HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om biwire-terminaler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:43:30  Show Profile Send linq a Private Message
Hej,

Jag har valt att köra singlewire till mina B&W högtalare eftersom jag tycker det låter betydligt bättre än biwire. Jag har en kort kabel med spadar av samma sort som huvudkabeln mellan terminalerna. När jag har banarerna i de övre terminalerna så tycker jag att mellanregister och diskant blir mer detaljerat och mjukare. Problemet är bara att basen helt tappar pondus. Blir därför tvungen att köra de nedre terminalerna eftersom jag hellre har lite sämre detaljering i diskant/mellanregister än att vara nästan helt utan bas. Jag undrar dock vad det beror på? Är det helt enkelt så att det är förluster i den korta kabeln mellan terminalerna eller är det något annat?

mvh

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:29:46  Show Profile Send JM a Private Message
Det är nog glapp eller oxider någonstans.. Den där lilla biten kabel kan inte försämra ljudet i den grad som du beskriver. Vad är det för kabel du använder ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:53:14  Show Profile Send widen76 a Private Message
Och vilka B&W högtalare är det?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:58:37  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Problemet är bara att basen helt tappar pondus.
Man måste koppla in byglarna/bläcken också när man kör singlewire.Kunde inte låta bli.

Men det låter ju som ren hokus pokus det här, finns nog ingen som kan säga något vettigt om vad det kan beror på att du hör sådana skillnader.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:21:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Varför använda spadar och bananer?
Dra huvudkabeln rakt igenom terminalerna i stället!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:34:56  Show Profile Send linq a Private Message
Det är B&W 604S3 högtalare och då jag körde med de medföljande blecken lät det väldigt illa, så de kan jag rekommendera alla med såna högtalare att byta ut om ni kör singlewire.

Kabeln är en Monster Cable 1.2S. Jag tror inte att det är oxider någonstans eftersom kabeln är nästan ny.

Får kanske prova att göra som SZR säger att ta bort de dyra bananerna och köra huvudkabeln genom båda...
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:48:02  Show Profile Send goldfish a Private Message
Skön läsning, jag kanske inte hörde fel i helgen

Tog bort mina bleck och ersatte med kabel på mina Jamo Concert högtalare, tyckte mig hör a en förbättring på alla plan.

Och nu läser jag detta och blir glad att även andra har uppnått samma resultat, min högtalarkabel är Supra SWORD.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:57:59  Show Profile Send JM a Private Message
Annars kan man gå ut och höra gräset växa....... ;) He !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:17:57  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har B&W DM 603 S3, har kört singlewire med bläck och tyckt det låtit fint, har dock plockat bort bläcken och bi-wirat med Supra Ply 3.4/S, mycket nöjd med resultatet. Vad ditt basbortfall hänger på kan jag inte ens spekulera i, hoppas du kommer något närmare en lösning.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:28:34  Show Profile Send linq a Private Message
Jag provade som en nödlösning att ta bort spadarna och köra en kort skalad kabel direkt i terminalerna. Det blev faktiskt bättre, men det hörs fortfarande skillnad om jag sätter bananerna i de nedre jämfört med de övre. Tror att det kan bero på att det blir för många kontaktytor helt enkelt. Vid varje övergång så försvinner ju lite detaljer.

Fördelen med biwire är väl att man slipper ovanstående problem. Jag tycker gillar dock inte riktigt ljudet jag får med mina Tara Labs biwire kablar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000