:27
|
Jag tycker att all musik som är äldre än 6 månader skulle förbjudas. På så sätt skulle man slippa alla gamla surdegar. Det är ju bara skit i alla fall. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 15:51:06
|
Ja fy, tänk på alla gamla plattor man har i bokhyllan. Få se nu, 6 månader, såååå många skivor hinner man väl inte köpa på 6 månader? Jag menar, man vill ju gärna ha mer än ett tjugotal att lyssna på.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 17:37:34
|
? |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 17:50:41
|
Musik som kommit ut på platta är redan passé. Har man inte kunnat lägga beslag på masterbandet redan från början är det bara att lägga ner... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:30:33
|
Nåja det finns väl mycket information på dom här masterbanden som inte är transkriberad till fullo. Om inte så mycket i lågbasen och högsta diskanten så i mellanregistret där sång och soloinstrument finns. Där kan de nya formaten vara motiverade. |
Hifiarkeologen |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 08:28:31
|
Usch ja! dessa format och deras anhängare.Själv har jag provat dom nya formaten och tycker att det inte är så speciellt.Vill man ha bättre ljud ur sitt kära format vilket det nu må vara så är det pengar som gäller "tyvärr" ju dyrare anläggning desto bättre ljud.En normal skivspelare med en normal pick up låter inte speciellt bra och en billig cd spelare är inte kul att lyssna på heller.Det finns till och med rätt billiga tweak som gör större nytta än nya format. |
Skeptiker |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 08:35:32
|
Vad gäller Pink Floyd's utgåvor så vill jag minnas att dom även hade åsikter om cd mediats begränsning eller dåliga ljud för några år sedan.Själv är jag en inbiten Pink Floyd fan och har det mesta dom spelat in.Dark Side Of The Moon har jag både på cd (remastrad) och vinyl (Japan pressning)och ingen av dom låter speciellt bra så troligen ligger felet på ett tidigare plan och så försöker dom skylla sin dåliga ljudkvalitet på cd och SACD mediet.I och med detta kom jag upp i 200 posts. Häpp! |
Skeptiker |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 08:44:36
|
Det finns inte en tillnärmas så hög upplösning som i det vanliga CD formatet. Dvs. en remastering till CD ger samma eventuella resultat.
|
|
|
|
Topic |
|