HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:06:14  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Tjenix!

Jag har implementerat ett litet program för att beräkna exponentialhorn. Kolla denna tråd

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:25:13  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time, tror bipolära elyter har övergångsdistortion eftersom det väl är 2st elektrolyter kopplade i serie. Nåväl, jag ska nog testa andra kondingar sen nån gång. Det låter maffigt med 30" =) Är det bara 2 vägs? 2" driver antar jag?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:29:18  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks, låter trevligt :). Jag har inte det installerat men men... kanske tar hem det sen.

Tror förresten jag ska porta lådorna sen när jag får ork och tid =)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:43:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Jag testade för någon vecka sedan att täppa igen basreflexhålen på mina subbasar med resultatet att jag fick ett sämre djup i basen ... även fast jag eq:ade dem. P.g.a att subbasarna inte längre gick lika djupt så var det oxå svårt att bedömma huruvida transientsvaret blev bättre. Jag är visseligen redan ytterst nöjd med transientsvaret på subbasarna när jag kör basreflex vilket oxå gör att jag fortsättningsvis kommer köra basrefex ... eller horn kanske

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:25:38  Show Profile Send time a Private Message
Sajber, Patrician är en trevägare, en våt dröm i massiv valnöt som man kan byta bort vad(vem?) som helst mot Man får nog prova en del olika kondingar, hornen verkar vara mer känsliga än en vanlig B-skådis-högtalare, jag har bara provat polypropp,Rifa430, och olja från Lechlanche. Värt besväret.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:27:31  Show Profile Send time a Private Message
För er som ännu inte sett denna sida: http://community-2.webtv.net/KerrB/VINTAGETUBEAMPHORN/index.html

Lämnat forumet
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:55:22  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ujj Time, den länken var bra.
Går ni in på länken som pekar på sid 4 så ser ni den EV T350 som jag så varmt rekomenderar här på forumet :)

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:03:34  Show Profile Send Parasite a Private Message
och nu blev man inte alls sugen på att bygga horn =), en del av buggena var ju hur snygga som helst =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:25:30  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jo, man blir alltid sugen när man ser sånna bilder. Hade varit kul att sälja högtalarna och börja om på nytt =) Men jag ska fila lite mer först... Inte för att jag är missnöjd - dessa är de bästa högtalarna jag har ägt! Får se nästa sommar om man orkar gå på något nytt projekt :) Det är kul att experimentera.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:41:36  Show Profile Send time a Private Message
Det är alltid kul att spela trummor, man inser att en sexhalva inte kan återge en baskagge, bara en aning av en kopia...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:52:25  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag är brutalsugen på allt möjligt , dock måste jag läsa på lite mer om akustik för de ideer jag finular på går inte under de vanliga konstruktionerna dvs jag har icke en susning hur jag ska räkna

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:51:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Det är alltid kul att spela trummor, man inser att en sexhalva inte kan återge en baskagge, bara en aning av en kopia...

time,

Jag håller med fullständigt! Bra inspelade trummor, uppspelat på en anläggning som klarar attacken, dynamiken och drivet i trummorna är oftast en enormt härlig upplevelse Jag har endast träffat på ett par högtalare med mindre element än 12 tum som klarar detta och det är Revel Performa F50 ...

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:11:27  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
mm på tal om trummor måste jag rekomendera sheffield labs skiva "Direct from the masters"
har man feta högtalare (t.ex Fostex 12"are i 400L horn ) så känner man verkligen trummstampet precis som om kaggen hade
stått i en väldämpad studio.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:17:44  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... sheffield labs skiva "Direct from the masters" ...

LaZyWorM,

Det verkar som man får hålla utkik efter den skivan då ...

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:25:15  Show Profile Send Rapid a Private Message
Sheffield har jag hört talas om men jag har ingen aning var man får tag på den. Säg gärna till om ni hittar den =)

Neriks, Vilken storlek/längd har du på rören och hur många? Tänkte kolla lite i winISD hur dina basar ser ut och vad man bör sikta på i frekvensgång :) Jag funderar på 28Hz.

MVH Mattias
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:35:48  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag misstänker att du kan kan kontakta dom här och fråga om den skivan, dom har bra inspelningar iaf. kan jag gå i god för.

