HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad förstärkare funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:51:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ska köpa en intergrerad förstärkare (just nu kör jag med en hemmabio reciever som förstärkare) och funder lite mellan dessa: H/K 670, Arcam A 75, Arcam A 85 och Arcam fmj stärkare. Tror dock att Arcam fmj stärkare kommer att bli lite väl dyr. Denna stärkare ska paras ihop med en Arcam cd 72t och förmodligen ett par Monitor Audio Gold Reference 20(har dock inte bestämt mig för högtalare än). Jag har heller inga behov av att kunna spela så högt att huset skakar. Vilken av dessa hade varit bäst/har bästa pris/prestanda? Nån som kan rekommendera någon av dessa? Förtjänar högtalarna bättre än H/K 670 eller funkar det med den också? Eller ska man satsa på t ex en begagnad Amplifix eller nåt i den stilen?

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:05:01  Show Profile Send Peder B a Private Message
Lutar åt MA GR20 ser jag. H/K n är helt OK för pengarna men.... Arcam A85 är nog en bättre matchning, Fmj tycker inte jag låter så mkt bättre för merpengen! Så rekommendationen får nog bli A85an alt. A75an beroende på vilka pengar du vill lägga. Även på förstärkarsidan hittar man oftast mer för pengarna på begmarknaden.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:45:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
jo, det lutar åt MA gold 20, men jag har långt ifrån bestämt mig än. Ska låna hem MA gold 20, Audiovector M3 Signature och något trevligt från dynaudio(om jag får tag på dom). Min erfarenhet är att man får helt annan uppfattning om saker när man har dom hemma.

Själv har jag bara lyssnat på Arcams fmj stärkare och den gilade jag skarpt. Låter A 85an nästan lika bra så är den mycket interessant. Borde inte A 75an bli lite klen? å andra sidan hade man kunnat köra en A 75 och ett P 75 slutsteg och bi ampa istället för en A 85. Men jag är inte säker på om den förbättring man får är värd pengarna eller att det blir bättre än en ensam A 85. Sen är det alltid trevligt att ha så lite "lådor" som möjligt. En begagnad amplifix kan man nog få tag i för runt 10 000kr. Men jag kan få tag i en ny A85 för samma pris så det lutar nog ändå åt den.

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/07/30 :  19:47:03  Show Profile Send Mad a Private Message
Nu är det ju visserligen en ganska så rejäl prisskillnad mellan H/K 670 och A85'an som jag inte ens har hört. Men jag införskaffade så sent som igår en H/K 670 och testade den då mot lite andra stärkare. Bland annat en Rega för 8500:- som jag inte minns vad den heter. Hursomhelst så blev jag ruskigt förvånad när jag efter att ha lyssnat på 670'n ett tag bytte till Rega'n och det lät som om någon hade varit framme och hällt nåt kilo med gröt i högtalarna. När samma sak inträffade vid jämförelse med en Marantz PM7000 så bestämde jag mig snabbt för vilken förstärkare jag ville ha.

Tilläggas bör dock att jag aldrig har lyssnat på någon förstärkare i samma prisklass som A85'an med köp i tankarna, har mest dreglat på sådana pjäser.

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/30 :  20:28:29  Show Profile Send linkan a Private Message
Akhenaton

Testa om HK:n passar med MA, jag jämförde 690:an mot nån betydligt dyrare TEAC för några år sen och när man spelade högt med HK:n så blev det nästan bara bas kvar och detta tillsammans med MA kanske inte är så lyckat.
Ring Best Sound och fråga ifall de testade kombinationen 670 och MA 20. Jag tror mer på Amplifix, provlyssnade på denna kombination (tror det var Amplifix) på Best Sound och det lät bra. Du kanske ska prova med rör, det gjorde jag och det var bra!


Linkan
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  21:03:56  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Mitt intrycka av MA gold 20 var att dom var varma i ljudet med mjuk len diskant. Vill därför ha en stärkare som lutar lite åt det ljusa hållet med en väl utmejslad diskant. Det är därför jag lite reservationer med tanke på H/K 670. Å andra sidan ska den vara rätt neutral mot det ljusare hållet. Har lyssnat på amplifix ett par gånger, dock inte med Monitor Audio högtalare, men då tyckte jag den lät för ljus. Men det kanske blir en bra kombination. Annars är ju inte Arcam speciellt varma/mörka i klangen och det lät bra när jag lyssnade med Arcam fmj stärkaren. Det blir mycket svårare för mig att testa stärkare också, då jag inte har nåt bra ställe att låna dessa från. Det är därför jag vill få ner antalet interessanta stärkare till högst två. jag kommer att köra en arcam cd 72t som signalkälla. Stället där jag lyssnar på MA högtalarna har i stort sett bara Arcam stärkare och inte en amplifix så långt ögat når. Och amplifix ska jag i så fall köpa begagnat och då kan jag inte låna hem och lyssna innan. Den enda affären i närheten som jag vet har amplifix är Malmö hifi center och dom är idioter så dit lär jag knappast gå... Det samma gäller H/K 670an...

