Author |
Topic |
rpa
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 20:18:34
|
Ska man göra hålen i mdfen först och sen lägga på ett lager fanér för att sen skära ut hål med en vass kniv eller ska man lägga fanéren först och sen fräsa hål?
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 20:27:35
|
Fräs efter du fanerat. |
Edited by - Lash on 2003/04/23 20:28:02 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 22:10:09
|
Jag håller med Lash. Det blir mycket lättare och mycket bättre. |
Oops! I did it again |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 23:35:10
|
Och här är en bild på en center-prototyp... Snickrade lite på sena kvällar. Har inte haft så många minuter över de senaste veckorna, så det hela har dragit ut på tiden. I och för sig kan jag skylla på att jag varit bortrest också... ;=)
och här är baksidan:
Jag kommer nog fanera den och försiktigtförsiktigtförsiktigtförsiktigt skära ur för de redan frästa hålen. Det låter riktigt bra om den. Inte hudraprocentigt lika som orginalklonerna, men tillräckligt nära för att jag skall våga mig på att stoppa den under TV'n.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 01:50:27
|
Håller med lash och divander, det blir säkerligen både enklare och snyggare. Själv fräste jag först (på fri hand) och fanerade sen. Men det blev hyfsat bra det också. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 08:51:57
|
Om man skall fanéra efter fräsning så är det nog lättare att få ett bra resultat om fanéret är av en sort som är hyffsat lätt att skära i. Om man fräser sist så spelar det mindre roll vilket träslag man har. |
Oops! I did it again |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 10:27:30
|
Håller med till fullo. När jag byggde mina kloner, använde jag mig av 0.6mm fanér och fräste EFTER att jag satt faneret. Jag är ganska övertygas om att det ger bäst resultat.
Dessutom har jag lärt mig att det faktiskt är "enklare" att sätta 0.6mm fanér än 0.9 (eller tjockare) fanér, då det inte spricker lika lätt när man slipar kanterna.
Att jag inte sätter faner först nu, är att jag inte har bestämt mig för den slutgiltiga frontbaffeln. Denna blir troligtvis den frontbaffel jag kommer använda, men det visste jag inte innan jag provlyssnat.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
hans
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 12:52:19
|
Swede,
Ditt hembiobygge med center 'klon' verkar mycket intressant, jag såg att du köpt dina element av audio components, de gav också mig ett mycket bra pris för elementen ca 120 Euro per högtalare + frakt 45 Euro, var det ngt strul när du köpte av dem? Är det OK att skicka pengar till dem i förskott?
/Hans |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 14:02:40
|
Inga problem att skicka pengar till dem i förskott. Jag har handlat av dem ett flertal gånger och hittills betalat dem över 30.000Kr i förskott. De ger bra rabatter för förskottsbetalning (och mer om man beställer mer än 10 av någonting). Skall beställa mer av dem i morgon.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 14:09:21
|
Och dessutom... Efter mitt klonprojekt, så hade jag ju en massa virke över. Att komplettera till en center kostade mig (inklusive tillsågning) ca 9 euro. Element (skärmad bas + diskant (ej skärmad)) + filter går på ca 180 euro, så det blev inte så blodigt ändå. Fluff gick på en svensk hundring, terminal 65 kr och asfalten gick på 20 CHF. Många valutor blir det. Men totalt...
9 e + 180 e + 100 kr + 65 kr + 20 CHF = ca 2000 svenska kronor. Klart bra pris för en sådan center. Idag har den spelat mycket och jag är fortfarande nöjd. Vet inte hur den står sig mot köpe-centrar, men det är av mindre vikt. Jag har ju byggt den själv. Någon kväll framöver skall den faneras...
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 16:31:14
|
Fanerkanter slipar du med en sådan här kantfräs.
|
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 18:59:34
|
Lash: Gott! En sån skall jag köpa! Är de dyra?
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 21:30:23
|
Biltemas tror jag gick på en 60:- och claes ohlsons går på 190:- |
|
|
yak52
Member
164 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 22:42:08
|
Är det någon som provat att köra dessa högtalare med svaga rörförstärkare?
Jag har en Edison Triod som matar mina Mosenhögtalare riktigt bra. Någon som provat att köra denna högtalare med en Edison, och hur gick det?
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 22:51:20
|
En liten varning bara. Jula har en billig frässats innehållande bla en kantfräs. Jag köpte en sådan sats i vintras. På två av frässtålen har lagret rasat, bla kantfräsen. Oftast sitter lagren lite snett och ocentrerade från början. När lagret skar så rev den upp en rejäl skåra i sidan på högtalarlådan. Bara att fanera om, och en arg kund som fick vänta, skoj... Också en av profilfräsarna skar när jag fräste en dörrspegel till ett vitrinskåp som jag byggt. Ni skulle hört svordomarna...
