Author |
Topic |
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:17:39
|
Jag tycker att det är trist med nätbutiker som inte erbjuder samma service som "riktiga" butiker. Det är väl ganska självklart att de "fysiska" butikerna har högre omkostnader än internettbutiker, de kan ligga i villken håla i villken sunkig lokal med villka okunnig personal som helst för att spara pengar och sälja billigare.
Vill dra en paralell med en kaffebutik i min stad, de sålde kaffe med kärlek och kunskap det var GULD att prata med personal om kaffe (och ibland om livet), tyvärr började ICA, COOP osv också sälja kaffe i lösvikt (utan någon kunskap) och vipps så gick butiken med kärlek till vad de pysslade med omkull. Bort med storköp och in med specialister!!!!!!!!!!!!!!! i alla lägen Säg inte att alla gör som de vill, alla förstår inte sitt eget bästa! |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:34:06
|
På tal om Referenceaudio, de är nästan dyrast på alla produkter de säljer. Jag förstår inte hur de överhuvudtaget lyckas sälja någonting via nätet. De är ofta 20-25% dyrare än den billigaste butiken på samma produkt. Men jag antar att de säljer en del via sin "riktiga" butik..... |
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:44:37
|
den butiken väljer jag inte, När jag var 14år var jag i en butik 1ggr/vecka utan att köpa något. Satt i timmar och lysnade på egen vinyl. Personalen var hur trevlig som helst! DEN BUTIKEN GLÖMMER JAG INTE!! |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 21:03:25
|
Appropå otrevliga butiker,jag arbetar som tågmästare och reser således ganska mycket,när jag har varit nere i Malmö så hittade jag en butik som sålde billida VHS och DVD-filmer,började köpa dvder där i början på 2002 och under året som gick köpte jag över 65 filmer där,en av filmerna var J Bond:I Hennes Majstäts Hemliga Tjänst jag brukade köpa ett antal så kollade jag på dom när jag fick lust och tid filmen var i alla fall defekt fick bara fram tysk och engelsk text nu hade jag bara VISA-korts kvittot kvar och ej orginalkvittot jag trodde i min enfald att det skulle gå bra att byta filmen ändå MEN ack vad jag bedrog mej,det slutade med att jag slutade att handla i affären och gick över till en nätbutik som höll lika låga priser,jag har aldrig blivit så förutmjukad som då och det hela handlade om 149kr dom sa att dom behandlade alla lika då skrev jag till SF som ger ut Bondfilmerna och fick då givetvis byta filmen,men jag kommer inte att sätta min fot i affären något mer.Affären heter KVARN VIDEO Mvh |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 21:09:10
|
Neon Park: Det är rätt, kassa butiker kan gott namnges. Problemet är väl att det kan vara den enskilda representanten/säljaren och inte butiken som helhet som ger intrycket. |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 22:16:27
|
Sladd! drkim: Tycker inte att du skall bedömma andras förmåga att sätta sig in i ämnen som är relativt självklara, man behöver nog inte ha varken jobbat i hifi-butik eller läst ekonomi/marknadsföring för att förstå att Hifi handlarna inte säljer hifi för att göra oss en tjänst, eller?
Sladd svarar: Nu var det ju så att det inte är så självklart, det visar de vilda spekulationerna om "feta fickor" och allt dravel som kom. Sedan har jag ju aldrig sagt att hifi-handlarna jobbar för att vara snälla. Jag påpekade att näthandeln inte gör det av det skälet heller....
drkim igen: Jag har inget emot "feta fickor" och du får givetvis handla vart du vill - tycker bara att du agerar småaktigt när du uppenbart talar i egen sak.
drkim: Nu har jag i o f 40 p ekonomi/marknadsföring i meritlistan men man behöver inte ett geni för att förstå att det finns stora marginaler i branchen..
Sladd svarar: Antingen sov du på lektionerna eller så vill du stila med dina poäng utan anknytning till det du pratar om. Inte så genialt.... Det beror i och för sig på vad man menar med "stora marginaler". Standardmarginalen på t ex ett par Sonus Faber i butik är 35% för butiken. På tillbehörssidan är det större marginal, kablar har ofta 40 - 50 %.
drkim igen: Här orkar jag inte ens kommentera ditt trötta klavertramp - jösses hur gammal är du? 40 - 50% låga marginaler eller?
drkim: Annars skulle ju inte vissa butiker kunna kapa priserna 30 - 40% mot motsvarande återförsäljare - detta gäller även etablerade "svenska" butiker..
