Author |
Topic |
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 14:15:24
|
Mina proac kloner är färdiga och det är dags att ytbehandla dem. Jag läste i någon tråd eller om någon sa det till mig att kokt linolja och terpentin var bra, så jag åkte ju självklart och köpte sådant. Men hur ska jag göra nurå? Jag minns inte hur jag skulle göra och sökmotorn är trasig.
Ska faneren slipas först? iofs spelar det ingen roll om den ska det eller inte eftersom jag måste försöka slipa bort så mycket som möjligt av vågorna på faneren.
Hur mycket av linoljan ska jag ha på lådorna? ska jag ösa på så det rinner? ska jag låta det vara sedan eller ska överflödet som inte sugits in i träet, torkas bort med trasa? ska jag ha på i många omgångar, och hur länge ska jag vänta mellan omgångarna? ska jag slipa något efter? hur länge ska det stå innan jag slipar? |
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 14:21:47
|
Blanda 50/50
Pensla på rejält med blandningen, vänta en stund och stryk på igen, du kan nästan inte få för mycket. Upprepa denna procedur fram tills att trät känns mätt. Slutligen torka bort det som inte har dragits in i trät.
Änvänder du inte pensel så går det bra med en trasa. Trät ska inte resa sig så du behöver nog inte slipa efteråt. Efter ett par veckor kan det vara dags att ta fram trasan och lägga på lite ytterligare blandning.
Lycka till
/loovet
// en dag ska det bli en aleph 1.7 // |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 15:55:20
|
Glöm inte slå in allt i plastpåse el dyl när du slänger nåt. Flampunkt och antändningstemperatur på linolja är låg. Kan självantända i soprummet...
Thomas
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 16:31:20
|
Jag brukar även släng ner lite vatten i påsen...
// en dag ska det bli en aleph 1.7 // |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 18:58:15
|
Om du vill polera ytan efteråt så går det bra att använda en vit scotch-britesvamp. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:12:11
|
Hur lång tid tar det innan det stelnar? kommer högtalaren o vara kladdig av olja i flera dagar eller? |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 19:47:57
|
Kör tunna lager ren linolja och så många du orkar göra. Och jo den kommer vara kladdig i några dagar och det tar veckor innan den är torr och år innan den är 100% torr.
Harker! |
|
|
ulrik
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 09:41:18
|
Ett tips är att använda tungnötsolja istället för linolja. Tungnötsoljan torkar fortare och mörkar inte ner träet lika mycket. Den olja som jag använt (Jupex) innehåller inga starka lösningsmedel heller så det luktar inte heller så aggressivt som balsamterpentin.
Då jag oljebonar trä så brukar jag börja med att lägga på oljan och sedan slipa med finkornigt våtslipsandpapper, slipdammet binds av oljan och lägger igen porerna i träet. Torka bort överflödig slipgegga utan att ta bort det som ligger i träporerna. Låt sedan oljan torka (linolja och terpentin kan behöva en vecka medans tungnötsoljan är torr dagen därpå). Lägg sedan på olja mycket sparsamt man kan polera med en fin putsduk om man känner att fibrerna fortfarande reser sig, det får inte finnas överflödig olja på ytan, upprepa detta tills du är nöjd med resultatet. |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 09:57:55
|
Mig veterligt blir det ju en hinna när kokt linolja torkar, stämmer detta?? och blir det snyggt???
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
ulrik
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:32:07
|
Helt riktigt det är därför man måste vara noga med att all olja drar in i träet och inte ligger som en hinna när man lämnar det att torka. Första varvet kommer det att gå åt mycket olja men nästföljande går det väldigt lite, träet blir mer och mer mättat på olja. |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 12:21:40
|
Det går inte åt särskilt mycket olja-terpentinblandning för att mätta ett fanér. Det är stor skillnad mot massivträ.
Linoljan torkar på ett dygn i rumstemperatur om du nu inte har kommit på den dumma idén att använda rå linolja (den är avsedd för att blanda i målarfärg o. dyl.) Efter ett dygn kan man gå över med vit scotch-brite för att ta bort eventuellt överflöd som man ej har torkat bort tidigare. Har man haft på alldeles för mycket så får man nog ta till en sickling för att få bort det.
