Author |
Topic |
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:51:00
|
Jag köpte 2 förpackningar MDS blå och vek varje duk dubbel och fäste mot baksida och sidor. Baffeln ska ju vara odämpad. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:07:25
|
NU är klonerna färdiga. Kopplade in dom igår eftermiddag vid tretiden och plöjde sen skivor oavbrutet till halv ett på natten. Behöver jag säga nånting mer?! Provade med två olika längder på basrör 140 och 190mm. Tyckte att basen blev mer kontrollerad med det kortare röret. Dom första tre timmarna lät ganska vasst också. Får se hur det blir sen när dom är inspelade. Det kanske fungerar bättre med lite längre rör då.
/ Linus |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:33:33
|
Flintan, vilken förstäkare använder du? |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:43:35
|
Är det någon som vet var ProAc-originalet har sitt delningsfilter placerat? Var har ni placerat era filter?
/Simon |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:06:05
|
NAD 317.. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:07:34
|
Jag har filtret i botten. Tror att det är bäst i.o.m. att drosslarna kan påverkas av magnetfälten från elementen annars. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 08:38:25
|
F: Allt eftersom basen spelar in sig brukar det bli bättre med ett längre rör. "Vassheten" bör helt försvinna när den får mer speltid, om den kommer från högtalarna...
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 09:39:44
|
Just nu ligger filtret på mattan bakom. Men jag tänkte montera filtret bakom terminalen. Jag tänker borra hål genom högtalaren och fästa terminalens skruvar i delningsfiltret. |
Oops! I did it again |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 15:49:16
|
Jag funderar på dämpmaterial. Många har använt MDS fibrex blå, fast MDS själva verkar ju förespråka sin svarta fibrex för basreflexlådor (de hävdar att den blå är bäst för slutna lådor). Finns det något speciellt skäl till att använda den blå varianten istället för den svarta. Förutom att den kostar 10 pix mindre förstås
Jag står precis i faggorna att beställa material och börja bygga. Vad är skillnaden mellan terminalerna som säljs på Biltema mot de lite dyrare från Hifi-grossister? |
/Pontus Haglund |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 23:32:25
|
Nu har jag monterat filtret. Men inte som jag beskrev tidigare. Jag monterade det på baffeln rakt framför terminalhålet. Borrade ett hål i filtret och drog en skruv rakt igen. Sitter Stenhårt.
Biltemas termialer ser ut att vara exakt samma som flera andra säljer för någon tia till. Jag tycker att jag har sett samma på en del "färdiga" högtalare. Men de kanske bara ser lika ut.
Givetvis skall du köpa den blå. Den är ju betydligt snyggare än den andra. |
Oops! I did it again |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 11:20:03
|
Äntligen står de på plats ihopskruvade! De har bara spelat knappt 2 dagar ännu, så en del inspelning återstår. Jag (och även min fru) är helnöjd med resultatet, både bygg- och ljudmässigt. Har ingen digitalkamera själv, men fixar bilder så fort jag kan. Först lät de ganska vasst och tunt. Jag kände mig lite besviken, trodde att det skulle vara ett större lyft mot mina JPW ML910 (3-vägs golvare), som har ett klart fylligare ljud i övre bas/nedre mellanregistret. Men jag hade ett för långt basrör på, så det byttes mot ett betydligt kortare och då blev det mer tyngd i basen. Mellanregistret får man väl vänja sig med, eftersom nedre delen är tunnare än tidigare. Men vilken detaljrikedom och renhet det är nu! Och ingen störande hårdhet/vasshet heller. Det går att vrida upp volymen oxå, utan att det blir skrikigt. Lyssnade lite på P1 radioteater, som var nästan skrämmande realistisk i ljudbilden. Skivspelaren låter mjukare, men cd-spelaren hårdare nu, så det märks att upplösningen har ökat och lådresonanserna minskat. Med rörförstärkaren låter det förföriskt vackert, ingen hårdhet alls. De har klart lägre känslighet än JPW:arna, får vrida upp "en timme" på volymen, men det är inget problem. Man skulle väl kunna säga att de låter dyrt! Det har varit mycket jobb och tagit lång tid, men det har det varit värt. Nu återstår bara 6 månaders inspelning...
|
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 14:27:52
|
NAr jag blev klar med mina så så tittade min fru på dom länge med gapande mun. Till slut sa hon "de är ju hur stora som helst". Innan hade jag mätt upp och visat hur stora de skulle bli. Jag var ju tvungen att få de godkända innan jag startade bygget. Men de väl kom på plats så kändes de betydligt större än vad vi hade föreställt oss. Hon gav mig ett ultimatum, "mig eller högtalarna". Jag blev lite osäker. Jag hade ju lagt ner så mycket jobb på högtalarna. Sen lät dom ju så otroligt trevligt. Jag lyckades förhandla mig till ett par veckors betänketid. Det var ett otroligt lyckat drag. För när en vecka hade gått så kunde hon inte tänka sig att gå till baka till de gamla högtalarna "de är ju väldigt stora men de låter ju så otroligt bra". Sen har jag förstått att når jag ibland är borta så sitter hon och demar högtalare för grannar och och bekanta.
