Author |
Topic |
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 17:58:28
|
När man sysslar med inspelning så finns det ju massor av olika mikrofoner för olika ändamål, som låter olika bra på olika instrument. Sällan används mikrofoner med rak frekvensgång, och det verkar logiskt tycker jag att man borde använda sådana. Så jag undrar varför man inte gör det... Kan det kanske vara för att dämpa andra instrument som ligger på andra frekvenser i inspelningslokalen kanske?
Någon som är lite insatt i ämnet? |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 20:35:26
|
I stort sett kan man säga att det inte finns något intresse för att spela in med vad vi brukar kalla för bra ljud. Oftast så spelas inte instrumenten in samtidigt i en och samma lokal. Man brukar separera dom ljudligt så att man kan få dom ett och ett, vilket ger ökade möjligheter vid mix. Att dom mickrofoner som brukas och väljs där ute verkar vara väldigt medvetet och omsorgsfullt utplockade är bara snack. Mickar väljs ofta utan att ha gjort oredentliga tester och undersökningar. Det finns en massa kända metoder och myter som många följer stenhårt. Tyvär brukar dessa mytiska metoder sällan vara förankrade i något som handlar om välljud. Om man nöjer sig med att spela in ljuden som dom låter så behövs inte en utan två mickar. Vi kör ju med stereo. Ändå av någon outgrundlig anledning spelas den mesta rock/pop.musiken in i mono som panoreras.
Vi håller på med en rätt så skum hobby. Vi tweakar och håller på för att få det där lilla sista och sedan går vi och handla skivor som inte alls sällan har spelats in i ett råttbo av gamla kablar, trasiga mickar och annat som direkt motverkar musiken.
John |
Is there anybody out there? |
|
|
dagge
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 22:47:10
|
John Stalberg har helt rätt i mång och mycket i det han skriver, men om man vill så hittar man CD skivor där man har lagt ner tid och energi på inspelningar med "rätt" mikrofon val. Det man kan skilja på (grovt förenklat) är den massproducerade poppmusiken och dom "seriösa" inspelningar man gör för grupper med akustiska instrument. Vill bara lägga in att det finns även "poppmusik" där man också lägger tyngd på inspelningskvalitet. Vid röstinspelning så föredrar sångarna vissa mikrofoner som inte är helt raka i frekvensomfånget, bara för att dom vill ha en viss prägel på sin röst. En del vill ha en tajt bas och andra en blötare o.s.v. Jag själv som är både jlud och musik intresserad lägger väldigt stor vikt på att testa nya och gamla mickar som jag använder vid inspelningar. Mitt måtto är att spela in ljudet så perfekt som möjligt från första början, utan att behöva bearbeta ljudet i efterhand om möjligt. Det är det som är det mest roliga och utmanande i hela inspelnings kedjan.
Jag undviker att djupdyka i ämnet, så att det inte blir jobbigta att läsa. Men är du intresserad om mer detaljer så är du välkomen!! |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 11:50:53
|
Tack för svaren. Det verkar som om det inte handlar om att spela in naturtroget, utan att ge en subjektivt bra inspelning. Men jag tycker ändå att det borde vara viktigt att få det att låta naturtroget, så det vore intressant att lyssna på en objektivt "perfekt" inspelning...
En sak som är lite tråkigt med mikrofoner som har en frekvensgång som kanske avtar starkt vid en viss frekvens är att instrumentens övertonsspektra kan går förlorat, och de som har investerat i en stereoanläggning som är transientkorrekt kan inte utnyttja denna förmågan eftersom inspelningen redan är proppad med en massa "filter" på olika frekvenser!
|
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 12:30:16
|
De flesta mickar som använmds vid inspelning är ändå i princip frekvensraka. Ta till exempel Schoeps Coletteserie som används ofta vid t.ex. opera inspelningar, de är spikraka. OM det nu inte är så att du inte KAN använda en mic med rak frekvensgång. När det gäller micteknik finns nämligen olika effekter som uppstår helt naturligt att tänka på. Proximitetseffekt t.ex. vilket innebär att frekvensen som micelementet uppfattar förändras med avståndet till ljudkällan. I sådana fall KAN man inte använda en mic med rak frekvensgång eftersom diskanten då i avtar för hastigt. Då använder man ett element som har en förhöjd frekv.gång i diskanten istället. Andra exempel är då man vill ta upp tal. Då går det inte heller med en rak mic. Då blir ljudet tunt och spinkigt osv osv. Micteknik är mycket voodoo, men också mycket invecklad vetenskap tyvärr.
|
Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 12:57:56
|
Jag håller med om att det vore önskvärt med fler inspelningar som spelats in med raka mickar. Det borde på något sätt vara utgångsläget och därifrån kan man sedan göra medvetna val grundade på att man kan välja hur det ska låta.
