HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:06:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Sladd

du kanske lever i en annan värld än jag, men jag har aldrig stött på en butik som "vill mig väl" utan alla de butiker jag någonsin har stött på har haft ett syfte, nämligen att tjäna pengar. Om man har en butik utan syfte att tjäna pengar, så går det rätt snabbt åt helvete, det borde väl du veta som har anknytning till Hi Fi Consult. Sist jag kollade efter så sysslade ni inte med välgörenhet iallfall..

Jag tycker det är tur att vi har näthandeln, som skapar lite konkurrens i landet.

Några förtydliganden:

Självklart kan man inte dra alla generalagenter över en kam, klart det finns vissa som är bra, men jag menade generellt sätt.

Självklart kan man inte heller dra alla butiker över en kam, men det var också generellt menat. Självklart finns det vissa bra butiker i sverige också.

Jag har fått min information från folk som jobbar i och driver hifibutiker, precis som du själv Sladd. Därför tycker jag det är konstigt att dessa människor inte "har någon koll what so ever hur handel fungerar" eftersom handel trots allt är deras levebröd. Det kan ju vara så att dom står och ljuger mig rakt upp i ansiktet, men eftersom flera olika butiker, som ligger mycket långt från varandra rent geografiskt, har sagt exakt samma sak, så har jag svårt att tro att alla skulle kommit på samma sak att ljuga om.

Jag tror du missuppfattar vad jag menar med konkurrens, Sladd. Om du tar t ex en Arcam A85:a så har den ett rekommenderat ca pris på 15700kr från generalagenten, om det inte kommit en till prishöjning sen sist jag kollade efter. I sverige så hittar du inte en enda etablerad butik som har ett lägre pris än 15700kr. Detta visar för mig på en stor brist på konkurrens. Du, sladd, verkar förväxla konkurrens MELLAN hifibutiker med utbud av olika märken. Jag pratar alltså om priskonkurrens mellan olika hifibutiker i sverige, som är totalt obefintlig. Jag pratar inte om konkurrens mellan olika märken, som är stenhård. Men detta har dock inte relevans i vår diskussion.

Att apparat handlar i strid med generalagenter tar jag som självklart, eftersom dom bryter mot det "monopol" en generalagent vill ha i ett land. Att dom handlar i strid med er butiker förstår jag, för ni får ju konkurrens och det verkar ni ju inte tycka om. Du får dock hemskt gärna nämna en TILLVERKARE som apparat handlar i strid med?

Du får också gärna förklara varför det är svårt att besvara de åsikter/resonemang som framförts i denna tråden seriöst? De är seriöst menade och om jag och andra har fel så får du gärna visa på vilket sätt vi har fel. Men att bara säga att det inte går att bemöta något seriöst utan att förklara varför är bara ett tråkigt sätt att göra ner mig och andra som försöker driva en seriös diskussion i denna tråd. Jag hade tyckt det varit roligare om du framfört bättre argument för dina åsikter.

Det verkar dock som du finner denna diskussion roande och det är ju trevligt!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:11:00  Show Profile Send Conan a Private Message
På en fri marknad kan man egentligen aldrig klaga över priset på en vara. Det är f.ö. väldigt svårt att "se igenom" prislappen och försöka dissikera summan i t.ex. tillverknings-, utvecklings- eller förvaltningskostnader. Varan kostar vad den kostar och antingen slantar man upp eller så låter man bli. 90.000 för ett par högtalarsladdar är precis rätt pris så länge någon är beredd att betala den summan och tillverkaren/distributören/handlaren anser sig sälja tillräckligt med varor.

Samma sak med näthandel kontra "riktiga" butiker; tycker du som konsument att du inte får tillräcklig valuta för dina slantar hos den lokale hifi-handlaren är det ju bara att beställa på apparat.se och hoppas att du får det du betalar för. Konkurrens är väldigt bra på alla plan! Men här skulle man ju ändock vilja se lite moteld från de ordinarie hifi-butikerna. För att kunna motivera ett butikspris som ligger högre än på nätet, måste man ju dels kunna erbjuda ett klart mervärde men dessutom kunna kommunicera detta mervärde till kunderna. Här krävs en skärpning, med t.ex. MYCKET bättre lyssningsfaciliteter och högre kompetens hos personalen.

