HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare = Nad , Är Thule det också?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  13:44:36  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Det finns många olika affärsideer och den som ger mest stålar är ju bäst, då vitsen med att göra affärer är just att tjäna pengar.

Sen kan man ju iofs hävda att man gör det av andra skäl, men det tror inte jag på ett dugg!

Mvh/Mats



Jag tror du har fel Matson! Lite.

Sinnessjuka personer kan t ex ha en väldigt begränsad förmåga att låta sig förföras av pengar. De kan mycket väl konstruera saker för att de känner att det blir så himla bra. Eller bara för att de känner att de måste få höra dem själv!

Detsamma kan gälla personer som är mycket rika utan att ha arbetat ihop pengarna själv. Sådana kan vara helt odugliga på att inneha ekonomiskt förnuft.

Vh, Ing. Öhman

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/31 13:48:1
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  13:45:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skulle bara nämna att en tuner måste man ju också ha...



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:36:59  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Jag tror du har fel Matson! Lite.

Sinnessjuka personer kan t ex ha en väldigt begränsad förmåga att låta sig förföras av pengar. De kan mycket väl konstruera saker för att de känner att det blir så himla bra. Eller bara för att de känner att de måste få höra dem själv!

Detsamma kan gälla personer som är mycket rika utan att ha arbetat ihop pengarna själv. Sådana kan vara helt odugliga på att inneha ekonomiskt förnuft.

Vh, Ing. Öhman

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/31 13:48:11



Sinnessjuk eller inte(den gränsen är väl flytande och den har jag nog korsat vid tillfällen enligt andra), så tycker jag nog att om man skall sälja hifiprodukter så skall man göra det för att tjäna pengar! Vill man göra en humanitär insats, så finns det ju kanske mer angelägna områden.....

Självklart kan man konstruera egna prylar om man vill prova sin ide, men då räcker det ju med 1 ex av varje apparat!

Sen är ju jag ett slående exempel på att det är fullt möjligt att ha ett väldigt begränsat ekonomiskt förnuft, utan att ha särskilt mycket stålar, medan Joakim von Anka var väldigt rik men med ett bättre ekonomiskt sinnelag än mig!




Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:50:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
borttaget då det är en quote från den del av inlägget ovan som är bortmodererat.

Man får ju inte glömma att om det inte vore för DIY'arna så kullae det inte finns så mycket trevliga apparater i världen då de flesta företag startar just med något 'gör det själv'-projekt i tankarna.

Avknoppningsföretag och företag som lägger ut saker på andra är naturligtvis undantagna.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:56:32  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Sinnessjuk eller inte(den gränsen är väl flytande och den har jag nog korsat vid tillfällen enligt andra), så tycker jag nog att om man skall sälja hifiprodukter så skall man göra det för att tjäna pengar! Vill man göra en humanitär insats, så finns det ju kanske mer angelägna områden.....



Jasså? Vem bedömer detta?

quote:

Självklart kan man konstruera egna prylar om man vill prova sin ide, men då räcker det ju med 1 ex av varje apparat!



Det kan man ju hävda, men om drivkraften är att "prova idéer" (=forskning och utveckling) och det fordrar en budget så är det väl lika rimligt att åstadkomma denna genom att sälja flera exemplar?

Eller är det omoraliskare, ologiskare eller mera svårbegripligt att man behöver pengar för att man vill arbeta med forskning och utveckling för ökat välljud, än att man vill ha det för att bli omåttligt rik???

quote:

Sen är ju jag ett slående exempel på att det är fullt möjligt att ha ett väldigt begränsat ekonomiskt förnuft, utan att ha särskilt mycket stålar, medan Joakim von Anka var väldigt rik men med ett bättre ekonomiskt sinnelag än mig!



Vad jag skrev var:

Detsamma kan gälla personer som är mycket rika utan att ha arbetat ihop pengarna själv. Sådana kan vara helt odugliga på att inneha ekonomiskt förnuft.

