HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:43:09  Show Profile Send DasIch a Private Message
Det lutar åt att det om några dagar våras för ett slutsteg till anläggningen, vilket för med sig ett problem. Vad skall man snöra med?
Hittils har jag jagat efter ett par begagnade Linn Silver Interconnect. Dessvärre, för min del, verkar ägarna rätt fästa vid sina kablar så jag har inte hittat några. Därför letar jag olika alternativ, för ett maxpris på ca 1500kr.

Linn´s Black Interconnect är något jag funderat på, men undrar om det inte finns en del att vinna på att gå upp lite i pris.

På en köpes annons fick jag också ett något märkligt, men inte alls ovälkommet, svar. Nämligen följande länk:
http://hem.passagen.se/majkolx/

Så jag måste passa på att undra lite om det kan vara något? Sedan är jag också lite nyfiken på vad för effekt olika konstruktioner har, som i det här fallet, kabel av silver och teflonisolering.

Hrm, ja, det är mycket som undras nu. Till sist en mycket enklare fråga. På min ena högtalarkabel(K400) har en liten gnutta isolering lossnat så trådarna är blottade. Biten är nog inte större än ett knappnålshuvud och sitter precis efter den tjocka delen på kabeln. Paranoid som jag är undrar jag om det har någon betydelse?



Objektivist

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:17:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ah, en till i skaran som letar beggade Silver...jag har också märkt att folk verkar hålla hårt i sina...vilket gör att man ju bara blir mer nyfiken på den

Insnöad som man är på Ljudtema-sortimentet funderar jag åtminstone på ett par Audioquest Diamondback. Enligt säljaren på min lokala hifibutik ska det vara en rejält prisvärd kabel. Har inte lyssnat själv dock, så jag ska sticka dit och lyssna om ett tag, men...jag litar på säljaren!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:28:21  Show Profile Send krelle a Private Message
Hejsan, jag är ju lite insnöad på Kimber......... I den prisklassen du snackar om så tycker iallafall jag att Kimber pbj är en mycket prisvärd Kabel, sen ska det ju passa ihop med dina grejer så det är bara att låna hem å prova. Priset? ca 1300 tror jag. Mvh Krelle
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:30:04  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Kan detta vara det du söker ? han kanske har några kvar.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1135

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:31:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har mailat på den annonsen för ca 3 veckor sen, har fortfarande inte fått något svar...så jag tror att loppet är kört...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:34:47  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ajdå. Hmm, tycker jag sett en del annonser på sistone med just dessa kablar....å andra sidan kan det ju vara samma person hela tiden.

Den här då ? http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=814

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:48:20  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ayn: Jag har också hört goda saker om Audioquest kabeln. Har för mig det var en försäljare hos Ljudmakarn som lovordade den. Något riktigt lyssningstest har jag dock aldrig gjort, men det verkar vara värt att kika närmare på den i alla fall.

Krelle: Vet du var man kan hitta Kimber i stockholmsområdet?

Mattias: Tack för länkarna! Jag har skickat iväg mail till båda, så det är bara att hoppas att de svarar och har en kabel över till mig.

Objektivist
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/09 :  23:21:47  Show Profile Send Dimitri a Private Message
DasIch,
Vill absolut inte ge mig in i kabeldebatten. Men du skulle kunna låna av mig cat5 kabel, jag har 2 varianter, ffrc (torsten loesch) och t twins, båda enl TNT. Sen kan du testa någon annan kabel och jämföra. Jag har jämfört mina cat5 dels med mina gamla Tara, dels med någon audioquest, vet inte vilken men mycket tjock var den. Cat lät bättre, hörbart, trots en gammal nad stärkare.
Bor du i eller nära gbg så är det inga problem. Jag känner att jag fick mycket bra kabel för fickpengar. För visst, skillnader hörs.
Dimitri
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:30:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köpte en signalkabel från ML-Sound för några år sedan.
Den låter lite skrikigt men passar mycket bra till mina QLN-Signature-högtalare.
Den version han säljer nu låter betydligt mer vårdat och är säkert ett mycket bra köp.
En kompis till mig har den och jag fick möjlighet att låna hem den.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:21:33  Show Profile Send jonsson a Private Message
zed51: Vill bara säga att jag är mycket glad att du blivit så nöjd med kablarna!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:23:41  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Annars finns NordOst Blue Heaven som är en ansedd bra kabel,gå in på www.esoterisk-hifi.se där kan du göra fynd och Urban är bra att ha och göra med.
Mvh
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/10 :  14:48:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Zed51: Cat5 kablar är mystiska. Första gången jag stötte på fenomenet trodde jag det var ett skämt, men så ser ju inte verkligheten ut. Det vore kul med lite länkar till hur man snörar ihop sådan kabel, bara att det är cat5-kabel gör det ju värt att prova.
Jag bor annars norr om Stockholm, men uppskattar erbjudandet i alla fall.