Sen är det fullt möjligt att ta en prisdiskussion med HiFi-klubben och uppnå lyckat resultat! Dom vill sälja lika gärna som vilken butik som helst.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:21:09  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Sladd; Problemet, rollen som moderator innebär att man modererar diskussionen - inte själv går in och tar diskussion. Du får gärna bemöta, men det är inte förenligt med en moderatorsroll.

Du skrev själv i tidigare inlägg att du inte kunde vara seriös.

Ja visst är det som du säger. Butiksägarna lägger ner mycket jobb och nätbutikerna åker gratis. So what? Världen är inte rättvis. Man måste inte vara butiksägare, det är man bara om det lönar sig.

Mitt engagemang handlar mest om konsumenterna som sliter varje dag för att få köpa lite grejer att koppla av med på fritiden. Prisjämförelser är bra, konkurrens är bra! Att sätta åt någon är inte vad jag vill. Att däremot få ner vinstmarginaler till ett minimum är bra!

/Björn, som idag känner sig som Sverker :o)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:30:31  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
problemet är ju att sverige inte är nån fri marknad i egentlig mening när det gäller hifi i "de gängse kanalerna". Utan det är en marknad där generalagenturerna, som ofta har mellan 5-10 olika märken var, i stort sett gör som dom vill. Det är detta som gör mig illamående.

Att apparat.se och andra nätbutiker åker snåskjuts på vanliga hfi butiker är en annan sak. Detta förstår jag att man som seriös hifi handlare blir irriterade över. Men då får man, precis som conan säger, se till att det man erbjuder är värt det extra priset. och det är många "seriösa hifibutiker" extremt dåliga på. Jag handlar t ex hellre hos en nätbutik än i en hifibutik där jag får höra att jag har "fel smak". Det finns tusen exempel på riktigt dåliga "seriösa hifibutiker", och om apparat hjälper till att slå ut några av dessa står jag gärna brevid och hejar på.

Jag kan ju också nämna att jag själv handlar för fullpris i en seriös hifi butik, och inte i en nätbutik. Men det tog tid innan jag hittade en butik som kunde motivera det högre priset med service, utbud, och en enorm "bry sig om kunden" mentalitet. Ingen av de etablerade "seriösa" hifibutikerna i malmö kunde erbjuda detta.

Ibland kan jag se det som att det som är mest positivt med att handla av nätbutiker inte är priset utan att man slipper ha att göra med de EXTREMT dåliga säljare som huserar i en ansenlig del av de "seriösa" hifi butikerna.

Edited by - Akhenaton on 2003/04/04 14:31:04
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:34:19  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vi är tydligen ganska överens när det kommer till kritan. Man måste ju inte driva butik om man inte vill. Fast det finns ingen vits med att driva ned vinstmarginaler till det yttersta. "Det yttersta" är nämligen en liten tisbegränsad ö innan butiken/rörelsen går omkull.

För den enskilde konsumenten är det minst lika viktigt på sikt att det finns kompetens, garantiåtagande som fungerar samt lyssningsmöjligheter och rådgivning inom landet. Följden annars blir mindre bredd(färre märken/apparater), mindre djup(vi tar bort det dyra direkt och får max två nivåer), mindre intresse, mer kataloger på andra språk och ingen chans att lyssna. Under de förutsättningarna kommer ingen att handla prylar för mer än 5 - 10 tusen. Fast det behövs ju inte mer står det ju i brochyren....

Grattis alla billigt - billigt med närsynt blick....