J. von A. har arbetat ihop pengarna själv och omfattas sålunda inte av mitt exempel. I själva verket är han - ehuru varande en fiktiv person - ett utmärkt exempel på att exemplet gäller!

i
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:59:50  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jag ställer mig verkligen frågande till om det kan finnas så mycket utrymme för "rip offs" inom High End?

Naturligtvis måste någon ha gjort någonting någon gång, men toppen av isberget är förhållandevis liten. Både ifråga om produktionsstorlek och omsatta pengar.
Konkurrensen är dessutom mördande med en mycket begränsad målgrupp.
Jämför standard DVD-spelare.
Nä, man får nog ta sig ner under vattenytan för att hitta de riktigt stora fiskarna.
I de långa tillverkningsseriernas land, snarare.
Även om ingen tackar nej till en god affär...$$$

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:15:47  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Jag ställer mig verkligen frågande till om det kan finnas så mycket utrymme för "rip offs" inom High End?



Titta på parkeringsplatsen utanför några av företagen ifråga om du vill ha en ledtråd...

quote:

Naturligtvis måste någon ha gjort någonting någon gång, men toppen av isberget är förhållandevis liten. Både ifråga om produktionsstorlek och omsatta pengar.



Just att toppen är så lite frestar nog extra till Rip Off. Då måste man ju blåsa kunderna för att bli rik!

Det skall här påpekas att jag är så långt ifrån anhängare av avundsjuka man kan komma. Avundsjuka är nästa det allra värsta jag vet. Jag unnar verkligen alla all förmögenhet de lyckas skrapa ihop - det som jag ogillar är när det sker genom att bedra konsumenterna. Att folk (oavsett hur många) blir rika är ju bara bra för alla som har något att sälja.

quote:

Nä, man får nog ta sig ner under vattenytan för att hitta de riktigt stora fiskarna. I de långa tillverkningsseriernas land, snarare.



Nog och nog. Är det ett axiom? Jag har inte sett tillnärmelsevis så tydliga tecken på rip off från asien som från västvärlden. Kablar för 10 000:-tals kronor, krämer för proppskåpet, stenar på apparaterna, säkerhetsnålar i gardinerna, Spikfötter under högtalarna, 250 W "klass A-förstärkare" med tomgångsstöm på 800 mA, grön färg på CD-kanten... Fast det är klart vansinnet att använda en tung skivtallrik för CD-spelare kommer förstås från asien...


i
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:16:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vad kul och obegripligt mitt inlägg blev när den röda pennan togs fram.


quote:

borttaget då det är en quote från den del av inlägget ovan som är bortmodererat.

Man får ju inte glömma att om det inte vore för DIY'arna så kullae det inte finns så mycket trevliga apparater i världen då de flesta företag startar just med något 'gör det själv'-projekt i tankarna.

Avknoppningsföretag och företag som lägger ut saker på andra är naturligtvis undantagna.




-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:23:37  Show Profile Send matson a Private Message


quote:

Sinnessjuk eller inte(den gränsen är väl flytande och den har jag nog korsat vid tillfällen enligt andra), så tycker jag nog att om man skall sälja hifiprodukter så skall man göra det för att tjäna pengar! Vill man göra en humanitär insats, så finns det ju kanske mer angelägna områden.....




quote:

Jasså? Vem bedömer detta?




Var och en såklart. Jag förbehåller mig rätten på att tvivla på att någon tillverkar hifiprodukter för att vara schysst!

quote:

Självklart kan man konstruera egna prylar om man vill prova sin ide, men då räcker det ju med 1 ex av varje apparat!


quote:


Det kan man ju hävda, men om drivkraften är att "prova idéer" (=forskning och utveckling) och det fordrar en budget så är det väl lika rimligt att åstadkomma denna genom att sälja flera exemplar?

Eller är det omoraliskare, ologiskare eller mera svårbegripligt att man behöver pengar för att man vill arbeta med forskning och utveckling för ökat välljud, än att man vill ha det för att bli omåttligt rik???



