HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brus med Yamaha 620 receiver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boege
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:46:36  Show Profile Send boege a Private Message
Hej alla audiofiler! Hoppas att ni inte har något emot att besvara en fråga som gäller en fler(än 2)kanalsförstärkare. Har uppmärksammat att det finns en hel del kunniga personer här så nu till problemet.

Jag har problem med brus i min receiver modell Yamaha RX-V620RDS.

Symptom:
När jag inte har något DSP-läge hör jag ett vitt (eller rosa om ni så vill) brus då jag drar upp volymen till ca -30dB (beror förstås på hur noga man lyssnar). Om jag väljer ett DSP-läge (vilket som helst) hör jag det vita bruset (precis som innan) och dessutom ett ännu värre ljud (kallat elljud nedan) som kan liknas vid ljudet som uppstår då man kortsluter ett bilbatteri. Dessutom läcker det igenom ljud från TV-ingången.

Analys:
Då jag kopplar ur analogkablarna från DVD-spelaren försvinner det vita bruset, men elljudet består i DSP-lägena. Har testat att koppla ur samtliga kablar för inkommande signaler men elljudet består vid hög volym.

Fråga:
Är detta normalt för en "budgetförstärkare" som Yamaha 620 eller är det något fel på receivern? Köpte den i oktober 2001 och kan inte påminna mig att jag hade problem med brus det första året.

Kringutrusting:
DVD: Denon 2800
Analogkabel DVD/receiver: Tara Labs Prism 22
Högtalarkabel: 1,5 kvmm
Högtalare: Har provat både Audio Pro och JWS med samma resultat

Tacksam för svar
/Tobias

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/09 :  23:54:52  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag tror att en oönskad jordslinga via tv:ns antenn kan vara boven till bruset när dvd-spelaren är inkopplad. Pröva om möjligt att t.ex ansluta en video på samma ingång. Kvarstår ljudet även med videon ansluten är det sannolikt en jordslinga. Löses enklast med en isolertransformator. Är det digitalingången du använder är ju dock det svårt att koppla dit en video. Försvinner ljudet när du slår av dvd:n är det nog spelaren i sig som genererar den störande signalen, pröva med en annan spelare cd/dvd på samma ingång.

Att det kan uppkomma svagt nätbrum vid högre volymer hos enklare receivers är enligt mina erfarenheter inte helt ovanligt. Det ska dock inte vara hörbart om man matar in ljudsignal med normal innivå.
Låter det bara/enbart hörbart när du inte matar in någon signal tycker jag du ska bortse från just detta.

Har du flyttat anläggningen så att du därigenom fått nya premisser? Om inte kan det ju även vara något fel i själva receivern.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

boege
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/10 :  00:16:01  Show Profile Send boege a Private Message
Tack! Ett problem löst... Bakgrundsbruset försvann då jag kopplade bort scartkabeln mellan TV:n och DVD:n. Det största problemet är dock inte löst, "elljudet" som jag kallar det. Det är ett mycket värre ljud som inte är ett rent brus utan lite mer oregelbundet. Detta ljud hörs då ett DSP-program har valts, inte annars. Tyvärr hörs ju detta oväsen även när man kollar (lyssnar) på DVD-film (med DD eller DTS).

Var köper man en isolertransformator och hur ska den kopplas?
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/10 :  00:47:21  Show Profile Send desoto a Private Message
Billigast på Feltema (Biltema) tror den kostar 40:-, kallas galvanisk avskiljare eller liknande och finns bland bilsteroprodukter. Denna enkla transformator är inte ljudmässigt helt optimal (rent principiellt är ju ingen transformator det även om det finns dom som hävdar motsaten) men det låter fullt godkänt kopplad till t.ex en tv. Problemet med prylen i fråga är att den enbart klarar av att isolera en stereosignal, dvs kan enbart kopplas i serie med en analog signal. Det skulle innebära att du behöver en mellan tv-förstärkare och en mellan dvd-förstärkare. Två andra saker som skulle kunna fungera är 1, Isolera störningen i antennuttaget, små kondensatorer kopplade i serie med jord och antennsignal isolerar effektivt störningen. Allt för felaktiga storlekar på kondensatorer försämrar dock själva tv-signalen rätt rejält. 2, Den enklaste lösningen, men kanske inte den bästa, jorda förstärkarens chassi till antennjord. Chassit kommer då flyta upp till antennjord-potentialen och problemet borde försvinna.

Det återstående fenomenet, hörs det oavsett vilken källa du lyssnar på, radio, cd, tv etc?
Eller bara DVD (digital in)?

/Daniel

'hellre än bra!'

Edited by - desoto on 2003/04/10 00:49:42
Go to Top of Page

boege
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:12:33  Show Profile Send boege a Private Message
Som sagt, den galvaniska avskiljaren klarar ju bara RCA-kontakter men jag har ju en scart mellan TV och DVD... Varför har jag en oönskad jordslinga i TV-antennen? Jag bor i fristående villa med egen antenn på taket.

Angående det andra oljudet så låter det lika illa oavsett vald inkälla. Dock blir det helt tyst då jag kopplar bort DSP-programmen.

Nämnde också ett annat problem som jag inte vet hör ihop med något av de övriga felen; varför läcker det igenom ljud från TV:n då jag inte har valt TV in?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:09:59  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag får intrycket av att du har glömt att koppla in DVD:n digitalt. Om du vill använda DSP programmen skall du köra digitalt för att få bästa resultat. Alternativt använda external dekoder ingången om du har analog ut från din DVD i DTS/Dolby digital.

Vid external dekoder så får du DTS/dolby digital utan DSP.

Go to Top of Page

boege
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:16:47  Show Profile Send boege a Private Message
DVD:n är kopplad både analogt och digitalt. Använder den digitala anslutningen när jag kollar på DVD (förstås) och den analoga vid lyssning av CD. Om jag inte har valt något DSP-program kommer ljudet ut i frontarna (oavsett analog eller digital ljudöverföring). För att få 5.1-ljud använder jag DSP-läget "Normal".

Oljudet uppstår då jag har valt ett DSP-läge oavsett inputkälla.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/10 :  13:23:26  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Tyder på att problemet ligger i Recivern. Vore enkelt att verifiera med alla övriga kontakter (ljud och bild) utdragna och DVD:n plus alternativ analog källa med dsp på via A/D/DA lyssning.

Go to Top of Page

boege
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/04/11 :  00:05:24  Show Profile Send boege a Private Message
Har dragit ut alla kontakter (utom nätsladden förstås) och oljudet består i DSP-lägena . Antar att det är något vajsing på elektroniken. Ska kolla med stället jag köpte den på (importerad från Tyskland) och höra vad de har att säga.

Kanske ska rätta mig angående DSP-program. På receivern kan man ange om man ska ha "effekt" eller inte och jag har tolkat att "effekt" alltid är ett DSP-program. Har dock lusläst manualen och funnit att om man kör i läget "Normal" så används inte DSP:n, bara den inbyggda dekodern för PL/DD/DTS (beroende på inkommande signal).
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/11 :  08:48:18  Show Profile Send qsecofr a Private Message
lämna in på garanti service !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000