Välkommen till ett forum med en moderator som tycker saker förresten

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ztig
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:46:55  Show Profile Send ztig a Private Message
Man får naturligtvis ta så mycket betalt man bara orkar för sina produkter, precis som jag får tycka vad jag vill om prissättningen !!
Om någon vill sälja en blyertspenna med ovanligt utseende och dessutom lackad med någon special färg för t.ex. 4000:- /st så tycker JAG det är sjukt (men man får väl inte säga det högt).
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:48:17  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Jaja, jag tycker det är roligt att "tjabba" lite ibland om man känner starkt för något. Visst får ni moddisar tycka nåt - men ni har ju även möjlighet att redigera andras inlägg och stänga av deltagare och där nånstans bör finnas en gräns för vad en moderator gör. Detta har diskuterats i andra trådar.

Det känns som om vi har något på spåret här - hur kommunicera nyttan och "värdet" som den kunnige handlaren har. Kan butiker jobba med garanterat inbyte, ett leasingupplägg etc??

/B
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:50:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag kan bara tillägga en sak, att beropå kablar.

Det finns nämligen en gång som jag tycker det är 100% motiverat att handla av en utländsk nätbutik trots att man har lyssnat i en seriös hifibutik, och det är när det gäller kablar, som brukar kosta halva priset i tyskland, inklusive frakt...

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:51:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker det är trevligt att vi lyckats styra upp en diskussion som stog farligt nära "pajkastning/personangrepps träsket" och att alla kan säga vad dom tycker utan att folk blir sura på varandra. Fler såna diskussioner!

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:10:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Problemet med sådana här diskussioner är flera. Om någon pratat med "flera handlare" så är ju handlare ett släkte som älskar att gnälla, ungefär som bönder om vädret (eller kunder om priser)

Man känner starkt för något som man inte egentligen behärskar och sprider en massa oegentligheter. Att kablar alltid är halva priset i tyskland t ex.....

Jämförelsen med Arcam är ju smått bisarr. Så roligt att de handlarna håller ihoop när mr "pressa pris" ringer. Dessa handlare vet ju nämligen att en av dem har gjort jobbet, demat, visat, pratat. Fullständigt självklart och det skall de ha beröm för. En butik som ligger och "slaskar" med priserna förstör ju för de andra. med inställningen att ett pris alltid är för högt så blir man kanske frustrerad. Om priset är rätt satt och du har kommit till beslut att köpa steget och tar fram plånboken så finns det få handlare som håller benhårt på bruttopriset. Lite finns ibland att göra, mer om du dessutom köper högtalare eller kablar etc. Men rundringande prisnissar skall egentligen ha en faktura för att de tar upp säljarens tid i telefon.....

Ring på ett annat märke i stället. Om flera lyckas hitta en handlare som sänker markant under bruttopris så kan vi vara säkra på att märket antingen försvinner eller att handlaren blir av med märket. Fullständigt naturligt, helt riktigt. Ingen butik vill ju egentligen ta i ett sådant märke (eller generalagent) med tång som låter någon 50 mil bort sno alla affärerna efter att de själva stått och demat?

Är man så fel ute som generalagent att prylarna går att hitta enkelt i annat land via gängse kanaler till ett lägre pris så är ju det fenomenet definitivt självsanérande. Där har jag inte så mycket att säga egentligen.

Ztig:

Om du vill ha ett hänglås för dessa upprepade försök att trassla så säg bara till....

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:20:19  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag förstår inte vad för värde en nätbutik tillför.

Om leverantören skulle sälja sina saker direkt till konsument via nätet så skulle dom också kunna leverera till lägre priser än vad butikerna gör. Men det skulle blir en ganska underlig marknad.

Alla skulle med ljus och lykta försöka finna apparaterna hos andra konsumenter där de kunde provlyssna på apparaterna. Når någon konsument märker att många kommer hem till honom så kanske konsumenten tar lite betalt för besöken för att tjäna lite på det. Det tar trotts allt en hel del tid. När konsumenten som har apparaten märker att andra som tycker om apparaterna tycker att det är jobbigt på att vänta länge efter att man har beställt direkt från fabrik så tar konsumeten ar hem några apparater som han kan sälja omedelbart mot att han får ersättning för sin lager- och inköpskostnad och får lite pengar över. Då börjar konsumenten märka att andra vill veta lite om apparaten varför han tar reda på mer om apparaterna. Detta vill han naturligtvis ha lite betalt för varför han nu höjer priset på apparaterna något. Då börjar han närma sig att vara en butik där man kan lyssna på apparater, köpa apparater direkt och få information om apparaterna.

