HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu ska mina Revel moddas..!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/30 :  20:59:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jepp, nu ska snart lödpennan gå varm i mina Revel Studio...!
Galet..? Troligen...
Spännande..?? Definitivt..!!

Vad som skall ske är en inoperering av några Bybee Quantum Purifiers vilka har diskuterats lite löst tidigare här på forumet.
Skall ha en på varje diskant o en på varje mellanregister...faller det väl ut så lär det nog bli en på alla fem element...

Jorma har beställt och jag/vi väntar med spänning..
De sitter förövrigt som standard på bl.a. några Von Schweikert...o tydligen är någon svensk högtalartillverkare oxo intresserad...kan d vara Öhman tro...

Men varför..??
Tja, läs Timbres avslutande fras på alla hans inlägg så...

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:24:04  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej
vad är det för en mojutt, finns det någonstans man kan läsa/kolla på denna purifier

mvh

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:27:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
www.bybeetech.com

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:34:43  Show Profile Send ekman a Private Message
det ska bli valdigt trevligt att hora hur detta blir =) vi kanske far ett eget voodoo forum snart om vi inte passar oss dock hehe

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:38:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Med Jorma som moderator..

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:55:02  Show Profile Send ekman a Private Message
du menar val spirituell ledare =)

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/31 :  08:25:32  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
ekman det ska bli valdigt trevligt att hora hur detta blir =) vi kanske far ett eget voodoo forum snart om vi inte passar oss dock hehe


CH Med Jorma som moderator..







kom med en recension sen, men det antar jag att du gör.



//Magnu
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:51:40  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Vad som skall ske är en inoperering av några Bybee Quantum... ...De sitter förövrigt som standard på bl.a. några Von Schweikert...o tydligen är någon svensk högtalartillverkare oxo intresserad...kan d vara Öhman tro...

CH



Nej, för tusan! Jag är helt oskyldig.

Brukar försöka undvika att skapa "förbättringar" genom att öka längden på signalvägen.

För någon så lat som jag är det rätt givet att man undviker att lägga ned arbete på sådana uppenbara dumheter som olinjära kretsar (brusundertryckande filter utan tonkurvapåverkan).

Jag hade för länge sedan ett Philips kassett däck med DNL (också ett dynamiskt arbetande (alltså olinjärt och distorsionsalstrande) brusreduceringssystem) och jag tryckte bara in knappen några få gånger när apparaten var alldeles ny...

Fy tusan vad illa det låter när man kopplar in brusreducerigssystem avsedda att arbeta i efterhand, alltså när det redan är "för sent". Musiken innehåller ju också brusliknande ljud, väsentliga för att man skall erhålla en naturlig, rik och fullödig musikåtergivning.

En väsentlig skillnad är förstås att DNL har en rejäl mätbar objektiv (verklig) brusreduktion, medan Bybee Quantum Purifiers funktioner till den övervägande delen arbetar inuti huvudet på de förväntasfulla lyssnarna...

Ing. Öhma
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:57:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vi kan ju avvakta de förväntansfulla lyssnarnas rapport innan vi dömer ut produkten.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:57:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om detta med Amerikanska marinen och ubåtsforskningen inte är en osanning så verkar detta ha funkat på ryssarna i alla fall. Mäktiga grejer, måste provas!!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/31 :  11:37:59  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Helt galet men spännande att våga ge sig på ett par högtalare som skall vara i det närmaste perfekta enl pressen.

Det är väl någon med stabil hand som skall operera. Går det åt skogen är det väl bara å tejpa ihop och byta in mot ett par Salon och låtsas som om det regnar när de ringer från butiken.

Har du läst om någon som moddat Studio eller blir du först ut?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:53:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tom. PS Audio P-300 lär förbättras av dessa enheter. Iallafall enl. en amreikan som är moderator på ett forum. Han är moderator på ett tweakforum, och har provat det mesta i tweakväg, och Bybee Purifier
är det som enl. honom har gjort mest nytta i anläggningen.
Och det finns amerikaner som har moddat Wilson Watt Puppy med positivt resultat, men Revel har jag inte hittat någon som har gett sig på ännu.
Inte Sonus Faber heller, så då kanske jag hinner först på dom.
Dom enda på det forumet som är negativa är av den välkända sort som inte har provat och vad det verkar vara av princip, aldrig kommer att prova heller.
Och vad det gäller signalvägen, så är den exakt lika lång med dessa enheter som utan. Det är helt enkelt en bit ledare med lite olika metaller i en legering , som normalt sett används i bland annat supraledarforskning.



Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:30:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ja e ungefär lika säker på att löda som på att spela säckpipa...jag kompenserar med HÖG värme istället...
Friskt vågat, hälften brunnet...
Nä, lödningen överlämnar jag till någon mer rutinerad...
Om Öhman är i trakterna så får han gärna svinga lödpennan...

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:36:07  Show Profile Send matson a Private Message
Bybee har debatterars en hel del på AA och en del verkar nöjda medan andra är mindre nöjda med förändringen.
Ska bli kul att höra vad ni tycker och framförallt om ni tycker olika!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:28:24  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Det är helt enkelt en bit ledare med lite olika metaller i en legering , som normalt sett används i bland annat supraledarforskning.

