HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall man ha under apparaterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:27:35  Show Profile Send fredde a Private Message
Vad skall man ha för dämpning under apparaterna? Har ni några bra förslag som låter bra och inte kostar en massa.

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:34:16  Show Profile Send Steffo a Private Message
Ceraballs från Finite Elemente, 990kr för 4 st

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:36:15  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Ceraballs från Finite Elemente, 990kr för 4 st

Hur ser dessa ut? Var köper man dem? Har inte hört talas om dem.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:37:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En betongplatta typ trädgårdsplatta som du spacklar och målar (granitskiva är bättre men dyrt).
Du placerar apparaten på plattan med koner imellan.
Sedan det viktigaste: Mellan plattan och underlaget, Hifiklubbens dämpkuddar eller SD-kuddar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:41:01  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp, rekomenderas, jag lånade en sådan uppsättning av Creative Audio. Fungerade mycket bra under de lådor jag testade.
Sen finns det Black Diamond Racing som kostar mer än skjortan men f** va de gör fint jobb (när de är fullutrustade med platta, kona, platta!).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:42:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Inget.

Du kan ju fundera lite över vad du vill uppnå med fötterna under apparaten. Jag förmodar att du vill minska vibrationerna inuti apparaten, det är vad jag skulle tro är önskvärt åtminstone. Om apparaten står i samma rum som lyssningsrummet, så är det främst excitation från ljudtrycket som orsakar vibrationer. Stomljudsexciterade vibrationer från underlaget är normalt väsentligt svagare. Så det spelar mindre roll roll vad du placerar under apparaten. Det bästa är då att ha anläggningen i ett annat rum, om du är orolig att ljudet påverkas.

/Johan
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:42:35  Show Profile Send CC a Private Message
Kolla http://creative-audio.just.nu/

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:47:28  Show Profile Send CC a Private Message
Knoppen, enligt mina erfarenheter så påverkar ljudet drastiskt av vad man har under sina svarta (?) lådor... Det skiljer sig väldans mellan olika typer av koner, mjukisfötter osv... Tycker mina öron iallafall

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:49:38  Show Profile Send ekman a Private Message
vad vill man uppnå med fötterna under apparaterna?

bättre ljud kanske!
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:50:53  Show Profile Send Atlas a Private Message
Det har talats en del om hockeypuckar(godkänd matchpuck) här på forumet och det finns folk som säger att det blir mycket bra.. Så det kanske är ett bra och billigt alternativ att prova.
Det skall jag göra iallafall

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:00:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok CC, det är din uppfattning det.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:09:19  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp
Tur att vi har olika åsikter, hade vart tråkigt om alla tyckte som jag...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:13:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Dela studsbollar på hälften. Nästan gratis .
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:16:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message

CC, vad har du för elektronik som är så känslig för vibrationer? Sitter något löst inuti?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:18:54  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag anser liksom Knoppen att den eventuella förbättringen av att isolera spelaren från underlaget fullständigt drunknar i de luftburna vibrationerna. Och även om dessa skulle kunna påvisas som kraftiga är de nog ändå inte hörbara. Om du inte har några uppenbara problem med ex.vis. hoppande pick-uper när du går på golvet eller att CD-spelaren har svårt att spåra vid extrema ljudtryck, så kommer olika apparatfötter inte att innebära ljudmässiga skillnader.

Så mitt råd blir att behålla de ursprungliga apparatfötterna. Om du vill testa själv rekommenderar jag att du tar en kompis till hjälp och gör ett enklare blindtest. Sätt ett skynke över t.ex. CD-spelaren och låt kompisen skifta slumpmässigt mellan tassar/koner/kulor/hockeypuckar/spikes/träklossar och de vanliga apparatfötterna. Kan du gissa rätt 9 gånger av 10 så är det sannolikt en skillnad och du behöver bara bestämma dig för vad som lät bäst resp. sämst. Min gissning är att du inte kommer att kunna höra skillnad!

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:26:57  Show Profile Send CC a Private Message
HeHe! Har nog spelat för högt hemma så att all maskinskruv har lossnat o tinnitus har tagit mig till sin barm.
Men jag lovar o svär, genom åren av både god o mindre god elektronik så har jag aldrig haft problem med att höra skillnad (inte familj o bekanta heller) på olika underlag.
Sedan kan jag lätt erkänna att det kan vara mycket små skillnader ibland mellan olika "fötter" ibland, och att elektroniken är olika känslig (för att inte snacka om högtalare!) men skillnad, de e de!
I min värld.

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:31:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är helt klart de luftburna vibrationerna som måste bort...några andra vibrationer existerar inte i mitt rum. Fast lyssnar man på låg volym på kvällen då kvittar det helt, har man dessutom hörlurar, då blir det ännu mera komiskt.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:36:43  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hmm...Conan skrev..

*Jag anser liksom Knoppen att den eventuella förbättringen av att isolera spelaren från underlaget fullständigt drunknar i de luftburna vibrationerna. Och även om dessa skulle kunna påvisas som kraftiga är de nog ändå inte hörbara.*

Har du verkligen lyssnat själv då du bla skriver *anser* och *inte hörbara*..??