Sladd svarar: Vilka vissa butiker är detta och vilka produkter/märken pratar du om då? Det innebär att butik 1 säljer till bruttopris 10 000:- och butik 2 i ditt exempel tar 6 eller 7 tusen för samma produkt och under samma villkor. Detta vill vi ju gärna veta mer om!!
drkim igen: Japp du kan ju till och med räkna, jag tänker inte hänga ut vilka butiker som ger mig (och andra) bra priser - men självklart stämmer dina antaganden om jag nu skriver det, jag har dessutom kvitton som stöder detta uttalande.
drkim: Så vem står för den låga nivån?
Sladd svarar: men visst är det kul att tycka, även efter (?) univesitetstiden
drkim igen: Jag förstår att du tycker det!
kommer för övrigt inte komma med fler inlägg i den här tråden, då jag sedan länge anser att den spelat ut sin roll.
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2003/04/07 02:06:36 |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 08:02:05
|
Aton:Nu var(är)det så att det var 2st flickor som arbetade i butiken och 1st kille han är tydligen ägaren och dom pratade med honom och han sa enl.dom att jag inte fick byta utan orginalkvitto och dom vågade inte ta något eget initiativ för att de då skulle få skäll för det senare. Mvh |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 09:34:01
|
"Tyvärr säger min erfarenhet något annat - det finns alltid en baktanke med den så kallade "serviceinriktade" butiken - de vill tjäna pengar på kunden!"
Knappast någon baktanke - ett företags uppgift är i allmänhet att generera avkastning åt ägarna. Sedan ska man komma ihåg att ekonomiska teorier är just teorier och ganska förenklade i förhållande till den komplexa verkligheten. Man kan inte hävda att konkurrens alltid är bra - för den som försöker upprätthålla ett monopol med extremt höga priser är ju konkurrens dåligt.
Jag tycker personligen att det är bättre om moderatorer tycker saker än om de modererar bort saker i det tysta. Dock glömde du EKK i din uppräkning av kablar, Sladd. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 10:14:13
|
Magnuz;
EKK var det ja, fast jag räknade bara upp kabelmärken som hade något att erbjuda i 25 tusenkronorsklassen..
drKim:
Eftersom du bara vill gnälla, inte har ett enda sakskäl att komma med och nu anger andra skäl till ditt inlägg än ursprungligen (jag talar i egen sak...) samt inte kan styrka ditt felaktiga påstående om att det finns svenska butiker med 30 - 40 % lägre pris än andra svenska butiker så finns det ju inte mycket att prata om.
Det borde du tänkt på innan du bröstade upp dig med dina poäng och någon specialdeal med en handlare och hemliga kvitton.
.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 10:27:30
|
Detta med att tala i een sak förresten kräver ju en kommentar. Förstår att det kan verka så. Så här ligger det till:
Jag jobbar inte i själva butiken. Kommer att ha hand om hemsida, marknadsföring etc av de produkter som firman är generalagent för.
Dessa är: Advantage/Bladelius elektronik QRS högtalare Terminator skiljetrafos Transparent kablar
Säg till när ni hittar NÅGON av dessa produkter billigare på nätet än i standardprislistan i Sverige, omgjort till svenska förhållanden. De första tre är enkla, varor är helt enkelt billigare i tillverkningslandet. Transparentkablaget har vi som huvudregel att de skall kosta amerikanskt pris i aktuell dollarkurs plus svensk moms.
Vore jag smart skrev jag inga recensioner om konkurrentkablage.
Vore jag ännu smartare la jag ut fullt med länkar på billigt-billigt i USA och övriga Europa på konkurrerande produkter i stället för att fightas om principer.....
.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 10:30:26
|
Jag tror att näthandeln kommer att överta stora marknadsandelar från vanliga butiker. Att tillämpa e-handel borde ju ha väldigt stora fördelar vad gäller prissättning och marginaler. De kan ju undvika lokalhyra, lagerhållnings/föringskostnader. Marknadsföring går av sig själv. De kan i bästa fall handla direkt ifrån tillverkare och transportera varorna direkt därifrån. Detta kan då integreras ytterligare så att varan inte tillverkas förr den är såld vilket även tillverkaren kommer att gilla! Nackdelen är att det inte går att klämma och ta på prylarna men det går nog att lösa det med inom kort.
//Henrik |
Almost cut my hair |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 11:06:36
|
Näthandeln har kommit för att stanna och det är inte så mycket HiFi-handlarna kan göra åt det annat än att anpassa sig till konkurensläget. Prisskillnaderna kommer att minska. En sak som man ofta glömmer i sammanhanget är att priset i butiken är det högsta som handlaren törs begära för varan utan att förlora sina kunder. Det går alltid att pruta i en vanlig butik men sällan i en nätvariant av densamma. När dom dyra högtalarna har stått i butiken nåt halvår är dom betydligt billigare. Dessutom tillkommer alltid kostnad för pack och porto hos nätbutiken. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 11:37:10
|
Jag tror på drkim, men jag ser ingen anledning till att drkim ska behöva ange vilken butik och vilka varor det rör sig om. Det vore tom dumt att sprida den informationen här, eftersom andra handlare, enligt Akhenaton, då blir sura och gnäller hoss distributören.