Dom flesta mickar som används vid inspelningar är inte alls särskilt raka. Undantag finns och då oftast inom akustisk musik som klassiskt, jazz med mera. Inom modern populärmusik är det mycket ovanligt med raka mickar.
Proximityeffekten innebär att energin i basen beror på avståndet till ljudkällan. På ett visst avstånd är micken som rakast. Denna effekt uppstår endast hos riktade mickar. Någon diskanthöjning behövs inte för att motverka proximityeffekten eftersom diskanten inte påverkas. Dom rakaste mickarna är rundtagande och dom har inte denna proximityeffekt.
Tal går utmärkt att spela in med raka mickar. Det låter inte spinkigare än vanligt.
Mickteknik kännetecknas av att följa naturlagarna och någon voodoo handlar det definitivt inte om. Vet inte om du var allvarlig eller menade att för många som har begränsade kunskaper kan det te sig en aning voodoo-aktigt. Det har ingenting med hur det faktiskt fungerar att göra.
John |
Is there anybody out there? |
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 22:43:18
|
John: Jag menade snarare att det är ett rent helsike att fösöka förklara hur det blir som det blir när man spelar in för folk som inte vet. Du vet..
Dock håller jag inte alls med dig om att en omni mic inte uppvisar proximitetseffekt! Ställ dig 2m från ljudkällan och backa sedan bakåt och gå hem och lyssna. Ju längre du backar desto mer bas och mindre diskant. Upplever aldrig detta med mina cardioider eller hypercardioder.
Varför skulle annars både Schoeps och Neumann hänvisa till att deras omnikapslar med highend-boost kompenserar för proximitet?
Mvh, T |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 23:01:27
|
brn2rnTR: du får inte glömma att även om en omnimik inte uppvisar något avståndsberoende mönster så kan forfarande ljudkällan göra det! Dessutom så finns det ju en generell diskantdämpning i vanlig luft men det beror inte på proximityeffekter. Åtminstone så räknar man inte det dit. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 23:59:49
|
nagref: ok, tänkte inte på det. Då har jag fått lära mig fel av de elaka jänkarna som disskuterar detta flitigt på datheads listan om taping. Där får man lära sig av ett gäng ljudtekniker att en omnimic ger proximitseffekter som visar sig ifrom av avtagande diskant och ökande bas med avståndet till ljudkällan. Fan vet vad som är rätt huvudsaken är väl att man blir nöjde med sin inspelning kanske. Och det blir man ju om man gör rätt.. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 00:48:05
|
Jänkarna är väl inte mer bildade än andra människor men man kan lätt förledas att tro det! Ljudtekniker är väl dessutom en inte så grundläggande utbildning? Verkar vara mer en apparatutbildning men det vet jag inte. Frågar du en akustiker (d v s någon som är utbildad på ljudfysik) så lär du få samma svar som du fick från mig.
Men det huvudsakliga är ju precis som du säger att man är nöjd med sin inspelning! Om alla andra är missnöjda så kan det förvisso vara mindre bra om man sysslar med det proffesionellt...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 10:38:59
|
Nä, håll tyst om det då om du inte vet vad en ljudtekniker är för något...
mvh Ljudtekniker poppop |
Mono är underskattat! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 10:59:40
|
Tjena Poppop! Eftersom jag nu inte visste så får du gärna berätta mer. Hur lång är en ljudteknikerutbildning i genomsnitt och vad lär man sig?
Lär man sig grundläggande våglära med allt vad det innebär med exempelvis strålningsimpedanser och fresneldiffraktion (två saker som är oundvikliga när man ska kunna göra analyser av proximityeffekternas beteende)?
Det kunde vara intressant att veta. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 12:05:52
|
Varför inte spela in popmusik live i studioon med 2 rörmickar ??
MUSIKEN KOMMER BLI BÄTTRE !!
Om musikerna är så dåligt inrepade att de måste lägga lager på lager ska de inte spela in musik eller så får det låda skitigt och falskt. De flesta är så ton döva att de hör ändå inte om musikernas instrument är stämda i olika tonarter ( Lyssna på Stones Ron Wood har aldrig lärt sig stämma sin gitar samt Keith richard sjunger i alla tonarter samtidugt= resultatet blir kakafoni som folk köper )
Placera förstärkarna lite olika i rummet. Resultatet blir en naturlig stereo.
