HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öhmanintervjun ang SACD vs DVD-A. vs CD.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:05:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Någon postade en länk till den här interjvun med Öhman angående de nya ljudformaten.

Efter ha läst den förstår jag inte varför SACD kom att existera.

Vad har ni att säga om saken?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:13:06  Show Profile Send Patrik a Private Message
NIH + $$

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:19:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
eh

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:45:00  Show Profile Send Patrik a Private Message
Not Invented Here...

Är ju ganska vanligt att konkurenter marknadsför sämre teknik bara för att någon annan kom på en god idé. Titta på pyttemjuk, marknadsföring funkar...

Men innan vi får bättre inspelningar/mastringar spelar det nog inte så stor roll vilket format vi använder...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:06:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

På detta kan man säga massor av saker. En LTS medlem intervjuar ordföranden i LTS Ingvar Öhman för publication i LTS eget organ MoLT...

Öhman är en känd SACD-motståndare och det brukar ju inte bli så himla roliga debatter om SACD-DVDA formaten.

Henricsson:

Hur många länkar vill du ha till de som pläderar FÖR SACD på samma förtroendefulla sätt?

Kan vi hejda detta tåget?

mvh

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:10:38  Show Profile Send luminox a Private Message
Jag vet inte om frågan varit uppe förut men vad är det för skillnad på SACD mot tex HDCD?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:15:54  Show Profile Send marens a Private Message
Tycker det är tillräckligt många tåg för SACD, är det så farligt om det finns ett emot då? Är du rädd för att folk ska få "fel" uppfattning eller? Man får väl bedöma innehållet i artikeln och välja själv vad som verkar riktigt alt. tveksamt.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:18:06  Show Profile Send Patrik a Private Message
Sladd, har du en länk till info där man går igenom SACD tekniskt och förklarar det Öhman säger?

Själv har jag ett gäng SACDs och tittar på spelare pga att det än så länge finns betydligt mer musik _jag_ gillar på SACD. Men jag har ännu inte sett något som skulle få mig tro att det är en bättre teknik (observera ordet, bättre implementationer finns säkert) än DVD-A.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:21:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

marens:

Om du följt med de senaste året så vet du att jag inte tagit ställning i SACD - DVDA frågan. Man behöver ju inte förutsätta att alla ser allting som krig och marknadsföring....

Det är helt enkelt erfarenheten av dessa tidigare ganska ändlösa trådar som definitivt inte ger något i sista ändan, båda sidor kan skramla fram massor av tekniska argument, storheter som valt si eller så, skivbolag som tagit ställning åt båda hållen, tekniska argument som låter lika trovärdiga åt båda hållen.....

Nya S1:an får ju både och, jag har inga problem...

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:34:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
tekniska argument som låter lika trovärdiga åt båda hållen
Det vet jag inte om jag håller med om, men att det finns klara tekniska tveksamheter om formatet tycker jag är bra att det ordentligt påpekas så att man inte bara sväljer SACD-kampanjens reklam. De säger ju inte (och kanske tom är omedvetna om) vad det är för fel på produkten så att säga utan kanske hellre spetsar sin egen tekniska "information" lite så att det ska verka bättre än det är.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:11:38  Show Profile Send brumel a Private Message
SACD är väl vad jag förstått ett påkostat enbitssystem. Bitsream "creme d la creme". 2.8 miljoner samples/sekund.
1 bit som varieras in absurdum. Bitdjupet är alltså inte 16 bitar som PCM utan närmast infinit. Lite som vinyl. Detta skapar en del brus i den högsta diskanten men det är nog mest irriterande för husdjur och fladdermöss. Lagringen är ett annat problem för SACD eftersom koden är lite tung.
När det gäller trohet mot orginalet tycker jag SACD är ett klart fall framåt inom audio.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:20:39  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag skulle gärna se herr Öhmans "beräkningar", tester osv. Det som står i artikeln saknar ju helt referenser och kan inte anses vara särskilt vetenskaplig.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:34:33  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Sladd: har du vaknat på fel sida i förrgår?

Det börjar bli ganska otrevlig stämning här och det är du som står för den tycker jag.

Lite tjafsi nån tråd här och där är väl inget problem. Du som moderator läser ju alla inlägg i alla trådar men tänk på en vanlig medlem, vi kanske tittar i 30% av dom och jag lider definitivt inte av något speciellt otrevligt på det här forumet.

Släpp taget lite, de flesta verkar vara mycket skötsamma !

Samma ämnen kommer upp men oftast med en ny vinkling eller deltagare. Om vi inte kan prata om gammal grejer så är nog de flesta ämnen snart slut. HiFi är ju inte så
oändligt stort ämne direkt. Om du tänker stoppa denna typ av diskussion får du nog addra till vad som för avhandlas i en ny sticky tråd.

/Jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:00:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Visst har man läst artiklar som höjer SACD till skyarna. Precis som de flesta hifiprodukter verkar ha fått iaf en utnämning som bästa köp.. Jag är ingen motståndare till varken SACD eller något annat format. Man blir dock en smula intresserad när man läst intervjun.
Respekterar kunskap. Och dendärade Öhman verkar hava litt å dé.

Jag formulerar om frågan;
Alltså, vad jag skulle vilja veta är inte om Öhman har alla beräkningar i ordning. Utan om det är någon som kan påvisa några fel i Öhmans tekniska beskrivning av SACD?

Vad spelar det föressten för roll om hurvida om det är LTS, MoLT, Nisse fr Manpower eller HiFi&Musik som står för skriverierna?

Jag skulle gärna vilja titta på en liknande artikel pro-SACD.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:05:49  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Vi kommer nog i framtiden enbart att se enbitsomvandlare för PCM. Den enda relativt nyutvecklade flerbitsdacen som finns på marknaden är PCM1704 och ingen vet hur länge texas kommmer att ha den kvar i sortimentet.

En helt nyutvecklad enbitsdac för PCM som PCM1738 samplar vid 64fs vilket är samma samplingshastighet som SACD använder.

Multibitarnas saga är nog snart över vilket vi vill det eller inte.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:20:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Jag skulle gärna vilja titta på en liknande artikel pro-SACD."

Skall vi verkligen köra gamle Ed i repris...
Du får länken.

http://www.positive-feedback.com/pfbackissues/0802/pappas.Meitner.rev.8n2.html
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:30:28  Show Profile Send Rebo a Private Message
Frågan är om en äkta multibit, som t.ex. pcm1704, är bättre eller sämre jämfört med en nyare multibit-delta-sigma dac av högre ordningstal, som tex AD1853?

Priset på dessa 2 dacar är ganska lika. Den senare används t.ex i ML390s, medans MLs föregångare använde en äkta multibit. Accuphase, Meridian mfl verkar också vara förtjusta i nya multibit delta-sigma dacar.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:06:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
jonte0:

Sladd: har du vaknat på fel sida i förrgår?

Det börjar bli ganska otrevlig stämning här och det är du som står för den tycker jag.

Man kan ju deleata sådana trådar som kom i förrgår (nu får det vara nog, sladd e en diktator....) och så blir man en diktator. Man kan välja att någon gång i bland ta en diskussion på själva forumet och då blir det "dålig stämning" och det är nu "mitt fel"....

Lite tjafsi nån tråd här och där är väl inget problem.

Det är en åsikt man får ha, ingen i moderatorskaran delar din åsikt.

Du som moderator läser ju alla inlägg i alla trådar men tänk på en vanlig medlem, vi kanske tittar i 30% av dom och jag lider definitivt inte av något speciellt otrevligt på det här forumet.

Det är trevligt att du trivs!

Släpp taget lite, de flesta verkar vara mycket skötsamma !

Det tycker jag också. Och de som inte är skötsamm är ute i kylan, fast dom gick inte frivilligt.....

Samma ämnen kommer upp men oftast med en ny vinkling eller deltagare. Om vi inte kan prata om gammal grejer så är nog de flesta ämnen snart slut. HiFi är ju inte så
oändligt stort ämne direkt. Om du tänker stoppa denna typ av diskussion får du nog addra till vad som för avhandlas i en ny sticky tråd.

Gamla välkända trätor är det inte så många av. En av de mest fastlåsta är SACD-DVDA debatten. Det handlar inte om att strypa någon sida. Bara en stor portion erfarenhet från flera sådan bataljer på forumet som gör att jag ber medlemmarna att tänka sig för en smula extra. Gamla grejer kan vi prata om hur mycket som helst men lägg en tråd om vilket som är bäst: "kuddar eller spikes" så kan du vara säker på att jag är där och ber alla betänka sig en extra gång

Om den goda stämningen är viktig för dig så ber jag dig framledes att lägga ett PM med de synpunkter du har i stället för att på sidan berätta att det är jag som är roten till allt ont....

mvh


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:22:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tackar Timbre! Ska läsas (o jämföras) så snart jag har tid.

Sladd, jag förstår din poäng. Men om man jämför antalet inlägg som rör de olika formaten kontra kabel-inlägg så bör både en o annan ifrågasätta såväl SACD som allt annat i vår märkliga men underbara hifivärld.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/04/06 21:24:48
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:26:14  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Vad jag menar är att en del av den här formatdogmatismen blir ointressant eftersom det blir sigma-delta i slutändan oavsett om det heter SACD, CD eller DVD-A.