Överlag verka det vara rätt så stor skillnad på olika butiker och hur bra pris de kan göra på olika varor. Låter för mig inte alls otroligt att man hoss rätt butik, om man har lite flyt, skulle kunna få ett par kablar till t.ex 30% rabbat. |
|
|
luminox
Member
171 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 16:25:53
|
Vad jag inte förstår är hur man kan tycka att 30-50% marginal är mycket?! Man måste ju betänka marginal kontra antal sålda.
Om du har Högtalare x som kostar 80 000 kr exkl moms, den skall först beställas hem finnas i lager, marknadsföras, betala lön butikshyra marknadsföringskostnad och dessutom generera vinst. Du har 35% marginal på den vilket innebär att den kostar 52 000 kr ex moms i inköp för dig. Betänk att den kan bli ståendes i butiken i ett år el mer och när väl ngn kommer in och är spekulant så prutar han lite och du går med på att sälja den för 72 000 ex moms alltså 10% rabatt. Betänk hur mycket du tjänar på den högtalaren om du räknar in ett års lagerkostnad, butikshyra, löm, skatt, demotid mm. Det är inte livsmedel vi talar om som omsätts dagligen. Skulle ni köpa en ny hifiutrustning i veckan så skulle butikerna sannolikt överleva på 10% marginal men så är inte fallet. Betänk att exklusiva märkeskläder har 300-800% marginal. Gucci Jeans 300 kr ex moms i inköp säljs för 3980kr ink moms, så ser du att de lämnar 75% i rabbat så har de ändå god marginal. Det är skillnad!!! Näthandeln omsätter ofta produkten direkt alltså du beställer, de beställer från tillverkaren, du betalar, de levererar och kan direkt betala leverantören och behålla överskottet. |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 18:59:20
|
Var inne på Apparats hemsida idag och såg att de hade ändrat priset på Cremonas golvmodell till 49.900 kr, konstigt att de plötsligt ändrar priset. Det känns lite osäkert att köpa av dem, när dem ändrar priser hela tiden. Plus att man vet aldrig hur länge de kommer att finnas. Hur går det då med garantin, om de skulle försvinna?
Mvh Mikael |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:10:28
|
Då har du ingen garanti heller ifrån Audionords sida. Mvh |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 01:45:36
|
Vilken underbar branch där man kan ta ut 30% marginal!!! och där produkterna inte minskar med 50% i värde på ett halvår. Det är ju så att man börjar överväga att sluta med datorer och börja med hifi istället :-) Supportbehovet är ju dessutom ganska mycket mindre på hifi prylar än på datorer så det blir ju mindre kostnader där också ;-)
Ja jag vill bara sätta saker i lite perspektiv man kan ju inte stirra sig blind på marginalerna, det är skiljer ju mycket från branch till branch. Men 30% har man ju ALDRIG om man säljer datorer.
Melker |
Halmstad |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 07:21:04
|
"Då har du ingen garanti heller ifrån Audionords sida."
Nä, och de sonusfaberspecade högtalarelementen är inte billiga så det är ett spel med hög insats. |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 09:11:02
|
Jag måste säga att jag är fullständigt paff att så många här försvarar nätbutikerna. Jag trodde faktiskt att "riktig" HiFi (inte El-Giganten HiFi) var en bransch där nätbutikerna inte hade en chans. Att folk är så otroligt kortsiktiga är helt...ja ofattbart. Att sedan försvara det med saker som att gatubutikerna inte har kunden som högsta intresse. Skulle nätbutiken ha det? Alla säljare vill tjäna pengar, alla kunder vill spara pengar. That's life. Men att provlyssna hos gatubutik och sedan köpa från nätbutik, det är ohederligt helt enkelt. För att inte tala om otjänsten man gör sig själv!
Jag har inget emot nätbutiker i sig självt, men för vissa produktsegment håller det inte... eller borde inte hålla.
Allt är inte svart/vitt så klart, så visst finns det fall där även en "HighEnd" nätbutik är bra att ha. T.ex. om man inte kan eller vill provlyssna innan köp utan bara köper på andras rekomendationer. Men den andelen är nog försvinnande liten när vi talar högtalare >50k. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 09:14:54
|
Lustig Diskussion !
Jag förstår inte riktigt varför ni över huvud taget funderar på att köpa stora dyra saker via nätet ?
Konsument handel via nätet är gammal hederlig postorder. Dvs grejerna skall hem till dig via speditör/ post. Små nätta saker som CD-skivor lämpar sig alldeles utmärkt att köpa vi nätet men stora tunga Hifi prylar ?
Vad gör ni om de går sönder osv.
