| Author |
Topic  |
|
|
ReeDeeM
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 17:57:51
|
Har en väldigt basic fråga, som jag borde kunna själv...
Helt enkelt: Behöver (eller bör) man ha någon speciell förstärkare när man ska koppla in och spela elgitarr? Eller funkar vilken förstärkare som helst?
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:05:13
|
vad är det för utgångsignal på en elgitarr? Som en vanlig microfon? Man torde kunna koppla till vilken stärkare som helst om man bygger nån liten box som ser till att ingångs- kretsarna i försteget inte får i sig för mycket.
Det lär inte vara optimalt att koppla på direkt. vet inte, har inte testat på ett bra tag.. Sisst jag testade gick allt sönder.
varför inte köpa en vanlig gitarrförstärkare? kan ALDRIG tänka mig att direkt in i en hifistärkare kan låta bra, burr så tråkigt det lär bli.
Gitarr ska låta SKIT, det ska inte låta perfekt.

--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
ReeDeeM
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 19:19:52
|
Så det skall alltså vara en elgitarrs förstärkare och inget annat? Vad är skillnaden på en elgitarrs förstärkare och en vanlig?
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 21:16:20
|
Det är hur mycket skillnad som helst. Som mellan moped och traktor. Enda gemensamma är att båda går framåt. Vill du veta mera?
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 21:16:48
|
Använd en gitarrörstärkare och inget annat! Kopplar du in gitarren i stereon går något sönder, oftast högtalarna. Om du nödvändigtvis vill koppla till stereon måste du ha någon typ av gitarrproccessor imellan, ex. Pod, v-amp. Dessa har utgångar som passar till dator,mixer,stereo osv.
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
|
ReeDeeM
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 21:51:15
|
quote:
Det är hur mycket skillnad som helst. Som mellan moped och traktor. Enda gemensamma är att båda går framåt. Vill du veta mera?
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 03:43:09
|
Hej RDM!
För att det ska ljuda hyffsat ur stereon behövs ju ändå ngn form av PreAmp/EffektPedal så -köp ngn beggad pedal för en 2-hundring, koppla in o kör tills du dör( börja med volymen lågt, för att därefter öka, då motsatt förfarande kan resultera i 1st skräckfylld erfarenhet, ed ;).
Denna skönhet: . -kostar ex bara 699:-, ny( Wooah-Woaaiiaiiaah,- VoodooChiiild A´m a Voo..... ;).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/28 03:52:4 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:01:09
|
Det är nog inga problem att köra gitarren rakt in i stereon, men det låter nog som sagt inte så roligt. Jag har en liten burk som heter Korg Pandora, med en hel del inbyggda effekter och annat skoj. En sådan kan du nog hitta beggad för en billig penning. Den låter i mina öron riktigt hyfsat, även om möjligen brusnivån är onödigt hög. Tänk bara på att inte ställa nivån på effektburken för högt, det kan nog ställa till med skador på din stereo.
|
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:06:27
|
quote:
Hej RDM!
För att det ska ljuda hyffsat ur stereon behövs ju ändå ngn form av PreAmp/EffektPedal så -köp ngn beggad pedal för en 2-hundring, koppla in o kör tills du dör( börja med volymen lågt, för att därefter öka, då motsatt förfarande kan resultera i 1st skräckfylld erfarenhet, ed ;).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/28 03:52:46
NEJ, GÖR INTE SÅ!!!!!!! Inga effektpedaler rakt in. Använd preamp eller proccessor, ex Pandora ovan. Var rädd om stereon, du kan köpa en beggad gitarrförstärkare från 500:- och uppåt. Hur mycket kostar det att reparera högtalare?
//StefanZ "Art is just short for Arthur"
Edited by - SZR on 2002/08/28 09:07:0 |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 12:27:59
|
En kul grej som jag gör är att koppla cd:n och elgitarren till stereo-anläggningen via en mixer. Sen kan man bättra på gitarrsolona på ens favoritlåtar. (Självklart måste man ha en gitarrprocessor)
|
 |
|
|
hellered
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 16:08:46
|
hade jag varit du hade jag köpt en förstärkare, att använda en processor/multieffektpedal är värdelöst, de låter inget vidare(speciellt inte om du skall koppla in den i din anläggning) vill du ha lite roligare ljud än förstärkarens dist eller rena ljud är det bra att köpa analoga effekter, låter mycket bättre än digitala processorer och man kan dessutom göra mer med dem. de effekter jag varmt rekommenderar är: dunlop eller vox wah wah-pedaler boss flanger, delay, olika distar marshall bluesbreaker en ibanez tubescreamer mer än så här behöver du inte för att få fantastiskt sköna ljud!
|
 |
|
| |
Topic  |
|