Author |
Topic |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:33:49
|
är det någon här som har erfarenhet av att det varit fabrikationsfel på hifi-prylarna som gjort att de varit tvugna att återlämnas eller repareras? alltså sådant som inte är att köra ett stolsben genom högtalarmembranen eller att förstärkaren avlidit av ålderdom o.dyl.
finns det vissa märken som oftare än andra felar från fabrik eller är felen oftast bara måndagsexemplar?//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:36:30
|
Jag har fått uppfattningen att Primare lider av en del garantifel. Jag har i alla fall varit med om ett par. |
Oops! I did it again |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:39:58
|
På min Thule har dom lyckats skifta plats på de balanserade utgångarna, så jag måste tänka på att korskoppla sladdarna till förstärkaren. Det är såpass enkelt att jag inte orkat lämna in den eller fixa det själv...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:48:18
|
Rega Io/Jupiter cd: brummande trafo. H/K 1.0 Signature försteg: software fel. Audionet ART v2 cd: TOC spårsläsproblem. Classe´ SSP-25 brusade som ett vattenfall. plus en massa andra saker.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/04/08 16:48:48 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 17:54:01
|
Harman/Kardon... *hujeda mig*
Secka' sorgebarn... Allt från AVR 25 till AVR 7000 undermåliga komponentkvalitet, rusande volympottar som sprängt högtalare, spontana frånslag från skyddskretsar utan att högtalare vart kort'ade. DVD1, 5, 10, 20 säkert 50% återinlösta, med mera, med mera. CD-växlare HD8550; glömde i konstruktionen att släcka laserdioden som håller reda på tallrikens läge, då man går in i stand by-mode, varför den brann ut i förtid. Stor sallad av inmatade skivor...
Thule IA 250B med fel spec på diverse komponenter. Lät som ett pistolskott så kortade konding som in princip förgasades, massor med havererade grejor som följdfel... Thule väl medvetna...
Listan kan nog göras mycket lång, ovan har jag själv erfarenhet av. Kvalitetssäkring, tillförlitlighetsutprovning verkar vara vårt (kundernas) jobb. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:01:28
|
Är det några här som kommer ihåg Micromegas CD-spelare. De stod mer på verkstan än i vardagsrummen. Lika bra det, de lät hemskt! |
Nicke the Rocker |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:20:31
|
* Brummande trafo på krell-steg (orkade aldrig åtgärda, det berodde också på var man bodde, hade också köpt den bagagnad).
* Ny NAD 208 pajjade efter 20 minuters drift. Gick förstås på garantin, ena slutstegsdelen pajj på de flesta utgångstransistorerna (någon slags kortslutning)
* Sony EP9ES Dolby Digital dekoder. Den ökade bruset 2 dB när man höjde volymen med 1 dB vid ett visst läge. Men det var inget fabrikationsfel (det var digital volymkontroll). Jag lämnade tillbaks skiten omgående. Den lät inte bra heller. Den apparaten höjdes till skyarna av ALLA hifitidningar jag läste om den. Där ser man vad hifitidskrifter ofta har dålig koll på läget.
* Rem i kassetdäck, men det är nog mer ett ålderdomstecken, inget som går på garanti eftersom det var länge sedan den gick ut
* Diskant på Ino Audio r56h pajjade (blev helt tyst). Fick sedan nya diskanter. Det var tydligen en batch som var dåligt limmade i talspolen av SEAS.
* Värsta vibrationen i nätdelskortet på en annan NAD208. Det var tydligen en lindning på trafon som hade kommit åt chassiet. Gick ej på garanti eftersom steget var så gammalt. Men det var ju skönt att det gick att laga!
* Kass fjärrkontroll till Fosgate Model 4. Köpt begagnad och garantin var utgången. Det var problem med ALLA de fjärrkontrollerna. Efter ett tag la de bara av helt enkelt. Med One4All kan man fixa nya koder tydligen, men orkade aldrig bry mig om det. Gav försteget till dottern istället!
* Proffs-Circle Surround dekoder. Skum i en framkanal, fick ny. Sedan krångel efter nästan ett år, lämnade in, inget fel konstaterat, har sedan dess funkat bra. Men den har visat sig funka underligt om man stänger av den ofta, så den får stå på för jämnan.
* Sony kasset-freestyle paj. Slit och släng, köpte en ny.
Men alla andra apparater har funkat finfint, och det är många fler!
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Ronne
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:40:31
|
4 2 u. hehe.. har du något emot H/K? Min H/K AVR 500 funkar prima. fortfarande efter 2 år.
Men det är som med allt annat. Det finns inga garantier på att något håller. Är "gudarna" emot dig så pajjar allt du köper.
Det är ganska så ofta det sitter elektronik tillverkade i samma fabrik i olika märken. Titta på datavärlden. Det är extremt exempel men t.ex. bilindustrin som ett annat.
Köp det du gillar. Om det går sönder, för det kommer det göra någon gång, så hoppas att din garanti finns kvar.
Personligen: Så tycker jag att Yamaha borde ha mycket sånna problem. Dels för att de säljer stora volymer. |
|
|
|
Topic |
|