HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Vilka hörlursförstärkare är bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:39:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har väldigt dålig koll på vilken hörlursförstärkare som kan tänkas vara "bäst". Det finns ju en del att köpa, men så finns också en del roliga byggprojekt som även funnits på detta forum, t ex "Naqrefs" och "Morgans" (om man nu är road av sådant).


Finns det någon som gjort någorlunda seriösa jämförelser innan köp?


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:05:58

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:57:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
det finns inte mycket att välja på i sverige. Det finns musical fidelity x-can2, rega ear, pro-ject headbox,harmony design och Naim. Av dessa tror jag harmony design är bäst för pengarna! 3500 kr kostar den.
I danmark finns även creeks hörlursförstärkare(har själv en sådan) och sugden headmaster.
Men det finns betydligt mer i utlandet! kolla bl.a. www.headphone.com och www.meier-audio.com
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:21:46  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har iaf testat MF x-can, rega ear och pro-ject. MF var lite läskig för det hördes ett obehagligt klirrande läte i ena luren när man satte i hörlurarna, (kanske är rören) så den gick bort. Rega ear hade ett nätdelsoväsen för sig samt brusade hörbart så den gick också bort. Project var brus och brumfri och var inget fel på ljudet faktiskt men jag hade inget att jämföra med direkt....

Sen har jag byggt en egen liknande nagrefs med BUF634 och nån op fast utan volymkontroll och sånt. Bara sista drivsteget utan någon avkoppling eller filtrering, bara ett 100kohm motstånd som ingångslast, och med unity-gain. Den har jag kopplat med SSSK från pre-out på förstärkaren. Istället för 9volt-batterier gjorde jag en söt liten nätdel samt en 12V-trigger fjärrstyrning från förstärkaren med relän och fördröjt tillslag så att det inte märks när man sätter på och stänger av från fjärren. Allt pressades ner i en minimal plastlåda med alla kontakter och en blå lysdiod.

Den funkar jättebra och det är absolut inget fel på ljudet, dessutom helt brus och brumfritt. Kan rekommendera att bygga något liknande.

Edited by - marens on 2003/04/08 18:24:45
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:34:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag har provat grados låda samt xcan v2 och harmonys ballade förstärkare. Jag äger nu harmony...
gradon var inge vidare alls..marginelt bättre än cd´n inbyggda. xcan lät väldigt lent å fint men saknade en del punch (fast man ska tydligen kunna byta rör i den till bättre...) harmonys spelade lent och fint men med lite krellkänsla i dynamiken :-)

testades med sennheiser hd 600

Edited by - drgreen on 2003/04/08 18:37:08
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:28:14  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min Sugden Headmaster, har dock bara jämfört med Creek OBH11 (visserligen med nätdelen OBH2, men ändå).
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:28:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
tjenare.
i senaste nummret av H&M testas såna här prylar.

Närmare bestämt:

Antique Sound Labs
Harmony Design Ear 90
Musicial Fidelity X-Can V2
Pro-Ject Head Box
Rega EAR
Vincent KHV 111

De fyra förstnämnda fick bäst betyg / micke

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:46:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
tjenare.
i senaste nummret av H&M testas såna här prylar.

Närmare bestämt:

Antique Sound Labs
Harmony Design Ear 90
Musicial Fidelity X-Can V2
Pro-Ject Head Box
Rega EAR
Vincent KHV 111

De fyra förstnämnda fick bäst betyg / micke





Det var på tiden med ett sånt här test!!!
Knoppen, satsa på Harmony Design! den är svensktillverkad och har därför ett lägre pris. Tror att en antique soundlabs kostar ca 350 dollar i usa..
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:48:41  Show Profile Send drgreen a Private Message
ja...jämför en harmony för 4000 med en grado för 4000 när det gäller innanmätet....
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:50:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
ok...där lär ju gradon få stoooorstryk! =)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:04:48  Show Profile Send divander a Private Message
Tänk på att provlyssna med de lurar som den skall användas med. Lurar och förstörkare måste komma överens. Annars blir det inte lika kul.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/04/09 :  00:24:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har själv en Headroom Maxed Out Home hörlursförstärkare, ganska dyr och inköpt för en del år sedan i USA innan dollarn rusade upp. Sedan dess har det kommit en hel del andra alternativ än Headroom, som jag i alla fall anser vara för dyr i Sverige.
Jag har regelbundet läst recensioner på HeadFi och de som mera allmänt betraktas som de bästa är:

