HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelarlock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:00:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nu med mitt lite "nyvaknande" vinylspelande (jo CDn har vilat många dagar nu) så undrar jag över en fråga. Vibrationer och vinylavspelning.

Det har ju debatterats flitigt om olika typer av rack och underlägg för att dämpa vibrationer, men jag tänkte försöka föra diskussionen ytterligare ett steg. Ljudtryck och stående vågor på skivspelare och LP. Vad har de för inverkan egentligen? Torde vara ganska stora vid höga ljudtryck.

Ett skivspelarlock är ju en hård yta och "borde" dämpa ljudtryck mot skivtallriken. Lock kan ju ha andra effekter såsom att bli statiskt laddade, och att de också vibrerar och skapar en resonant box. Men vad skulle ex. hända om man i taket, rakt ovanför spelaren, arrangerar en dämppanel för att dämpa de stående vågorna mellan skivtallrik/LP och tak? Det borde bli mindre krafter mot skivtallriken. Någon som nånsin funderat i dessa banor?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:20:55  Show Profile Send Bland a Private Message


Jag har inte funderat i dina banor men som du skriver "Ljudtryck och stående vågor på skivspelare och LP. Vad har de för inverkan egentligen? Torde vara ganska stora vid höga ljudtryck." Enorm betydelse för en skivspelare. Det finns egentligen bara ett sätt och lösa problemet och det är att ha skivspelaren i ett annat rum. Jag har provat en gång för länge sedan och det var en stooooor skillnad. Jag har nu ingen optimal placering av min spelare men allt kan man inte få. Däremot tycker jag att lock aldrig bidragit med något positivt. Det blir en låda av eländet som viberar. Släng bort eländet. Ett lock är ett dammskydd och inget annat.




Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:52:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar jag vad som egentligen händer med skivspelarlock. Jag menar, ett skivspelarlock bildar en låda, men det gör ju ett rum också, om än ganska mycket större.

Locket borde logiskt sett stänga ute ljudvågorna i rummet som direkt träffar skivtallriken och istället träffa locket. Dock vibrerar den ju vid sin "fundamentala" resonansfrekvens och övertoner, och orsakar ljudtryck mot skivspelaren inuti lådan.

Jag har jämfört locken hos Linn Axis och Thorens TD166. De ringer ju helt olika. Axisen lock är mjukare och segare, medans Thorenslocket är hårt och styvt. Det borde gå att göra ett optimalt dämpat lock som effektivt stänger ute vibrationerna i rummet.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:07:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Det borde gå att göra ett optimalt dämpat lock som effektivt stänger ute vibrationerna i rummet.


Det borde det. Det är ingen dum ide faktiskt. Jag misstänker att det är viktigast att dämpa toppsidan. Kanske kan man ha ett lyssningslock och ett dammlock. Då skulle man kunna använda bra ogenomskinliga material till lyssningslocket. Kanske med lite dämpskum på insidan.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:59:45  Show Profile Send celef a Private Message
Har ingen skivspelare själv å kan således inget om dem, men, jag kan tänka mig (!) att locket måste vara ordenligt styvt (för att inte självsvänga så lätt), sandfylld (för att ta död på alla ev. resonanser), dämpbeklädd insida (för att dämpa/suga upp alla ljud genererad av skivspelare/skiva vid avspelning, absolut luftät för att inga utifrån kommande ljud tränger in under locket (all yta mellan lock och underlag måste därför förses med tätningsmassa), locket kommer således att bli väldigt tung, alldeles för tung för att ställa på skivspelaren (måste därför monteras över/utanför/runtom spelaren.
I genomskärning skulle alltså locket se ut som skiss:



Overkill? You bet!



(Jo, jag postar mkt för att få guldstjärnor!)

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:15:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ser bra ut celef. Men du har glömt den form av hissanordning som kan vara lämplig att ha då man vill lyfta 'locket' och byta/vända skiva


/n
ps. det är inget fel i att posta mycket för att få guldstjärnor.
det har jag gjort...
ds.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:27:12  Show Profile Send Bland a Private Message
"Det borde gå att göra ett optimalt dämpat lock som effektivt stänger ute vibrationerna i rummet." Tveksamt om det går. Oftast är det de djupa signalerna som stör spelaren. Ett lock kan aldrig (tro jag) utestänga sådan svängningar. Ett lock fyller ingen funktion. Det är bättre att konstrurera en bra tung tallrik som inte tar upp svängningar allt för enkelt. Enligt mig, som amatör, handlar skivspelare väldigt mycket om massa, både på tallrik och chassi. Ett lock kan aldrig ersätta en bra tallrik utan bara "färga ljudet/förstöra". Men, jag skall aldrig säga aldrig.......


Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  19:35:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Med de 'djupa signalerna' så misstänker jag att du menar lågfrekventa ljud. Det stämmer att de är svårare att få bort men de kan säkerligen dämpas rätt rejält med en stabil konstuktion.
Att ha en stabil skivspelare är ju ingen nackdel men om man kan isolera en mindre spelare (med mindre tallrik) från vibrationer så är inte heller det en nackdel. Man dämpar ju även vibrationer som skulle kunna nå tonarm och pickup (även om dess säkert måste vara rimligt högfrekventa för att deras vågfront skulle kunna påverka så små saker.. ).

Den enklaste modifikation man kan testa spontant är att lägga en påse sand eller en bok på locket. Åtminstone Axisen borde klara det (har ingen koll på Thorens TD166.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:00:59  Show Profile Send norman a Private Message
om man vill överdriva lite kan man ju bygga en stabil låda med tätslutande lock (ungefär som en högtalarlåda) att ställa skivspelaren i, lådan får sen stå på mjuka fötter så att man inte får in golv-vibrationer.. blir ju lite jobbigt att byta skivor förståss...

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:20:59  Show Profile Send Bland a Private Message

Är inte ett lock endast ett dammskydd?? Jag har svårt att förstå vilken nytta ett lock ger. Jag förstår idéen om att bygga en låda som skall utestänga vibrationer. Jag vet inte, men det är svårt att få en sådan låda att fungera. Vibrationer skall inte in i en skivspelareoch ett lock kan enligt mig bara bidra med vibrationer. Visst kan man lägga en sandpåse ovanför locket men det enklaste sättet är att ta bort det. Då slipper man problemet, för lock är ett problem. Eller??

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:47:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror inte att ett lock är ett så stort problem. Ja vid vissa frekvenser då det kan resonera (Aj aj aj, mitt lock angrep mig intellektuellt det kom med inveklade resonemang... ) men vid andra så stänger det ljudet uta och det kan bara vara av godo. Misstänker jag åtminstone. Tar man bort locket så släpper man om inte djävulen lös så åtminstone alla frekvenser lösa att resonera med tonarm, pickup och skivtallrik.




-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:10:35  Show Profile Send Bland a Private Message

"Jag tror inte att ett lock är ett så stort problem." Nja, jag vet inte, men de spelare jag har ägt (med lock) har låtit bättre utan lock. Jag har aldrig läst om någon tillverkare som skriver något vettigt om lock ( att det skulle ta bort vissa frekvenser osv, men jag kan ha fel). Oftast pratar man om det "vackra rökfärgade lock" osv men..


Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:29:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror du har delvis rätt Bland och att Thomas Å har delvis rätt.

Vanliga lock är nog mer ett problem än en fördel då de säkerligen är väldigt resonanta men samtidigt om man kunde göra ett lock rimligt oresonant så tro jag att problemen skulle minska jämfört med att inte har ett lock. Detta är spekulationer från min sida. Jag har ingen skivspelare (som fungerar bra) så kan inte ni som har en spelare testa så att spekulationerna kan avslutas på ett värdigt sätt??



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:59:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har inte riktigt pryttlarna som skulle få det att fungera. En metod skulle kunna vara att ställa pickupen på ett tomt testspår, köra ett sinussvep med en CD spelare ut i högtalarna och mäta output på RIAA steget med och utan lock (?)


Ska prova imorgon.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:30:29  Show Profile Send Bland a Private Message
"........så kan inte ni som har en spelare testa så att spekulationerna kan avslutas på ett värdigt sätt??"

Håller med dig. Jag har aldrig tillverkat något lock och sedan testat. Det jag har gjort är att jämföra (öron) med eller utan befintligt lock. Skillnaderna var, som jag minns det, ungefär som med eller utan fronter på högtalare. Min nuvarande spelare har inget lock. Jag är mycket nyfiken om ett lock skulle förbättra ljudet, men vet aldrig.........


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000