Neon Park: Esoterisk-hifi får jag ta och besöka, de hade en del kablar till rätt pris.

En allmän undran. Vad är bra att använda som referens i det här fallet?
Målet med en kabel tycker jag borde vara föra vidare signalen så oförändrad som möjligt, alltså att den inte har någon påverkan på ljudet. För att hitta det krävs det ju en referens som jag kan vara säker på är helt korrekt.
Några tips på vad man kan använda?

Objektivist
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:07:47  Show Profile Send 24U a Private Message
DasIch; durch, fur, gegen, um... *flinar*

Audioquest som pratats om ovan vill jag rekommendera, men inte i billigaste varianterna. De börjar bli OK i o m Viper som kostar 2000:-. De billigare blir lätt lite "för mycket". Diamondback tappar bas och är smått hysterisk i mellan och uppåt, och sen går det gradvis år "rätt" håll upp till Viper. Viper har en gött anslag, tonalt bra, men de tappar i värme och efterklang framförallt hos akustiskt instrument. Har bara lyssnat hit, men enligt andras utsago, blir de riktigt bra i o m Phyton a 5.000:- (=min önskedröm) *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:08:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag använde TNT receptet, det finns andra. Jag trivirar mina högtalare och ffrc går till diskanten, t twins till de två nedre
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
Dimitri
Go to Top of Page

Jogus
Member

79 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:15:11  Show Profile  Visit Jogus's Homepage Send Jogus a Private Message
Varför inte Nordost Solar Wind för 1400:-

Johan

Lefflers arbetare
www.lefflers.se
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:56:00  Show Profile Send krelle a Private Message
dasich du kan hitta kimber på Hifi-Art och jag tror även Sontec har Kimber dock ej helt säker på Sontec......mvh Krelle
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:33:23  Show Profile Send DasIch a Private Message
Grymt bra länk du hade där zed51! Visserligen var ju cat5 kablarna bara för högtalare, men genomgångarna på vilka aspekter hos kabeln som påverkar ljudet var nog det bästa jag läst på länge.

Stort danke till er andra också!

Det blir till att testa lite olika kablar helt enkelt. Tills jag hittat något kommer jag dock använda ett par Cambridge Audio Pacific Interconnect. Är det någon som har en god uppfattning om hur dessa låter?

Objektivist
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:24:26  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det finns ett interconnects också, skall själv bygga. Men då är det CAT6, de är skärmade på ett helt annat sätt än skärmade cat5. Består av två tvinnade par. Ska själv pröva..
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/04/11 19:26:26
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:02:19  Show Profile Send DasIch a Private Message
Skall ta och kika på CAT6!

Efter att ha kikat lite på rescensioner har jag kommit fram till två kablar som har första prioritet vid provlyssning:

Kimber Hero - den fick beröm för att ha påverkat ljudet väldigt lite. Precis vad jag är ute efter, då jag vill behålla ljudet från anläggningen så intakt som möjligt. Nackdelen som jag ser det verkar vara att ljudet kan bli lite tillbakalutat, att det saknas lite driv. Jag har inte lyssnat så jag vet inte, men det vore kul att höra vad ni andra tycker om kabeln.

Audioquest Python - verkar också vara en neutral kabel, som lyckas föra fram dynamik och timing på ett ypperligt sätt. Vipern är också ett alternativ, om jag inte kan få tag i ett begagnat ex. av Python till ett överkommligt pris.

Jag har bestämt mig för att köpa begagnat, om jag inte gör en egen kabel, då det kommer ge mig bästa möjliga kabel till lägsta möjliga pris. Sedan har jag svårt att tro att en kabel är något som slits särskilt mycket genom åren, så det känns rätt tryggt att köpa beggat. Fast, vad är rimligt begagnatpris för nämnda kablar?

Till sist, är det någon som jämfört Linns Black Interconnect med andra kablar? Vad tyckte ni i sådanna fall?

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/13 23:03:15
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:08:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Van den Hul 102 mk3 anses vara
välidgt neutral, inga uppenbara fel.
Fått rejält bra kritik i tester i många
olika hifi tidningar.
Runt en lusing tror jag den ligger på.
Gul och fin är den med
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:51:28  Show Profile Send Roq a Private Message
Kabel med lite varmare klang? Pris upp till ett par tusen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000