HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ralph Power Amplifier
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:21:36  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Flyttat från HiFi-Forum (Rimbo Lasse)

Jag har bara praktisk erfarenhet av PP. Vad jag ovanstående sa grundar jag på PP erfarenheter.Jag vill minnas att GlassAudio hade en atikel om SE kontra PSE för några år sen.

SE är intressant men jag tycker att effekten blir så låg. Verkar svårt med utgångstrafos för PSE pga den stora strömmen. I övrigt kan jag inte se någon nackdel med PSE men detta är förståss bara en åsikt som väntar på att verifieras/vederläggas.

Nåja, det blir nog en SE eller PSE inom en inte allt för avlägsen framtid. Har en massa KT88 liggandes. Skulle vilja prova i PSE men var hitta en 3K trafo som tål sådär 250mA?

Skulle vara intressant och höra Herr Flints kommentarer om denna förstärkare (http://www.meta-gizmo.com/Tri/interstage.html). LL1635 ska nog bytas mot LL1660 och valet av rör kan varieras en hel del. 6550, KT88, 300B, 6922, 6N1P, 5687, ECC99, 6H30, 6C45 osv. Om Herr Flint vill uttrycka några åsikter föreslår jag att det lämpligen görs på DIY-sidan. Samtidigt tycker jag att Herr Högtalarkonstuktörmoderator Engelholm tar sig en titt.

DrM




Edited by - epkpeng on 2002/07/31 19:48:07

Edited by - DrMabuse on 2002/08/01 14:46:12

Edited by - DrMabuse on 2002/08/02 21:51:34

Edited by - DrMabuse on 2002/08/02 21:54:5

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:32:42  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Gå in på startsidan "www.meta-gizmo.com
Klicka på "triodeguild"
Sök lång ner i listan och klicka på " Interstage Coupled PP 6B4G Amplifier"

Hoppas de funkar cen!

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:32:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Njäee....jag kan inte rörkonstruktioner i någon vidare utsträckning.

Däremot har jag en fördom och ett tyckande och det gäller likriktarrör - har sett några sånna och det är ju skitcoolt när sånna lyser blått!




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:45:00  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag tänkte att eftersom du tydligen söker ett hyfsat rörbyggprojekt skulle detta kanske vara något. Röralternativen är som sagt många. Jag tror att man skulle kunna få en extremt väljudande förstärkare om den bara blir rätt byggd.

Även slutrör brukar lysa blått i mörkret.

Vad gjorde jag för fel med länken? Fick det inte å funka.

DrM



Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:55:54  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Vad gjorde jag för fel med länken? Fick det inte å funka.

DrM




Satte du den inom url-taggar?
Provade att trycka "reply with quote" på inlägget med länken och när jag satte taggar runt den och klickade "preview" så funkade den.

Rörförstärkaren vet jag tyvärr nada om!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:57:18  Show Profile Send hifi a Private Message
det var en ganska lång tråd om det där bygget på www.diyaudio.com kommer inte i håg vad den hette dock men det är väll bara att leta..

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:27:48  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Epkpeng!

Hoppas du inte tog illa upp när jag kritiserade RimboLasses konstruktion. Det var i så fall inte min mening. Min kritik var sagd med de bästa avsikter.

DrM

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:45:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ha ha, non taken, som dom säger.

Jag läste bara lite löst om denna och trodde att den säkert skulle kunna sprida nån form av väljljud.

Emellertid så tror jag inte att det går att få 5 konstruktörer till att enas om en konstruktion - alla vill, skall och måste tycka olika.

Jag tycker inte om ideen att köra med Pentoder. Jag tycker heller inte om att köra med Pentoder i nån kvasi-triod-koppling. Tämligen få tekniska argument, utan detta ligger mer på att om man vill ha triod - kör då med det! ;-)

Fint iaf att be om ursäkt - trots att det inte behövdes!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  12:28:45  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Då ska du få några argument för att överväga tex en triodkopplad 6550:

*Tetroden blir en triod. Den får 3 aktiva element dvs triod och egenskaperna förändras till triodegenskaper. Det går inte utfrån karaktäristikan att avgöra om det är en triod eller en triodkopplad tetrod.