Om pengarna används till forskning eller för att köpa paraplydrinkar i Västindien spelar absolut ingen roll!
Det är samma ekonomiska spelregler som gäller i bägge fallen.

Och för att vända på din fråga: Tycker du att det är mer moraliskt, logiskt och begripligt att använda pengarna till forskning än att se dom som vilken inkomst som helst?



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:28:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jag menar att ni bör se till att vi inte hamnar i dessa situationer.


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:52:32  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
För att återgå till vad ämnet handlar om så vill jag bara säga att jag har den uppfattningen att den så kallade Hi-End apparaturen är prissatt inte efter tillverkningskostnader eller utvecklingskostnader eller andra reella kostnader utan snarare utifrån vad som förväntas att dessa apparater ska kosta för att de ska platsa i Hi-End segmentet.

Jag håller alltså i princip med IÖ om att det handlar om "rip-off".

Jämför bara med t.ex. slutsteg inom PA-segmentet. Skillnaden i kvalitet är ofta till PA-slutstegens fördel och priserna ligger mycket lägre. Det enda som man kan säga som skulle vara en fördel för Hi-End apparater skulle då vara imponatoreffekten!!



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:01:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag vet en svensk tillverkare av highend-prylar som satte priserna efter vad man eventuellt skulle kunna få ut för dem och inte vad de egentligen var värda. Tillverkaren är inte längre aktiv på den svenska marknaden bör f ö tilläggas.

Hur vet jag då detta? Tillverkaren var inte helt hemlig om detta..

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:01:50  Show Profile Send Timbre a Private Message

Om "imponatoreffekten" består av väl inkapslade trafos, försteg med separerade och väl avskiljda sektioner, välavstämda chassin, överdimensionering, dyra volymkontroller, WBT-kontakter, ett tilltalande yttre o.s.v., så håller jag med dig.
PA-slutstegens fördel har jag aldrig lyckats höra.


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:10:50  Show Profile Send jonaswes a Private Message
Självklart kan ML ta 7000 dollar för sin enhet,
Det är liksom grundreglerna i företagsekonomi
sen om någon tycker det är att luras så låter man
naturligtvis bli att köpa produkten eller försöker
övertala andra att inte köpa den produkten vilket
skulle medföra en bortränsning eller prissänkning.

Saken är ju den att man säljer sina produkter till marknadspris
och inte efter tillverkningskostnad egentligen.
Har man en låg vinst per enhet så kanske man inte
kan förfoga över bra löner, pr, kvalitetssäkring, kontor
i usa eller vad det nu kan vara. är ni med?



Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:06:22  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


Om "imponatoreffekten" består av väl inkapslade trafos, försteg med separerade och väl avskiljda sektioner, välavstämda chassin, överdimensionering, dyra volymkontroller, WBT-kontakter, ett tilltalande yttre o.s.v., så håller jag med dig.
PA-slutstegens fördel har jag aldrig lyckats höra.


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.



Jag tror inte att någon "PA-tillverkare" skulle finnas kvar länge på marknaden om de sålde apparater som inte var konstruerade för att tåla den hårda behandling som sådana apparater utsätts för. Om man sedan tror att en trafo blir mycket bättre om den har ett extra hölje eller att ett "väl avstämt chassie" (vad det nu är för någonting) eller WBT kontakter eller något annat lull-lull skulle göra själva funktionen mycket bättre så är det ju helt självklart att man ska betala en hiskelig massa pengar för detta

Ljudkvaliteten hos ett slutsteg är i huvudsak beroende av kretslösningen och av de ingående komponenterna. Varför skulle dessa saker vara sämre hos ett PA-slutsteg? En uppenbar fördel med PA-slutsteg är i alla fall att man använder sig av en standard för ingångsimpedanser och ingångsnivåer vilket gör att man kan jämföra olika apparater "objektivt" till skillnad mot Hi-End apparattillverkarna som sätter sina egna standarder för att det ska låta bäst med deras egna andra apparater.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:37:41  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Och för att vända på din fråga: Tycker du att det är mer moraliskt, logiskt och begripligt att använda pengarna till forskning än att se dom som vilken inkomst som helst?

