HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 import fråga , stor pris skillnad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:02:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur ligger det till vid import idag från ett annat EU land ?
Moms och tull som innan ??

Ha det bäst
Johan



Edited by - johan björklund on 2002/07/31 20:27:2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:03:15  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
det tillkommer varken moms eller tull vid import från annat eu land. Du betalar moms i landet där du köper varan. Tull finns inte inom eu.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:05:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Som mest moms (ingen tull det är ju en tullunion! ) men då ska ursprungslandets egna moms räknas bort. Detta gäller i princip bara företag. För privatpersoner betalas normalt säljarlandets moms och ingen svensk moms.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:12:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oj vad snabba ni var !
Då kanske man ska slå till !!
TACK för dom snabba svaren !

http://dieboxhifi.de/enter.html?target=Hifi_Ger_teVincentVollverst_rker.html

HA det bäst
Johan



Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:51:10  Show Profile Send yalpa a Private Message
hur kan vincent ge 2X200W i 8ohm när Amplifixen ligger på 115W och den har större trafo och fler kondensatorer osv. vad är det som avgör hur mycket "kräm" en amp har? kan det vara så att tyskarna fuskmäter?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:54:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kanske har Amplifixen en något större nätdel (men lägre drivspänning) än den behöver för att prestera bra i 8 ohmsmätningar. Å andra sidan så kanske den inte faller så mycket i utspänningsnivå vid lägre impedanser.


quote:

hur kan vincent ge 2X200W i 8ohm när Amplifixen ligger på 115W och den har större trafo och fler kondensatorer osv. vad är det som avgör hur mycket "kräm" en amp har? kan det vara så att tyskarna fuskmäter?

Z



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:28:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ta en titt här
är så man blir mörkrädd !!!

http://dieboxhifi.de/home.html?target=Hifi_Ger_teNADSilverline.html

Ha det bäst
Johan




Edited by - johan björklund on 2002/08/03 21:30:4
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:36:53  Show Profile Send matson a Private Message
Det beror ju lite på vilken Vincent du är intresserad av, men jag tror att det kanske kan vara lite billigare här

Här finns monoblocken och cd-spelaren!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:38:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nån som har handlat från tyskland via nätet ?
Inga problem ?

Jag brottades runt med dom stegen på Hifi mässan förra året på SaS Radison. När vi väl fått ner dom till butiken efter mässan tog jag chansen o hade lite kritisk lyssning.. Jovars visst låter dom bra , rejält med pondus men 17500 st är lite saftigt. Men när man sen hittar försteg + 2 slutsteg för 2250 EUR + frakt då blir man "lite" sugen juh
Tack för länken Matson

ha det bäst
Johan
Ps såg att dom har affär i Mönchengladbach , blir nog en Roadtrip !



Edited by - johan björklund on 2002/07/31 22:42:4
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:32:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Fan, dom ska bara ha 599 euro för vincent cd 3. Den kostar 10 papp här. inte dåligt. Var i tyskland ligger Mönchengladbach? Vilka större stad ligger det nära?

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:02:53  Show Profile Send Yps a Private Message
Johan Björk:
Jag har handlat högtalare från Danmark, och det har gått bra, har betalat in i förväg, och de har skickat högtalaren när de har fått pengarna.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/01 :  15:25:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

Fan, dom ska bara ha 599 euro för vincent cd 3. Den kostar 10 papp här. inte dåligt. Var i tyskland ligger Mönchengladbach? Vilka större stad ligger det nära?




Ligger vid Dusseldorf/köln kan man säga.
Jag tror att det är ca 30-40 mil från hamburg. Det är en bit ner tyvärr men frakten går nog bara på 5-7oo kr. Och köper man saker för 22000 skr som hemma kostar 50 000 skr så känns det som det kvittar
Jag ska helt klart handla Vincent SA 91 + 2 SP 991 = EUR 2250,00


Ha det bäst
Johan




Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/01 :  15:37:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Fan, jag som hoppats att det skulle ligga närmare. Men du har helt rätt, det är ju grymt värt det ändå, om man tänker på hur mycket pengar man sparar in!

