HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Lite frestande hörlursbilder så här inför helgen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:49:59  Show Profile Send marcus a Private Message
När reference audio tar 7000 så är det klart man blir misstänksam över att de kostar 4500 på fyndbörsen.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:09:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
referenceaudio har sjukt mycket överpris på dom lurarna...det är helt fel pris...på tok för högt!!!!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:55:19  Show Profile Send marran a Private Message
kan jag bidra med

stax omega...mums

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/04/06 :  16:45:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett bra tips är Sonys CD1700, låter mycket likt CD3000 men till ett betydligt bättre pris..Jag har för mig att dom låg på runt 2000-3000:- när jag köpte mina, och jag är mycket nöjd med ljudet (jämfört med HD600 m.m )
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:19:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
cd1700 säljs inte mer...tror de ersattas av CD2000...jag skulle gärna ha ett par CD1700 för dom ska tydligen va jäkligt bra!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:39:01  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Mmmmm...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/07 :  22:47:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dock inte lika trevliga som dom här!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:19:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
Försöker butikerna smyga upp priset på HD600 till 3500kr? Jag ser att både referenceaudio och lefflers försöker höjja priset. Fult! när den kostar 1600 i London.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:44:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
dom lär ju förlora själva på det!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:47:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag bangar inte att betala 3500 för dem, det är de värda så jag är inte snål, men vafan, när andra kan sälja dem för 1600, då känns det lite magstarkt ändå. Trenden har snarare varit att priset har dumpats överallt, inte höjjts. Jag ska iaf köpa i London i sommar, om jag inte hittar några beggade lika billigt innan dess, men då ska de vara mjäll-fria innuti.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:08:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag skulle ha jävligt svårt att betala 3500 för dom...vill i och för sig inte ha dom över huvudtaget men de finns ju för 195 euro på www.hifinesse.com ...
Det e likadant när man ser priser på Grado i USA...då blir man inte speciellt sugen på att köpa i sverige...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:36:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marbrink skrev:
quote:
Dock inte lika trevliga som dom här!



(om kommande Beyer Dynamic DT880)

Hur vet du det? De har ju inte kommit till Sverige än! Eller har du fått tag på ett par i Tyskland? Jag är själv mycket nyfiken på DT880 nämligen.

Beyer Dynamic DT990 (pro och inte-pro) är vekligen bra lurar, mycket bättre än Sennheiser HD600 och HD590.

Trots det är Stax Lambda pro ännu bättre än DT990! Men DT990 är de som hittills kommer närmast i ljudkvalitet tycker jag, helt klart. Så även alla andra som har lyssnat på dessa när jag gjort små jämförelser. Alla har varit helt eniga om det.


/Johan





Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:53:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
läs lite tester på www.head-fi.org så förstår du säkert! Den blev även nyss testvinnare i en tysk hifitidning. Det här är Beyerdynamics nya topplur men det är dock svårt att förstå när man ser beteckningen! =) Tycker ju DT990 borde vara den bättre när man läser beteckningen men så är inte fallet så det inte blir några missuppfattningar.
www.hifinesse.com kostar DT880 230 euro! Beställ därifrån! DT990 kostar på samma ställe ca 160 euro.
I sverige kostar dom 3800 kr på www.musikborsen.se
Produktlänk: http://www.beyerdynamic.de/de/maerkte/hifi/index.htm
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:56:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
glömde säga att dom flesta tycker att dom här lurarna är ett stort steg bättre än DT990!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:59:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Trots det är Stax Lambda pro ännu bättre än DT990! Men DT990 är de som hittills kommer närmast i ljudkvalitet tycker jag, helt klart. Så även alla andra som har lyssnat på dessa när jag gjort små jämförelser. Alla har varit helt eniga om det.



Vad använde ni för hörlursförstärkare till DT990:n? Stax har ju som bekant jävligt bra hörlursförstärkare till sina lurar.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:02:50  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag såg att någon funderade på att köpa Stefan Audio Art's Equinox ersättningskabel för Sennheiser HD 600...

Kan bara säga att det är en stor ljudförbättring jämfört med medföljande OFC-kopparkabeln. Stereobilden blir djupare och bredare, basen fastare, högre detaljupplösning. Även om man lyssnar direkt via hörlursutgången på cd-spelaren så hörs en väldigt tydlig skillnad. Om det är värt de c:a 2000 kr det kostar att köpa den och få den levererad till Sverige är ju också en fråga om vilken övrig utrustning man har.

Sennheiser HD600 är lurar som blir en dyr investering om man vill få dem att skina ljudmässigt. Högklassig cd-spelare, signalkabel, hörlursförstärkare (helst rör av NOS-typ) är ett krav. Det verkar som de som nästan enbart lyssnar på gitarrmusik föredrar Grados modeller. Om man lyssnar på musik med naturliga instrument så är ju Sennheiser HD600 betydligt bättre, eftersom de inte färgar musiken lika mycket.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:17:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marbrink skrev:
quote:
Vad använde ni för hörlursförstärkare till DT990:n? Stax har ju som bekant jävligt bra hörlursförstärkare till sina lurar.


Hej Marbrinken!