Tycker det verkar tämligen märkligt att sunda välutbildade människor skulle köpa bla Mana´s och Naim´s Fraim-racksystem för en ansenlig summa pengar om de inte hörde/upplevde en skillnad.

Vi pratar här om summor betydligt över 10 000:-.

Men först måste man ge apparaterna rätt förutsättningar annars kompenserar man fel med fel.

Öppna apparaterna och dra åt alla skruvar som finns,de som håller kretskort,skruvar i chassit mm mm.Detta lilla är klart hörbart om systemet i övrigt är optimalt installerat.

Sen provar man med olika vibrationsdämpande attribut,en del kan bli sämre,en del bättre...det kan variera från märke till märke beroende på konstruktion.
Min *nya kvinna* som bara har haft en äldre medioker sk stereo från 70-talet sa igår.... hade ngn sagt till mig för två månader sen att jag skulle kunna höra skillnad på nätsladdar,signalkablar och olika sk dämpfötter så hade jag skrattat åt dom*

Det intressanta är att jag aldrig sagt till henne om jag har hållit på och *pillrat* med sånt, utan hon har spontant kommit och frågat..*Vad har du gjort nu,det låter ju mkt bättre...mer musikaliskt.

Sen en liten notering som får en att undra ...har sett på en del foton här på forumet att det finns dom som fortfarande *stackar* sina apparater på varann .
Då förstår jag att man kanske inte hör ngn större skillnad.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:07:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Sen en liten notering som får en att undra ...har sett på en del foton här på forumet att det finns dom som fortfarande *stackar* sina apparater på varann .
Då förstår jag att man kanske inte hör ngn större skillnad.

Det är ju jättebra! De vibrerar mycket mindre då!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:12:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min *nya kvinna* som bara har haft en äldre medioker sk stereo från 70-talet sa igår.... hade ngn sagt till mig för två månader sen att jag skulle kunna höra skillnad på nätsladdar,signalkablar och olika sk dämpfötter så hade jag skrattat åt dom*

Ska man se ett samband mellan denna nya kvinna och att du nu säljer ut groteskt mycket av dina prylar? *host*

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:27:07  Show Profile Send Steffo a Private Message
www.finite-elemente.de

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:38:46  Show Profile Send Lennart a Private Message
www.finite-elemente.de

De möblerna är kanske bra men de är fula som satan. Ser ut som nåt från IKEA som går att använda till det mesta, t ex som det stadiga diskstället Diskus. Mycket praktiskt! :-)

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:53:29  Show Profile Send peder47 a Private Message
Knoppen skrev...
*Det är ju jättebra! De vibrerar mycket mindre då!*

Svar:

Ayn skrev...
*Ska man se ett samband mellan denna nya kvinna och att du nu säljer ut groteskt mycket av dina prylar? *host**

Svar: Bra konsekvensanalys ,nädå skojar bara, men det har blivit liiite mkt nu som tar plats.
Boy´s Toy´s du vet

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

saab
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:57:28  Show Profile Send saab a Private Message
Skulle föreslå att du köpet en MDF skiva (ex 22mm)och kapar upp den i lämplig storlek för att placera under apparaterna....Använd gärna spikes mellan skivorna och underlaget..
Testa med att placera flera skivor ovan på varandra......2-3-4st
Och placera dom allra helst på kraftiga vägg konsoller......
Jag tror inte att du blir missnöjd

För att få lite snyggare så kan man alltid måla skivorna och även lista sidorna med något lämpligt träslag

Linn är kul !!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:05:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Prova med saker på apparaterna istället!

Enligt tweakgurun J. Svalander skall elektroniken tyngas ner så mycket man törs.
Alltså: på med lexikon, tegelsten, tyngder i allmänhet på ex cd-spelaren och kolla om det gör skillnad.

Har aldrig personligen testat, men varför inte? Kostar inget att konstatera i detta fallet.
Låter kanske lite märkligt, men som sagt varför inte? OM det blir bättre i enskilda fall av musiklyssning så är det bättre, hur konstigt det månde vara.
Teknisk bevisning? Skit i den och använd öronen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/03/17 21:06:41
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:13:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Anta att vibrationerna skulle påverka ljudet i vissa apparater.

Det man vill göra är då att dämpa ut vibrationerna hos dessa vibrationskänsliga delar. Att dämpa ut vibrationerna på ett ställe kan göra sakerna värre på andra.

Sen; enbart addera massa ökar inte dämpningen. Det minskar dämpningen, men minskar samtidigt frekvensen. Allt beror på vad man vill uppnå.

Villa man bygga ett underlag eller en skiva som dämpar, gör en MDF-kork-MDF skiva ihoplimmad med dämplim. Använd olika tjocka MDF skivor. Den tunnaste överst. Gör också ett stort ovalt hål i den understa MDF skivan för att minska massan i skivans centrum.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000