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:57:55  Show Profile Send Yps a Private Message
Vad händer med garantin om man nu skulle handla från utlandet? Någon som har erfarenhet?
Jag antar att man måste skicka produkten tillbaka isåfall. Det kan ju bli besvärligt, men däremot service efter garantin borde ju gå att lösa med någon verkstad i sverige iaf.

//Magnus

Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:14:11  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Vad händer med garantin om man nu skulle handla från utlandet? Någon som har erfarenhet?
Jag antar att man måste skicka produkten tillbaka isåfall. Det kan ju bli besvärligt, men däremot service efter garantin borde ju gå att lösa med någon verkstad i sverige iaf.
//Magnus


Kan vara värt att kolla upp garantifrågor. Jag har precis för mig att bilbranchen höll på att få krupp eftersom privatimporterade bilar har rätt till garantireparationer i Sverige (man behöver alltså inte skicka tillbaks dem). Men, somsagt, jag kanske har drömt alltihop.

Själv pajjade mina i USA inhandlade hörlurar. Märket är litet och har ingen serviceverkstad i Europa. Över 1000 spänn i bud och 160 dollar plus moms och tull kostade reparationen. Inte så kul att betala, men desto roligare när jag fick tillbaks lurarna och pluggade in dem förstärkaren igen *ryser*...

extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik


Edited by - Henrik on 2002/08/01 21:14:3
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:32:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tja
Tar man tex Vincent som jag kommer att köpa i tyskland har en svensk general agent. Jag tror inte att dom kan neka en garanti skada
men frakten inom sverige får man själv betala. Men man får nog tjata lite på dom innan nått händer. Jag har för mig att det har med EU regler att göra.Du har tex full garanti om du köper hoj eller bil i tyskland via svenska service verkstäder.

Men jag blev paff på vilken pris skillnad det var på just Vincent.
Sen NAD silver line var precis tvärtom !?
Man får väl starta en liten Webbshop

ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:44:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
" Tar man tex Vincent som jag kommer att köpa i tyskland har en svensk general agent. Jag tror inte att dom kan neka en garanti skada"

Själva vitsen med att tilldela någon ett geografiskt område med ensamrätt med vidhängande förpliktelser i garantifrågor bygger på att produkten är inhandlad i det egna geografiska området. Prova att köpa en Krell i Tyskland och kräv garantireparation om den går sönder......

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:55:33  Show Profile Send matson a Private Message
Håller nog med sladd här. Det är nog få företag som har Europagaranti och det skulle förvåna mig om Vincent hade det.
Yamaha, Sony och såna har ju det däremot.

Sen förstår inte jag riktigt vad det är som e så jobbigt med att skicka apparaten till Tyskland om något skulle hända iofs.
Det blir ju liksom samma sträcka att promenera till posten oavsett om den skall skickas till Skövde eller Köln.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:23:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

Håller nog med sladd här. Det är nog få företag som har Europagaranti och det skulle förvåna mig om Vincent hade det.
Yamaha, Sony och såna har ju det däremot.

Sen förstår inte jag riktigt vad det är som e så jobbigt med att skicka apparaten till Tyskland om något skulle hända iofs.
Det blir ju liksom samma sträcka att promenera till posten oavsett om den skall skickas till Skövde eller Köln.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'




Förvisso helt rätt

ha det rätt
Johan

Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2002/08/02 :  01:36:18  Show Profile Send Micke a Private Message
Johan, om du ska beställa Vincentblocken från dieboxhifi, så fick jag följande svar från dem då jag ställde frågor om garantier:

Second to the broken one:
"You have 2 years full european warranty, so it makes no difference, whether you live in sweden or in germany. In this time we have a "get back" service by german parcel, freight company which is with no costs for you. You send us a mail, and we give the info to german parcel, they get you package in sweden and bring it to us, we repair or make a change and package will send to you back."

