HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelupplyft
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:25:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Såg i en annan tråd att Ranefjord liksom jag själv har funderat över "hålla kablarna bort från golvet"-problematiken.
"Cable lifters" är en stor grej i USA. Åtminstone om man skall tro en del hifihandlare.
Vi har ju vårt eget blågula alternativ från Solid Tech.
Tillsammans med styva och svårhanterliga hötalarkablar, har det emellertid känts som att det är kabeln som håller hållaren och inte tvärtom. Har inte provat dessa hemma, så det är bara ett intryck.
Det finns alternativ. Främst då från heltäckningsmattornas USA, men säkert också från andra håll.
Här kommer ett:



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:28:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
plastmugg med hål gjord av lödkolv ska oxå fungera...har jag hört..säkert billigare

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:32:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker att detta är en tweak som helt klart måste göras, men den kommer rätt långt bak i mitt led. Hade kablarna legat över en heltäckningsmatta hade jag garanterat redan haft dem. I mitt fall blir det Solid Tech's, mest eftersom jag vet att de funkar plus att de matchar mitt system. Jag håller med Timbre, att Solids fötter kunde vara lite mer rubusta.




<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:34:34  Show Profile Send ekman a Private Message
har Timbre eller nagon annan mojligtvis testat detta hemma??? jag har alldeles for korta kablar sjalv for att testa men ar valdigt intresserad av att hora vad folk tycker om detta

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:36:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vad heter dom där danskarna...

Audio Magic ja, dom hade eller rent av har KVAR sina motsvarigheter?

Har läst nån som menade att man kom ifrån statisk elektrisitet på detta sättet - säkert vanligare Over There med sina heltäckningsmattor (visste inte att så många visste om detta om USA).




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:38:37  Show Profile Send Robis a Private Message

Får man artigt och seriöst fråga varför man i jösse namn behöver pallra upp kablarna från golvet?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:47:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:


Får man artigt och seriöst fråga varför man i jösse namn behöver pallra upp kablarna från golvet?




Tanken är väl att de ska komma längre ifrån saker som kan störa den elektriska signalen. Minns något Svalander skrev i början på 90-talet om att de skulle komma längre ifrån spikar och armeringsjärn som fanns i golvet.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:54:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Enligt Solid Tech: Diverse vibrationer (bl.a från anläggningen), statisk elektrisitet och .. ehum... fukt???!!! Nåja Solid... Den lilla fukten vi talar om här tror jag inte spelar nån roll alls, men vad vet jag? Funkar dee gör dem iallafall. Jag har hört skillnaden med en MIT kabel (med låda på magen) med och utan fötter, snabba byte under spelning av samma CD. Dynamiken var väl det som märktes mest, fast det var ingen WOW upplevelse.. Har hört träklossar med två spik och gummiband (billig solid kopia ) under kablarna hos en annan kompis. Kan inte påstå att jag hörde nån skillnad alls där. Men solid funkar, och de skall på plats, thats it. Skillnaden är liten, men tillräcklig.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:55:21  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hmmm...jag kan göra ett försök eftersom jag fick min första lyssningschans på Revel Ultima Salon totalkvaddad av en säljare som ville kränga Cable lifters.
Statisk elektricitet (han demade detta under tiden som jag lyssnade på Salon). Hårresande....
Golvburna vibrationer.
Plus en massa annat som jag inte riktigt förstod eftersom spelvolymen kröp uppåt mot slutet...
Någon som kan fylla på...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:12:20  Show Profile Send Robis a Private Message
Tack - jag kikade lite på Solid Tech´s hemsida oxå.

Beroende på vad sådana kan tänkas kosta så kanske det blir billigare att bygga om golvet med 5 cm luftspalt under parketten



Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:14:46  Show Profile Send n/a a Private Message
600:- paret tror jag solid går på! Dyrt, men ärligt talat.. Visst 17 är de sexiga?!


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/01 :  00:16:51  Show Profile Send mag a Private Message
Lackade armerings järns distanser ska jag prova hemma, mest för att retas med bekanta dock.



//Magnu
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/01 :  00:27:01  Show Profile Send yalpa a Private Message
vad blir nästa grej då? Bdr + spikes + shakti på varje cable lifter?

Kan det verkligen bli så mycket statisk elektricitet att det tar sig igenom kabelskärmarna och isolering och den kan påverka signalen? Jag vet att amerikaner är korpulenta, men de tar sig väl inte fram som sjöelefanter över sina heltäckningsmattor och därmed skapar värsta uppladdningen

Jag är däremot inte alls skeptisk till att elendet funkar, och behöver inget blindtest heller för att övertygas

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:03:40  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
I samband med att telia plockade ner gamla luftledningar så råkade jag passera på cykel och dessa porslins "lifters" fungerar utmärkt till detta ändamål, dessutom var det en gratis tweak, de är snarlika dom på bilden fast större. För dom med "stora" kablar så kan kanske ett besök hos den lokala eldistributören vara en ide, det går säkert att köpa loss isolatorer där som passar.

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:03:50  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
I samband med att telia plockade ner gamla luftledningar så råkade jag passera på cykel och dessa porslins "lifters" fungerar utmärkt till detta ändamål, dessutom var det en gratis tweak, de är snarlika dom på bilden fast större. För dom med "stora" kablar så kan kanske ett besök hos den lokala eldistributören vara en ide, det går säkert att köpa loss isolatorer där som passar.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:58:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ett par Shakti Stones under kablarna ger lyftet samtidigt som dom rensar bort högfrekvensskräp i kablarna. Har du provat detta ännu Timbre? Jag har provat onlines på kablarna, men ännu inte hunnit prova med dom stora under. Onlinsen fungerar bra. Lite av den effekt som det ger på apparaterna, men inte riktigt lika tydligt.
Men många bäckar små, i jakten på det goda ljudet.
Dom lär ge olika mycket effekt på olika kablar.
Men det är inget som man kan köra en snabbtest på, utan det måste testas på den egna anläggningen únder en längre tid. När man tar bort dom efter att ha haft dom på kablarna 4 till 5 dagar, så märker man genast att det här var inte lika trevligt. Och enligt Ben Piazza, så ger "stenarna" ännu bättre effekt på (under) kablarna än onlinsen.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen. Jorm
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:26:19  Show Profile Send celef a Private Message
Några tubetraps och hängande kablar får nog ordning på ljudet!



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:39:36  Show Profile Send mag a Private Message
Ser ut att vara en Krell i mitten och "äkta" tubetraps, men vad är det för högtalare , känns också som att signalkällan saknas.

Roligt med bilder, och nej jag har inte modem



//Magnu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:51:38  Show Profile Send Morello a Private Message
Halloj!

Vad är det man vill åstakomma medelst kabelupplyftare?


mvh\Joe

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:58:07  Show Profile Send Niclas a Private Message
Lättare att dammsuga ?
(kunde inte låta bli )

Borde man inte få liknande effekt med kabellister på väggen?
Mvh





Edited by - Niclas on 2002/08/02 21:00:1
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:09:17  Show Profile Send Staffan a Private Message
Om man använder riktigt korta kablar
så att dom inte ligger emot golvet
så slipper man köpa lifters och får
kortare signalväg och kanske lite
billigare kabel

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:10:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Tänkte också direkt på Telia när jag såg dessa lifters på bild första gången.
Dom finns väl dessutom i olika färger, hehe.
Vad man vill åstadkomma?
Hmmm...ja det får väl försöken utvisa...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000