HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kappa 90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:38:55  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Jag har följt det som skrivits om Kappa 90 här på sidan eftersom jag själv har ett par. Jag köpte dem nya för ett par år sedan. Efter snacket om dämpning eller inte kikade jag in i mina. Jag kunde inte se någon dämpning, i alla fall inte längs innerväggarna (vertikalt), varken i hos basarna eller i diskanten. Det kanske finns i mellanregister- lådan, där har jag inte tittat. Däremot satt det dämpskivor horisontellt mellan de olika registrens element. Varje element har sin egen avdelning i själva högtalarkabinettet. Ska det vara så? Är det någon här som vet något? Är det någon med Kappa 90 eller 80 som kan kika in i sin högtalare och tala om för mig hur det ser ut?? Skickade en förfrågan till Svenska Harman igår men de har inte hört av sig! Får väl försöka ringa dem i morgon och se om de vill prata med mig? Det är ju möjligt att det ska vara så här, inte vet jag.

Basmuller

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:31:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har en sprängskiss på kappa 80, där finns det grå skumgummi dämpning i basdelen, runt om. Bakom diskanten är det tomt.

Jag drömmer om kappa 100 och vincent monoblock, men det lär aldrig bli verklighet.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:32:00  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hmm.. Det tyder ju på att det borde vara något där, men samtidigt vore det konstigt om man glömmer en sån sak. Är det ingen mer som har någon information om detta????? Snälla!!!! Jag behöver faktiskt hjälp i den här frågan!!!

Basmuller
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:14:33  Show Profile Send 24U a Private Message
Kappa 90 har en trelagers dämpning; närmast kabinettet något som väl närmast liknar bitumen, sedan kommer något högdensitetsskum för toppas med ett "våffel-skum".

Kan inte de tekniska namnen på detta, men summasumarum är lådorna mycket väldämpade. Tror att det finns bilder nånstans på nätet med snittvy över lådan med alla dämplager.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:33:16  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Hej,

På mina Kappa 9.2i så är det ca 50 mm skumgummi i basdelen. Ville inte skruva loss elementen men det gick att sticka in handen genom en av basreflexportarna. Det går tyvärr inte att se dämpningen då basreflexrören går horisontellt ca 150 mm och sedan är vinklade 90 grader uppåt. Det blir lite trång och bökigt att komma åt men jag tippar på att det är minst 50 mm skumgummi, då jag inte orkar trycka ihop dämpningen ända till lådans insida.

Har för mig att jag läst på DIY-avdelningen att skumgummi inte är speciellt effektivt som absorptionsmaterial så det kanske är bättre att ta mineralull om du ska komplettera dämpningen i dina högtalare.

Hur var elementen fastskruvade i lådan? Med träskruv direkt i lådan eller några metallbleck som mutter på baksidan?

MVH Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000