Jag tror inte att SACD kommer att bli "stort" inte heller DVD-A. 99% av konsumeterna struntar fullständigt i hur det låter. För dem duger CD eller MP3.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:43:18  Show Profile Send Brosk a Private Message
Inte är du roten till allt ont Sladd heller..;), men jag måste hålla med JonteO att det verkar som att du har tröttnat en smula på dessa returmatcher som går i repris efter repris. Jag tror dock inte man kan kräva ständig utveckling av en så föränderlig grupp med ständigt nya deltagare. Nya deltagare ställer "gamla" frågor och kommer att fortsätta med det.

Hur är det förresten med dyra signalkablar. Är dom bra??
Och vad är det för skillnad på HDCD och Dolby C??
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:57:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Brosk:

Tack

Vad jag menade var att det är helt Ok att nya deltagare ställer gamla frågor. Om och om igen. Förstår också att det är naturligt. En av forumets stora förtjänster är ju att så många kan så mycket och kan dela med sig av sina erfarenheter av prylar, placering, tekniker, butiker, handel, ljudideal you name it. Vi svarar väl ganska tåmodigt på newbies som frågar om allt möjligt hoppas jag?

Det vi nu talar om är 2 kanske 3 gamla surdegar som utgör undantaget från denna regel. Jag har inte lärt mig något nytt om vare sig SACD eller DVDA på de senaste 3-4 jättetrådarna - fulla av gliringar och otrevligheter för övrigt - så nyttan av att upprepa det igen innan något nytt hänt i praktiken verkar milt talat onödig. Men jag tänker inte sätta hänglås på denna tråd, kasta er in i DSDPCM-algoritm-diracpulsträsket bara

För er halvnya och helnya: Tveka inte att fråga. Det finns inga dumma frågor, vi hjälper er gärna efter bästa förmåga !

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:31:41  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Sladd:
En ändlös disskusion som slutar i något helt annat.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:08:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
SACD rockar hårt... DVD-A är inte dumt det heller!! Cd har inte mycket chans iaf mot något av formaten! Själv kör jag en Sony SCD-XA777es..

Mer SACD skivor nu!!!


Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:54:24  Show Profile Send KC a Private Message
Tjena! Jag tänker inte kliva ner i SACD vs. DVD-A träsket igen. Men poängen att
detta är ett kontinuerligt föränderlig grupp måste tas lite alvarligare, tycker jag.
Hur balanserar man behovet från de "gamla" att inte behöva solla igenom tusentals
poster för att hitta något som inte diskuterats femtioelva gånger tidigare, med de "nyas"
behov (och rätt) att ställa samma frågor igen och att vilja diskutera samma fråga igen?

Jag tror det behövs lite arbete från allas håll, dvs. de gamla, de nya och ägarna/administratörerna.
T.ex. behövs det en FAQ. Det börjar bli akut...svårt jobb, men jag tror det skulle
underlätta en del. Tyvärr kommer nog en FAQ användas lika lite som sökmotorn används
idag. Folk är oftast inte genuint intresserade i ett svar på frågan utan de vill sätta
igång en debatt. En debatt som de inte fick vara med om senast det begavs. Det är här
medlemmarna måste ta sitt ansvar och ta en extra funderare på om debatten verkligen måste
dras igång på nytt. Om nu det finns ett genuint intresse att få ett svar på en konkret
fråga, ta då och kolla egenom arkiven om svaret inte redan finns...det är inte så jobbigt.

Denna tråd är ett praktexempel. henricsson ställer inte en konkret fråga heller, utan
vill helt enkelt sätta igång en debatt (inget fel i det, i sig självt). SACD vs DVD-A är
ett känsligt och hett ämne, Öhman är också ett känsligt och hett ämne (gud eller nolla).
Att blande ihop dem är vådligt. Som om det inte vore nog så sticks en kniv i såret med
kommentaren "Efter ha läst den förstår jag inte varför SACD kom att existera". Jag tror
inte en sekund på att henricsson inte kunde tänka den enkla tanken att Öhman kanske har
fel, så tanken med kommentaren kan bara vara en. I detta fall borde det tänkas till både
en och tre gånger om det verkligen är nödvändigt att dra upp grälet på nytt. Men
henricsson kanske inte känner till att detta ämne är så känsligt? Det är helt OK.
Men bli inte förvånad heller om tråden avviker och handlar om sånt här i stället
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:13:06  Show Profile Send dole a Private Message
Man kanske inte ska tro allt man läser

Jag är helt övertygad om att sacd är bättre än det vanliga cd formatet.

Men så länge det inte finns något utbud av skivor kommer det aldrig att slå.


Den dagen då det bara finns sacd och inga cd på marknaden. Då kommer det att bli som när vinylen tog slut, på ett par tre månader och helt plötsligt fanns inget annat en cd.


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000