Varför skall inte högtalare få taplats? Få ifrågasätter TV, spis, byråer, kylskåp mm. Ändå är många högtalre betydligt snyggare än många andra saker vi har i hemmet. |
Oops! I did it again |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 14:42:41
|
He, he, ja det slutade ju lyckligt för dig. Men jag kan ta mej f-n inte förstå, att hon gav ultimatum i första hand. Mina föregående var ungefär lika stora som klonerna, så det gjorde ingen skillnad, men, klonerna är tusen gånger snyggare! Sedan har min fru varit inblandad i bygget oxå, lite dekorationsmålning. Då går det ju inte att klaga... |
|
Edited by - bassman on 2003/05/12 14:47:37 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 15:41:32
|
Ultimatumet kanske inte var så allvarligt menat. Men hon var desto allvarligare med att dom inste kunde stanna i vårat vardagsrum. Jag föreslog en kompensation med att ha ett fronttyg som hon gillade. Kanske något snyggt från Marimekko eller något liknande. Hon berättade det på jobbet och alla skrattade tydligen rikligt. Inte för att jag förstår varför. Det var väl en generös kompensation?
Men som sagt allt slutade lyckligt. Nu sitter vi båda och ler i soffan medan skivspelaren snurrar på för fullt. En blundar och en tittar. |
Oops! I did it again |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:56:34
|
divander, trevlig framgångssaga! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:14:25
|
Grattis Bassmann!
Du har en väldigt rolig tid framför dig. De kommer att förändra sitt ljud kontinuerligt i några hundra timmar och det är ett nöje att sakta höra dem "blomma ut". Du skall inte alls bli förvånad om de längre rören behövs senare. De kommer att spela djupt något så in i norden när de är "full blommade"
Vänligen, P
P.S. Divander: Vilken kul historia, tack för den! Och nu är det din äkta-hälft som demar?? Hon är nog ganska stolt över dig också då... Men, Marimekko, det skulle se något ut det, ASG! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 11:45:51
|
"Nu sitter vi båda och ler i soffan medan skivspelaren snurrar på för fullt. En blundar och en tittar."
En solskenshistoria från hifi-världen..
Tackar PAC! Det hörs faktiskt att de låter bättre och bättre, för varje gång jag slår på stereon. I går, dag 3, var jag nästan gråtfärdig, när jag lyssnade på körsång av ortodoxa munkar från Ryssland, varenda munk var exakt utplacerad i rummet, och vilken atmosfär!
|
|
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 20:21:42
|
"körsång av ortodoxa munkar från Ryssland"
Hos mig är Lisa Ekdahl rätt återkommande |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 23:03:58
|
Vilka var munkarna som gästade ditt hem? |
Oops! I did it again |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 01:07:09
|
Är det någon av er som har byggt det moddade filtret?:
|
Edited by - jos on 2003/05/15 01:10:20 |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:25:41
|
Hm, tja, är inte riktigt säker på om de är ryssar, det är från en High Fidelity (tidningen) skiva, i alla fall. Det finns en del riktigt fina akustiska inspelningar (hör jag nu) på de plattorna. |
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 14:49:57
|
Vilket nummer var det på skivan? |
Oops! I did it again |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 16:03:41
|
Jag får kolla upp numret hemma och återkomma. |
|
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:21:27
|
Appropå MDS blåa dämpmaterial istället för den svarta....
quote: Givetvis skall du köpa den blå. Den är ju betydligt snyggare än den andra.
He he Finns det ingen annan anledning kanske jag rentav ska testa den svarta? Är det ingen som har erfarenhet av den i klonen?
En liten annan fråga också. Lite långsökt kanske, men jag försöker ändå. Jag har problem med att få tag på 19 och 25 mm MDF i Linköping. Är det någon här som har någon idé om var de kan ha detta i Linköpingsområdet? (Beijers hade inte och kunde inte ta hem heller...).
|
/Pontus Haglund |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 22:33:01
|
Är det förresten ett egenvärde i att ha lådan i just dessa dimensioner (19 mm samt 25 mm)? Blir ljudet "för dött" eller får helt annan karaktär om man drar till med fetare skivor, eller limmade t.ex. 16+16? |
/Pontus Haglund |
|
|
Topic |
|