HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket lyft! (Fattas bara...)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:37:23  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag har ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII som jag är helnöjd med. Driver dem med en H/K AVR5000 sourroundreceiver och har en Micromega Stage 1 som signalkälla. De flesta brukar säga att den förstärkaren är rätt bra för tvåkanal, även flera handlare har sagt det.

Igår kom en kompis hem till mig och hade med sig en Meridian 588 CD-spelare och en integrerad förstärkare i form av en Gryphon Callisto 2100. Vi kopplade upp grejerna och satte ihop dem med en Audioquest Anaconda XLR.

Hujedamig så bra det blev! Visst hade jag tänkt att det skulle bli bättre men till denna grad!? Nä, det hade jag inte räknat med. Musiken presenterades med en så grym pondus att jag satt som fastspikad i soffan, mina gamla skivor var helt förbytta. Detaljer kom fram som jag aldrig tidigare hört och basen kändes en oktav djupare, inte starkare men djupare. Men största skillnaden var pondusen eller vad man ska kalla det, förstärkaren hade grym koll på högtalarna.

Jag hade faktiskt en aha-upplevelse kvar för nu bytte han ut Anacondan mot en Nordost Quattro fil. Halleluja, det blev en klar förbättring och vi satt bara och skrattade. Ytterligare bättre bas och skärpning i hela registret egentligen. Helt sjukt att det kunde vara sådan förbättring till Quattrofilen från en annan som ändå kostar 10 kkr.

Kombinationen Meridian-Gryphon-Dynaudio var verkligen lyckad. Jag kan förstås inte säga var största lyftet låg men det kändes som om högtalarna verkligen kunde visa sin potential med de där grejerna. Calliston drev högtalarna så lätt att den inte ens verkade det minsta ansträngd.
Vi spelade typ "all" slags musik: klassiskt, jazz, hiphop, hårdrock, pop, visor, trance mm.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/02 :  10:01:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian 588 är en himla fin spelare. Redan 508.24 var också väldigt imponerande mätmässigt jämfört med långt dyrare respekterade konkurenheter. Men som bonus så spelar ju 588an mp3 också

Edited by - Rebo on 2003/04/02 10:02:11
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/04/02 :  10:14:29  Show Profile Send KC a Private Message
Och Calliston är en himla fin förstärkare också

Kan du inte ta och börja från början och bara byta ut en grej år gången?

Antagligen är det kombinationen som gör det, men skulle vara kul att höra vilket byte som gav mest.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  10:33:06  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Kan du inte ta och börja från början och bara byta ut en grej år gången?

Antagligen är det kombinationen som gör det, men skulle vara kul att höra vilket byte som gav mest.



Jag vet inte.. Det var ju inte mina grejer och det var lite jobbigt att släpa på den där förstärkaren, en tung rackare! Men jag är på gång och ska köpa ny CD-spelare först och då kan jag ju se vad det gör. Sedan går det förstås inte att ha en jättefin spelare till en sur AVR-receiver så då blir det till att komplettera med en trevlig förstärkare.

Calliston verkade RIKTIGT bra!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/02 :  10:44:58  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian och Gryphoon är i sig rätt så olika firmor. Men de två tillsammans kan nog bli en kul och intressant kombination.

Meridian för tankarna till vetenskaps män i labbrockar. Vilket kanske avspeglas i den yttre designgen? Meridians grejer har normalt väldigt låg distorsion och mäter snyggt på alla sätt och vis. Sen låter de ju bra också, iaf i mina öron.

Gryphoon har sina lite speciella idéer, vilka de dock delar med många andra danska företag, om hur man bygger elektronik. Deras förhållningssätt skiljer sig dock en del från den Britiska skolan och Meridians. Gryphoons förstärkare har överlag inte speciellt låg distorsion, dock inte alarmerande hög heller. De har alltid ett mycket vackert yttre och en spelglad still. Tyvärr så har jag dock inte hört Caliston, bara de äldre grejerna.

Jag skulle dock chansa på att Caliston med Micromega ger mer välljud än Meridian och HK. Men bäst blir det så klart med både bra cd och förstärkare.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:05:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om man startar från den utgångspunkt på system som beskrivs här så kan man ju ta vad som helst från hyllorna i valfri butik i passande prisläge och det bli en killer.

Inget ont om Callisto och Meridian dock, men biosteg.... Båg, bara båg......

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:43:41  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
Sladd: Varför kommer du så ofta med negativa o sura inlägg?

Im not a loser
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:52:53  Show Profile
Ja, Sladd - vadan detta ???

