HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bas/Mellanregister/Diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:26:20  Show Profile Send Aton a Private Message
Oj, där var nåt jag verkligen behövde lära mig!!! Det hade jag ingen aning om...

Jag trodde diskantens litenhet enbart berodde på en kombination av mindre information + lägre känslighet i hörseln.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/03 :  20:12:48  Show Profile Send Lennart a Private Message
Nu är jag här igen i ämnet sångare/sångerskor som eftersfrågades i den ursprungliga frågan, men som jag kanske har gjort till nåt annat...
"Världens högsta ton" anses tillhöra en fransk operasångerska vid namn Mado Robin. Hon klämde iväg trestrukna B (1976 Hz i grundtonen). Det är en fasansfullt hög ton från en människa! Operorna som lät henne göra detta var: Lucia di Lammermoor (Il dulce suono...spargere d'amaro pianto), men också i enstaka sånger som "Carneval au Venice" (Min hatt den har tre kanter).
Det sägs att hon kunde ta ännu högre toner, men det gjorde hon inte eftersom hon inte tyckte att kvaliten på de höga tonerna var tillräckligt bra.
Hon är numera död. Jag antar att hon skrek ihjäl sig...

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000