Mvh/Mats



Låt mig först ställa dig en kontrafråga och säga så här:
Tror du att det finns en mening med livet?

Men svara inte på det, utan svara på detta istället:
Bryr du dig om vad folk tycker om ditt livsverk när du inte längre lever?

Det är i själva verket samma fråga, men folk som tror att de inte "tror på en mening", bryr sig trots allt om vad de kan sätta för spår i världen, bara frågan ställs på rätt sätt.

Min tes är: Man behöver inte vara religiös för att ha en empatibubbla större än sin egen kropp.

Svaret på din fråga är:
Jag tycker inte att moralen i "vad pengarna används till" är tillnärmelsevis lika intressant som huruvida pengarna genereras genom att man har glatt någon, eller genom bedrägeri. Omoral har inte med pengar att göra, de har med oärlighet att göra.

Frågan är alltså vad man vill åstadkomma med sitt liv.

Visst kan det vara roligt att tjäna pengar såväl som att spendera dem på att underhålla sig själv, men är det roligt att ha lurat sina medmänniskor? Hur kul är det att konsumera upp pengar som representerar någon annans olycka? Däremot är det alltid roligt att ha hjälpt någon.

Det är ännu roligare att hjälpa, få betalt och till sist investera betalningen i framtida ökad hjälppotential (d v s forskning/utveckling)!

Vh, Ing. Öhman

PS. Och att köra motorcykel. Kanske är det allra kuligast, näst att lyssna på musik som är skitbra förstås. Fast att äta gott vill man ju unna alla också..
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:41:04  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min empatibubble-åskådningsmall.

Alltför altruistiska människor har en väldigt stor bubbla, men har ibland en tendens att befinna sig utanför den. Det är inte bra.


i
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:57:30  Show Profile Send matson a Private Message
quote:



Bryr du dig om vad folk tycker om ditt livsverk när du inte längre lever?

Min tes är: Man behöver inte vara religiös för att ha en empatibubbla större än sin egen kropp.

Svaret på din fråga är:
Jag tycker inte att moralen i "vad pengarna används till" är tillnärmelsevis lika intressant som huruvida pengarna genereras genom att man har glatt någon, eller genom bedrägeri. Omoral har inte med pengar att göra, de har med oärlighet att göra.

Frågan är alltså vad man vill åstadkomma med sitt liv.

Visst kan det vara roligt att tjäna pengar såväl som att spendera dem på att underhålla sig själv, men är det roligt att ha lurat sina medmänniskor? Hur kul är det att konsumera upp pengar som representerar någon annans olycka? Däremot är det alltid roligt att ha hjälpt någon.

Det är ännu roligare att hjälpa, få betalt och till sist investera betalningen i framtida ökad hjälppotential (d v s forskning/utveckling)!

Vh, Ing. Öhman

PS. Och att köra motorcykel. Kanske är det allra kuligast, näst att lyssna på musik som är skitbra förstås. Fast att äta gott vill man ju unna alla också...



Jag upplever inte att man "luras" för att man säljer sina produkter till ett högre pris än nödvändigt då man lagt pengar på marknadsföring och design.

Konsumenten kanske värdesätter just att produkten har en snygg fjärrkontroll och att den fått 5 kockmössor i någon hifiblaska. Just dom sakerna kanske är viktiga för honom(sällan hon!).

Sen till dom viktiga frågorna!!
Ja, det är klart att det spelar roll vad människor anser om mig och min gärning. Dålig karma ska man ju akta sig för....utifall att...

Men det finns ju olika sätt att glädja människor på! Avkastningen kan ju användas till en expandering och på så vis skapa arbetstillfällen för några(som blir glada) och då kunna producera mer grejor som kan glädja (fler) människor...eller nåt....

Bra musik är otroligt kul och undviker man bara jazzen så är nirvana nära....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:01:16  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Jag upplever inte att man "luras" för att man säljer sina produkter till ett högre pris än nödvändigt då man lagt pengar på marknadsföring och design.