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  21:05:56  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Rörförstärkare har jag egentligen inte tänkt som ett alternativ. Men det skadar ju inte att prova. Tips på bra rörförstärkare i prisklassen 10 - 20 000kr?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:04:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
varför finns det ingen elektronik idag som ger MYCKET och fet snärtig djupbas idag? finns ju bara klena å ljusa grejjer så långt ögat når

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/30 :  23:21:10  Show Profile Send ekman a Private Message
och sa finns det krell =)

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:44:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv så gillar jag torra snabba basar. För mycket djpbbas är asjobbigt tycker jag. För mycket bas överhuvud taget är drygt. Men många i min ålder har konstig uppfattning om bas och vill gärna att det ska vara alldeles för mycket bas. så jag har ingen lust att leta efter elektronik som ger massor med bas. Speciellt inte när jag ska köra elektroniken tillsammans med Monitor Audio 20, som spelar alldeles tillräckligt med bas. Jag föredrar andra saker när jag lyssnar. Men smaken är ju som baken..



Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/31 :  12:48:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu snackar jag inte om nå muller va...

Känns som att det är lite pubertalt att snacka om bas, men jag älskar det. Måste säga att beggade Linn prylar har den finaste basen jag har upplevt för en rimlig peng. Typ aktiva Keilidh med 3st LK100 ger fruktansvärt snärtig jämn bas, bästa jag nånsin hört. Då har jag ändå lyssnat på NHT 2,9 med avantage S1 och monoblock (kommer inte ens i närheten av Linn vad gäller bas, dock överlägsen på många andra parametrar) och likadant martin logan med thule grejjer och ML subban för 35' som inte heller kommer i närheten av Linn. Tyvärr så blir det inte nå jordbävning från 4st 5.5" element i ett par Keilidh, men kanske några av deras större högtalare klarar av att leverera kvantitet också.

Men som sagt, bas är inte allt, men jag är inte villig att kompromissa på den parametern. Jag hoppas dock att mina hemmabyggen ska ge Keilidh-bas då de blir biampade, men utan Linnhögtalarens andra nackdelar.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/31 :  13:14:18  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Som sagt, allt är en prioriterings fråga. Själv så står jag hellre ut med bas som inte är helt hundra ifall mellanregistrer och diskant är klockrent. Men jag kan däremot inte stå ut med en högtalare som har en diskant som jag inte gillar men klockren bas. Sen är jag allergisk mot vassa metalldome diskanter också i och för sig.. Det är just det som är det jag gillar mest med monitor audio, dom har en metall diskant som låter totalt olika alla andra metalldiskanter jag hört. Den är totalt silkeslen. Därför kan jag stå ut med att basen från monitor audio kanske inte är exakt på pricken som jag skulle vilja ha den.

Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/07/31 :  19:14:45  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
quote:

. En begagnad amplifix kan man nog få tag i för runt 10 000kr. Men jag kan få tag i en ny A85 för samma pris så det lutar nog ändå åt den.





Bara nyfiken, var hittar man Arcam A85 för 10 papp?! Knappast i Sverige, eller? I UK kan man köpa CD72T+A85 för 1100 pund...

Mvh
Henke

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:42:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Henke

Jag säger bara en sak: Tysklandsköp!

Min arcam cd 72t fick jag för under 6000kr inklusive frakt och leverans till dörren.

En arcam A85 stärkare går loss på 9800kr + frakt vilket borde bli ca 10100kr eller nåt i den stilen. Inte helt fel priser.

Monitor Audio Gold 20 reference kostar 17000kr. Ganska bra pris för dom om jag får säga det själv. Fast dom ska jag ner till Tyskland och hämta om jag bestämmer mig för att det är dom jag vill ha. Bor i skåne och känner folk i tyskland så det är inte så jobbigt.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:44:19  Show Profile Send matson a Private Message
Var kan man köpa Arcam så billigt? Vilken webadress?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/31 :  21:25:47  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
www.audiovision-shop.de


Är det konstigt man snöar in på Arcam när dom låter bra och man kan få dom så billigt?*s*

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000