HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall man ha under apparaterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:13:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Peder47: Måste hålla med om att en riktigt bra bänk är nått som alla skulle ha och att "stacka" ser jag bara som ett alternativ innan man har hunnit att spara ihop till en bänk. Annars kan jag upplysa om att kvinnor hörsel oftast kan vara bättre på att höra skillnader i musik och anläggningar. Detta bygger jag på åtskilliga gånger när jag har kört demos för killar med flickvänner i släpptåg ( WAF faktorn ni vet..)så låt våra flickvänner och fruar vara med när vi väljer nästa grej, det kanske kan löna sig i längden ?!?!?!

Sen det där med isolatorer osv, visst kan man få förbättringar på vissa anläggningar, men inte alla.. Man måste pröva enl min mening,precis som man måste göra med alla grejer man köper. Känner man att man får en förbättring och känner att man vill lägga ner dom pengarna de produkter det gäller så varför inte...
Ett bra tips på isolatorer som är bra är Isoberings från Audioprism/Red rose Music...dom fungerar på min anläggning i alla fall..
Ha de bra alla/Martin
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:50:03  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
Annars kan jag upplysa om att kvinnor hörsel oftast kan vara bättre på att höra skillnader i musik och anläggningar.

Ja, det är sant - kvinnor har i medeltal bättre hörsel än män. Det anses bero på en uråldrig nedärvd förmåga att uppfatta skillnader i olika ljud.
Man kan enkelt säga så här: Det är kvinnan som väljer mannen. Det gör hon utifrån de ljud han avger. Om kvinnan hör en man som haltar så går/gick hon vidare till nästa man. Om hon hör en man i urskogen som låter "stor och stark" så blir hon intresserad.
Det handlar om evolution.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:01:22  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Man kan enkelt säga så här: Det är kvinnan som väljer mannen. Det gör hon utifrån de ljud han avger. Om kvinnan hör en man som haltar så går/gick hon vidare till nästa man. Om hon hör en man i urskogen som låter "stor och stark" så blir hon intresserad.
Det handlar om evolution.

Intressant inlägg! Kanske att vi kan bredda innehållet på det här forumet lite! *Skojjar*
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:02:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Av egen erfarenhet så tycker jag att du bör testa och köpa en BASEplattform att ha, åtminstone under din cdspelare.
I mitt fall var det inga kanske skillnader, nej, det hördes det tydligt klar skillnad, och ljudet blev helt klart till det bättre, framförallt basen som blev både tydligare och fastare.
Dom kostar ju en del, men jämförelsen är nästan som att byta till en dyrare apparat tycker jag.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:02:46  Show Profile Send Conan a Private Message
Peder47,

Först lite om det här med att "höra" eller "inte höra" saker inom ljudåtergivningen. Jag har själv "hört" saker som absolut inte haft någonting med den FAKTISKA återgivningen att göra! HiFi & Musik hade för några år sedan en artikel om att stoppa in blanka skrivmaskinspapper i en hög med tidningar som man skulle ha på soffbordet framför sig när man lyssnar. Det BLEV skillnad före resp. efter instoppandet av papperen, men ingen vid sinna sinnens fulla bruk kan väl påstå att detta skulle ha något att göra med anläggningens återgivningsprestanda!?! Listan med uppenbarligen icke-fungerande, men inte desto mindre fantasifulla, tweeks kan ju späs på med hur mycket som helst! Vi har sett guldfärgade volymrattar, ljudförstörande digitalur, insmorda proppskåp, upphängda kablar, infrysta CD-skivor och säkerhetsnålar i gardinerna bara för att nämna några. På den tiden det begav sig ansågs dessa numera övergivna tweeks som snudd på vetenskap, och glöm inte att även dessa tweeks också kunde "höras" av tämligen sunda och välutbildade personer...

Sen vad gäller apparatunderlägg har jag testat med koner, Svalander-spikes och mjuka tassar (Audioquest + SD) och även kombinationer av dessa. Aldrig har jag hört en skillnad mellan dessa underlägg och de ordinarie apparatfötterna! OK ok... nu finns det ju träkoner, keramiska bollar, racing cones, studsbollar och hockeypuckar också men nånstans får man ju ge sig. Jag har annat för mig än att testa mig igenom alla de tokigheter som med jämna mellanrum florerar inom hifi-branschen, för att om möjligt hitta något enda som skulle kunna ha verklig påverkan på ljudet.

