HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningssväng
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/01 :  17:12:37  Show Profile Send perper a Private Message
Skall en sväng till Stockholm och tänkte försöka passa på att lyssna lite på några högtalare som jag inte hittar där jag bor.....
Vart kan jag lyssna på Carlson 52, Mirage 9 och de nya "tefatsmodellerna" (golv), allmänt förslag på bra butik/högtalare mottages också.... skriv gärna en gatuadress/vägbeskrivning då mitt lokalsinne är under all kritik

/Perper

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/02 :  00:05:59  Show Profile Send perper a Private Message
Inga tips.....
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/04/02 :  00:18:04  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
du ska besöka www.ljudmakarn.se , www.sontec.se, www.bestsound.se sedan finns det säkert fler som jag har glömt =)
Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/04/02 :  00:25:20  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Om du med "tefatsmodellerna" menar Mirages nya Omniserie så lär Reference Audio vara de enda som har dem inne för demo.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/02 :  10:33:09  Show Profile Send Conan a Private Message
Om vi börjar på gamla Södermalm så finns väl där egentligen bara Reference Audio. Ligger en bit upp i Götgatsbacken räknat från Medborgarplatsen och säljer bl.a. Dynaudio, KEF, Mirage, Sonus och Infinity. Man har två fungerande lyssningsrum och det är väl värt ett besök.

Om du sen tar dig in till City finner du Paus på Sveavägen och Ljudmakarn en bit upp på Drottninggatan. Paus har även dom två hyfsade lyssningsrum och är stora på Canton men säljer också mycket danska Audiovector. Ljudmakarn är en ganska trång och liten butik (nytt lyssningsrum ska vara på G) men man har de fina Amphion-högtalarna och man för även t.ex. Audiovector, Rega, Klipsch, NEAT, Mårten Design, Spendor och Tannoy.

Östermalm har High Fidelity på Karlavägen (Linn såklart), Vinylbutiken på Skeppargatan (mest plattspelare & tillbehör men man för nog Rega och NEAT tror jag) och Hifi Art på Linnégatan (bl.a. Naim/Totem/Living Voice) men detta är butiker jag sällan besöker, mest kanske för att dom ligger just på Östermalm. Men låt inte mina preferenser hindra dig, det är är bara simpelt snobberi i söderförortstappning...

Återstår då Vasastan och där ligger en hel del butiker; Bengtssons Ljud på St.Eriksplan borde ha Carsson-högtalarna du efterfrågade. Man har väldigt mycket fina andra prylar också som t.ex. NHT. High-end avdelningen nere i källaren har nog också myctet annat godis. Ett stenkast därifrån på Odengatan 100 ligger Sontec med bl.a. JM Lab och Martin Logan. Fortsätt Odengatan upp till Odenplan där du finner Best Sound med fina grejor från bl.a. Revel, Mirage och NHT. Vidare rekommenderar jag ett besök på den minst sagt annorlunda butiken Veteran HiFi om du är det minsta intresserad av vinyl, rörstärkare eller bara allmän retro. Mycket trevlig atmosfär som skiljer sin avsevärt från den vanliga mass market-stuket. HiFi-klubben med sina tunga varumärken B&W och Dali finns på i krokarna; Sveavägen långt upp (145) och på Fridhemsplan (Flemminggatan 89). HiFi-Kit ligger också i närheten (uppe vid Vanadisplan).

Det var nog allt jag kunde komma på. Ha en trevlig lyssningssväng!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:18:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker helt klart du ska ta en sväng till stan och kolla utbudet.. Vad är du ute efter för produkter ?? elektronik,högtalare ??
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:06:24  Show Profile Send perper a Private Message
Tråkigt att mina öron ej gillar flygresor.... men har iallafall lyssnat lite snabbt hos tre butiker..... Lyssnade lite på Canton s8???, Audiovektor M1 super, Mirage OM5 + 260??, Amphion Argon2 och Dynaudio 1,8?. De senare lät inte så tokigt (dyr 20000:-?) men jag blev verkligen förtjust i Argon2:orna. Dessa spelades med en likadan utrustning som jag har (Linn Classik) och hade ett i mitt tycke behagligt och bra ljud men jag undrar vad som hände då vi försökte spela lite hårdare musik (hittade en Metallica-skiva)? det var liksom inget bett... Försäljaren skyllde på inspelningen men det kan ju inte stämma.... kan det vara så att den låga delningen gör att vissa skarpa ljud låter lite tillbakadragna? annars lät de verkligen bra (skulle ha behövt lyssna längre och på mer musikstilar). Mitt val står nu troligtsvis mellan Argon2 (eller är Helium2 lika bra?) och någon högtalare från Quad. Tacksam för kommentarer...

Även när folk tycker något helt annorlunda så lär man sig av detta om vilken smak man själv har.. och kanske även andras bristande smak
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:11:42  Show Profile Send perper a Private Message
Glömde tacka för era tips och då kanske speciellt conan för såväl väg som andra tips....
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:38:55  Show Profile Send n/a a Private Message
"Ljudmakarn är en ganska trång och liten butik"

Såklart, det ska va proppfullt med roliga grejor!!!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:00:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vi tackar för det inlägget Conan...
En specialplats i arkiven.

Själv klickar jag på Skriv ut...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000