Då har jag använt en Panasonic proffs-DAT-bandspelare (SV-3700) som är klart överlägsen en integrerad Technics-stärkare jag har här på arbetsrummet.

Staxens förstärkare är en STAX "DRIVER UNIT with EQUALIZER for EARSPEAKERS SRM Monitor" Långt namn men det står så på den! Den är uppbyggd med transistorer och har både balanserade och obalanserade ingångar och tycks vara j-kla bra!

Ska genast in på Head-fi och läsa om DT880!


PS, Peter Å: Jag upplever HD600 som att de klart färgar ljudet. Läs Alexis hörlursfrågetråd där jag skrev om det. DS.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:21:35  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Knoppen >> DT 880 finns inne på ljudmakarn för lyssning.. lyssnade på den igår..
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:30:13  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Om du upplever att HD 600 är färgade, så har du troligen inte haft den rätta/passande kringutrustningen. Jag lyssnade också lite kort på Beyerdynamic DT880 inne på Ljudmakarn inkopplad till en anläggning med Musical Fidelity A3-2 cd-spelare, Silk med Bullet plugs och Musical Fidelity X-can V2 och var inte imponerad. HD600 lät betydligt bättre i alla fall med denna kombination.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:54:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HSIVP: Det var som tusan. Jag snackade med generalagenten för drygt en vecka sedan och de hade inte fått in dem än, trodde han! Jag ska snarast titta in och provlyssna! Vet du om de har funnits på Ljudmakarn sedan lång tid tillbaka?


Peter Å: Jag har bara jämfört HD600 och DT990pro än så länge. Och då har DT990pro ett renare ljud som är mycket mer likt STAXlurarna som upplevs allra mest neutrala. Som grund tycker jag att hörlurar ska vara bra, man ska inte behöva köpa andra hörlurskablar eller speciella drivförstärklare för att ljudet ska bli bra. De ska gå att driva med en "vanlig" hörlkursutgång. När jag jämförde så använde jag samma hörlursuttag på DAT:en så det borde ju inte vara speciellt kasst för HD600 eller extra gynnsamt för DT990pro? Kanske DT880 är mindre lyckade? Men jag ska försöka att lyssna på DT880 som sagt, å det snaraste!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:01:15  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
knoppen> sedan förra veckan har det paret funnits... men dom hade ett annat par för 1 månad sedan som försvann efter 2 dagar så jag han aldrig lyssna på dom då.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:25:16  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Beyerdynamic 990 Pro kostar bara 155 Euro om man köper från Tyskland på denna site:

http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Det låter som ett bra pris. Sennheiser HD 600 låter färgade om man lyssnar via hörlursutgång på cd-spelare och förstärkare, eftersom dessa ofta har en utgångsimpedans på 100-300 ohm. Den skall helst var nära 0.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:17:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
Allting handlar ju ändå i slutändan om personliga preferenser. Det har också med vilken cd-spelare, signalkablar o hörlursförstärkare man har som avgör hur en lur låter..
DT880 ska vara BÄTTRE än DT990 och det tvivlar jag inte en sekund på att dom är, även fast jag inte har lyssnat. Sen kan ju inte säga att en lur är färgad för det är ju alla lurar.
Det har ju i så fall bara att göra med vilken färgning man gillar! Jag menar cd-spelare, signalkablar och förstärkare, hörlursförstärkare allt färgar ju så snälla snacka inte om färgningar!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:21:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Hej Marbrinken!

Då har jag använt en Panasonic proffs-DAT-bandspelare (SV-3700) som är klart överlägsen en integrerad Technics-stärkare jag har här på arbetsrummet.




Då är det ju inte konstigt att Staxen lät mycket bättre. Om man hade haft en hörlursförstärkare i prisklassen 5000-10000 kr så hade nog DT990:n kommit betydligt närmre i ljud. Man får ju tänka på att staxen har en skitbra hörlursförstärkare och det har inte DT990:n.
Så vid en rättvis jämförelse skulle du ha använt en riktigt bra hörlursförstärkare till DT990:n typ sugden headmaster eller antique soundlabs.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:01:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marbrink och MatsÅ: Jag kollade i DAT-bandspelarens manual. Där står att uteffekten är max 30 mW vid 32 ohms belastning och att matchande impedanser är från 8 till 600 ohm. Så då får man väl anta att utimpedansen är åtminstine lägre än 8 ohm. DT990 pro har 600 ohms impedans och HD600 har 300 ohm, så inte borde det väl innebära några större problem för DAT:en att driva? (annat än att insignalen eventuellt är A/D-D/A-omvandlad vilket förstås vore onödigt, dock svårt att veta om den är i hörlursuttaget) Men visst skulle det vara kul att höra hur lurarna låter via något specialhörlurssteg!

Färgning... hu så hemskt ord! Det finns faktiskt saker som inte färgar* ljudet hörbart. Om du vill kan du köpa sådana prylar eller så köper du sådana som förändrar utsignalen, det är ett fritt val.

* Eller byt ut ordet mot förvränger eller distorderar om du hellre vill, det är samma sak. Med distorsion menas all typ av förvrängning, alltså inkluderat även tonkurveavvikelser.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000