HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/03 :  15:26:19  Show Profile Send Ronne a Private Message
En glad amatör... det är väl min beskrivning. :)

Kan någon hjälpa mig. Vilken typ av kabel ska man köpa till högtalare? Jag funderar på Supra Classic 2,5. De borde ju duga...

För övrigt så har jag:
Reciever: H/K AVR 500
DVD: Sony 525
Högtalare: Infinity Alpha 40

Jag har provat att Bi-Wira men jag hör en väldigt vad skillnad. Är det mina öron det är fel på eller för snikiga kablar? Idag kör jag med "Noname" - transparent 2,5 kvadrat.

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/04/03 :  16:11:05  Show Profile Send pontus a Private Message
Låna hem att par st i olika prisklasser och testa. Hör du ingen skillnad är det bara att gratulera -- dina öron är det aldrig fel på
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/03 :  16:11:06  Show Profile Send 24U a Private Message
H/K AVR 500 är lite bastung enligt mitt tycke, Infinity Alpha är mycket amerikanska (tycker jag) i ljudet, blir lätt "för mycket" i mindre rum. Läs tråden "snöra med Supra". Jag rekommenderar bi-wire med 2 x Supra Ply 3,4 S, som jag tycker i budgetklassen är det enda som kan städa upp den "blöta" basen som ofta blir effekten hos dessa två basrika HIFI-prylar. Prova innan genom att ställa högtalarna minst 60-80 cm från bakvägg och gärna från sidovägg. Om Du inte har en "luftig" placering idag, kommer Du märka att bara placeringen gör underverk. Min kabel- rekommendation blir lite dyrare än Dina egna funderingar, men om Du kan ta hem och provlyssna, tror jag ej Du väljer Classic sedan... *Skall bli skoj att se vad andra tycker...*
Flytta högtalare är billigt... sedan kanske någon sambo-/fru-konflikt blossar upp, men det är ett helt annat forum... *garvar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

TG
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/04/03 :  17:38:09  Show Profile Send TG a Private Message
2 4 U har fullständigt rätt, med att rekomendera att flytta högtalaren så kommer ljud bilden att ändras.
singnal & högtalar-kabel kan tålas att titta på, men testa innan du köper.

In love whit 2 ch
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/04 :  10:42:38  Show Profile Send Ronne a Private Message
Igår köpte jag lite kabel. Supra Ply 2.0. Men mina teorier går inte ihop. Enligt mina kunskaper så gäller följande:

En tjock kabel har större kapacitet vilket är bra för basfrekvens tar mer plats i kabeln. Detta borde då göra så att högtalaren blir mer basig...

En kort kabel har mindre förluster så man ska ha så korta som möjligt. Men man ska försöka hålla alla kablar lika långa eftersom det ska ta lika lång tid för signalen att nå alla högtalare från recievern. Mina Surround högtalare behöver 10 meter. Vilket innebär att jag behöver 10 meter + 5 högtalare = 50 meter kabel.

Nog om detta men mitt resultat blev följande:

Min noname 2,5 mm kabel ger mer bas än Supra Ply 2.0. Samtidigt blir det lite högre ljud i högtalaren med noname kabeln. Vilket är skumt eftersom den är 10 meter och Ply är 4 meter. Men å andra sidan är Noname kabeln tjockare vilket överför mer signaler (se ovan).

Med Ply kabeln blev det såklart mindre bas. Men diskant/mellanregister blev markant tydligare.

Ok, summan av detta då? Basen och volymen blev lägre med Ply, vilket är trist. Samtidigt blev det bättre klang på diskant/mellanregister. Basen blev inte lika "blöt" heller.

Det jag ville säga med detta var att jag vet inte om ljudet blev bättre eller bara annorlunda... ;)

Vad tror ni?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/04 :  11:27:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kan du inte BiWira! Så du kör noname till basen och play till Diskant och mellan!
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:24:45  Show Profile Send Ronne a Private Message
...tänkte inte på det... i stora världen utanför Sundbyberg... ;)

Men det känns som om den egentliga skillnaden var de olika thocklekarna i kablarna som gjorde skillnaden.

Men jag ska testa!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/04 :  17:01:17  Show Profile Send 24U a Private Message
Ronne! Det Du upplevde var något av religiös upplevelse... *skrattar*

Basen skall bli mindre! Den bas Du haft tidigare är oprecis, ringande, fasvriden. Nu spelar anläggningen betydligt mer rätt/rent. Detta Du erfar nu är en påbörjad väg mot välljud och Du har lämnat bumlighet, rumskopplingar. Grattis!

En tjock kabel behöver inte betyda bättre ljud. Den last en kabel utgör är inte bara strömbroms (=resistans). Eftersom strömmen i HIFI är en mycket komplex växelström, så jävlas alla komponenter genom sin IMPEDANS och en högtalarkabel är en av komponenterna.

Detta finns hur mycket info som helst att finna på nätet och biblioteket om kabelteorier. Men den jobbiga biten är att "vänja av" med basbumlet, loudness hängmattan och börja lyssna på musik med detaljer i rätt nivå och rätt placerade i förhållande till varandra.

Köp en Ply 2,0 till och Bi-wira med, så lyfter det ytterligare... Moderera hur energisk basen kontra mellan/diskant Du vill genom avståndet från vägg. Koppla ur alla tonkontroller och framförallt loudness, Vet ej om 500:an har bortkopplingsbara tonkontroller? Om så gör det, nu har Du grejor så att Du hör hur mycket extra "bööös" Du får bara i det förstärkarsteget...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:19:17  Show Profile Send Ronne a Private Message
Förlåt mitt tjat 2_4_U.

Men om man biwirar med 2*2 mm så borde det vara som 4 mm single wired? ?:)

Jag kan hålla med om att basen är lite blöt med noname kabeln. Men nästan obefintlig med Supra Ply 2.0. Fast när jag vräkte på med basen på recievern så fanns det där. Alpha 40 är gjord för att kunna ge lite bas med sina 2*8" baselement.

Men som sagt, hur låter bra ljud? Jag ska spela på lite DTS plattor och ha en ljudorgie vilken kväll som helst.

Jag kan väl tillägga att jag är ingen fan av Canton's högtalare där det låter som om öronen lossnar nät tweetern är på högvarv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000