Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:54:45
|
Hej! Kan någon säga var gränserna mellan dessa register går? Och mer intressant, inom vilka ungefärliga frekvensområden några vanliga ljud ligger! T ex hi-hat, manlig resp kvinnlig vokalist o s v. Kanske har någon en bra internet-länk i ämnet? |
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:58:48
|
Människans röst ligger vid 8000hz tror jag. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:52:28
|
quote: Människans röst ligger vid 8000hz tror jag.
Det tror inte jag den gör... Betydligt lägre om jag skall vara ärlig...
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:54:11
|
Tackar. Men det låter väldigt högt om man snackar manlig vokalist tycker jag. Några fler frekvensbud på röster eller instrument? Alla svar välkomnas. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:55:13
|
8000hz, där ligger den knappast! faktiskt så startar vissa röster klart vid 85hz, sedan en vanlig röst innehåller nog ressonanser från 100hz och sedan upp mot 280
annars finns nog dem som klarar upp emot - 1100hz kanske!
--------------------------------------------------------------------------------------- Ingen politik på forumet - Admin
|
Edited by - Niklas Nord on 2003/03/23 21:02:40 |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:01:39
|
marcus: Öh, jag hoppas att du råkade skriva en nolla för mycket av misstag. Eller menar du övertoner? En "normal" mansröst brukar vara kring 120-300 Hz. En kvinnoröst kan gå upp till ca 600 Hz. Men det finns/har funnits operasångersor som har pipit iväg extremt höga frekvenser som kan få kristallglas att splittras och blodet att frysa. En manlig pop/rocksångare som heter Rory Todd (tror jag han heter) skjuter iväg trestrukna Fiss (2960 Hz i grundtonen). Jag vet inte om har har några testiklar men det låter som att det är "hajar i vattnet"...
Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:03:53
|
lite edit gjorde jag. jag kollade upp lite, och mellan 80hz till 1100hz verkar det vara som den männskliga rösten klarar av!
--------------------------------------------------------------------------------------- [size=4]
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:10:47
|
Nån som vet vilket frekvensomfång pianot har?
Och var ligger hi-haten? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:13:17
|
Tog spektrum på hihat, en liten pianomelodi och två röster. En närmicad röst med tori amos och ett färdigmixat sångspår med tjej på sång. Hihaten är också närmicad så det är därför det kommer med lite låga frekvenser från tillslaget.
|
Edited by - norman on 2003/03/23 21:14:19 |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:24:39
|
Ett "vanligt" piano som har lägsta tonen C har ett frekvensomfång från ca 33-5588 Hz (övertoner borträknade). Men det finns pianon (och flyglar) som har ett något bredare omfång.
En Hi-Hat kan kan vara stämd i olika toner/tonarter och det går inte att generelt säga vilket frekvensomfång den har. Hi-Hatens ljud är mera som ett brus med brett omfång och det beror på hur, var och med vad den anslås. Det blir olika ljud då.
Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:28:31
|
håller med Lennart, mina spektrum är bara för att visa ungefär hur det kan se ut... |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:33:32
|
Hur skall man läsa diagrammen? Varför slutar inspelningen på lägre dB än tystnaden i början?
Det är inget början och slut på mätningarna utan det är spektrum över den totala energin vid olika frekvenser på hela ljudfilen.. Om vi tar sångmixen så innehåller den frekvenser från 250hz och börjar falla av vid ca 3khz. Pianomelodin innehåller mest energi kring 500hz o.s.v. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:35:48
|
Norman: Wow, det var ett tjusigt svar! Hur skall man läsa diagrammen? Varför slutar inspelningen på lägre dB än tystnaden i början? Jag tolkar diagrammen som att hi-haten går hela vägen från 500 Hz till 16! Och Streisand ca 250 till 4kHz. Är det rätt avläst? |
Edited by - Aton on 2003/03/23 21:36:37 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:40:48
|
Okej, inspelningsteknik och mycket annat spelar in för vid vilken frekvens ett ljud återges vid uppspelningen. Men var går gränserna mellan bas/mellan och diskant??? Att högtalartillverkarna delar elementen på olika nivåer hör till en annan diskussion tycker jag. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:42:57
|
Inläggen kommer ofta i fel ordning har jag märkt... Normans svar kommer innan min fråga, åtminstone i min dator :-) |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:44:05
|
(Man kanske skall ställa fram datorns klocka för att komma först i kön? Detta inlägg är en parentes.) |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:04:09
|
Bara ett litet grundtips. När du lyfter på telefonluren och får svarston hör du en ton på 440hz. Detta är ett A. Jag använde detta att stämma guran efter i många år, funkar finfint! |
Nicke the Rocker |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:20:23
|
NtR: Nej, kopplings-, svarstonen i telefonluren är inte 440 Hz (alt. 441 eller 443 Hz) som hörs. Tonen är något under G# (415 Hz). Jag gissar att den är ca 408 Hz eller nåt sånt men jag har läst att den ska vara 400 Hz.
