HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:05:46  Show Profile Send time a Private Message
Är det någon som lekt med Tractrix för 2" eller kondrivers i frekvenser runt 200-250 Hz ? Nyfiken på detta efter att ha sett www.sierra-brooks.com , makalösa manicker

Lämnat forumet

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:08:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

Roligt att du tog upp det ... Jag har gjort en del beräkningar på tractrixhorn och hade faktisk planer att bygga ett par runda trähorn med en nedre gränsfrekvens på runt 200Hz (ungefär som Sierra-Brooks Mini Grand 18). Tyvärr så har jag inte riktig haft tid att realisera mina planer men framåt sommaren så hoppas jag att få lite tid över till detta ...

Hade tidigare seriösa planer på att testa en ALE Acoustic driver som heter 7550DE ... Vi får dock se om det blir så i slutänden ...



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:29:22  Show Profile Send time a Private Message
woaw ! Har inte sett dem tidigare, vem säljer och måste man pantsätta huset ? Jag har varit i kontakt med Sierra och de säger att det inte är något problem att ta ned en 2" tex 2445 till 250 Hz, nya ideer poppar upp

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:18:47  Show Profile Send Rapid a Private Message
Neriks: Hur ska du bygga dina runda horn? Något i stil med: http://vincent.brient.free.fr/main.htm ? Mina JBL 2445 drivers ligger på posten nu och ska hämtas ut i veckan. Behöver dock omkonas. Det tog 1,5 månad att komma hit från kanada =)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:27:44  Show Profile Send time a Private Message
Funderar på hur man ska få till finishen på hornen, det går ju inte direkt att sätta upp den i svarven, hmmm,, en DIY svarv kanske ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:33:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
time,

JBL 2445H är en bra driver och jag tror nog det skulle fungera att köra dem ner mot 250Hz ... under förutsättning att hornet klarar de frekvenserna. Däremot så kanske inte effektåligheten blir speciellt bra men i en vanlig hemmamiljö bör inte detta ställa till några problem.

Jag har testat en hel del olika drivers från bl a JBL och jag är lite nyfiken på hur t ex ALE Acoustic och TAD står sig i jämförelse. Jag har därför planer på att införskaffa ett par 7550DE eftersom dessa är konstruerade för exakt de frekvensområde som jag är ute efter (100Hz - 10kHz). Kostnaden är dock det STORA problemet för mig. Enligt de prisuppgifter jag fått från Japan så ligger priset på runt 80.000 SEK / par! Idagsläget har jag helt enkelt inte råd med detta ...

P.S.
Kolla in ALE Acoutstic 160D som är en kompressionsdriver som klarar frekvenser ner mot 15Hz!!! En vikt 100kg/st verkar ju förtroendeingivande ...
D.S.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:39:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Helt korrekt ... Jag hade tänkt göra precis som Vincent Brient. Skillnaden är väl att jag hade tänkt bygga dem i något annat material. T ex teak eller valnöt ...

JBL 2445H är ingen dålig driver ... Vad hade du tänkt göra med dem efter det att de är omkonade ?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:58:32  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tjena!
Tänkte bygga mig ett par 350Hz tractrixhorn, tror Bruce Edgar använder sånna. Sen är ett par Electrovoice EVM-12L 12" basar på väg, men de får jag väl lagom till sommaren =), som jag ska bygga midbasar av. Sen har jag funderingar på att bygga ett bashorn till min JBL 2240 men jag vet inte riktigt än. Har simulerat lite å så, http://hem.passagen.se/sajberrapid. Jag ska nog rita om det isåfall för det stämmer inte riktigt nu. Sen tänkte jag införskaffa fane diskanter ST5022 för att köra över 10Khz. Känns som om detta projektet kommer att ta en evighet. Jag kanske ska börja med mellanregister tractrixhornen på påsklovet om jag hinner. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra snygga runda cirklar. Har en sticksåg men det kanske inte blir så bra?

MVH Mattias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:12:00  Show Profile Send Parasite a Private Message
Vill ni kolla på sajberrapids sida så m ta bort punkten i slutet på länken.....
Kul att det kommer lite hornfunderingar här på hififorum =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:17:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Vad det du som hade postat din bashorns-konstruktion på audio-asylum för några veckor sedan ?

Hade du tänkt bygga horn till midbasarna oxå? Anledningen till att jag undrar är att jag faktiskt överväger att bygga om mina midbasar till horn oxå. Har funderingar på att bygga ett par Altec Lansing 816 och använda de JBL 2226H som idag används i mina midbasar. Jag har dock inte riktigt bestämt mig ännu utan undersöker även andra alternativ ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/04/06 13:20:50
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:22:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Hur går det med dina hornfunderingar?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:49:12  Show Profile Send Rapid a Private Message
hehe, jepp det stämmer. Det var ju trevligt att du läste det på audioasylum. Jag fick aldrig nån bra reply dock, men det berodde väl på att mina länkar inte funkade så bra så jag fick skaffa passagen (kom visst med en . denna gången). Nu när driversen äntligen har kommit lägger jag bashornstankarna på is ett tag.