MAO Butiker tillför värde. Det gör inte en nätbutik i någon större utsträckning.

Edited by - Gebex on 2003/04/04 15:21:21
Go to Top of Page

ztig
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:27:21  Show Profile Send ztig a Private Message
Sladd:
Eftersom jag inte behöver någon som tänker och tycker åt mej och inte heller tänker lyda minsta lilla vink från ditt håll så kan du ta bort mej för evigt från ditt diktatorstyre.
Tack och adjö !!!!!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:36:47  Show Profile Send drkim a Private Message
Akhenaton!
Jag kunde förmodligen inte sagt det bättre själv

Jag tycker ändå att det är fantastiskt att det finns så mycket att spara/tjäna på parallellimport, marginalerna verkar onekligen ganska väl tilltagna..

Sladd!
Tycker inte att du skall bedömma andras förmåga att sätta sig in i ämnen som är relativt självklara, man behöver nog inte ha varken jobbat i hifi-butik eller läst ekonomi/marknadsföring för att förstå att Hifi handlarna inte säljer hifi för att göra oss en tjänst, eller? Nu har jag i o f 40 p ekonomi/marknadsföring i meritlistan men man behöver inte ett geni för att förstå att det finns stora marginaler i branchen.. Annars skulle ju inte vissa butiker kunna kapa priserna 30 - 40% mot motsvarande återförsäljare - detta gäller även etablerade "svenska" butiker..

Så vem står för den låga nivån?

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:43:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ni har det bra ni, som kan lyssna på allt ni är intresserad av hos en lokal handlare. Själv har jag sällan haft den möjligheten.

Om produkten jag allra helst vill ha inte finns lokalt och det blir för långt att åka så återstår det ju bara att ringa, eller skicka email, till någon eller några handlare längre bort. Ingen handlare har i detta fall gjort jobbet att dema, visat och prata. Om de per telefon bemöter mig som mr ”pressa pris” och vägrar att ge så mycket som ett korvöre i rabatt, så kontaktar jag så klart en annan butik tills jag iaf får samma ”rabbat” som jag normalt brukar få om jag bara skulle knalla in i butiken, peka och ta fram plånboken.

Edited by - Rebo on 2003/04/04 15:45:33
Go to Top of Page

ztig
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:43:55  Show Profile Send ztig a Private Message
Ajaj! drkim så får man inte säga, nu åker du precis som jag!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:47:48  Show Profile Send Peder B a Private Message
Tråkigt att så många trådar spårar ur numera! Handlade inte denna tråd om Sonus Faber

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:54:29  Show Profile Send Rebo a Private Message
Peder: Man kan ju tycka det, men första inlägget är mer en fråga om apparat.se är bra att ha och göra med, än en fråga om själva högtalarna.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:59:56  Show Profile Send Peder B a Private Message
Kommentaren var mer av allmän karaktär

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/04 :  17:33:49  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Musiclover:Jag tror att www.apparat.se har varit igång under 12 månader innan dess hette dom Blue Marx och fanns också på nätet och sålde allt möjligt ifrån bilar o brödrostar till hifi av diverse olika slag,personligen skulle jag inte handla av en sån affär men alla är olika.
Mvh
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:12:34  Show Profile Send musiclover a Private Message
Tack för alla svar och synpunkter. Jag får nog fundera flera gånger innan jag handlar från en firma på nätet som ej är så känd och ej funnits så länge. Det bästa kan nog vara att förhandla om priset hos en större och välkänd fima som har en butik isället för på nätet. Man får mer personlig hjälp, demo på produkterna, säkrare garanti i en butik än på nätet. Det känns tryggare.

