OT men kan inte låta bli... Mag - "Bland det västa jag vet är när folk gnäller för att den ena yrkes gruppen tjänar för mycket och den andra tjänar för lite, om man väljer att bli busschaför så vet man ju på förhand att man kommer tjäna mindre än en plåtslagare så varför gnälla då."
Det finns två problem med det resonemanget: 1. Alla kan av olika skäl inte välja jobb. 2. Vissa jobb där man skulle vilja ha kompetent arbetskraft (ex.vis äldrevården, sjukvården, skolan ) har för litet betalt i förhållande till andra grupper.
Utan att gå in på rättvisefrågor är det svårt att kvantifiera hur mycket värt ett arbete är. Vad man kommer fram till är att ett jobb är värt så mycket som någon är villig att betala för det. Alla vill ha bättre skolor och vård men ingen vill betala för det. Jag har förståelse för dem som tycker att de har för litet betalt... (Ok då, i princip alla)
quote: Låna hem för att lyssna!? Jag har ALDRIG fått låna en enda pinal hos en HiFi-handlare. Trots att jag uppnått medelåldern, fast anställning, bilist, klär mig propert, tvättar mig och byter klalsonger varje dag samt talar flytande svenska osv så har jag ALDRIG fått låna hem någonting utan att först betala varans fulla pris.
Att du betalar varans fulla pris och kan ta hem och lyssna på den med möjlighet att lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks tycker jag är helt OK. Och jag förstår handlarna som inte vill låna ut grejerna till folk som inte vill/kan lägga ut vad sakerna kostar. Då tar de risken att de inte får tillbaks/får betalt för saken de lånar ut p.g.a. bl.a. besittningsrätten.
Det kan dock vara lite svårt att pruta på varan när man redan har den hemma och handlaren har fått betalt.