Använd nätpriset för att pruta om ni nu vill pressa ner priset något.
Huruvida marginalerna är höga i branschen har inte med den faktiska marginalen (andel i procent av priset utan moms) att göra utan hur lönsam branschen är. Alla branscher har olika marginaler beroende på olika total kostnad för verksamhet inklusive. HiFi är inte direkt någon het bransch som det sprutar pengar ur utan snarare en krympande sektor.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 10:11:07
|
Personligen tror jag att produkter som dyker upp i nätbutiker snabbt kommer att försvinna i dom vanliga butikerna. Hifi-handlarna kommer inte att acceptera att bli demonstratörer för produkter som folk sedan köper via en nätbutik. Och det är hifi-butiken som får ta smällen när priset måste sänkas för att möta konkurrensen från nätet. Tor ni dom är intresserade av att ta in produkten igen? Det skulle innebära att Sonus Faber snart bara kommer att finnas hos Apparat.se |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 10:49:05
|
KC och Björn- Ola, just precis så!!
Det är därför som t ex Sonus Faber inte vill ha sina produkter i apparat.se:s sortiment. De vet att de då kommer att försvinna på sikt eftersom ingen butik vill dema gratis för varannan kund. När butiken/generalagenten upphör med den aktuella prylen då är draghjälpen slut för apparat.se och då försvinner den även därifrån.
Sedan är det dags att hitta nästa offer som är tillräckligt bra och i ropet för att kunna sälja på postorder utan att tillverkaren vet vilka kanaler som används.....
Bra företagsidé? Ja, för nätföretaget endast......
Nu åker jag till Stockholm ett par dagar för att åka på lite stryk, ha det boys
.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 13:49:14
|
Sladd Skrev: " Jämförelsen med Arcam är ju smått bisarr. Så roligt att de handlarna håller ihoop när mr "pressa pris" ringer. Dessa handlare vet ju nämligen att en av dem har gjort jobbet, demat, visat, pratat. Fullständigt självklart och det skall de ha beröm för. En butik som ligger och "slaskar" med priserna förstör ju för de andra. med inställningen att ett pris alltid är för högt så blir man kanske frustrerad. Om priset är rätt satt och du har kommit till beslut att köpa steget och tar fram plånboken så finns det få handlare som håller benhårt på bruttopriset. Lite finns ibland att göra, mer om du dessutom köper högtalare eller kablar etc. Men rundringande prisnissar skall egentligen ha en faktura för att de tar upp säljarens tid i telefon..... "
Du verkar ha ett helt annat perspektiv än en vanlig konsument. Jag ska handla en cd spelare för 10K säg. Jag kollar runt i olika hifibutiker, alla håller samma pris. Kollar på nätet, säg att jag sparar 1500. Då är frågan för mig väldigt enkel. Är mervärdet att handla hos en handlare, värt 1500 kr för mig? Hade jag en butik som jag gillar, så skulle jag nog det. Har jag inte det, då handlar jag på nätet. Många här verkar dela den uppfattningen, det är inte toklätt att hitta en "bra" butik för en själv. Den kanske är bra för en människa, dålig för en annan. Personligheter, preferenser och så vidare.
Du verkar tycka att det är ok att en generalagent sätter priset för alla återförsäljare? Att dom rekommenderar ett pris är väl ok, sen vad handlaren tar ska dom ge blanka f_n i.
Tror dom vanliga handlarna, och generalagenterna har bitit sig själva i svansen. Näthandlarna hade ju inte en chans om alla butiker är så bra som man kunde hoppas, nu verkar det inte vara så. Det är butikerna själva, tillsammans med generalagenterna som har skapat plats för apparat.se . Dom får f_n skylla sig själva.
sen säger du att någon som ringer om pris, ska betala för informationen så tycker jag du är helt jäkla snett ute, handlaren är en service för KUNDEN, kunden är inte där för handlaren.
Som konsument betalar jag för produkten och service, är påslaget för den service jag får för stort, då handlar jag på nätet. Trasslet är att många tycker att servicen dom får är för svag för att motivera ett stort påslag.
Åsikter från Claes. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 14:00:51
|
VArför prutar du inte i butiken istället ? |
|
|
Leon
Member
228 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 15:35:04
|
Hur kommer det säg att jag som kund måste pruta,köpa flera saker på en gång om jag vill ha ett vetigt pris
vi ska ha en omröstning om EMU snart tanken är varor och tjänster skall fritt kunna resa över gränser,därför finns Euron för att kunna gemföra priser på varor i hela europa.
Handlarna slåss med näbbar och klor visst,handlarna vill tjäna pengar och kunderna spara pengar vi får väl se vad som kommer att ske.
Jag tror att hanlarna/importörerna får lov att sänka priserna kraftigt om de ej ska gå omkull.
MVH/Leon |
|
|
Topic |
|