HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När klipper en förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:52:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har funderat lite på detta. Om man har en högtalare med hög impedans över registret så borde en förstärkare som har en bra kub ovanför 4-8 ohm kunna spela på max utan problem (eller?)

Vad händer om man vrider volymvredet på max och spelar musik? Klipper förstärkaren alltid eller aldrig? För en ren testton borde den inte klippa, eller? Beror det på utnivån från CD spelaren/utstyrningen på CD skivan också?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:56:13  Show Profile Send marens a Private Message
Det beror snarare på utnivån från förstärkaren än på volymvredets position. Alltså om du har en tillräckligt låg insignal så kan du vrida upp vredet på max utan att utnivån blir så hög att förstärkaren klipper. Det gör den vid en viss utspänning i en viss last, det är det kubmätningen visar, vid vilken utspänning förstärkaren klipper vid olika laster.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:03:10  Show Profile Send marens a Private Message
Eller du kanske menar vid vilken volym förstärkaren normalt klipper. Vid full utstyrning på CD (2V in eller något sådant) är det väl standard att den når max effekt med volymen kl 12.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:06:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hm. Men vilken är då referensnivån, den innivå som ett slutsteg kan antas ha för att inte klippa? Anta att lasten är 8 ohm. Max utteffekt blir säg 100 watt, ingen klippning. Om man vrider upp volymvredet till max så får man väl 0 dB attenuering i försteget.

Thomas

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:07:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
just det, marens. Det är det jag menar. Måste bero på utstyrning på CD skiva med mera? Eller?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:12:12  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Måste bero på utstyrning på CD skiva med mera? Eller?
Ja, men den är ju oftast max antal bitar=max utspänning någonstans på skivan. Ofta hela tiden.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:17:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Olika utnivå på olika skivor är ju helt tydligt. Men jag förstår fortfarande inte vilken innivå som är "maxnivå" för slutsteget, innan den går över sin kapacitet (dvs klipper, lasten konstant 8 ohm).

Thomas

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:23:18  Show Profile Send marens a Private Message
Det brukar väl heta nånting med ingångskänslighet och anges i Volt. Så många volt ger max uteffekt i 8ohm. Har inte full koll på det där heller.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:36:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
På mitt Rotelsteg står det ingångsimpedans/känslighet: 33 kOhm/1.0 Volt. 70 Watt per kanal (något mer enligt kubmätning vad jag minns). Utgångsnivå från min Marantz CD spelare 2.0 Volt RMS.

Så om förstegets volymkontroll står på efter kl 12 så dB så kommer slusteget alltså riskera att klippa.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:44:21  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, det stämmer nog. Men sen står det på min integrerade Rotelförstärkare att ingångskänsligheten är 150mV på line in och 1V ut på pre-out. Betyder det då att max volym ger 1V ut på 150mV in kanske? Då stämmer det antagligen att kl 12 är 0dB på försteget. Vad står det om ditt försteg?

edit: eller det kan lika gärna vara -6dB kl12. Det står ju ingenstans. Men på ett liknande försteg som min integrerade så står det 1V ut och 150mV in, det måste ju vara vid max volym iaf och då klipper det garanterat.

Edited by - marens on 2003/04/08 23:53:09
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/08 :  23:56:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Line Input sensitivity: 1 V RMS, impedans 50 kOhm. Vet ej hur Pre Out ser ut eftersom jag byggt om den integrerade med Pre Out och Main in. Men jag har för mig att jag mätte en gång att det inte är någon förstärkning när man har max volym (0 dB attenuering).

På mitt NAD 214 slutsteg står det: Input sensitivity (for rated output into 8 Ohm): 0.9 Volt. Input gain: x 28.2 (29 dB).

Thomas

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/09 :  00:00:57  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men jag har för mig att jag mätte en gång att det inte är någon förstärkning när man har max volym (0 dB attenuering).
Det betyder ju att du måste ha volymen "6dB lägre än kl12" (edit: 6dB lägre än max volym menar jag) för att vara säker på att slutsteget inte ska klippa.

Jag måste ha volymen 16.5dB lägre än max volym.

Edited by - marens on 2003/04/09 00:09:14
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/09 :  00:10:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmmm. Läste på Federico's hemsida om Puccinin. Det är en gain om ca 10 dB efter potten som avslutar försteget. Måste kika på detta igen....

Thomas

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:36:46  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det är inte alls olika utnivå på cd skivor 0 db nivån (full utstyrning +32768 ,-32768) finns alltid med någon stans på skivan, det är dynamiken på skivan som gör att du har olika lyssningsnivå för att nå önskad volym (eller naturlig volym i klassisk musik). Dvs du kan hitta en sådan punkt på din förstärkar volym kontroll som motsvarar full effekt.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:26:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om ingånskänsligheten på slutststeget är t ex 1 V, så ger slutsteget maximal utspänning vid den nivån, konstigare än så är det inte!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/09 :  12:13:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tack Knoppen,

det var det jag ville veta.

qseofr,

så det är bara "kompression" vid inspelning som gör att volymen från skivor upplevs olika starka?

Thomas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000