Sist man hörde det i popvärden var på 60-tals inspelningarn från Motown. Där alla musiker satt i ett litet vardagsrum och spelade in live i 3 mickar. En för höger , en för vänster och en för sången. Troligt vis inspelat på en ampex 35 mm film i 3 kanaler. Fast dessa musiker kunde ju spela
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 09:58:35
|
Nähä, inge svar.
Då får jag väl gå ovetande genom livet... |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 12:17:33
|
Är inte helt övertygad om att pop/rock gör sig bra inspelad "on the fly" med 2-kanaler rätt in i bandaren. Inspelningen ska ju i bästa fall fånga ett akustiskt skeende men i fallet med elektriskt förstärkta/genererade ljud så finns det ju helt enkelt ingen referens om hur det borde låta. I liveframträdanden är ju alla instumenten separat upptagna och sammanmixade till PA:t, och jag har det uppfattningen att det skulle låta ganska konstigt om man spelade in ett rockband som om det vore en stråkkvartett. En inspelning av ett pop/rock är beroende av en känsla av "tighthet" i ljudet och det tror jag blir väldigt svårt att uppnå med puristisk mikning. Tror att det var Linn som hade några pop-skivor på sitt eget bolag som hade spelats in på det sättet poppen föreslog. För mig lät det VÄLDIGT distant och "odynamiskt" och inte alls njutbart.
Därmed inte sagt att dagens inspelningar av pop & rock har träffat rätt heller -- verkligen inte! Kanske saknar man riktigt bra monitorhögtalare vilket gör att ljudtekninkern helt enkelt inte VET hur bra eller dåligt hans/hennes inspelningar egentligen låter, kanske har man ingen känsla för att de individuella instrumenten (ändå fast det är en multikanalinspelningar) borde ha en känsla av att "passa in" i samma ljudbild (trummorna kan inte låta som dom spelar i en kyrkosal medan sångaren står i en telefonkiosk), eller så är det en allmän skit-samma-mentalitet som finns i branschen. Vad vet jag... |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 17:47:28
|
"trummorna kan inte låta som dom spelar i en kyrkosal medan sångaren står i en telefonkiosk"
Protest! Det kan de visst. Precis som du själv skriver behöver ju en rockinspelning inte nödvändigtvis avbilda en akustisk händelse. Själva ljudrattandet kan mycket väl betraktas ur en konstnärlig synvinkel. Däremot är det givetvis också som du skriver en fördel om ljudteknikern har tillgång till kompetenta monitorer, annars vet han ju omöjligen vad han pysslar med. |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 19:07:32
|
Hej Nagref... Här har vi ljudteknikerutbildningen som SR samarbetar med...
http://www.mh.luth.se/utbildning.asp?id=7
Det jag irriterade mig på var den i mitt tycke nedlåtande synen på ljudtekniker som du har i ditt inlägg. "Ljudtekniker är väl dessutom en inte så grundläggande utbildning? Verkar vara mer en apparatutbildning men det vet jag inte." |
Mono är underskattat! |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 21:19:47
|
Jag protesterar också =0)!! Hjärnan kommer (vare sig vi vill det eller inte) att försöka skapa ordning i vad hifi-anläggningen spelar. Om allt är ett enda sammelsurium av effekter och konstgjorda miljöer på varje enskillt instrument så tröttnar man väldigt fort på lyssningen. Musiken ska skapas av artisterna - ljudteknikerns enda uppgift borde vara att avbilda det musikaliska skeendet med så¨lite förvrängning som möjligt. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 23:14:11
|
Hej Poppop! Det var inte meningen att låta nedlåtande men jag inser att det kan verka så. Sorry!
Tyvärr visade länken inte i mitt tycke att jag hade helt fel tyvärr... Där står om specifika områden man lär sig om än snarare att man lär sig grundläggande saker. |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 11:14:38
|
Appropå inspelningar så spelade vi in vårat band med Kunstkopf (konsthuvudstereo) sist vi repade. Det blev rätt häftigt faktiskt! Man kunde precis avgöra var t ex basisten stod... Förutsatt att man lyssnar med hörlurar förståss! Rent ljudmässigt så blev det dock ganska tunnt ljud...
|
Mono är underskattat! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:51:26
|
Conan, det jag menade var att ljudteknikern mycket väl kan ha del i det musikaliska skeendet, eller omvänt att musiker kan använda "ljudteknik" för konstnärliga ändamål. Du har nog rätt i att hjärnan kanske blir trött av att bringa reda i detta "sammelsurium av effekter" (ruskigt lustigt sammanträffande förresten, jag tänkte på hur ovanligt ordet sammelsurium är igår och idag läser jag det!) men det kanske var konstnärens avsikt! |
|
|
|
Topic |
|