*Indirekt upphettad glödtråd är enklare att använda än direkt upphettad (anser jag).

*6550 har högre förstärkningsfaktor än tex 300B och ställer inte så stora krav på drivsteget.

*6550 är billigare än 300B

Därmed inte sagt att 6550triod automatiskt skulle låta bättre än 300B

Vad man tycker låter bäst eller vad som passar sina egna preferenser är upp till var och en att avgöra. Jag har hört 300B förstärkare som låtit alldeles fantastiskt.

DrM

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  12:36:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Intressant!

De tre gallren (?) känns ivägen på nått sätt - blir renare och mer rakt fram för signalen med rent triod rör.

Att Trsioder är komplicerade (nåja) är en sak. Håller med dig. 300B är ju för svagt, och man behöver två st för att komma upp i nått som går att använda rent effektmässigt - 15 watt (passar mina Sensitiva utmärkt!).

845 blir det mer kräm av, men kräver en jäkla spänning - minst 800 volt.

Prismässigt bryr jag mig inte om! blir bara sämre då - oftast! ;-D

Håller helt med om vad som passar bäst till vilka högtalare osv.

1 poäng! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:29:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Nu börjar det likna intressant.
Mitt bästa bygge är monoblock på 40W och består av fyra stycken pseudotriodkopplade 6550. Makalös pondus. Dom talar om vem det är som bestämmer. Klarar alla typer av musik och gör mig aldrig besviken. Musikaliska så det stänker om det. Nackdelen är att dom drar 250W per styck i tomgång vilket betyder att det både kostar och blir varmt.

Om ljudskillnad mellan SE och PP
Det är ganska stor skillnad mellan dom två typerna. Eftersom man enligt konventionen inte ”får” motkoppla ett SE-steg så har det ganska hög distorsion, även om den är av skapligt positiv art. Jag tycker att SE passar till musik som inte är för tät. Med stor orkester och mastig rock/pop kan det bli lite grötigt. Om jag måste välja så blir det helt klart PP.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:37:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Flint:

Vi tänker nog inte så olika iaf!

Att dina 40 watt med 6550 är pseudoTriod är jag med på. Men är det PP eller SE? Jag misstänker SE PseudoTriod, för med 4 6550 borde du i enligthet med Audio Reserach få ut nära nog 100 watt. Eller?




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:44:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är PP. Om man är ärlig vad gäller Klass A och trioder så kan man ta ut 1/4 av tomgångseffekten per rör. Det förekommer mycket fusk ovh dribbling här. Jag säger inte att audio Research ljuger. Deras maskin är nog en AB. Glömde säga att mina går i ren klass-A hela vägen ut.






Edited by - Flint on 2002/08/01 13:53:0
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:48:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är jag som söpit bort mig i rörens förlovade land...dom kör ju inte med pseudo triod. Dom får nog ut betyedligt mer än 1/4.




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:56:45  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Nå Herr Flint. Vad tycker Ni om The Ralph Power Amplifier? Jag funderar nämligen på att bygga en sådan med KT88 och 6H30.

DrM

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:02:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har precis ögnat igenom sidan och tycker att det verkar vettigt. Gott om vettiga synpunkter från den något hippieaktiga konstruktören. Blås på och testa. Den slår ju garanterat alla transistormaskiner med hästlängder vad gäller musikalitet. Det sista skrivet med viss ironi till alla som föredrar trissor.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:03:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Till epkpeng

Så kan det vara i sommarvärmen. Kanske är därifrån "helrör" kommer.
Jag kör stegen utan global motkoppling. Däremot motkopplar jag mellan ing. och drivsteg med 14dB. Det blir renare på det sättet. Stegen är jämförda med ett antal olika märken och har hittills avgått med seger. Inte minst för sin pondus. Testerna är inte gjorda av mig som i så fall skulle vara partisk. Hur dom skulle klara en f/e test vet jag inte och det ger jag fullständigt fan i. Mina öron är inte en konstbelastning.