Jo, tänkte bygga 150hz tractrix midbasar som http://www.volvotreter.de har gjort. Verkar inte så svårt om man bygger de runda delarna i något tunnt material och sedan förstärker med betong eller nått. De är ju 2st som har byggt sånna på hans sida och de verkar nöjda så det lutar åt det. Å andra sidan skulle ett 100Hz tractrix inte varit helt fel så man kommer ner lite i frekvens. Men jag vet inte om jag vågar ge mig på att designa ett sånt. Du kan ladda ner Excelfilen på www.volvotreter.de o testa, så får man alla måtten beräknade.

Altec Lansing 816, är det nått i stil med A7, voice of the theatre?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:04:15  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Du verkar ha en del intressant projekt på gång ...

Jag har sett de midbasar som http://www.volvotreter.de har byggt ... Verkar mycket intressanta. För min del så är 150Hz dock lite för högt. Mina midbasar måsta gå ner mot åtminstone 60-80Hz eftersom mina subwoofers delas vid dessa frekvenser ...

Du kan hitta ritningar på Altec Lansing 816 här. Jag fick inte länken att fundera direkt till ritningen för 816 så du får browsa dig fram till bild nummer 9 Dessa horn är dock konstruerade för 15-tummare så det kansk inte passar i ditt fall?

Vad tänkte du driva dina horn med?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:21:40  Show Profile Send Frode a Private Message
Neriks,

skal du ha et foldet eller et rett horn til dine 2226H? Jeg holder på med et lignende prosjekt, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken type jeg skal velge. Bruce Edgars rette 80Hz horn er vel ca 80cm dype, og skal du ned til 60Hz blir hornet en del lenger. Jeg har tegnet et 120cm langt horn som ifølge Hornsresp har f-3dB rett under 60Hz i 0,5Pi. Altec 816 går ikke så dypt, men du vil kanskje bruke bassrefleks i tillegg?

Frode
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:37:33  Show Profile Send Rapid a Private Message
jupp, jag är väldigt sugen på att börja. Jag såg din sida för jättelänge sedan, sen hittade jag inte den igen. Men nu för nån vecka när jag började "hänga" här så fann jag den igen. Kommer ihåg att jag tyckte anläggningen såg rätt sjuk ut då =)

nja, jag vet inte hur jag ska göra. Jag e lite sugen på att bygga en rörförstärkare från nån ritning eftersom det räcker med bara nån watt för att få hörselskador med det nya systemet =) Men jag vet inte. Annars e det så att jag har 2st Adcom GFA-555 slutsteg 2x200W 8ohm som jag kör med nu. Men jag behöver ju inte så mycket effekt sen så det känns lite onödigt. I vilket fall som helst måste jag fixa ett nytt försteg (eller hitta felet i mitt eget) eftersom det brusar mycket. Det är inte så störande på mina högtalare nu, typ 93dB, men när jag ändrar på L-paden på baksidan så att jag inte dämpar mellanregister hornet som e på 104dB, så låter det riktigt mycket. Det kommer inte att fungera med de nya hornen om jag hamnar på 108-110dB. Försteget är Adcom GFP-345 och bruset ökar inte när jag ökar volymen på försteget. Jag ska testa hos en kompis nån gång om det verkligen är försteget som är sönder, men jag tror faktiskt det.

På Altec 816, är deras kammare portad? Ser ut så tycker jag. Jag har nämligen ritningar på JBL 4560 som är liknande och de är portade. Om du tankar hem http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Low_Frequency_Enclosures2.pdf så ser du att de är raka till 180Hz kanske, sen sjunker de 6dB och går ner till typ 50Hz. Kan hända att 816 är hornladdade längre ner i frekvens, jag vet inte. Bara en tankeställare om du ska bygga.

MVH Mattias
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:48:58  Show Profile Send Frode a Private Message
Sajberrapid,

Har du vurdert en passiv forforsterker? Jeg vurderer selve en slikhttp://www.diyhifisupply.com/diy_kits/django.htm


Det kan jo også være slutt-trinnet som lager støy.

Frode
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:56:26  Show Profile Send Rapid a Private Message
hmm. ja en passiv förförstärkare kanske man kan köra med. Finns det nån direkt nackdel med det? Kanske blir sämre avskärmning mellan källa o last (cd o slutsteg), men det kanske kvittar. Det går väl inga stora strömmar in i slutsteget ändå...
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:10:28  Show Profile Send Rapid a Private Message
Fast den förförstärkaren är lite för dyr för min smak. Jag är ju fattig student =)
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:12:55  Show Profile Send Frode a Private Message
Django har transformatorer som volumkontroll, og disse gir et galvanisk skille i signalveien. Ulempen(?) med passive preamper er vel mangel på gain. Dersom man har platespiller med MC-pickup, kan det bli et problem. Bruker man kun CD, betyr det ikke noe. Ellers har mange passive preamper problem med lange signalkabler. Dette gjelder ikke de trafobaserte i samme grad.