Jag söker också med lykta efter en skiva, den har mörkt fodral med en svart katt som räcker ut sin röda tunga på framsidan, mitt på skivan är det en låt där en kille sjunger och ända instrumentet är en ståbas. Han sjunger om att äta "lizzard pie" :)
Grym dynamik och bra inspelning på den skivan.
Lite dåligt förklarat men det var så länge sen jag lyssnade på den så jag kommer inte ihåg så mycket :(
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/05 :  07:25:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Neriks, Vilken storlek/längd har du på rören och hur många?

sajberrapid,

Jag har en rektangulär port som har måtten 615 x 100 x 220 mm ...

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:38:20  Show Profile Send time a Private Message
Någon av er som vet eller har hört något om skillnaderna på Originalmembran till JBL/Altec och piratmembran ?
Lazy, jag har en bränd trumskiva från Sheffield, rycker i byxorna !

Om någon skulle bli inspirerad/få habegär/ fått hornsjukan så har jag två par JBL 2445 2" drivers i toppskick för 5000 och 6500.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/19 :  21:44:39  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tänkte väcka den gamla goda tråden till liv igen :) Nå, vad har hänt på sistone??
Jag har tagit mig tid att mäta ett av tractrixhornen. Det är 10dB mellan varje streck. Över 10Khz ser de lite skumma ut, men där delar jag in en diskant ändå:
http://hem.passagen.se/sajberrapid/350hz/freq.jpg

Jag har lite att fila på passformen i början av hornet. Inte riktigt nöjd där, men jag ska nog såga bort en skiva och göra om den (när jag orkar...). Det är ju viktigt att det är jämnt och fint.

Sen har jag börjat fila på nya ideer för ett vinterprojekt:
http://hem.passagen.se/sajberrapid/60hz.html

Så, vad har hänt?

MVH Mattias
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:24:55  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Så, vad har hänt?

sajberrapid,

Ojdå, har denna gamla tråd vaknat till liv igen För egen del har det inte hänt så mycket på sistone eftersom jag prioriterat att bygga upp en liten hemmastudio ...

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:20:13  Show Profile Send time a Private Message
Massor händer ! har just köpt ett par Altec Multicellhorn som ska provas så snart ställnigen för dem är klar. Ett gäng JBL 2441 är också köpta, låter bättre än 2445... Sajber hur går det med dina drivers, har du fått till bashornet ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:37:42  Show Profile Send Rapid a Private Message
time - nja, det har varit lite fram o tillbaka med funderingar kring bashorn. Jag sågade ju itu mitt förra (första) bashorn och byggde en sluten låda till min andra bas. Men jag har nog bestämt mig för att bygga ett rakt 60Hz horn eftersom det bara blir 1m långt. Sen hjälper rummet till rejält vid 30Hz så det blir en del EQ mellan 40-60Hz. Om det finns utrymme så kanske jag EQar ner den till närmare 25Hz... vi får se hur resultatet blir. Jag bygger isåfall under jullovet.

Jo jag kör med mina 2445 i 350Hz tractrixhorn. Fortfarande är filterna lite sådär... men det funkar bra. Jag håller på och bygger lådor till hornen och diskanterna så det blir snyggare. Det ser rätt risigt ut nu.

Var har du för basar under dina 80Hz horn?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:39:42  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks - hemmastudio :) Vad har du för prylar i den?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:35:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
neriks - hemmastudio :) Vad har du för prylar i den?

sajberrapid,

Nja, ... inte så mycket faktiskt Jag leker mest med mina gamla analogsyntar som jag nyligen plockat fram ut gömmorna Tanken var att börja leka lite med dem igen vilket kräver en del nyinvesteringar i både hårdvara och mjukvara

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:32:13  Show Profile Send time a Private Message
Sajber, ett veckat Voightpipsliknande skrälle med en rysk 15", bullrar på rätt bra och är liten, 500 liter men suget efter Imperial stiger för varje dag ! Problemet kommer kanske att bli att de kommer att ställa till problem i rummet, måste dessutom ha två eftersom de står bredvid soffan på varsin sida. Steve Deckert pratar om stor vågfront och utsläckningar mm, någon som har åsikter ? www.decware.com Jag kan rekommendera Edgas midhorn, de fungerar väldigt bra !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000