HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Antiklimax (rörförstärkare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:50:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Hmmm Var e brudarna? Var e magin menar jag

Släpade idag hem en begagnad rörförstärkare modell stadig från Radiolagret i Göteborg. Det är en Minstrel, brittisktillverkad av Quantum Impex Ltd. Säljs begagnad för 5500:- Ser modern och rejält påkostad ut. Matchvikt över 10 kg känns det som. Helt okända specifikationer i övrigt.

Nåväl, den orkar definitivt driva mina högtalare på normala lyssningsnivåer. Men om den här är rätt injusterad så undrar jag verkligen vad som gör så många sålda på rör-ljudet! Okej, det går inte att generalisera från en enda helt okänd produkt, men om det här är ett typiskt rörljud så är det ingenting för mig.

Spelade spår från Romance med Yoshikazu Mera, Is a woman med Lambchop och Folkmusik på svenska med Åsa Jinder. Ingen magi, ingen skön värme, ingen imponerande fyllighet. Varken röster, piano, harpa eller nyckelharpa engagerar. Mycket detaljer och en snäll diskant, det är väl det jag hittar som känns mest positivt. Och så Georg Riedels basfiol, den låter sedvanligt skön (basen skall väl vara en svaghet hos rörstärkare?).

Nej, nu är det väldigt mycket som talar för att min nästa förstärkare kommer från John Shearne. Där finns kraft, värme, fyllighet, dynamik och en otroligt engagerande spelstil. Helt omöjligt att inte ryckas med. Men lilla Sudgen A21A (verklig klass A) vinner diskantkampen kopplad till mina JM lab. Där gick inte att hitta tillstymmelse till sibilans, oavsett vad man provocerade med.

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:05:11  Show Profile Send joakim a Private Message
Hur är rören? Gamla och trötta kanske?

10 Kg är ingen matchvikt för en rörstärkare....
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:11:39  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vad jag minns är Minstrel-förstärkaren en hyllvärmare som stått på Radiolagret i flera år.
Har inte träffat på vare sig positiva eller negativa recensioner om den, och inte brytt mig om att lyssna på den. Jag befarar att du råkat ut för ett av de mer slätstruka exemplen på rör-förstärkare i måttlig prisklass. Tyvärr har jag inga bra exempel på hörvärda rör-förstärkare hos Göteborgs handlare för närvarande. T.ex. de Copland jag lyssnat på har varit lite småtrista. Härom året hörde jag Sentecs små rör-monoblock tillsammans med JM Labs Electra 905 (tror jag att det var) hos Sonntec i Stockholm, kombinationen lät enastående bra för sitt pris. HiFi stället har haft Sentec-stegen också, men nu vet jag inte ens om de byggs längre.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:16:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Joakim: Men det finns en del kraft där om jag höjer volymen. Hur rörens kvalitet är vet jag inget om.

LennartJ: Helt klart synd om testlyssningen inte är representativ för rör. Som du säger, finns inte så mycket att välja på bland begagnathyllorna i Göteborg.

Edited by - Aton on 2003/04/04 22:20:08
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:18:13  Show Profile Send EAR a Private Message
10kg.Jösses vilken lättviktare för att vara rörstärkare.Mina ligger på 17 kg per kanal

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:21:52  Show Profile Send Aton a Private Message
32 kg, det bär man inte hem på spårvagnen direkt....
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:24:14  Show Profile Send EAR a Private Message
Inte 32.34 kg skall det vara

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:37:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Hoppsan...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:27:30  Show Profile Send poppen a Private Message
Kolla om rören är kalibrerade !! Lyser de elakt blått är de gammla och trötta och ska pensioneras.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:07:43  Show Profile Send bassman a Private Message
Nya/andra rör kan göra stor skillnad! Det kan också finnas andra komponenter t.ex. kondingar, som behöver bytas.
Även nya rör kan ha ett visst blått sken, så det behöver inte betyda att de är gamla.
Du kanske behöver biasjustera vid rörbytet.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/04/08 13:44:31
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:49:54  Show Profile Send nin a Private Message
Som Lennart sa så ger detta inget fingervisning alls hur "rörljudet" (hatar det ordet, det finns inte något direkt rör ljud i min mening) är. Testa lite mer stärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000