Det går utmärkt att kombinera 2-kanal och 7.1-kanal !!!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:57:55  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Inget ont om Callisto och Meridian dock, men biosteg.... Båg, bara båg......



Bladelius Grendel är också bara båg då eller? Krell Showcase? Sunfires biosteg?

Sådana generaliseringar är alltid dömda att misslyckas...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  12:39:24  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Båg, bara båg......



Nja, båg är väl att ta i men det är klart att man kompromissar med ljudet jämfört med en tvåkanalsförstärkare för samma pris. Det krävs ju ändå fem slutsteg och en massa annat krafs som man inte behöver lägga pengar på i en tvåkanalaren. Är man bara medveten om det så är det ju faktiskt ingen båg alls!

Men nu var det ju inte surround eller inte som det handlade om utan lyftet i tvåkanalsanläggningen. Jag har hört flera betydligt dyrare anläggningar som inte imponerat alls så jag tyckte att det var väldigt roligt att känna att det var så stor skillnad hemma.

Jag kommer att köpa både CD-spelare och förstärkare. Jag kommer nog köpa en integrerad förstärkare med möjlighet att ta in signalen från H/K-receivern. Där passar ju Calliston bra. Finns ju även fler, t ex Krells minsting. Jag får helt enkelt prova mig fram lite och se vad det blir.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:07:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Cliff!

När skrev du något av värde senast som inte handlar om gnäll på mig eller annan moderator?

Resten av gänget:

Om man har det system som beskrevs från början är det en enkel match att få ljudet till - i jämförelse - oanade höjder. Poängen med detta var dubbel. Dels kan man inte med detta underlag höja några speciella märken till skyarna (återigen, jag har inget emot vare sig Meridian eller Calliston) utan det går verkligen att gå in i vilken butik som helts och plocka ned prylat i liknande prisklass. I jämförelse med utgångssystemet blir resultatet enormt.

Dels så är utgångsnivån så dubiös eftersom det är ett biosteg inblandat.

Vad nu Grendel och Showcase har i denna diskussion att göra kan man ju undra. Det går att göra multikanal ljudåtergivning hur kompetent som helst.

Men bio? Näää...... Det är många nu som vandrar tillbaka till hifi efter att ha bränt fingrar, plånbok och öron i bioträsket




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:29:04  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Sladd

"Det är många som nu vandrar tillbaka till hifi efter att ha bränt fingrar, plånbok och öron i bioträsket"

Kan inte annat än hålla med! Även jag har varit i hembioträsket...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:34:50  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Nog är det så att tvåkanal på ett renodlat HiFisystem för, säg, 50 tkr låter mycket bättre på musik än ett hemmabiosystem för samma pengar..det är nog de flesta överens om..och att en H/K 5000 går att slå ganska lätt tvivlar jag inte på...räcker nog med H/K's integrerade för det..?!?

Men Sladd, bio är också "multikanal ljudåtergivning" och det kan låta helt fantastiskt bra! Själv är jag väldigt svag för konserter på DVD och att både se o höra t.ex David Gilmore på en vältrimmad anläggning är definitivt en upplevelse! Och trots att det handlar om bitreducerat Dolby Digitalljud så är även detta klockren HiFi för mig.

De som bränt sina fingrar o plånbok o öron har helt enkelt satsat för lite..
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:49:42  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

De som bränt sina fingrar o plånbok o öron har helt enkelt satsat för lite.



Eller åtminstone satsat fel.

Jag har varken bränt fingrar, plånbok eller något annat. Jag är dock inte så intresserad av multikanalsljud. Lite roligt att se på film när det låter lite här och där kanske men det viktiga är ju tvåkanalsljudet. Därav lånandet av grejerna...

Nu har jag ju inte bestämt mig för dessa grejer men jag har faktiskt lyssnat på ganska mycket annat också. T ex Arcam, Rotel, SAT, Vincent, Musical Fidelity och ingen av dessa gav mig en sådan kick som igår. Visserligen var de tidigare anläggningarna inte lika dyra som den igår men det var stor skillnad!

Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:01:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Sluta nu sladd. Du säjer mot dig själv med uttalanden som "bio steg,bara båg" och "Det går att göra multikanal ljudåtergivning hur kompetent som helst". Bara för att du inte gillar/säljer grejorna, så kanske dom inte är dåliga.

Vissa här har ett liv utanför hifi, och kan inte lägga alla sparslantar på valhalla, krell och bladelius. Man gör så gott man kan med de resurser man har, och behöver inte bli nertryckt av dig för det. Linnhandlarfasoner.

/Marcus (moderera inte bort detta nu...)

