HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 stax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:23:33  Show Profile Send marran a Private Message
jag kom precis på att min far hade ett par staxlurar som membranen pajjade på. Földaktligen har han drivern kvar. Vad kan ett par lurar kosta utan driver? jag vet inte vad det är för modell på drivern för den är 197 mil härifrån men det borde väl funka att bara köpa ett par nya lurar?
vars kan man få tag i ett par sådana till ett humant pris?

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:22:59

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:54:10  Show Profile Send marran a Private Message
kom igen någon måste ju veta vars man köper stax-lurar eller iaf hur mkt dom kosatr på ett ungefär

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:58:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
stax säljs inte längre i Sverige. Jag tror dom finns i Norge. Danmark är jag osäker på.
Men i Tyskland, USA och England vet jag säkert att dom finns i alla fall. Kolla på dom här två
länkarna: http://www.fl-electronic.de/neuklang/
www.audiocubes.com
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:13:18  Show Profile Send Timbre a Private Message
Fick uppfattningen att du var ute efter begagnat. Det står ju nya lurar såg jag nu...

Signals i England har bra staxpriser och ett stort utbud.

http://www.signals.demon.co.uk/index.html
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:27:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
glöm inte ebay.de
ebay.co.uk
ebay.com
om du ska begagnat!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:17:41  Show Profile Send marran a Private Message
tackar så mycket! jag menade både nytt och begangnat det kvittar egentligen. är det värt o jaga ett par staxlurar överhuvudtaget eller blir det bättre/billigare att köpa ex. senheiser hd 590 och en hörlursförstärkare?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:30:55  Show Profile Send marran a Private Message
förresten man kanske kan laga dom lurarna som far har...jag har för mej att det ena membranet är trasigt men jag vet inte hur.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:30:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
tackar så mycket! jag menade både nytt och begangnat det kvittar egentligen. är det värt o jaga ett par staxlurar överhuvudtaget eller blir det bättre/billigare att köpa ex. senheiser hd 590 och en hörlursförstärkare?


Stax låter bra men dom är nog inte bäst på allt. Speciellt inte om du vill ha mycket bas. Vet inte vad du har för musiksmak?
Dessutom tycker jag byggkvalitén på dom jag kikade på i Tyskland inte var så bra. Ett begagnat köp kan nog bra dock.
De dynamiska lurarna idag är jäkligt bra och det är nog därför det inte tillverkas så mycket elektrostater mer. Jag har själv HD590 och dom låter jäkligt bra för pengarna! funderar dock på att köpa Grado RS1 och då kanske jag ska sälja mina HD590 så om du är intresserad maila mig.
Jag hade nog satsat på ett par HD590 och en bra hörlursförstärkare.
Men om du vill vänta med att köpa hörlursförstärkare så klarar sig HD590 ganska bra utan(mycket bättre än HD600) men låter givetvis bättre med en. Jag har själv en creek till.
Sen kan du köpa en utbyteskabel om du vill på http://www.stefanaudioart.com/Equinox.htm eller försöka bygga en själv. Kabeln förbättrar mycket!! ungefär lika mycket som en hörlursförstärkare!

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:01:24  Show Profile Send marran a Private Message
marbrink: jag lyssnar på ganksa blandat mycket tras/metal (megadeth anthrax metallica lost horizon osv) men även mycket raggae och annan mer akustisk musik även klassiskt. Jag vill nog ha något som är "neutralt" och har fast och detaljerad bas hellre än mycket och svampigt. Det jag är mest intresserad av är att det ska engagera och man ska "vara med" i musiken. Jag har också funderat på ett par hd590 dock alldrig lyssnat på ett par. Vars ligger vi ungefär i pris om jag köper dina? En hyffsad hörlurs-tärkare kostar ju en slant man får väl räkna med minst en tusing på den. Då är vi ju uppe i en del pengar och ska jag ha kabeln me då snackar vi ju tanken me en beg. (ny är nästan uteslutet för dom kostar runt 280 pund dom billigaste, då bör det ju vara billigare med din lur och en lurstärkare) är ju att jag redan har hörlursförstärkaren då så om jag får tag på luren till ett humant pris så har jag hela "kitet" förhoppningsvis billigare än en dynamisk lur av motsvarande kaliber. Dessutom känns stax lite "kult" för mej på ungefär samma sätt som accuphase många andra här på forumet. Så om jag skulle stå i valet mellan en dynamisk lur med stärkare vs en staxlur och båda låter ungefär lika bra skulle jag nog ta staxen. Men priset är som sagt en ganska stor faktor för mej som student och dessutom i begrepp att uppgradera resten av anläggningen jag har tyvärr inte möjlighet att bolla med alltför många tusenlappar :(

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:44:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
du har PM marran!
Go to Top of Page

Paulm
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:02:38  Show Profile Send Paulm a Private Message
Har också ett par stax-lurar som gått sönder med tillhörande
drivsteg. Tyvärr är det inte så enkelt att bara köpa nya lurar.
Man bytte spänning i mitten på 80-talet, så är dina lurar äldre
än så så kan man inte använda det gamla drivsteget.
Drivsteg som passar kan du köpa begagnat på ebay.de för cirka
700-800 kr.Billigast stax-lurar har audiocube i USA.
Modell 3030 (deras mellanmodell) kostar 315 USD. Men OBS! plus
svensk moms och tull.
Jag läste om någon som importerat från USA och när han fick slutnotan
blev det mycket dyrt!
Jag köpte istället ett par Sennheiser HD600 och en MF X-can v2.
Hörlursförstärkaren är nästan ett måste, då utan den låter ljudet
alltför slutet. Mycket större ljudbild med förstärkaren
Mitt intryck efter 1,5 månad är att utvecklingen har sprungit från
de elektrostatiska lurarna. Du har idag samma detaljrikedom i ett par
dynamiska hörlurar + plus en dynamik/bas om är av en helt annan division.
Till klassisk musik med mindre orkestrar låter dock de elektrostatiska
bättre, men HD600 mycket mer allround.


Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:26:21  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Om du nu vill ha ett par elekrostatiska hörlurar kan jag rekomendera att lyssna på ett par Jecklin Float,vet tyvärr inte vad de kostar idag då jag köpte mina var(är)Ljudtema agent för dessa mycket bra ljud för pengarna.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000