Frode
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:40:42  Show Profile Send Rapid a Private Message
Time: Där e en kille som bygger horn till JBL 2446 här: http://home.earthlink.net/~lotusblossom/_wsn/page2.html
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:59:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Frode,

Jag hade nog tänkt att använda ett rakt horn till mina 2226H. Jag behöver inte djupare basåtergivning än mellan 60-80 Hz. Frekvenser under 60-80 Hz hanteras av mina subwoofers (basreflex).

Vet du hur djupt en Altec Lansing 816 (med t ex JBL 2226H) går? Jag gissar att hornet är användbart ner mot 50-60 Hz ... förmodligen ännu djupare om man stackar flera stycken ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:08:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
jupp, jag är väldigt sugen på att börja. Jag såg din sida för jättelänge sedan, sen hittade jag inte den igen. Men nu för nån vecka när jag började "hänga" här så fann jag den igen. Kommer ihåg att jag tyckte anläggningen såg rätt sjuk ut då =)

sajberrapid,

Det är ganska många som förfärar sig över min anläggning. Jag är dock väldigt nöjd med den. Egentligen så behöver jag nog inte bygga om mina midbasar men eftersom jag har två extra JBL 2226H som bara ligger och skräpar så kan man ju lika bra testa lite

Slutsteg som brusar har jag oxå haft en del problem med ... Har man högtalare med hög känslighet så kan en förstärkares egenbus vara tämligen irriterande

quote:
På Altec 816, är deras kammare portad? Ser ut så tycker jag. Jag har nämligen ritningar på JBL 4560 som är liknande och de är portade. Om du tankar hem http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Low_Frequency_Enclosures2.pdf så ser du att de är raka till 180Hz kanske, sen sjunker de 6dB och går ner till typ 50Hz. Kan hända att 816 är hornladdade längre ner i frekvens, jag vet inte. Bara en tankeställare om du ska bygga.


816 är en horn/basreflexkonstruktion. Skulle misstänka att hornet laddar ner till mellan 100-150Hz. Frekvenser därunder "fixas" nog av basreflexporten ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:19:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Funderar på hur man ska få till finishen på hornen, det går ju inte direkt att sätta upp den i svarven, hmmm,, en DIY svarv kanske?

time,

Jo, det går om hornet inte är för stort ... Kolla här .


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:21:45  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks. jo jag har byggt min första vansinnesskapelse, lol, enligt SWAG calculations (scientific wild as guess)utgick mest vad som fick rum i bagaget så "hornet" blev cirkus hyffsat förlitet för bas, öppningen/munnen blev förlitet och längden ca 1.5 meter för kort, dessutom körde jag med två st 16 år gamla 4" bredbandare av billigare slag att driva skapelsen med. Ljudet då? Nåja lite väl olinjärt men ändå ganska hyffsat, det mest irriterande var väl mest att den knappt gick under (inte så mycket i alla fall) under 100 hz. Och med tanke på att jag hade kört med uppstagad massonit till själva "tratten" så är det en hel del "låda" som spelar. "Basen" känns men med tanke på avsaknaden av lågbas och lådvibrationer så blir basen när man lirar teckno mer "thoooomp" än "duuunk", men överaskande med tanke på elementen i alla fall.
Men som sagt va detta va ett test, skulle jag stadgat bort lite mer lådljud, fått ner basen ner i frekvensområdet 20-30 hz och dödat en lätt irriterande (dock inte så farlig) puckel nånstans över 100 hz så hade jag vart brutalnöjd med bygget. Till mitt försvar så kan jag medela att bygget har kostat mig en halv flaska trälim, resten hade jag eller fick tag i gratis =).
Funderar som en galning just nu på nån ny megalowpriceskapelse som klättrar ner under 70 hz i alla fall, gärna ner mot 50-60 hz, funderar på en experementelt modifierat voight-skapelse model mycket veckat som man kanske kunde driva med en 6*9 eller nån trevligare 6,5 eller 8" , får se vad jag hittar att börja leka med.
Måste erkänna att jag är mer inne på att experimentera fram en klart funkande poplåda än redigt väl-ljud, hi-fin får komma när jag är mer insatt och har mera stålar =).
Försöker dock läsa in mig på mer på horn och liknande skapelser för tillfället av ren nyfikenhet.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:33:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Låter som ett kul projekt! Det är nästa allt exprimenterande och testande som är roligast ... Att försöka åstadkomma välljud med okonventionella metoder samt billiga och enkla material kan vara väldigt kul ... och lärorikt


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:54:45  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks: Det brusar väldigt lite om man bara har slutsteget igång, men när man sätter på förförstärkaren låter det verkligen sscchhhiii. Får kolla på den sen.

Men det där mellanregisterhornet... Hur ska du såga upp runda hål? Vad ska man ha för verktyg? Jag har bara en sticksåg, som sagt.
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000