Så visst tjänar man på att lägga någon extra hundring på vettiga stål!
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 00:04:14
|
Annars så går det ju utmärkt att slipa ner kanten med lite sandpapper och en slipkloss. Hur enkelt och snabbt som helst. |
Oops! I did it again |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 02:37:23
|
Det var inte så enkelt när jag provade, faneren bröts bara sönder hela tiden och jag fick slipa ett bra tag på samma ställe för att det skulle slipas ner. |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 11:20:14
|
Annars borde en Dremel kunna slipa ner fanérkanten ganska smidigt. Det finns små sandpapperscylindrar som tillbehör. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 13:14:34
|
Vad använder ni för dämpning i lådorna (förutom bitumen-plattor då...). Rockwool skulle tydligen vara bra. Fungerar gullfiber lika bra? Vilket dröslar minst?
mvh / Simon |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 13:25:36
|
Ja, och hur fäster ni ullen så att den sitter kvar? Jag har blå MDS(?), som jag har fäst med häftpistol, men jag märker att en del klamrar redan har släppt. Kanske bättre att limma fast punktvis med silikonlim t.ex.? |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 19:21:56
|
Jag märkte också att klammern låssnade, så jag duttade lite trälim här o där vid kanterna.
Är det någon storleksskillnad mellan den vanliga diskanten och dem andra som vissa använder istället? Vilka mått ska man använda när man fräser ur hålen för högtalarna? Är elementen exakt på tusendelsmillimetern det mått som någon här länkade till, 177/158mm för basen och 98/69mm för diskanten? Jag känner för att fräsa ur hållen och ställa undan högtalarna tills jag köper elementen, och det skull ju itne vara kul om det senare visar sig att elementen är någon 1/10 mm större, hur mycket större kan man göra hålet utan att det blir en ful glipa där sedan? |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 21:58:51
|
Det bästa är att fästa ullen med häftpistol (anser jag i alla fall). De handrivna och elektriska jag har testat har varit för klena. Klamrerna böjer sig eller går nte ända in. Det som jag har fått att fungera bäst är en tryckluftsdriven häftpistol. Den kostar lite mer men både arbetet och resultatet blir så väldigt mycket trevligare. Om man använder häftklammer kanman även vara ganska säker på att bitumenplattorna sitter kvar. Inte bara tills man har fått ihop lådan, utan även om 15 år. Självhäftande saker har i bland den egenskapen att de lätt lossnar när det klibbiga har åldrats och torkat. Ingenting är beständigt. Bitumen är ju även ett matrial som nästan har ett eget liv. Det har en tendens att nästan flyta iväg. Sakta, sakta, sakta.
|
Oops! I did it again |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 22:09:22
|
När det gäller slipning av kanterna anser jag att följande tillvägagångssätt är enklast (och även kanske bäst). Men jag har i och för sig inte testat alla sätt.
När limningen är klar vänder jag lådan så fanéret ligger mot bordet. Jag skär bort all överflödig fanér utom sista millimetern med en tapetkniv. Den är vass och går att ställa in så att det blir en liten bit fanér kvar. Sen vänder jag lådan så fanéret hamnar uppåt. jag slipar försigtigt av hörnen men sparar en liten, liten kant. Vid hörnslipningen drar jag sandpappret hela tiden utåt. Sen slipar jag ner hela långsidorna. Det går inte åt många sliptag. Man får inte ta i för hårt. Då kan det spricka. Sen slipar jag ner kortsidorna och ändträet. Det fungerar bäst om man i kanterna endast slipar innåt. När alla kanterna är nerslipade drar jag försiktigt sandpappret längskanterna och rundar då av dessa lite, lite, lite. De blir då inte lika känsliga. att slipa ner kanterna runtom en sida tar endast någon minut. Jag använder hela tiden ett halvgrovt papper som är fasthäftat på en liten mdf-skiva (10x15cm). |
Oops! I did it again |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 22:12:50
|
Jo det är sant att tejpen kan sitta väldigt hårt efter ett tag. Men väntar man i några år till så finns det nog risk att den lossnar av sig själv. |
Oops! I did it again |
|
|
rpa
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 10:55:57
|
Nu har jag kommit lite längre i mitt bygge och kommit till val av dämpmaterial. Jag har sett att folk använder MDS Blå. Hur mycke behövs per högtalare? Är rockwool bättre alternativ?
|
|
|
Topic |
|