Jorma



En legering som används bl a i supraledningsforskning? (är detta ironi?)

Nu börjar jag bli helt övertygad om att ni bara skojar med oss andra. Det finns hur många legeringar som helst som använda för "inom supraledningsforskningen"! Supraledare i rumstemperatur är ingen av dem!

Fast det finns över världen flera hundra patent inlämnade, och godkända, för rumstempererade supraledare. Det har alla en sak gemensamt, de är inte supraledare vid rumstemperatur! En legering som "används inom supraledningsforskningen" betyder ju ingenting alls. Varför anför man ett sådant argument? Det betyder ju inte ens att den leder ström överhuvudtaget.

Köper ni extremt högteknologiska hudvårdsprodukter från TV-shop som både arbetar med enormt avancerad högfrekvensteknologi och genererar "berikat syre" också?

Varför döma ut det utan att prova?

Jo, för att skulle man prova alla ormoljeprodukter (det är väl tillåtet att använda detta begrepp när man faktiskt menar det?) så skulle man inte ha tid att lyssna på musik. (Dessutom är "berikat syre" ett annat namn för ozon som man kan använda när man inte vill berätta att det är en giftig gas, för den tilltänkta köparen...)

Hur många sådana där Bybee Quantum Purifyers (bara namnet...) skall man optimalt meka in i lådan då? En? fyra? Eller kanske hundra seriekopplade? Kanske man skulle byta hela talspoletråden till en "nästan supraledande" Bybee-tråd???

Missförstå mig inte, ni får självklart tro på produkten om ni vill, och prova den gärna, men ni måste väl ändå inse att de argument som framförs för den är rena rappakaljan? Ni har väl läst igenom texten på deras hemsida?

Supraledare är rätt kul förresten. Har labbat en del med det. Det får en att omvärdera den gamla tesen att det inte finns några skarpa övergångar i naturen. Det gör det. Ganska i varje fall, men går man ner på atomär nivå är faktiskt även supraledare något relativt. Det finns fler saker än material och temperatur som spelar in nämligen.

Vh, ing. Öhma
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:27:23  Show Profile Send Morello a Private Message
Jag har noterat att när tillverkare av så kallad "ormolja/snake-oil" inte på något sätt kan förklara vad produkten ifråga har för funktion(överföringsfunktion), tillgrips allehanda argument som låter tjusigt för den tekiskt icke kunniga konsumenten.

En annan klassiker är att patentera prylen. Ett patent innebär(förhoppningsvis) att produkten besitter uppfinningshöjd,
vilket ingalunda betyder att produkten är användbar till något specifikt.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:34:21  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag har noterat att när tillverkare av så kallad "ormolja/snake-oil" inte på något sätt kan förklara vad produkten ifråga har för funktion(överföringsfunktion), tillgrips allehanda argument som låter tjusigt för den tekiskt icke kunniga konsumenten.

En annan klassiker är att patentera prylen. Ett patent innebär(förhoppningsvis) att produkten besitter uppfinningshöjd,
vilket ingalunda betyder att produkten är användbar till något specifikt.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Är det SD-foten du tänker på eller Moncrieffs olja?


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:35:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

En annan klassiker är att patentera prylen. Ett patent innebär(förhoppningsvis) att produkten besitter uppfinningshöjd,
vilket ingalunda betyder att produkten är användbar till något specifikt.



I Sverige så måste en uppfinning lösa ett problem (att man sedan kan kanske lösa fiktiva problem är en annan sak) och inte vara beskriven tidigare men det amerikanska patentverket verkar inte ha samma regler. Hur de är formulerade vet jag inte. Tyvärr.

En liten kul sak var att någon för inte så länge sedan tydligen fick ett patent på hjulet beviljat i USA. Detta patent togs dock tillbaka efteråt..



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:43:28  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Jag har noterat att när tillverkare av så kallad "ormolja/snake-oil" inte på något sätt kan förklara vad produkten ifråga har för funktion(överföringsfunktion), tillgrips allehanda argument som låter tjusigt för den tekiskt icke kunniga konsumenten.

En annan klassiker är att patentera prylen. Ett patent innebär(förhoppningsvis) att produkten besitter uppfinningshöjd,
vilket ingalunda betyder att produkten är användbar till något specifikt.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Är det SD-foten du tänker på eller Moncrieffs olja?


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'




Moncriffs olja känner jag ej till. Vad är det för något?

Jag syftade på tex:
Peter Belts prylar
Ben Piazzas dito
Div Kablar
Bybee Purifier

Finns säkerligen hundratals liknande prylar, men eftersom mitt intresse för voodoo(snake-oil) är noll kan jag inte göra listan längre.

mch


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:46:09  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Är det SD-foten du tänker på eller Moncrieffs olja?

Mvh/Mats



Hej Mats!