Beställde Vincent blocken därifrån för ett halvår sedan, inget krångel å snabb leverans, ca 2v...

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/02 :  02:42:51  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag har köpt både högtalare och ganska många cd-skivor från utlandet.
Nästan alltid har jag fått betala moms för skivorna, svensk moms, alltså ca 25%, fast ibland varierar det.
Detta gör man vid posten.
Lyckligtivs har en del skivor gått raka vägen till brevlådan och undgått momsen

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:17:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Man betalar varken tull eller moms inom eu så länge man betalar moms i landet man köper ifrån.

Det grejer du fått betala moms för måste ha kommit från något land utanför Eu, t ex Usa. Jag har beställt mycket från frankrike, både grejer och massor med cd skivor. Dom har aldrig fastnat i tullen och jag har aldrig betalat en krona moms eftersom det är ett EU land. Det jag beställt från usa har jag däremot fått betala både moms och tullavgift på.

Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:32:00  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Johan, om du ska beställa Vincentblocken från dieboxhifi, så fick jag följande svar från dem då jag ställde frågor om garantier:

Second to the broken one:
"You have 2 years full european warranty, so it makes no difference, whether you live in sweden or in germany. In this time we have a "get back" service by german parcel, freight company which is with no costs for you. You send us a mail, and we give the info to german parcel, they get you package in sweden and bring it to us, we repair or make a change and package will send to you back."

Beställde Vincent blocken därifrån för ett halvår sedan, inget krångel å snabb leverans, ca 2v...



Tilläggas bör att Tyskland har bra konsumentlagar med jussta garantier. Dessutom finns ju nu "Konsument Europa" som är EU:s eget konsumentverk. Man kan skriva till det svenska kontoret på svenska, så sköter de resten (eventuell översättning och andra kontakter med utländska konsumentverk).

Det är lite absurt att det skiljer så mycket i pris mellan Sverige och Tyskland när det gäller Vincent.



extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:42:12  Show Profile Send bjorn a Private Message
Skillnaden i pris beror nog på att Vincent räknas som ett tyskt märke och att man tillför ett led vid distributionen till Sverige.

mvh

Björ
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:47:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


Jag kollade sajten till Bybees Europeiska representant, Boenicke Audio. Där kostar filtrerna 75 Euro pr. stk, med 10% rabatt vid 10-20 stk.

Jag har hört, hurdan en annan sveitsisk firma skickar varorna från Tyskland för att EU-kunderna skulle slippa tull och moms. Burde väl kolla detta med Boenicke?

mvh
Markku





Jag har kollat det här, Markuu
Dom skickar direkt från Schweitz, som inte är ett EUland.
Det är en ren amtör som finns i Schweitz, och han vet inget om eller vill inte dra av den Schweitziska momsen utan bakar in portot i priset istället!!! Han kanske har smugglat in dom till Schweitz, och då finns det inget momsavdrag att hämta

Till dessa priser tillkommer alltså tullavgift och moms.
Och tullavgiften är beroende på ursprungslandet.
Alltså USA och då är tullavgiften 4,1% på audiotillbehör.
Tull och moms betalar man på fraktavgiften också.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen. Jorm
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:49:20  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Själva vitsen med att tilldela någon ett geografiskt område med ensamrätt med vidhängande förpliktelser i garantifrågor bygger på att produkten är inhandlad i det egna geografiska området. Prova att köpa en Krell i Tyskland och kräv garantireparation om den går sönder......



Eventuella förpliktelser förhadlas ju fram mellan de båda parterna. Om tillverkaren (eller lokala bestämmelser) kräver garantireparationer på alla enheter oavsett inköpsställe, så får agenten ta ställning till det. Går han med på ett sådant upplägg så får han ju ta konsekvensen av det. Speciellt nu när parallellimport från andra länder reglerats så kommer nog agenturerna i respektive land få ta betydligt mer ansvar för produkterna oavsett om de inhandlats i annat EU-land *spekulation*.



extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000