Det gör inte jag heller, vad jag skrev var att den tillverkare luras som låter kunde betala för: (alla citat inom citationstecken)

"Marknadsföring/myt-odling (anlitad av Nasa...) och nonsenspatent", TROTS ATT man sparat en massa pengar på att underlåta utföra rimlig nivå av "Konstruktion/utveckling och forskning" och inte låtit "tillverkningen" kosta vad den behöver kosta.

Huruvida man är beredd att betala för: "Design (estetisk)", kan var och en själv (förhoppningsvis) bedöma, så det faller utanför bedrägeriramen.
. Det är ju svårt att med marknadsföring övertyga kunden om att en apparat är snygg, trots att den i kunden ögon är ful!
. Lyckas ändå företaget är det bara att gratulera - skönhet ligger ju trots allt i betraktarens ögon. Att modifiera någon smak kan inte vara omoraliskt.

quote:

Konsumenten kanske värdesätter just att produkten har en snygg fjärrkontroll och att den fått 5 kockmössor i någon hifiblaska. Just dom sakerna kanske är viktiga för honom (sällan hon!).



Jag vill ha en hifi-apparat som fått fem kockmössor! Faktum är att Denons fantastiskt fina FM-Tuner ser ut som en proffesionell köksapparat!

quote:

Sen till dom viktiga frågorna!! Ja, det är klart att det spelar roll vad människor anser om mig och min gärning. Dålig karma ska man ju akta sig för....utifall att...



Inte bara "utifall att", eller hur? Du bryr dig säkert även på riktigt. Du vill vara en person som har varit till glädje för andra. Det vill de flesta tror jag, bara dom tänker efter.

quote:

Men det finns ju olika sätt att glädja människor på! Avkastningen kan ju användas till en expandering och på så vis skapa arbetstillfällen för några(som blir glada) och då kunna producera mer grejor som kan glädja (fler) människor...eller nåt....



Jag tror du missat vad mina synpunkter syftat på. Jag har ju inte kallat företag för bedrägliga för att de återinvesterat vinsten!

De är bedrägliga för att de (vissa) ljuger. De påstår att produkten är något annat än vad den är. De har alltså, helt avsiktigt, givit den potentiella köparen argument som saknar validitet.

quote:

Bra musik är otroligt kul och undviker man bara jazzen så är nirvana nära....

Mvh/Mats



Aha! Fler än jag som har svårt för Jazz! Fast om jag skall vara ärlig är det bara dålig Jazz jag ogillar.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:05:21  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Aha! Fler än jag som har svårt för Jazz! Fast om jag skall vara ärlig är det bara dålig Jazz jag ogillar.

Vh, Ing. Öhman



Aha, eftersom Morello i de fall han lyssnar på jazz endast lyssnar på bra jazz så torde Öhman alltså gilla alla Morellos jazzplattor.
Eller hur var det, är det sbjektivt månne

jazz-hälsningar från Joe

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:12:07  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Ö!
Okej, då var det ju ett missförstånd från mitt håll. Jag tänkte ju på ML+RedRose och OEM-tillverkning snarare än oljor och sånt tjafs.

Jag tycker att uttrycket: "bra jazz" är en paradox.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  21:00:19  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Morello:
Jag kom för sent te stan, så jag åkte tebaks te datorn...
Nej, Morellos alla Jazzplattor är inte goda i Ö's öron, och ja, det är subjektivt. Min subjektiva uppfattning är dock den bästa!

quote:

Jag tycker att uttrycket: "bra jazz" är en paradox.....



Då skulle du höra Thinking Plague! Bästa plattan är nog 'In Extremes', fjärde låten.

Fast man kan förstås hävda att det snarast är pop. Eller möjligen nån sorts avancerad... hårdrock? Eller är det kanske världsmusik det är? Hmmmm...

Alla dessa genres... Vad skall man ha dem till?

i
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000