Edited by - Flint on 2002/08/01 14:57:2
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:12:43  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag tror att det är viktigt att mata interstagetrafon tillräckligt lågohmigt. Att parallellkoppla båda halvorna i 6H30 borde klara det.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:21:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror inte att det är nödvändigt eftersom det inte finns någon belastning på andra sidan trafon i form av gallerläcka. Lite finns det ju i form av slutrörens ing.kapacitans så det är ju inte fel att prova. Som att driva med katodföljare som vi snackade om tidigare. Ökar frekvensgången.

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:09:14  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har använt LL 1660 en del men i helt andra tillämpningar. Av vad jag kan förstå av deras (LL) datablad och samtal med med Per L så är LL 1660 lite känslig för impedansen på matningssidan.

Sen känns det "rätt" på något sätt i magen, att eftersom interstagetrafon samtidigt ska fungera som fasdelare, ge den bra arbetsbetingelser. Jag skulle nog möjligen kunna utveckla det här litet mera, men jag brukar lita på att magen har rätt.

DrM

PS. Jag har spekulerat litet i hur du har löst det här med återkoppligen mellan ingångssteg och drivsteg i din PP-förstärkare. Har du gjort några mätningar på distorsion osv?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:25:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har använt LL 1660 en del men i helt andra tillämpningar. Av vad jag kan förstå av deras (LL) datablad och samtal med med Per L så är LL 1660 lite känslig för impedansen på matningssidan.

Då är det så. Man kan ju driva med ECC82 i SRPP också. Utimp ca 2.7K


Sen känns det "rätt" på något sätt i magen, att eftersom interstagetrafon samtidigt ska fungera som fasdelare, ge den bra arbetsbetingelser. Jag skulle nog möjligen kunna utveckla det här litet mera, men jag brukar lita på att magen har rätt.

Man ska alltid lyssna på magen, Där har Doktorn rätt.

Jag har spekulerat litet i hur du har löst det här med återkoppligen mellan ingångssteg och drivsteg i din PP-förstärkare. Har du gjort några mätningar på distorsion osv?

Jag trimmar fasvändaren med distmätning. Hela förstärkaren alltså. I och för sig med en enkel T-brygga så jag ser/mäter bara totaldisten men efter ett tag lär man sig känna igen ”distutseendet”

Ska se om jag lyckas fixa färg. Jippi det funkade.





Edited by - Flint on 2002/08/02 00:46:0
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:51:56  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Själv har jag använt Clio en del för dist-mätningar. Funderar dock starkt på att köpa ett Picoscope ADC 216. Ser lovande ut tycker jag.

Jo, jag ska köpa ett snart. Har bestämt mig. Bestämde mig nu. Så får det bli.

DrM



Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:56:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Helt rätt. Snabba beslut är bra. Ska kolla lite och se vad det är du tog beslut om.

Det där såg mumma ut men jag hittade inget pris. Kan tänka mig att det inte är gratis. Vad kostar det?


Edited by - Flint on 2002/08/02 01:01:2
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  07:36:40  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Cirkus 7000+moms vill jag minnas. Det krävs ju en lågdist.tongenerator också. De jag har duger inte.

Finns en amerikansk variant som använder ljudkort http://www.spectraplus.com/ (få se om länken funkar). Vet inte vad den kostar.

Har du mätt vad du har för utgångsimp i ditt PPP-slutsteg?

DrM







Edited by - DrMabuse on 2002/08/02 07:37:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:44:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Har du mätt vad du har för utgångsimp i ditt PPP-slutsteg?

Den ligger runt tre ohm. Det är minst fem år sedan jag mätte så jag minns inte exakt. Enligt regelboken är det åt helv... för högt men basen är dynamisk och bergsfast utan fladder och konstigheter. Jag tror att en av myterna inom HiFi är just den om dämpningsfaktorn. Carver, en icke helt okänd förstärkarkonstruktör tycker tydligen detsamma. Han siktar på 1,1 ohm


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:59:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har både SpectraPLUS och SpectraLAB.
Du kan få en kopia om du vill.



Edited by - Flint on 2002/08/02 10:14:0
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000