Mitt "icke-troende" på apparatunderläggstweeks baseras på:

1. Egna lyssningserfarenheter
2. Den totala avsaknaden av kontrollerade blindtester som styrker att apparatfötter skulle ha betydelse.
3. Den totala avsaknaden av NÅGOT som pekar på att halvledarbaserad elektronik och optiska avläsare (CD/DVD m.m.) skulle vara känslig för de vibrationer (luft- eller stomburna) som kunde finnas i normala lyssningsrum.

Du får gärna motbevisa mig, peder47, för även jag är ju på jakt efter att klämma fram mer välljud ur min anläggning. Kunde detta ske på ett mirakulöst sätt genom att ställa min stärkare på en liten grön studsboll så vore ingen gladare än undertecknad. Har du verkligen, handen på hjärtat, hört dessa förändringar under kontrollerade former, där du inte vetat vilken slags fot som varit under apparaten? Måste också bara få stämma in frågan om vad du tror det är inne i din hifi-apparat som påverkas av vibrationer, så till den milda grad att dess prestanda försämras?

Vad jag tycker är lite tröttsamt är inställningen att ALLT spelar roll för återgivningen. Ställer jag stärkaren på en trändgårdsplatta -- bättre bas, ställer jag en tegelsten på CD:n -- varmare mellanregister, skruvar jag år kretskortet inne i D/A-omvandlaren -- mer upplösning i diskanten osv, osv. Jag vänder på frågan: Vad spelar INTE roll för återgivningen? Finns det t.ex. en gräns i vibrationsdämpningshysterin där man nöjer sig och säger "OK, nu hör vi ingen skillnad efter senaste tweeken -- vi sätter väl stopp här"? DEN meningen lär vi väl inte få höra på den här sidan Big Crunch...

Take care /C

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:14:55  Show Profile Send drgreen a Private Message
1. Egna lyssningserfarenheter
2. Den totala avsaknaden av kontrollerade blindtester som styrker att apparatfötter skulle ha betydelse.
3. Den totala avsaknaden av NÅGOT som pekar på att halvledarbaserad elektronik och optiska avläsare (CD/DVD m.m.) skulle vara känslig för de vibrationer (luft- eller stomburna) som kunde finnas i normala lyssningsrum.

1: Det är ok för dej med lyssningserfarenheter men inte för andra med annan inställning?
2: Avsaknad av ngt bevisar ju knappast något?
3. Att min cdspelare hoppar då jag dansar på golvet är antagligen bara en ren tillfällighet och stör ju absolut inte återgivningen?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:35:10  Show Profile Send Conan a Private Message
drgreen,

1. Inställning!?! Aha det är DÄR skon klämmer - jag är inte tillräckligt "open minded" för att apparatfötterna ska komma till sin rätt...
2. Helt riktigt att en test aldrig kan bevisa frånvaron av någonting, men visst är det underligt att de väldigt tydliga och klara fördelarna som sägs erhållas med vibrationsdämpning totalt verkar försvinna när lyssnaren inte VET vad som sitter under apparaten?
3. Jo visst att din spelare hoppar runt i spåren när du rockar loss på lördagkvällen, men man får väl förmoda att de eventuella ljudmässiga skillnader som erhålls med vibrationsdämpande åtgärder erhålls framförallt när lyssnaren sitter still och koncentrerat lyssnar på musik.

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:53:40  Show Profile Send drgreen a Private Message
1. Nej jag menar att lyssna verkar duga när det utfaller så att det bevisar dina teorier?
2. mmm Problemet är kanske snarare att folk överdriver små skillnader- Kanske för att upprätthålla sin guldöronstatus eller av ngn annan anledning-å ja det är trist. Men det är fortfarande inget bra argument mot att skillnader kan finnas...bara ett argument för att folk kanske har en tendens att överdriva eller att dom är mänskliga.
3. Ja men var inte luftvibrationerna större än stomburna? Jag har svårt att tänka mej att inget av återgivningen påverkas-sen om det är hörbart är en annan femma. Har man inställningen att det säkert inte är hörbart hör man nog inte skillnad- tror man att den har det så hör man säkert skillnad oavsett om den egentligen finns...

