Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:04:26
|
Ekman!
802 rullar av lite högre upp om jag inte är felunderrättad. Men en 802 kommer fortfarande att excitera den vanliga resonansen vid 30 - 35 Hz i ett normalstort 20 kvadratmeters vardagsrum, så man bör tänka längre än den försäljaren gjorde. 801:an är på intet sätt felkonstruerad, det är bara att den går lite djupare.
Effektmässigt bör man nog ha minst en 250-wattare till 801 eller 802. Små rörförstärkare göre sig icke besvär!
Men 802:an är ju hiskeligt ful! det runda ägget ser för stort ut i förhållande till resten av högtalaren, tycker jag. Om jag skulle välja högtalare av rent estetiska skäl och funderar mellan 801 och 802, så skulle jag ta 801:an ändå.
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:08:49
|
Rent estetiskt är nog ändå 800 snyggast, eller ligger den utom tävlan |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:11:04
|
En bild skadar aldrig:
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:15:21
|
hmm 800n är klart snyggast tätt följd av 802 =) |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:20:33
|
Nej fy f-n för 800! Fyrkanterna till fötter är anskrämligt fula!
Dessutom tycker jag att de har ändrat på ljudet. Det är mer "loudnesskaraktär" över de högtalarna. Så tycker jag i alla fall. Jag har inte sett mätningar än. 801 och 802 låter mer neutrala. 800 verkar vara för människor som mer vill ha det dyraste och hellre lyssnar på ett extra maffigt och piffigt ljud. Antagligen har B&W gjort dem med en lite anna klang för att de ska skilja ut sig från 801 och 802.
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:41:23
|
Låter som jag skulle kunna gilla 800 ljudmässigt |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:41:29
|
Mätningar på 800 och 801 stämmer väl med Knoppens och mina lyssningsintryck; 800:an har "Hängmatta".
\SOTA |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:58:13
|
Å här e en bild på 802:
Påminner om en viss manlig kroppsdel, eller hur?
Notera att 800 har tiotummare medans 802:an ser ut att ha åttatummare. 800:an är alltså aningens bredare än 802. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:59:59
|
Jag kanske ska förtydliga att jag tycker 801an kommer efter 800 i snygghet, 802 tycker jag också är ful. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:01:27
|
var det inte 802an som hade en viss höjning i mellanregistret? och förresten Sota var har du den mätningen på 800n? skulle vara kul att se |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:04:36
|
En 801:a (eller helst två) i svart måste väl ändå ha det grymmaste utseendet!
Bra också i biosammanhang så att högtalarna inte stör bilden. (Med petskydden PÅ, så att man slipper se de fula gula mellanregistren.) |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:07:16
|
ekman! Har ej sett mätning på 802:an. Men ljudmässigt låter de väldigt väldigt lika i mellanregister och diskant. Det är bara i den allra lägsta basen som jag tycker mig uppfatta att 802:an rullar av lite högre upp. |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:00:19
|
SOTA! Ja titta, vilken hängmatta! Då stämmer ju lyssningsintrycken med "verkligheten".
Jag lyssnade på 800 på Arkenmässan 2002 och Gignosmässan 2002. Har du hört dem på andra ställen? I generella ordalag tycker jag ändå att 800 är bra högtalare. Fast jag skulle hellre köpa 801. |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:33:32
|
visst ska man ta försäljarråd med containervis av salt MEN det han sa att den inte passar i dom flesta vanliga rum osv det är ju en negativ sak så jag vet inte varför han skulle sagt det om det inte var sant =)
801 ÄR en mycket svår högtalare att låta bra i mindre lokaler. Den kräver MYCKET luft och ÄR svårdrivna. En polare har 801 Matrix och det är få förstärkare som klarar av att driva dem utan problem. OK, släng på ett par klass A monoblock i 250W klassen och du är hyffsat på det. Men en stero förstärkare på 2*250 W bör klara av att spela linjärt ner till 1 ohm och spy ut stora mängder ampere. Det fanns bara några fåtal som klarade det då han köpte sina. En HK på 2*220W, alla andra lät det nästan felkopplat på. Men skall han få ut maximalt av sina 801 borde han byta upp sig ännu ett steg på stärkar sidan. Nu med villa och 2 barn blir det inte mycket över till stereon mer....