Efter en vecka har linoljan ombildats till ett ämne som heter linoxan. Detta är ett mycket tåligt slitskikt. För att få en ändå finare yta så kan man nu efter en vecka ha på ytterligare lite olja (outspädd) och slipa med ett mycket fint slippapper i oljan så att man slipar bort lite grann som blandas med oljan och fyller porerna (slipa längs med fibrerna). Vänta ett dygn och polera igen. Sen kan man polera lite då och då för ju mer man sliter på ytan desto tätare och glansigare blir den.
Avslutningsvis: Linoljeindränkta trasor är mycket brandfarligt.
PS. Det finns en kokt linolja som inte behöver spädas med terpentin och torkar fort. Tidigare hette den WASP-olja. Jag vet inte om den fortfarande heter det. Den tillverkas i någon liten ort mellan Sala och Uppsala.
|
Mvh. Per Målare |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 13:29:43
|
Jag har pratat med några som jobbar med fanér. De ansåg alla att fanér är inget man oljar in. Det kan bli problem me underlag och lim då fanéret kanske bara är en halv millimeter.
Men jag har själv oljat in ett par högtalare med björkfanér. Än har det inte blivit några problem. |
Oops! I did it again |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 13:31:50
|
Ett ytterligare tips är att man bör undvika att vända sliprikning på ytan som skall slipas. Använd långkloss och lyft mellan varje moment. Lite överkurs men man kan få vändmärken vid hörnen annars. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 15:32:07
|
Hej!
Är det någon som funderat på vad oljan gör med MDF'en under fanéren
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:12:35
|
Jo det var det som "proffsen" menade. Man oljar inte bara fanéret. Utan man oljar även det som är under. Men jag vet inte hur detta påverkar. Kanske lossnar fanéret så småningom. MDF'en kanske drar åt sig oljan och blir "svampig". Eller så händer ingenting.
Ett annat alternativ än olja är vax. Ytan blir ju lite liknande. Den kanske inte tränger in lika mycket. Eller så kanke inte det heller fungerar. Är det någon som vet?
Om man vill vara på säkra sidan kan man alltid köpa ett par meter självhäftande träliknande vinyl. Men det är inget roligt alternativ. Till och med helt uteslutet. |
Oops! I did it again |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:18:50
|
Man kan lacka faneret, fördelen blir en hårdare mer motståndskraftig yta. Nackdelen jämfört med olja är att faneret(ytan) tappar lite liv.
Då man oljar, jag har bara sett på min polare som är verksam inom denna bransch. Och nog torkade han bort all överbliven olja innan nästa varv. Han styker bara ut olja, väntar kort tag torkar bort. Sedan på med nästa lager. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:27:42
|
"Proffsen" har rätt.
Jag har gjort en del testbitar för att se vad som händer. körsbärsfane´ren som jag testade med penetreras mycket snabbt, redan i första lagret. Sedan fortsätter oljan genom limmet och in i MDF'en...
Vid böjprov där jag enbart oljat en "sträng" knäcktes biten under oljan först. Så oljan tycks påverka MDF'en på något vis.
Tänkvärda resultat tycker jag.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:39:24
|
Man behöver väl inte dränka faneret med olja så man riskerar att limmet börjar släppa eller att MDF'en blir svampig? Nä, fy tusan vad struligt det är med faner. Jag limmade först med vanligt trälim och då sprack det på flera ställen. Som tur var började jag med baksidan... Sen provade jag kontaktlim och det var lite svårare att få det att fästa i kanterna. Faneren sög i sig limmet så det gick åt tonvis med lim. Dessutom hittade jag inget lim på burk, utan fick lov att köpa på tub. Någon som vet var dom säljer kontaktlim på burk? Skulle också vilja ha lite tips på hur man får till hörnen på bästa sätt samt vilka tabbar man bör akta sig för när man fanerar första gången?
Mvh Linus |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:52:53
|
Testa limma faner med benlim. Det ska iaf vara bra enligt de som håller på med detta som proffession. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 00:05:20
|
jo, nog är benlim bra allt, men det är svårt att stryka ut jämnt, eller ens hinna applicera på stora ytor iom att det stelnar så snabbt (någon minut). Om det fanns benlim i tunna ark skulle man nog kunna stryka fast faneren med strykjärn. Vet dock inte om det finns. |
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 07:53:40
|
Flintan:
Mina prover gjordes med mycket sparsam påstrykning av oljan, så det handlade absolut inte om att "dränka". Det som sker är att oljan penetrerar och gör precis det den är ämnad för.