Är mycket nyfiken på den där oljan som du säger är Moncrieffs. Vad är det för något? Är det något liknande van den Hul's skyddsolja för kardelerna i kablar? (Som skulle hindra dem från att korrodera och degraderas av försämrad kopparkvalitet, jag tro det var någon sorts silikonolja han förespråkade).

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:52:20  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:


Och vad det gäller signalvägen, så är den exakt lika lång med dessa enheter som utan. Det är helt enkelt en bit ledare med lite olika metaller i en legering , som normalt sett används i bland annat supraledarforskning.

Jorma



Hur kan den bli exakt lika lång om man gör den något längre med en metallbit Det låter en smula motsägelsefullt.

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:02:04  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

...Är det SD-foten du tänker på eller Moncrieffs olja?

Mvh/Mats



Hej Mats!

Är mycket nyfiken på den där oljan som du säger är Moncrieffs. Vad är det för något? Är det något liknande van den Hul's skyddsolja för kardelerna i kablar? (Som skulle hindra dem från att korrodera och degraderas av försämrad kopparkvalitet, jag tro det var någon sorts silikonolja han förespråkade).

Vh, Ing. Öhman



Ahh, det är någon olja jag såg han sålde i samband med att jag läste hans SACD vs. DVD-A artiklar.
SACD var ju kasst men DVD-A var inte heller bra för det fanns en hårdhet i mellanregistret!!
Men.
Om man köpte oljan av honom och smorde in dom digitala kretsarna inuti DVD-A spelaren så försvann det och DVD-A blev toppen!
Så här står det i artikeln(http://www.iar-80.com/page39.html):

"Was the DVD-A reproduction perfect? Not quite. Our chief observation was that there was a little glare, mostly in the upper midrange. However, this could actually be yet another feather in DVD-A's cap. How, you ask?
Here's how. We know independently that most solid state devices tend to produce sonic glare, especially in the upper midrange, and that IC chips are usually the worst offenders. We also know independently something about how this glare is caused, since we also know how it can be cured. In research conducted by our sister company, TRT (Tomorrow's Research Today), we found that a micro-thin coating (of a specially engineered material) applied to the surface of solid state devices could substantially cure this sonic glare, in all analog and A-D and D-A circuits. We also found that applying this micro-thin coating to purely digital chips in a purely digital circuit was important for curing glare that was audible when the signal going through this digital chip was eventually changed to analog and heard.
What's going on here? The theory is that this micro-thin coating substantially eliminates multiple internal reflections from the electromagnetic wave carrying the music signal, these multiple reflections being the culprit that causes the audible glare. The same principle is already widely recognized and used for camera lenses, where a micro-thin coating substantially eliminates multiple internal reflections of the very same electromagnetic waves (which we call light at those frequencies), these multiple reflections being the culprit that causes optical glare. Anyone may obtain this micro-thin coating material from TRT to use on all the solid state devices and chips in his audio chain (until a separate website is set up, email them at iar-trt@cox.net)."


Nu noterade jag också en annan sak med Moncrieff och det är att det företaget som gör oljan också gör kondensatorer som heter Wondercap och dom används av VMPS.
Moncrieff har ju också recenserat ett par högtalare från VMPS på sin sida......


Van Den Hul också???
Ännu en på min "ignore-list"!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'


Edited by - matson on 2002/07/31 18:16:0
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:03:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Finns säkerligen hundratals liknande prylar, men eftersom mitt intresse för voodoo(snake-oil) är noll kan jag inte göra listan längre".
Där blev jag överraskad, Morello. Din inläggsfrekvens i dessa frågor tyder snarare på ett mycket stort intresse.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:26:56  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:


"Finns säkerligen hundratals liknande prylar, men eftersom mitt intresse för voodoo(snake-oil) är noll kan jag inte göra listan längre".
Där blev jag överraskad, Morello. Din inläggsfrekvens i dessa frågor tyder snarare på ett mycket stort intresse.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.



Jag är ingalunda intresserad av voodoo-prylar, men därmot är det intressant att se hur andra människor ställer sig till ormolja och dylikt samt psykologin kring det hela.

Din sista raden kan nästan tolkas som om du själv anser de prylar som debatteras är ormolja. Tolkade jag dig rätt

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:34:54  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hehe, nä definitionen får du stå för. Men intresset fascinerar.
BQP har jag inte ens sett på bild, så jag kan ju inte uttala mig.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:46:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

...Det är helt enkelt en bit ledare med lite olika metaller i en legering , som normalt sett används i bland annat supraledarforskning.

Jorma



En legering som används bl a i supraledningsforskning? (är detta ironi?)

Vh, ing. Öhman


Fel ordföljd: Det skulle ha stått att dessa metaller används till supra ledningsforskning.

Och det har jag fått bekräftat av en svensk forskare, som också skulle ta reda på lite mer om detta. Han forskar på Chalmers på material till ledare, bla. just nu plast som blir ledande i magnetfält. Och han har sysslat med supraledarforskning.
Och han är nyfiken på det här. Men framförallt så är han den sorts hififantast, som lyssnar hellre än mäter.
Trots att han har en doktorstitel!!

Jorm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000