Ni som vill höra Rory Todd klämma iväg trestrukna Fiss (1480 Hz i grundtonen) kan lyssna på "Bonnie Tyler/Faster Than The Speed of Night". Tonen kommer på ca 5.49 i låten. Tyvärr skrev jag fel på en hel oktav i mitt tidigare inlägg. I det inlägget refererade jag till fyrstrukna Fiss men det var nån annan som pep den tonen. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 19:45:41
|
NtR och alla andra som orkar bry sig efter mitt fantastiskt outsägliga klavertramp igår: Kopplingstonen i telefonen är 425 Hz - sharp. Dvs nånstans mitt emellan G#1 och A1. Testade med tongeneratorn i Cool Edit. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 20:11:12
|
För att återknyta till där det hela började...
Röstområdet brukar hålla sig i intervallet 400-4k, men undantagen säger att det kan tänkas att i extrema fall droppa neråt en 150, detta dock mkt ovanligt, det är inte för inte mäniskans hörselkurva är som känsligast i 1k-5k området, det är ungefär i dessa register som barn skriker, och vissa onycktra kvinnor kan tänkas komunicera : ) OBS detta gäller sång inte väs och hiss ljud...
Ser man till våran hörsels känslighet ser man att den tenderar att bli känsligare redan vid 400 för att sedan öka sakterliga till ungefär 1k där den tilltar rejält och håller sig sedan på en mkt hög nivå till ungefär 5-6k där den sedan faller exponentiellt för att helt upphöra runt ca 16k.
Dessa kurvor är snittkurvor och bör ej betraktas som fakta, mer som en fingervisning.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 20:45:54
|
Synd att ingen våga sticka ut hakan och ge sin definition av bas/mellanregister/diskant. Många kommenterar ju ljudåtergivning med utgångspunkt i dessa register. Fråga är om alla tänker på samma instrument när de säger mellanregister o s v Trist om man talar förbi varann. Ännu svårare blir det om man delar varje register i t ex djupbas, mellanbas och övre bas... |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:00:19
|
Såhär brukar jag definiera det:
Djupbas - "discodunk"-registret(kan faktiskt inte komma på någon bättre referens) Bas - baskagge Midbas - elbas och en bakfull Leonard Cohen Mellanregister - manlig röst, gitarr, piano Övre mellanregister - kvinnlig röst, violin Diskant - hihat och... ehrm, nej glöm det
Sedan har jag ingen aning om hur korrekt detta är. |
Objektivist |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:00:54
|
Aton: Problemet är ju att alla enskilda unika instrument (och röster) består av ett brett spektrum av frekvenser snarare än en enda frekvens. Det är därför det är så viktigt att högtalare har en jämn frekvensgång för att det ska låta naturligt på alla inspelingar som är gjorda med rak frekvensgång som lyssningsreferens. Att t ex röster låter naturligt på en högtalare som är linjär mellan 400-1000Hz är inte alls säkert.
Men jag ska ge mig på registerutmaningen åtminstone:
infraljud: <20Hz
bas: djupbas: 20-50Hz mellanbas: 50-100Hz övre basen:100-250Hz
mellanregister: 250-3000Hz diskant: 3000-20000Hz
ultraljud: >20000Hz
Vad du ska med det till har jag ingen aning om, är nog inte alla som håller med om siffrorna exakt heller.
edit:var nog inte ens detta du var ute efter inser jag nu. |
Edited by - marens on 2003/04/02 21:02:59 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:11:07
|
edit: Det var precis det jag var ute efter
Reflexion: Märkligt att diskantens jätteomfång kan kännas så litet i lyssningshänseende. Nog för att en öppen diskant kan kännas utsträckt men man tänker sig inte direkt 5 x mellanregistret när man lyssnar på diskanten.
Mellanregistret omsluter således nästan allt v g mänskliga röster. Det var bra information för mig.
|
Edited by - Aton on 2003/04/02 21:14:13 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:20:59
|
Det beror på att vi hör frekvenser i oktaver snarare än i Hz. En oktav är ju en dubblering av frekvensen (och tonen, samma ton fast ljusare) alltså är basen, mellanregistret och diskanten ungefär lika långa tonalt sett. |
Edited by - marens on 2003/04/02 21:26:04 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:25:25
|
Aton, med Marens utmärkta definition av bas/mellanregister/diskant är ju diskantområdet minst nämligen ca 2,7 oktaver (3000-6000-12000-20000), medan mellanregistret är ca 3,6 oktaver (250-500-1000-2000-3000) och basen ca 3,7 oktaver på samma sätt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Topic |
|