HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Vilka hörlurar ska jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:00:49  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag ska köpa nya lurar och vill ha tips på lite lurar jag ska lysna på och gärna var dom finns att lysna på i Stockholm.

Jag vill ha en lättdriven, luftig lur som inte är för påträngande och har en bra bas.

Hörlurar jag redan lysnat på och avskrivit är bla:
AKG 240M
Grado SR-1
Koss Porta Pro
Sennheiser HD25(DJ)

Det som står kvar på listan på lysning hitills är:
Philips SBC HP800
Philips SBC HP890
Sennheiser HD600
Sony MDR-CD580
Sony MDR-CD780
Sony MDR-CD2000

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:21:43

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:09:58  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Då tycker jag att du ska testa beyerdynamic 931, 880 och 990 pro. finns på ljudmakarn (dock ej 990 pro)... och kanske någon annanstans..=) (jag vet alltså inte om något annat ställe) =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:10:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Alexi!
Stryk alla på listan utom MDR-CD2000 och lägg till Beyer Dynamic DT990 pro m fl Beyerlurar. Iofs kan du ha med andra lurar bara som jämförelseobjekt, du kommer garanterat att raskt inse att du inte behöver någon av de andra. Du har förstås inte missat den andra hörlurstråden? Där skrev jag lite om vad jag tycker. http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11991

Ljudet hos Sennhesier HD600 är präglat av en förhöjd mellanbas, färgat ljud i största allmänhet, samt för svag återgivning av det lägsta basregistret. Då har jag haft Staxlurar för 15000 kronor som referenser, de är allra bäst tycker jag.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:11:35  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Vilka stax var det? 404 eller?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:11:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HSIVP, du var 28 sekunder före mig!
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:13:58  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
min dator är inbakad in bra teflon vetty. ;) 120% speed of light.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:59:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är STAX SR-Lambda pro. Drivförstärkaren har specialgjort in/urkopplingsbart diffusfältsfilter för konsthuvudinspelningar som är utvecklat av den tyska radio/TV:n. Helt klart bäst av alla andra lurar jag hört.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:48:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
HD600 tycker jag om väldigt mycket, håller verkligen inte med om att den är starkt färgad. Lite färgad är den, men det är å andra sidan alla andra med. En fördel är att du kan köpa den i UK för 120 pund.
http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productBrowse&id=351&topcatid=7

Massa andra lurar där till bra pris med.

Nu får jag väl någon på mig för att jag uppmuntrar näthandel.
Men, fekk it.


HD600 är lite laidback, bra detaljer, och bra bas, med rätt förstärkare. Trasslet är att den har en impedans på 300 ohm, vilket gör den svårdriven, behöver stort spänningssving så att säga. Väldigt öppet ljud, bra "out of the head experience" så att säga. Aningens färgad i mellanregistret men inte mycket. I min mening den bästa dynamiska hörluren på marknaden. Jag gillar inte Grados lurar så jäkla mycket, men har inte lyssnat på RS1, men den är å andra sidan så jäkla dyr att en elektrostatlur antagligen blåser den ur vattnet.

Jag bygger just nu en rördriven hörlursförstärkare. Köpte ett kit från http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/hd83.html Hoppas det ska bli bättre än stärkaren jag använde innan.

C
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:54:57  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har aldrig provlyssnat Beyerdynamic, men däremot HD600 har jag lånat av grannen ett otal gånger. De går driva med vad som helst och låter aldrig-aldrig vassa. Om detta beror på att de är färgade, då välkommnar jag all sådan färgning hos alla apparater.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:08:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
om du har råd köp Grado RS1 eller RS2 =) låter sagolikt! har lyssnat på RS2. RS1 är Sterephile Product of the year två ggr på rad! inte för att man ska lyssna på dom men ändå..
själv har jag för tillfället HD590 som jag föredrar över HD600. Jag gillar dom! Tycker dom har bra bas och ett ljudet är ganska likt grados lurar som jag gillar. HD590 är också ganska lättdrivna vilket är ett plus!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:50:33  Show Profile Send marcus a Private Message
quote:
. De går driva med vad som helst och låter aldrig-aldrig vassa.