No hay banda!!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:18:00  Show Profile Send gromit a Private Message
För att återgå:

Är det någon som har lyssnat till Krell KAV 300i och Dynaudio Contour? Det skulle kanske vara en bra kombination? Det skulle ju åtminstone bli lite billigare än Gryphon men är det samma "klipp" i ljudet?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:55:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

molsson:

"Sluta nu sladd. Du säjer mot dig själv med uttalanden som "bio steg,bara båg" och "Det går att göra multikanal ljudåtergivning hur kompetent som helst". Bara för att du inte gillar/säljer grejorna, så kanske dom inte är dåliga.

1. Det går utmärkt att handla bio av mig. 2. Jag har inte sagt att några grejer är dåliga. Har du problem att tyda texten trots mina dubbla förtydliganden om att det INTE handlar om märkespolitik?

Vissa här har ett liv utanför hifi, och kan inte lägga alla sparslantar på valhalla, krell och bladelius. Man gör så gott man kan med de resurser man har, och behöver inte bli nertryckt av dig för det. Linnhandlarfasoner.

jag uttrycker en åsikt om bio som fenomen. "Vissa" är ett uttryck för gnälliga kärringar. Eller också är det pengagråt och något försök få mig att framstå som den som ser ned på de som har billigare anläggningar? Jag trycker definitivt inte ned någon och det där med Linnhandlarfasoner

Ta dig i brasan som de säger i kvällspressen.



.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:01:19  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Gromit:

Är det någon som har lyssnat till Krell KAV 300i och Dynaudio Contour? Det skulle kanske vara en bra kombination? Det skulle ju åtminstone bli lite billigare än Gryphon men är det samma "klipp" i ljudet?

Jag tror du får lika bra klipp i ljudet. Kom dock ihåg att det goda reultat du fick var resultatet av att många delar i din ljudkedja byttes på samma gång samt passade ihop. Helt klart klarar dina högtalare att växla upp till bättre kringutrustning.

Hoppas du inte tror att jag ser ned på de med enklare anläggningar. Här är alla välkomna, det är intresset som räknas, inte plånboken. Med den upplevelse du beskriver så lär du justera kosnadsläget ganska snart dessutom

.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jogus
Member

79 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:19:14  Show Profile  Visit Jogus's Homepage Send Jogus a Private Message
Kom in och låna en KAV-300iL någon gång och testa!

MVH
Johan, Lefflers HIFI

Lefflers arbetare
www.lefflers.se
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:21:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Sladd:

Jo, du trycker ner folk med klumpiga uttalanden som att biosteg är båg. Och jag läste att du inte hade något mot vare sig meridian eller gryphon. Men däremot har du tydligen problem med h/k's avr-serie. Om det är h/k eller biosteg låter vi kanske vara osagt, men att hävda att biosteg är båg är dumt, och snudd på okunnigt. Dessutom anses det nog som ganska oartigt att be någon "ta sig i brasan", och jag är helt säker på att om någon annan än herr sladd hade skrivit något sådant så hade resultatet blivit **********.

Gromit:

Prova att köra avr'en som försteg till något lämpligt slutsteg. Vincent 996 använder jag, och det blir mycket bra. Har en avr 45 som försteg (hembio, usch och fy:))


/Marcusoft

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2003/04/02 15:25:32
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:47:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ja, att köra receivern som försteg kan vara värt att testa..läste nyligen en norsk HiFi/Hemmabiotidning där just detta testades. Tror dom skrev att speciellt Sony lät bra som försteg..
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:55:27  Show Profile
Sladd: Har du en dålig dag idag eller ???
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:56:06  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Kom in och låna en KAV-300iL någon gång och testa!



Jo, jag antar att jag får ta och göra det. Det skulle vara roligt, Krellen verkar väldigt fin. Först är det CD-spelare dock... Adagion finns ju men nu blir det helt plötsligt lite dyrare. Hu, var ska det landa..?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/04/03 :  22:52:35  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
Sladd: Tror jag kom med lite tips angående stärkare för en tid sedan. Jag har dock aldrig gnällt på någon annan moderator än dig. När skrev du något annat än bitska kommentarer sist?

Im not a loser

Edited by - Cliff Barnes on 2003/04/03 22:54:59
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/03 :  23:07:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Mitt råd till dig är att ägna dig mer åt förstärkarna och mindre åt mig.


.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/03 :  23:19:21  Show Profile Send hal a Private Message
Nationalencyklopedin:
moderator: latin "den som dämpar, den som modererar, lägga band på, hålla måtta osv.
:-)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000