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:50:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den här diskutionen börjar få lite tråkiga hetsningar mot varann.. Som jag tidigare påpekade är påverkan av isolatorer olika på olika system och i olika rum !! Det som ger en avsevärd effekt hos en kanske inte ger nån skillnad hos en annan..
Detta är ju det roliga i att kombinera olika produkter med varandra,man vet aldrig vad man får för resultat..

Men en bra bänk räcker nog till de flesta vibbrationsproblem som kan komma upp..tyvärr så finns det bänkar i prisklasser från ett par tusen till Många tusen så man får känna vad sin plånbok tillåter och vad ens hjärta känner..
Och åter igen.. PRÖVA själva,det enda som räcknas är vad ni själva tycker,även vad många andra tycker så är det ni som köpare som ska skapa er egen åsikt !!!!

Lycka till i Hifidjungeln/Martin
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/03/18 :  00:05:31  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
lennart skrev:
quote:
De möblerna är kanske bra men de är fula som satan. Ser ut som nåt från IKEA som går att använda till det mesta, t ex som det stadiga diskstället Diskus. Mycket praktiskt! :-)

måste bara fråga om du har sett ett finite elemente pagode master reference rack i verkligheten ?.
visst har vi alla olika smak och du får ju självklart bestämma själv vad du anser är snyggt.
men att jämföra dessa mot ikea ???

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/18 :  09:20:55  Show Profile Send Conan a Private Message
MartinH,

Om du med "tråkiga hetsiningar" menar min och drgreens diskussion så tycker i alla fall jag att nivån har varit väldigt bra. Även om våra åsikter skiljer sig på några punkter så har vi nog båda en sansad inställning till inverkan av ljudförbättrande åtgärder i form av sk. "tweeks".

drgreen,

Vad gäller mina egna lyssningserfarenheter så fick jag ju faktiskt frågan från peder47 i ett tidigare inlägg om jag hade lyssnat själv på dessa tingestar, och det har jag gjort. Jag har självklart heller inget mot att andra också delar med sig av sina positiva erfarenheter vad gäller vibrationsdämpning av elektronik. Jag menar bara att deras "upplevelser" tyvärr strider mot rim och reson. Det finns inget som styrker påståendet att halvledarbaserad elektronik skulle vara känslig för musikgenererade vibrationer, och att de eventuella störprodukterna som hävdas finnas där i så fall skulle ligga väldigt långt under systemets egen störnivå.

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:12:35  Show Profile Send drgreen a Private Message
"Det finns inget som styrker påståendet att halvledarbaserad elektronik skulle vara känslig för musikgenererade vibrationer, och att de eventuella störprodukterna som hävdas finnas där i så fall skulle ligga väldigt långt under systemets egen störnivå"

Mja det kan ju diskuteras...vad du menar är att du inte känner till mätningar eller blindtester som stödjer påståendet (bra argument iofs :-))
Rim å reson finns det mkt som inte stämmer med, det fanns dom som tyckte att hävda att jorden är rund stred mot all rim och reson. Många felaktigheter har genom årens lopp kunnat bevisas mha vetenskapliga metoder.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:10:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Räcker det inte med att ha rätt fötter på prylar med mekaniska delar?
Högtalare, skivspelare, cd, dvd med mera. Om mitt förstärkeri vibrerar lite, vad skulle det göra för ljudet? Trafon kan ju inte bli ojämnare i sin leverans av ström och komponenterna börja "tappa" signal?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:17:18  Show Profile Send f97mno a Private Message
quote:
Många felaktigheter har genom årens lopp kunnat bevisas mha vetenskapliga metoder.