Där har du verkligen fel. HD600 är väldigt kinkiga med att man använder dom med bra grejer.
Att dom aldrig låter vassa stämmer inte heller. Med X-Can V2 och Nordost signalkabel hade de
en ibland ganska påträngande diskant iaf med min musik.

Edited by - marcus on 2003/04/08 16:50:54
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:04:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marbrink: HD590 har jag också, de tycker jag inte om. Vart tog basen vägen? Jag tycker de låter skrikigt.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:07:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men de är väldigt sköna att ha på huvudet! (HD590 alltså)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:26:43  Show Profile Send marens a Private Message
Knoppen: Basen finns där, bara i lägre nivå. Nog för att de färgar ljudet men det är en förhållandevis snäll färgning på så sätt att det fortfarande låter rent och tydligt på all musik man spelar och att man kan lyssna länge utan att bli trött i öronen. Diskanten är en aning skrikig men den är inte påfrestande oren som hos många andra lurar jag jämfört med.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:30:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Marens!
Ja då tycker vi att HD590 låter likadant! Ett tips är att jämföra med Beyer Dynamic DT990. Skulle vara kul att höra vad du tycker sedan... Jag tror nämligen att du kommer att ändra uppfattning.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:34:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Där håller jag med. 590 har en diskant som jag inte klarar av alls.
Usch vad skrikigt.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:35:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag kör med en creek obh-11 till mina. Vad har du för hörlursförstärkare knoppen? En seperat hörlursförstärkare tycker jag förbättrar basen! Men du har rätt i att dom är lite skrikiga!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:35:59  Show Profile Send marens a Private Message
Knoppen: Ja, det måste jag ju göra. Funderar också på Etymotic Research ER-6 öronpropplurar, till MD:n, har du någon koll på om de är bra?
http://www.etymotic.com/

Edited by - marens on 2003/04/08 17:41:27
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:42:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Marens-Martin!

Jag har ngen aning om Etymotic Research faktiskt!

Det är väl bara att köra med "riktiga" lurar? Det ser coolt ut.


Hej Marbrink!

Jag har ingen speciell hörlursförstärkare. Kolla min nystartade tråd om vilken som är "bäst".


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:48:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Etymotic lurar, eller proppar om man föredrar det, har fått lysande kritik i recenssioner. Värdera det själva.
Har ni inte provat "i örat" proppar förr, gör det först innan ni bränner 2k+ på lurar. Det är en speciell upplevelse.
Dom dämpar ljudet så mycket att om man går, så hörs varje steg du tar, genom kabeln till proppen, om kabeln slår i din axel, så hörs det. Din andning hörs. Så, det är lite speciellt, men jag inbillar mig att om du står ut med dom saker som är annorlunda, så blir du rikt belönad.

C
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:53:33  Show Profile Send marens a Private Message
Claes: Låter läskigt. Men du har provat dom? Låter de bra?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:03:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det verkar väldigt bra om de har bra ljudisolering. När ljudisoleringen är dålig kan man ju likna det vid ett kraftigt försämrad signal/brusförhållande, om man lyssnar i en bullrig miljö.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:38:52  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
På söndag blir det tävling! Mina DT990Pro mot Dec_alphas HD600... ska bli kul!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:32:55  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har ett par Etymotic ER4 likväl som ett par Sony CD3000. Måste nog säga att jag föredrar Etymoticlurarna i många situationer, särskilt underbart är att sitta på bussen och endast höra musik. Helt fantastiskt i morgonrusningen.

Ska passa på att säga att jag personligen inte tycker att ER6 alls är i samma liga som ER4. Speciellt så var är det svårare att få den att sitta bra i örat, och en bra passning är vitalt för att få maximal ljudkvalitet med Etymoticlurar.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:37:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
På söndag blir det tävling! Mina DT990Pro mot Dec_alphas HD600... ska bli kul!


På vilken förstärkare/hörlursförstärkare??
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:09:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tack för alla era svar, som jag sa har jag redan lysnat på Grado RS-1 jag hadde hört mycket gott om den och hadde tom pengar med mig till butiken när jag lysnade, men efter en timmes lysnande insåg jag att den luren inte var något för mig.
Jag är också skeptisk till HD600, eftersom jag inte alls gillade Orpheus!
Jag ska ge Beyer Dynamic en nogran lysning.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000