| Author |
Topic  |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 13:57:51
|
Sedan något halvår, så tjuter det om min stereo. Den består bland annat av ett Audiolive rörförsteg och ett par Audion rörmonoblock.
Ett våldsamt tjutande och skrapande kommer ur ena högtalaren strax efter att jag slagit på apparaterna. För att undvika detta, så måste jag slå på försteget en kvart innan jag vågar tända slutstegen. Då funkar allt som det skall och jag kan spela utan problem hur länge som helst.
Med andra ord, så är detta alltså inte något akut problem. Men, det vore intressant att få ta del av någon teori om vad det kan bero på.
Strmbrg,
|
|
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 14:43:35
|
Jag hade ungefär samma problem, när jag använde samma utrustning. Dvs Audiolive plus Silver Night monoblock. Vet inte alls vad det beror på, men man vande sig aldrig vid det, trodde alltid att något gick sänder när man slog igång grejorna...
/Johnny
Smärta är bara en högre grad av njutning |
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 14:58:33
|
Berätta gärna lite mer. Var det bara i ena kanalen? Provade du att byta rör etc?
Såvitt jag begriper, så uppstår fenomenet när apparaten (försteget?) inte har optimal temperatur. Det som "får temperatur" är ju i första hand rören, för övrigt.
Även om jag släcker enbart försteget, så kommer ljudet efter några sekunder.
Strmbrg,
|
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 15:28:33
|
Hej Strmbrg
Jag hade precis samma fenomen med missljud i cirka 2 sekunder när man slog på och samma ljud efter några minuter efter att man slagit av monoblocken. Jag fick till svar att det är nån kallödning som håller på att ge sig så jag lämnade in dem på service och bytte ut rören och missljudet försvann.
Linkan
|
 |
|
| |
Topic  |
|