Nää du... så är det faktiskt inte. Den enda vetenskap inom vilken man bevisar saker är matematiken...
Inom fysik och de flesta andra vetenskaper kan inget bevisas... Någon lägger fram en teori för hur något förhåller sig. Denna teori ska förklara tidigara observationer och helst även förutsäga några framtida observationer.
Denna teori används sedan tills dess att nya observationer visar att den inte stämmer eller tills dess att det framkommer en ny teori som bättre beskriver vad man ser.
Det finns alltså inga fysikaliska teorier som är bevisade... däremot är det ju så att varje teori bygger på tidigare teorier och resultat. Om en grundläggande teori, som många andra byggt på, skulle visas vara felaktig så faller en stor del av den moderna fysiken, som uppenbarligen givit oss stora teknologiska framsteg... Det är därför högst otroligt att dessa grundläggande teorier skulle vara direkt felaktiga, men bevisade är dom inte.

/Micke
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:11:07  Show Profile Send SOTA a Private Message
"Nää du... så är det faktiskt inte. Den enda vetenskap inom vilken man bevisar saker är matematiken...
Inom fysik och de flesta andra vetenskaper kan inget bevisas... "

Uppfriskande med insiktsfulla inlägg
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:40:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..ok här märker vi ord....
Kanske man i vetenskapliga kretsar skiljer på vad som är stöd för en teori och vad som faktiskt bevisats (eller snarare inte då....) Men man (kanske inte vetenskapsmännen själva utan andra intressenter med andra syften) använder ju det som en slags "bevis".Märk att jag inte hävdade att det var de som sysslade med vetenskap som använde det som "bevis"
Man har mao inte hittat stöd för att mekaniska vibrationer påverkar ljudet (eller mätvärden?) i halvledarbaserad elektronik men man kan ju inte bevisa att de inte finns- mao kan vi aldrig säkert veta...hm..vad bra det blev...

Edited by - drgreen on 2003/03/18 12:45:17
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:49:04  Show Profile Send Melker a Private Message
Angående vibrationsdämpning...har någon av er lyssnat på DJ-cdspelare? De är ju byggda för att klara extrema vibbrationer. Pioneer bygger riktigt bra grejer och min CMX-5000 (dubbel CD för 19" rackmontage) kan man ta upp, vända uppochned och skaka utan att den hoppar :-) Jag vet inte om det är sant men jag har hört att pioneer inte använder minnes buffert i denna modellen utan en form av oljedämpad mekanik. Jag skulle tro att den klarar normala vibbrationer ganska bra också :-) Sedan gör det ju inget att den låter ganska bra också, faktiskt bättre än alla andra spelare jag har testat där hemma (har inte haft några supergrejer direkt). Skulle tro att man nog får kolla i prisläge 10 000+ för att hitta en spelare som det så att säga det är lönt att uppgradera till. Jag vet att det kanske inte är en prisvärd väg att gå med en sådan här maskin (ny pris knappt 15 000) men man har ju en DJ-hobby också :-) Pioneer bygger dessutom singlespelare med samma mekanik också tex CDJ-100 och det hade kanske varit intressant att testa den som transport...hmm såg föressten att den inte har digital ut :-(

I vilket fall så borde ju även andra tilverkare/fabrikat kunna hitta på någon intern dämpning eller standardutrusta sina toppmodeller med bra vibrations dämpande fötter det kan ju inte kosta så mycket om det implementeras redan på produktionslinjen. Tillverkaren om någon måste ju kunna ha koll på att det blir rätt dimensioner med avseende på spelarens vikt. Jag tycker i alla fall att det inte är orimligt om man köper in maskin runt 10 000 pix.

Ha dé

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:03:19  Show Profile Send f97mno a Private Message
drgreen

Jo... jag märker ord.

Det jag menar är att de flesta myter om felaktigheter som vetenskapen skulle ha bevisat bara handlar om misslyckade teorier som aldrig vunnit något stöd.
Däremot finns det väldigt många teorier, samt även ett antal rena axiom, som numera är höjda bortom alla tvivel, till exempel termodynamikens huvudsatser (som bland annat säger att det inte går att skapa en evighetsmaskin).
Jag skulle nog även vilja påstå att den grundläggande halvledarfysiken även den har uppnått denna status idag och från den kan man ganska lätt inse att halvledarkomponenterna i sig inte är känsliga för mekaniska vibrationer. Däremot kan ju hela konstruktionen mycket väl vara det... även om det är min privata erfarenhet att så inte är fallet.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:04:47  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo visst, f97mno, men det betyder ju inte att hela vår världsbild måste vila på ett gungfly av subjektivism där allt och inget är möjligt när som helst. Under årtusenden har mänskligheten byggt upp en förståelse av tillvaron omkring oss (riktig eller inte), baserat till grunden på upptäckarglädje och framåtanda, men där sedan vetenskap och experiment har använts för att verifiera resultaten och forma de formler och lagar som på bästa sätt beskriver hur vi tror saker och ting fungerar.

