HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kabel träsket :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/15 :  05:57:54  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har via både svenska & engelska tidningar konstaterarat att nätkablar spelar en stor roll. Om man ska upgradera hur ska man sätta in stöten för att få bättre ljud.

Nya högtalar kablar från kimber 8 tc till ngt runt 10 Ksek eller
nya nätkablar till försteg, slutsteg, CD spelare, SACD spelare a 2-3 Ksek.

Jag har funderat på om Silks signal kabel även går att använda som nätkabel. Finns det ngn som har en isolationsprovare och kan kolla om den klarar överslag. Den kanske inte klarar strömmen har inte koll på arean på kablarna. OBS prova inte detta om ni inte vet vad ni gör.

Rundgång & Omgång

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/15 :  08:46:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Uppgradering på kabelsidan brukar väl krävas på alla ställen. Inte antingen eller alltså. Strömkabel skulle jag ta sist om pengarna skall portioneras ut med tiden.

Det där med Silk som högspänningskabel lät inget vidare....


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:25:55  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag håler med Sladd förutsatt ätt du redan idag inte har ett par högtalarkablar som är helt OK.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:55:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att överhuvudtaget komma på tanken att använda en signalkabel som strömkabel får mig att rysa. Det är det definitivt bästa sättet att för det första få ett "spännande" liv. Och för det andra att kvadda ljudet i anläggningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:36:00  Show Profile Send HPW a Private Message
Inspirationen kommer från http://www.tnt-audio.com/clinica/mains_e.html där man verkar använda koax kablar som nätkabel. I alla fall så när jag har gjort mina balanserade silk kablar för signal så har dessa känts gedigna, därför frågan om överslag och kvadrat.

Jag hadde i ett tidigare jobb ett instrument för att kolla om överslag upp till flera megavolt. Klarar kabeln detta och att arean är tilräcklig så borde det vara ok men som sagt så bör man veta vad man gör när man håller på med detta.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  16:09:45  Show Profile Send SOTA a Private Message
Jormas varning bör tas på allvar. Signalkablar SKALL inte användas som nätkablar, då isoleringen samt ledararean är för klen.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:36:05  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nätkablar för tusentals kronor. Vilket blaj! Lika bra att gå igenom hela husets eldragningar och isolera köksfläkten i samma veva.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:43:15  Show Profile Send ekman a Private Message
unholy talar av erfarenhet antar jag? =)

håller dock med om att det ultimata är att fixa bra kabel hela vägen ifrån proppskåpet
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:53:44  Show Profile Send goldfish a Private Message
Det är därför jag har 18m Jormakabel från elcentralen till min anläggning

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/15 :  18:44:33  Show Profile Send Jadde a Private Message
utan kabel ingen ström va?
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:01:52  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
Jag har via både svenska & engelska tidningar konstaterarat att nätkablar spelar en stor roll.


Ärligt talat... Jag litar inte speciellt mycket på alla tidningar i sådana här frågor... De skriver ju om en massa "tweaks" hela tiden och de kommer nästan i samtliga fall fram till att det nästan inte går att leva utan dem!

Jag lånade precis hem en nätsladd för en 2Kkr och testade hemma till förstärkaren. Efter att ha lyssnat länge och väl kan jag konstatera att i min anläggning (Dynaudio Audience 70, Cyrus Straightline, Camberidge Audio D500SE) så var det en rätt liten förbättring, jag kan lugnt påstå att det skulle gå att investera de pengarna mycket bättre!

Jag tror att detsamma gäller de flesta anläggningar som är lika dyra eller billigare än min, men har man en dyrare anläggning så uppskattar man säkert de små skillnaderna mycket mer. Och med tanke på hur dyra kablar du funderar på så hoppas jag att du har en finare anläggning än min!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:19:07  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har fixat 2.5 mm2 jordat till anläggningen och hitintills är det den bästa tweak jag har gjort. Just nu kör jag med flätad 2,5mm2 EKK till apparaterna detta blev bättre men är nyfiken på om det går att få det bättre.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/16 :  02:04:40  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Det var inte jag som skrev det inlägget utan en vän som kom åt datorn i ett obevakat ögonblick.
Hursomhelst så kan jag inte vara annat än skeptisk mot sådana saker. Ärligt talat. Hur mycket kan krävas. Vi har en spänning på 230 volt. Känns som om det kvittar om den är skärmad eller inte. Och tjockleken duger nog mer än väl. Men visst det kanske blir bättre. Men det förutsätter nog att man kopplar direkt till Barsebäck. Ha för guds skull inte några andra apparater på i huset heller. detta påverkar ju också spänningen! Stackars oss som bor i hyreshus..


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000