HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:59:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... men suget efter Imperial stiger för varje dag !

time,

Jag kan tänka mig det! Jag har oxå börjat snegla lite mot ett par Imperial till vardagsrummet. Synd att frugan är så skeptisk till denna idé

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:11:25  Show Profile Send time a Private Message
Du får väl slänga ut 2x18 så det blir lite plats ! Största versionen är bara 300 liter större än dina så du får fanera snyggt och ljuga om volymen. Bilden på Decware med tjejen i öppningen är tydligen ett fotomontage men visa de inte för frun i alla fall, de får så lätt förutfattade meningar.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:18:25  Show Profile Send time a Private Message
Nu spelar multicellhornen ! De gamla JBL-hornen skjuter jag nog in i hyllan...Mjukt och med massor av pulver, behöver bara fixa lite med delningen uppåt för att få det bra, kan rekommenderas ! Kanske man ska prova med en liten tractrix uppåt över 6kHz ? Detta är kul

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:08:21  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks, dina så kallade "gamla analogprylar" får förutom din musikanläggning en att få våta drömmar =)
Får du ett plötsligt inbrott så är det inte jag lovar *ser änglalik ut*
=D

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:48:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Ett par Imperial vore ju otroligt mäktigt

Jag tänkte nog inte slänga ut mina 2x18 men eventuellt kanske bygga om dem ... Vi får se om jag får tid till att göra något åt saken

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:52:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Neriks, dina så kallade "gamla analogprylar" får förutom din musikanläggning en att få våta drömmar =)

Parasite,

Håller du oxå på med musik *nyfiken*

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:54:36  Show Profile Send time a Private Message
Ja, synd att det går åt 4-5 skivor plywood per högtalare går och väntar på ett tillfälle att handla till ett rimligt pris.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:17:03  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks, självklart gör jag det, eller hmm, musik och musik, oväsen mer, nånstans i gränslandet mellan heavy electronics, industri och noise(alltså genren noise) även fuskat ihop lite techno, men det är inte lika seriöst.
Bilden du visade med de "gamla analogprylarna" var rena ertotikbilden i mina ögon, MUMS =)

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/22 :  19:20:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Ojdå! Ytterligare gemensamma intressen. Kul!

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:24:22  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej igen :)
Är det någon som har prövat på att hornladda vanliga mellanregisterhögtalare? Tänkte som Bruce Edgar gör i sin artikel här: http://www.volvotreter.de/dl-section.htm
med t.ex. en JBL LE-5 5" högtalare.

Några kommentarer?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:24:29  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej igen :)
Är det någon som har prövat på att hornladda vanliga mellanregisterhögtalare? Tänkte som Bruce Edgar gör i sin artikel här: http://www.volvotreter.de/dl-section.htm
med t.ex. en JBL LE-5 5" högtalare.

Några kommentarer?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:12:06  Show Profile Send time a Private Message
Nej men Bruce själv verkar ha lämnat idén och använder kompressionsdrivers istället fast det borde funka ? Enligt div folk blir det lite skämtsamt när man direkt jämför med tex en 2" driver, har inte provat själv pga överskott på drivers

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:05:33  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag gjorde precis en test för att se hur mycket effekt jag använder. Jag kopplade en fluke voltmeter och mätte över utgången på förstärkaren, som är kopplad till JBL 2445 och fane diskanten. 0,25V tyckte jag var högt .... sen körde jag lite klassiskt riktigt högt och då översteg det aldrig 0,6V. Om vi antar att lasten är 8ohm:
P=U^2/R=0,6^2/8=0,045W !! Låter helt sjukt tycker jag. Kan det verkligen stämma? Även om lasten är lägre än 8ohm så blir det under 0,5W effekt
Nån annan som vill mäta och se om de får liknande resultat?

MVH Mattias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:15:12  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ha ha, låter som du skule kunna driva den med klockradion ;D

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/30 :  15:43:53  Show Profile Send time a Private Message
Sajber, det stämmer nog, kör själv med 5W (KT88 SE) och det går inte att få att dista utan hörselkåpor Bygger just nu ett par 0,9W monoblock för att driva multicellhornet och jag tror och hoppas att det räcker

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:58:12  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time - 0,9W Själv kör jag med 2x200W, men det känns lite överdrivet när man använder under 1% av effekten... Å andra sidan är det gött med lite marginaler
5-10W borde räcka mer än väl för att driva mellanregistret till löjligt högt ljudtryck. Får se vad som händer på jullovet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/30 :  17:56:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
jo. det stämmer säkert. Har en verkningsgrad på mina mellanregister på 112dB/1m/1W så jag behöver inte så många watt fast för säkerhets skull har jag ett 500W ICE-steg kopplat till dom.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/30 :  17:59:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Fast har mina steg för att dom låter bra och brusar inte. Det är ju annars det stora problemet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:41:35  Show Profile Send time a Private Message
Jag inbillar mig att transistorsteg på hundratals Watt inte presterar så bra på den första kvartswatten och det har gjort att hornen fått dåligt rykte men kan ha fel som med mycket annat.. ICEmodulerna vore kul att prova på midbasen men det är lite overkill och så sitter det för lite rör i den ! Öronen viker sig vid 3W hos mig i alla fall och inget går upp mot en gammal triod !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:28:50  Show Profile Send Parasite a Private Message
Käääänsliga högtalare *drägglar som Benth Jansson när nån nämner rör* ;P
Ghaaaa, synd att man inte va otroligt duktig på det där med horn, bara för att se om det går att få ut extrema ljudtryck med billiga elemt o ett microsystem =D
Alltså bara för sakens skulle =D

Edited by - Parasite on 2003/12/01 19:37:14
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:16:23  Show Profile
Verkligen fint med horn! Mina Klipsch ligger på 98db känslighet så det behövs inte mkt kräm.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:48:10  Show Profile Send time a Private Message
Det går nog inte att få extrema ljudtryck med billiga element och små lådor men tvärtom går bra Ska man ha bra grejor får man nog dela på plånboken...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/12/03 :  19:31:38  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sa dock inte något om små lådor =), menade en sån där litet skitsystem med cdförstärkarradio i ett =)
Funderar starkt på att göra ett försök med mycket känsliga element =) Någon som känner till några billiga? Fs behöver inte gå under 50 hz =)

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:18:25  Show Profile Send time a Private Message
Lite OT, tror inte det finns några små högtalare som funkar att återge musik med dynamik. Kolla med Tangbandgänget, det kanske finns nåt som går att paralellkoppla för högre känslighet ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:34:34  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena!
Jag skissar på en horn/basreflex kombo nu . Jag tror det blir en bra kompromiss eftersom jag inte vill köpa fler element. Annars skulle ett par hornbasar sitta fint Nåväl, har ni koll på hur det fungerar med horn/basreflex? Det verkar som man ska addera basreflexportens respons till hornets simulerade. Ta en titt här:
http://hem.passagen.se/sajberrapid/60hz.html

Men jag vet inte hur stor volym jag ska ha på lådan. Större volym verkar ge smalare topp och framförallt högre. Vissa högtalarparametrar kommer tydligen att ändras. FS sjunker, medan Qts ökar...

Vad tycks?
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000