Själv kör jag 802 S3, de är lättare att placera, lite lättare att driva, specen säger 50-250 W (801 kräver runt 250-550). Mina 802 kommer inte riktigt lika lågt ner i frekvens pga de mindre elementen, men tycker själv att det är mer än tillräckligt. Polaren har sina 801 på ovanvåningen som är ett ända öppet rum. Innan han flyttade till hus hade han de i ett stort storarum i lägenhet på cirka 35kvm. Där lät de inte hälften så bra som de gör nu. |
Låter det?? BRA! |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:52:51
|
Det blev mycket teknik på den här tråden, och det behövs nog. Självklart spelar frekvensgången in på resultatet. Frågan är hur. Är det ngn form av korrekt återgivning man vill ha så är det viktigt med rak frekvensgång. I ditt rum. Är det behaglig återgivning man vill ha spelar frekvensextremerna (lägsta bas och högsta diskant) väldigt liten roll enligt min erfarnhet. Kvartsvågspipor med bredbandselement kan låta mycket trevligt liksom elektrostater och magnetostater. |
Nicke the Rocker |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:29:48
|
En lite parantes....
Jag var ca1 dag ifrån att köpa B&W801N som jag lagt undan och allt. Ringde och kollade så att den fortfarande låg undanlagd och det gjorde den. Senare på dagen så ringde försäljaren och sa att hans chef råkat sälja den !!!!
Nu så skaffade han fram en 801N till men den var i det mörka träsalget och jag ville ha den i körsbär precis som den jag lagt undan.
Jag kollade lite med min sambo igen men hon vill inte ha två mörkbruna klumpar på 106kg/st när vi ha en massa annat i körsbär =((
Btw det var demoEX och jag skulle få ge 65k så jag hoppas att snubben som köppte den fick ge 80k som priset var från början !!!!!!
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:48:40
|
Knoppen,
Håller med om att 800 signature är bra. Distortionen är låg och ljudbilden djup, men de klangliga felen är alltför stora för att jag skulle vilja ha den. 801N Har allt som 800 har, förutom de klangliga felen. Dessutom är ju 801 billigare |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:26:33
|
Splix skrev:quote: visst ska man ta försäljarråd med containervis av salt MEN det han sa att den inte passar i dom flesta vanliga rum osv det är ju en negativ sak så jag vet inte varför han skulle sagt det om det inte var sant =)
801 ÄR en mycket svår högtalare att låta bra i mindre lokaler. Den kräver MYCKET luft och ÄR svårdrivna. En polare har 801 Matrix och det är få förstärkare som klarar av att driva dem utan problem. OK, släng på ett par klass A monoblock i 250W klassen och du är hyffsat på det. Men en stero förstärkare på 2*250 W bör klara av att spela linjärt ner till 1 ohm och spy ut stora mängder ampere. Det fanns bara några fåtal som klarade det då han köpte sina. En HK på 2*220W, alla andra lät det nästan felkopplat på. Men skall han få ut maximalt av sina 801 borde han byta upp sig ännu ett steg på stärkar sidan. Nu med villa och 2 barn blir det inte mycket över till stereon mer....
Själv kör jag 802 S3, de är lättare att placera, lite lättare att driva, specen säger 50-250 W (801 kräver runt 250-550). Mina 802 kommer inte riktigt lika lågt ner i frekvens pga de mindre elementen, men tycker själv att det är mer än tillräckligt. Polaren har sina 801 på ovanvåningen som är ett ända öppet rum. Innan han flyttade till hus hade han de i ett stort storarum i lägenhet på cirka 35kvm. Där lät de inte hälften så bra som de gör nu.
Hej Splix!