DeSoto: Använder du limstrykare när du applicerar limmet? Du kan köpa kontaktlim på burk av bla Biltema och Beijer's. Till en ProAc klon går det ca 1 burk/högtalare så det behövs ordentliga mängder och en tub räcker inte på långa vägar.
Hörnproblem?? Kontakt-limmet skall täcka bägge ytorna innan man trycker ihop dem. Om det gör det och man låter limmet torka i några dygn så brukar det inte vara några problem.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:11:30
|
Tänk på att göra rent ytorna ordentligt innan limning. Inga rester från slipningen skall vara kvar. Ytorna mskall även vara torra. Använd inte vattenbaserat kontaktlim. Bara den äkta varan som gåra att "boffa" skall användas. Finns på burk på de flesta byggvurhus.
Starta med baksidan. Ta senad sidorna och efter det fronten. Avsluta med toppen. Då blir skarvarna snyggast (tycker jag i alla fall). Skär till en lagom stor bit (ett par cm marginal). Stryk ut kontaktlim jämt på båda ytorna. Gå ut och ur rummet och vänta en kavart eller så. Kolla att limmet inte kladdar utan är torrt. Lyft över fanéret över högtalaren. håll det rakt efter kanterna. sänk ner fanéret på ena kortsidan. Stryk med handen över fanéret från ena kortsidan till den andra med rörelser ut mot kanterna. Sen sitter den. Det går nu inte att flytta eller rubba den. Dra nu med en gummi vals eller kabel över ytan. Akta hörnen. De spricker lätt (beror lite på val av träslag). Jag brukar jobba med ett högtalar paralellt. Sen lägger jag de limmade ytorna motvarandra med den ena hötaleren på den andra en halvtimme. Då får de lite press från den övre högtalarens tyngd.
Sen vänder jag på på högtalaren så att fanéret ligger mot arbetsbordet. Jag skär rent kanterna med en tapetkniv. Den är vass och har en distans som gör att jag får ungefär två mm fanér kvar. Sen vänder jag på lådan och slipar bort resten med sandpapper och en slipkloss. Det går lätt att känna om man får en jämn och snygg kant. Sen är det bara att fortsätta med nästa sida.
Med fanéring är det ganska lätt att få ett "proffsresultat".
Fördelen med att olja eller vaxa jämfört med lackering är framförallt (enlig mig i alla fall) att det är lätt att få ett riktigt bra resultat. Lackning är lite knepigare. Det skall stryckas ut väldigt jämt. Sedan skall det slipas. Detta skall göras i flera omgångar för att få ett "proffsresultat". När den blir blank lackyta syns även ojämnheter mycket tydligare än om det är oljat eller vaxat. Därför är även underarbetet mycket viktigare vid lackering. Så båda varianterna har klara för- och nackelar. |
Oops! I did it again |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:16:38
|
"Flintan:
Mina prover gjordes med mycket sparsam påstrykning av oljan, så det handlade absolut inte om att "dränka". Det som sker är att oljan penetrerar och gör precis det den är ämnad för."
PAC: Mitt inlägg var inte menat som svar på ditt innan. Vi satt nog och skrev samtidigt eller så är det något tjall på tiden i min dator.
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 22:33:18
|
Men om nu linoljan går in i MDFen och kladdar till det så borde det ju ändå inte göra såå mycket eftersom oljan stelnar igen efter några dagar/veckor..? |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 08:32:40
|
Vad är Tungnötsolja? är det samma som snake oil:-| |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/04/17 : 08:40:25
|
Halloj! Skriva samtidigt är ett elände, svårt att få till en dialog då...
quote: Men om nu linoljan går in i MDFen och kladdar till det så borde det ju ändå inte göra såå mycket eftersom oljan stelnar igen efter några dagar/veckor..?
Jo, det är nog rätt, men frågan är om oljan är ett starkare "lim" än det bindemedlet som använts i MDF'en??
Jag har gjort några försök att "coat'a" MDF och det är mycket intressanta resultat av de försöken. Man kan förändra MDF'ens egenresonans på det viset!
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|