Mvh
Mikael
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:57:59  Show Profile Send luminox a Private Message
Marginalerna är inte så höga i HIFI-branchen som många verkar tro, jag kan nog säga att över 50% marginal har nog knappast någon eller för den delen något märke. 30% marginal ligger dagligvarubranchen på.
Sen är det självklart att ingen sysslar med välgörenhet, man driver butik för att gå med vinst. Att näthandeln kan hålla lägre priser beror ju på att de inte behöver ngn butikslokal att betala hyra på, inte lika stor lagerkostnad(omsättningstid) att tänka på, behöver inte dema produkten, behöver inte kosta på garanti, service, inbytesgaranti mm och ibland inga mellanhänder. Tänk att på den marginalen skall du överleva, din personal få lön, skatt och moms samt butikshyra betalas och dessutom gå med vinst. I det allra flesta fall precis som i de flesta branscher finns det alltid lite prutmån om det handlar om kontant betalning. Tänk dessutom på att många butiker använder kortbetalning eller ordnar finansiering samt hjälper dig om du får problem. Att saker är billigare utomlans beror i många fall på andra momsregler, skattesatser och penningkurs i förhållande till dollar, pund och yen.

Som konsument kanske man bara tittar på priset, men betänk att service och garanti ofta kan vara värt en slant det också.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:11:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
drkim:

Sladd!
Tycker inte att du skall bedömma andras förmåga att sätta sig in i ämnen som är relativt självklara, man behöver nog inte ha varken jobbat i hifi-butik eller läst ekonomi/marknadsföring för att förstå att Hifi handlarna inte säljer hifi för att göra oss en tjänst, eller?
Nu var det ju så att det inte är så självklart, det visar de vilda spekulationerna om "feta fickor" och allt dravel som kom. Sedan har jag ju aldrig sagt att hifi-handlarna jobbar för att vara snälla. Jag påpekade att näthandeln inte gör det av det skälet heller....

Nu har jag i o f 40 p ekonomi/marknadsföring i meritlistan men man behöver inte ett geni för att förstå att det finns stora marginaler i branchen..

Antingen sov du på lektionerna eller så vill du stila med dina poäng utan anknytning till det du pratar om. Inte så genialt.... Det beror i och för sig på vad man menar med "stora marginaler". Standardmarginalen på t ex ett par Sonus Faber i butik är 35% för butiken. På tillbehörssidan är det större marginal, kablar har ofta 40 - 50 %.

Annars skulle ju inte vissa butiker kunna kapa priserna 30 - 40% mot motsvarande återförsäljare - detta gäller även etablerade "svenska" butiker..
Vilka vissa butiker är detta och vilka produkter/märken pratar du om då? Det innebär att butik 1 säljer till bruttopris 10 000:- och butik 2 i ditt exempel tar 6 eller 7 tusen för samma produkt och under samma villkor. Detta vill vi ju gärna veta mer om!!

Så vem står för den låga nivån?

men visst är det kul att tycka, även efter (?) univesitetstiden

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:17:07  Show Profile Send molsson a Private Message
Sladd, nu gör du så där igen. Sågar folk. De som vill handla från en nätbutik kan väl få göra det. Jag förstår din inställning, jag jobbar med försäljning precis som du.

No hay banda!!
Go to Top of Page

greenkail
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:00:40  Show Profile Send greenkail a Private Message
gör en jämförelse med bilbranschen. import av begagnade bilar ledde till att handlarna fick sänka sina priser för att kunna konkurrera med importen.

den sänkning av priser har nu slutat för att begagnatpriser återigen ökar (+1,2%) för första gången (2002).

lite konkurrens, i form av lägre priser, är bra för oss konsumenter. i alla fall är det min åsikt.

//fredrik

Med vetandet växer tvivlet
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:15:01  Show Profile Send Leon a Private Message
Jag har respekt för mina pengar,det borde handlarna ha för mig/kunden
ochså.Eller vad tycker ni om det här exemplet finns fler...

Projektor vpl-vw12ht Apparat.se38.995 Reference Audio 89.900

EN SKILLNAD PÅ 50.905kr nåt är sjukt med den svenska konkuransen.

Tror fan att några är sura på det underbara internet och pricerunner.

MVH/Leon
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000