- Meier Audio PreHead (med flera ingångar, kan också användas som förförstärkare).
- Meier Audio Corda HA-2 (bara en ingång)
- Sugden Headmaster (med flera ingångar)
- Audio Valve RKV (rör)
- Earmax Pro (rör)

Meier, RKV och Earmax är tyska och Sugden engelsk. Ändå är det dessa som överlag fått bäst omdömen på en amerikansk sajt. Headroom är också bra men litet dyr åtminståne i Europa.

Det finns också en förstärkare som är avsedd för professionellt bruk med inbyggd DAC från Grace Design (också recenserad i Stereophile).

De flesta övriga produkter som nämnts tidigare i tråden har genomgående bedömts som ett till tre steg sämre än dessa. Knoppen, du skrev de "bästa"! Jag skulle överväga främst PreHead, Sudgen, RKV och Grace Design.
Meier och Headroom har "crossfeed", en kanalmixning som är litet mer avancerad än direkt mix och med tidsfördröjning (crossfeed är urkopplingsbar). En hel del föredrar crossfeed men åsikterna är varierande. Mitt intryck är ju bättre utrustning desto mindre behov av crossfeed.


Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/04/09 :  09:28:53  Show Profile Send mus a Private Message
Sonic Frontiers Line serie har också Headroom's cross-feed krets (tyvärr inga rör i hörlursdelen dock...). Jag gillar denna koppling, det känns inte som musiken spelar inne i huvudet på en utan det blir på något sätt mer djup och perspektiv i ljudet med kretsen inkopplad. Jag har inte mycket erfarenhet med separata hörlursstärkare men se om du kan prova en med Headroom's krets: Kanske är det något för dig, kanske inte.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/09 :  10:32:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Antique soundlabs har kommit med flera nya prylar till hörlurar upptäckte jag igår!
De har kommit med nya hörlursförstärkare, förförstärkare med hörlursförstärkare och transformers....
kolla här: http://www.divertech.com/antiquesl.html#NEWINTRO
http://www.divertech.com/antiquesl.html#HEADPHONE
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:15:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har ett
http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/hd83.html
som är två dagar gammalt, eller snarare två dagar sen det blev färdig pulat med.

Har inte jämfört mycket själv men om du kikar in på forumet på WAD så har den jämförts med X-Can2 som jag tror den här käkar till frukost.
Sen går den att uppgradera i måååånga steg om du är en sån typ. He he.
Jo, den går att snöra om på utgången att passa för lurar från 16 till över 300 ohm. Bra punch i den, inte bara "rör snällt". Gillar du att pula lite själv och inte har tummen på fel ställe så kan det vara värt ett försök. Kostar 195 Uk pund, gissar att frakten blir en femhundring. Stärkaren väger över fyra kilo.

Jo, den producerar 2* 1 watt, bränner 80 watt från väggen.

C
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/04/10 :  13:00:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Varför inte bygga GRADO-klonen själv det funderar jag själv att göra.

Lycka till
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/10 :  13:20:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
ni kan ju kolla på http://headwize2.powerpill.org/projects/index.htm
där finns nog bättre alternativ än grado klonen...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/04/10 :  20:16:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Måste säga att jag är lite förtjust i rör för hörlursstärkare.
Trissor är bra på att ge ström, högtalare, låg ohmigt.
Rör är bra på att ge spänning, hörlurar, mer stort spänningssving än ström, i mitt fall 300 ohm.

C
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/04/11 :  14:21:52  Show Profile Send poppen a Private Message
Tack Marbrink !!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/11 :  15:13:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
det var så lite så poppen! om jag kunde bygga såna skapelser skulle jag gärna göra det men tyvärr kan jag inte det =(
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:26:02  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Claes I:Jag har tänkt att försöka få tag i en beg.Edison 60 el.Edison Triod att köra som hörlursförstärkare till ett par Jecklin Float Elekrostater borde låta super.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000