Detta arbetssätt är en direkt förutsättning för att utvecklingen ska fortlöpa framåt, och att felaktiga antaganden och teser motbevisas för att sedan läggas på hyllan. Som exempel är det ju inte bevisat att hjulet alltid alltid ska ha en rund form och en låg friktion mot ljulaxeln, men om man 10.000 fkr hade stannat upp för att gräva ner sig till minsta beståndsdel i frågan, hade mänskligheten måhända varit bäst i galaxen på hjulutformning, men vi hade troligen inte setat här i detta HiFi-forum.

Ingen vill väl tillbaka till ett samhälle där "gubben på berget" stod för kompetensen i samhället med sin zodiak och en stjärnkikare, men det är dit jag ibland ser hifi-branschen vara på väg med sina självutnämnda gurus som vägrar befatta sig med de vetenskapliga metoder som står till buds i dagsläget.

Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:02:52  Show Profile Send f97mno a Private Message
Conan

Absolut... jag håller helt med dig. När jag säger att inget går att bevisa inom fysiken menar jag inte att vad som helst kan dyka upp och bli morgondagens sanning. Man har så enormt starka belägg för den grundläggande fysiken att det helt enkelt inte är möjligt att det inte stämmer.
Det jag sa var snarare en replik till kategorin "guldöron" som alltid börjar raljera om att "vissa bara vill bevisa saker" så fort ett rationellt eller vetenskapligt resonemang kring ljud och hifi dyker upp.
Jag försökte bara säga att vetenskap inte alls går ut på att bevisa saker utan snarare att beskriva saker så bra som möjligt. Kanske ett försök till ett vetenskaps-filosofiskt inlägg... jag vet inte riktigt vad jag försökte säga egentilgen... hmm...

/Micke
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:08:45  Show Profile Send nin a Private Message
Vad gäller mina egna lyssningserfarenheter så fick jag ju faktiskt frågan från peder47 i ett tidigare inlägg om jag hade lyssnat själv på dessa tingestar, och det har jag gjort. Jag har självklart heller inget mot att andra också delar med sig av sina positiva erfarenheter vad gäller vibrationsdämpning av elektronik. Jag menar bara att deras "upplevelser" tyvärr strider mot rim och reson.

Ja, det strider mot all "rim och reson" bara för att det går emot DINA egna erfarenheter. Tröttsamt...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:19:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Ingen vill väl tillbaka till ett samhälle där "gubben på berget" stod för kompetensen i samhället med sin zodiak och en stjärnkikare"

Jag skulle inte vara så säker på det. Det finns nog tecken som tyder på att acceptansen för astrologi, virvlat vatten m.fl. New Age-iga vansinnigheter faktiskt ökar.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:59:24  Show Profile Send fredde a Private Message
Nu har jag en del att fundera på. Har provat diverse varianter och kommit fram till att det definitivt är skillnad. Håller dock med om att skillnaden är olika beroende på var man testar (rummet) och vad grejerna står på från början (kvaliten på stereobänken) . Eftersom det verkar vara väldigt delade meningar om detta så tar jag det som att man skall prova först och se om det verkligen är värt pengarna man lägger ut.

Tackar för alla tips!
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:01:11  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Av egen erfarenhet så tycker jag att du bör testa och köpa en BASEplattform att ha, åtminstone under din cdspelare.
I mitt fall var det inga kanske skillnader, nej, det hördes det tydligt klar skillnad, och ljudet blev helt klart till det bättre, framförallt basen som blev både tydligare och fastare.
Dom kostar ju en del, men jämförelsen är nästan som att byta till en dyrare apparat tycker jag.

Hur mycket kostar dom?
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:13:46  Show Profile Send drgreen a Private Message
billigaste strax under 2lapp...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000