HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gjorde en väldigt underlig sak...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:09:19  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Häromdagen hae jag verkligen inget att göra, så jag började flytta omrking högtalarna för att gå tiden att gå fortare.

Tillslut la jag dem ner, med elementen riktade mot varandra, ca 1-1,5 meter ifrån varandra, och la mig själv ner i mitten.
Öronen mellan diskanterna och mellanregistren, och basarnas skärningspunkt var magen och bröstet, eftersom jag har dubbla basar på var högtalare.
Relativt låg volym och så började jag lyssna.

Till en början lät det konstigt, men allt eftersom jag placerade huvudet mer och mer i mitten så ökade sterobilden enormt jämfört med vanlig placering. När det var precis samma avstånd kunde jag helt ärligt inte säga vars diskanten spelade. Det lät som den spelade i taket (näsan riktad mot taket). Men flyttade jag ena örat bara någon centimeter närmare det ena elementet än det andra, försvann stereobilden totalt. Och då kunde man direkt höra att ljudet kom från diskanten. Men när jag låg precis i mitten lät precis alla instrument klarare, och framför allt stereobilden blev mycket större.

Bakgrundsinstrument trädde fram på ett helt annat sätt och ljudet blev solidare, och diskanten mycket renare. Förstärkaren hade bättre kontroll över basen, och den kändes inte onaturlig.
Självklart försvann många egenskaper som hur basen ska kännas i kroppen vid "riktig" placering.
Det var också väldigt jobbigt att ligga ner eftersom när jag la huvudet på en kudde lät det genast mycket mycket sämre, all klarhet försvann, då kudden låg ivägen för diskanten och mellanregistret.

Troligtvis så skickar min NAD klart renare och mindre förvrängda signaler vid låg volym, högtalarna spelar nog också bättre vid låg volym, samtidigt som högtalarplacering verkar vara ännu mer kritisk än vad jag tidigare trott. Speciellt att avståndet mellan de olika elementen är samma för båda öronen, ja vad vet jag.

Som vanligt så står högtalarna med olika avstånd från kringliggande möblemang eftersom det tar en del på inredningen att ha helt symmetrisk möblering för båda högtalarna.


Ja det var bara en liten historia och upplevelse som jag kände för att skriva

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:23:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att du främst fick uppleva hur diverse reflexer kan gröta till det. Eller snarare hur frånvaron av dom ger ett mindre grötigt ljud. Jag vet inget om hur ditt rum ser ut men absortion för reflexer som kommer tidigt, under ca 6 ms, ger ett klarare ljud. Absortion av ekoeffekter med mera ger också ett klarare ljud. Ett kallt betongrum eller ett välmöblerat betongrum är ju väsensskilda i fråga om ljudkvalitet. Du är nära hörlurslyssning i din liggposition.

John

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:26:16  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej John!

Mitt rum är 4,13 x 4,2 x 2,x (bredd,djup,höjd), och det är gipsväggar.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:32:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är för lite information. Jag håller själv på att snickra gipsväggar på jobbet. Ett jädrans liv i ett sådant rum utan möbelemanget.

Hur har du möblerat? Har du absortion i närheten av högtalarna där dom brukar stå? Mattor? Har du ett bord som "tar" golvreflexerna framför dig? Osv. Eller kanske en bild som du kan lägga in här?

John

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:42:24  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jo, nu när du säger det är det väldans lite

En digitalkamera skulle jag nog kunna komma över, fast jag vet inte vars jag kan lägga upp bilden.
Blir svårt att förklara exakt hur allt står, och vad som står, då en byrå t.ex kan ha vilka mått som helst osv.
Men jag kanske kan rita upp en bild i ett rit-program, då kan jag få till hur det ser ut ganska bra (om jag inte kan låna en digitalkamera).

Mvh

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:51:42  Show Profile Send celef a Private Message
Denna uppställning (liggställning?) liknar den jag föredrar, sitter då i stort sett mitt imellan högtalarna som pekar mot varann - jag får ett klart å fint ljud (inte alls som hörlurar då det allt finns lite crosstalk mellan kanalerna!) med hög (upplevd!) ljudvolym men som inte stör grannarna. Tyvärr kan jag inte ha denna uppställnig permanent då flickvän misstycker.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:58:46  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att en bild är lättast. Framför allt för dig.

Måtten på grejorna är kanske inte så viktigt utan snarare i stora drag. Andemeningen var i alla fall att du troligtvis har en del reflexer som påverkar ljudet när du lyssnar i vanliga positionen. dessa minskar avsevärt om man har högtalarna nära sig. lite golvreflex får du men övriga reflexer sjunker dramatiskt i förhållande till direktljudet. Men om du vill att jag och andra ska kika på det hela och komma med ideér så är foton och ritningar bra.

I stora drag kan jag beskriva mitt rum som 3,90x5,80x2,70. Sitter och lyssnar mot långväggen. Har en stor matta, soffa med bord som tar golvreflexen. Absorbenter bakom högtalarna. Lite bokhyllor och lite annat. Problem med stående vågor(detta problem ska minskas snart) och behöver absorbera mer. Lite för livligt helt enkelt.

John

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/02 :  19:55:48  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej igen!

Nu har jag kladdat till en bild, fast jag vet ej hur jag lägger upp den. Antar att man inte kan göra det här?
Vore småbökigt att köpa webbutrymme för bara en bild, i och för sig finns det gratis-alternativ, men det finns inget enkalre sätt?

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:00:30  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Maila den till mig så får du en adress av mig där bilden ligger. Jag lägger upp den på min hemsida helt enkelt. Ett alternativ finns men minns inte riktigt var det var. Jag tror att det var på yahoo och man fick lite gratis hårddiskutrymme. Någon annan kanske vet?

john@jrsaudio.se

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:03:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag var lite snabb. Något enklare känner jag inte till. Kan moderatorerna hjälpa till här?

John

Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:21:03  Show Profile Send macke a Private Message
http://www.clubphoto.com/ där kan man lägga upp bilder gratis.


/Marku
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:37:41  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Här kanske du får lite tips. Man måste ju inte gå så långt som Studio Blue har gjort men eventuellt kan det vara lärorikt att se hur det kan göras om man gör något väldigt drastiskt. Allt är gjort med tanke på att få så bra ljud som möjligt. Ljudet blir helt enkelt mer högupplöst om man gör så. Det är nog det du har upplevt när du lagt dig vid högtalarna. Mer direktljud och mindre rumsljud.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1018

john

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:06:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
hehe, det där med att ligga mellan högtalarna har man kört många gånger förrut, speciellt farsans gamla Fisher lät jävulskt bra då man spelade hårdrock. Det var som att lyssna i lurar, fast grymt mycket bättre och hööögre.

Fast man fick inte lite konstiga miner av folk som kom hem och undrade vad man höll på med, men de fattade inget, precis som att ingen fattar idag heller när man hittar nån ny grej som gör att man får bättre ljud...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000