Här är impedansen för 801 Matrix Serie 2:
Som lägst är impedansen 5,5 ohm. I basregistret är impedansen aldig lägre än 6 ohm. Känsligheten uppmättes till ganska normala 87 dB/m/2,83 V. Tycker du att det verar vara en högtalare som kräver en förstärkare med ett åttadubblat effektuttag i 1 ohm? Även med dåtidens förstärkare kan det inte ha inneburit några större problem. Det enda som skulle kunna ha varit ett "problem" är ju att högtalarna kan spelas på med väldigt starka ljudtryck utan att låta illa, och det uppmuntrar ju till att använda slutsteg med hög uteffekt, för att slippa att det klipper. Din kompis hade kanske slutsteg med hög effekt, men de kanske inte var speciellt välljudande, och ni kanske drog något felaktiga slutsatser på grund av det? Eller körde med den lilla dosan som skulle öka basen vid de lägsta frekvenserna? Istället för att skriva att saker ÄR på det eller det viset, så kanske det är bättre att skriva att du har den uppfattningen när du testade med din polare, el dyl. "Den kräver MYCKET luft" är också ett lite väl diffust uttalande, tycker jag. Det beror ju på rummets akustiska egenskaper, även ett litet rum kan fungera bra, liksom ett stort rum kan fungera dåligt.
Och här är impedansen för Nautilus 801:
Som lägst är impedansen runt 3 ohm i ett brett frekvensregister. Även i diskanten är impedansen låg, omkring 4 ohm. Fasvinkeln mellan spänning och ström är hög i det allra lägsta basregistret. Känsligheten är högre än gamla 801, 90 dB/m/2,83 V (dvs ungefär samma som gamla 801 om man betänker att den har högre impedans). Jag ser den nya Nautilus 801 som en mer svårdriven högtalare än den gamla. Men idag ser jeg heller inget allvarligt problem med att den är så pass lågimpediv. Det finns massor av välbyggda slutsteg som kan driva denna högtalare.
Jag såg i manualen på 802, kanske det var serie 3 eller serie 2, att det rekommenderas förstärkare med effekt mellan 50 - 600 watt!
Jag förmodar att du är ganska nöjd med dina 802. Jag tycker själv att de låter mycket bra. Rent och klart ljud, plus att man kan spela starkt utan att ljudet blir grumligt. Jag tycker även som du, att det subjektivt saknas lite allra längst ned i frekvensregistret. I det lilla rum de var placerade i, så gick de mätmässigt "ända ned" till 20 eller om det var 25 Hz, i större rum blir de antagligen en smula "tunnare". Frekvensgången på de gamla 801 och 802 är t o m rakare än deras nyare syskon.
/Johan L
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:12:55
|
Inga impedanskorrigerande kretsar där inte. |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:31:17
|
Skall vara mer nogrann med mina ord i fortsättingnen
Helt klart är att det är mina och polarens synpunkter på högtalarna och stärkeri. Men han provade stärkare från Denon, NAD, Marantz alla runt 2*200W (hifi klubbens sortiment då det begav sig). Jag var med i alla fall vid dessa 3 märken, han provade även andra som jag ej kommer ihåg namnet på. Vi kan utesluta Krell, McIntosh, rena Klass A och dyligt, prisklassen på de hade han inte råd med. Basen var svag, det lät ibland som om diskant ballade ur etc. HKn därimot spelade med lugn och med djup och ren bas. Detta var också HKs större saker när det begav sig. Det låga ohm värdet plockar jag från honom då han alltid läste på en massa om saker han hade och var intresserad av och jag har aldrig kollat om det skulle stämma eller ej. (skäms lite)
Med mycket luft menar jag stort rum med öppna ytor. Ett litet rum fullt med möbler farligt nära att komma imellan högtalaren och lyssningsplatsen gjorde sig märkbart direkt. Nu har han goa avstånd (vi snackar metrar) till väggar och helt fritt mellan högtalare och lyssningsplats, då menar jag fri bollyta i kvadrat från högtalare till stol. Kan bara säga att där gör de sig verkligen rätt och visar vad de går för.
Skulle vara kul att ta med mina dit och kolla hur de står sig i test ljudmässigt emellan |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/18 14:34:49 |
|
|
Topic |
|