HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vända kontakt rätt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:00:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har läst någonstans att det finns enkla mätinstrument som kan berätta om man vänt kontakten rätt i uttaget eller inte. Har hört i en anläggning hur detta påverkar ljudet (basen blev "svampig"). Var hittar jag denna fiffiga pryl?

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:11:02  Show Profile Send Tobias a Private Message
Biltema har en s.k. Spänningsprovare, www.biltema.se ,art nr 15-144.
Kostar 39,90:-


Edited by - Tobias on 2003/03/09 01:12:03
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:12:08  Show Profile Send ekman a Private Message
ska man va riktigt seriös ska man ju ha den ifrån van den hul =)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:53:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok tack, har lite långt till biltema men såg att claes ohlsson också säljer spänningsprovare till bra pris, blir till å göra ett besök.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/09 :  03:19:07  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har en från Transparent, men den lyser hur jag än vrider och vänder på kontakten.....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/09 :  08:22:49  Show Profile Send JM a Private Message
Prova bara att vända kontakterna inbördes mellan apparaterna, hör du ingen skillnad så är det ingen skillnad... Det blir blindtest vare sig man vill eller inte ! ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/09 :  08:31:31  Show Profile Send JM a Private Message
Nagra ! Jag tror att man skall dra ur alla kablar utom just strömkablen ur apparaten. Alltså bara nätkablarna inkopplade...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

SFN
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:23:15  Show Profile Send SFN a Private Message
Här finns lite info:

http://www.svalander.se/nfilterp.htm

http://jorma.sansobalans.se/1470.html

Är osäker vilken apparat man skall använda.Det räcker ju inte med en som bara lyser när det är spänning utan man skall ju kunna se skillnad.

Den här kanske kan vara något http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2022882.htm
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:28:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
http://www.jormadesign.com/

Klicka på "Hifitips" och sedan "Rätt fas i uttaget".

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/03/15 12:02:47
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:53:36  Show Profile Send drgreen a Private Message
Olika apparater verkar vara olika känsliga...jag och en kompis var hos f.d hifigurun peter forsell för att köpa skivspelare en gång. Vi höll på att ställa in olika parametrar å så sa peter..jag ska ändra en sak vänta lite...han pulade lite (vi såg inte vad han gjorde) å så satte han ner nålen på skivan igen...-oj vilken skillnad-var det samma skivspelare verkligen?? hade han bytt skiva rent av?? näe han hade bara vänt kontakten rätt...
På andra apparater kan det vara skillnader som iaf inte jag hör...
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/09 :  13:56:40  Show Profile Send Nagra a Private Message
Man måste ha kontakten kopplat till jord för att det ska funka va?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/09 :  14:03:16  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag förstår inte riktigt vad man skall mäta för. I mitt vägguttag finns det i alla fall bara två hål, så det är ju bara att vända kontakten för att testa.

Objektivist
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/09 :  14:33:48  Show Profile Send JM a Private Message
DasIch !

Håller med dig !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/09 :  14:48:59  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag köpte en Elfix och den har fungerat väldigt bra. Om man har jordade kontakter till apparaterna så kan man hålla kontakten som sitter i apparaten inte det som sitter i väggen så att jord"stiftet" är uppåt, då skall det högra "stiftet" vara fas. Dvs Elfixen skall ge större utslag då man håller den på den på högra sidan av kontakten. Man kan också mäta med en vanlig multimeter men då måste strömkabeln vara jordad. Mellan fas (högra "stiftet")och jord skall man då mäta upp 230 volt och mellan nollan (vänstra "stiftet") och jord (översta "stiftet")skall det vara 0 volt.

Med "stiftet" menar jag i detta fall ett hål.

Om inte kontakten är löstagbar ur apparaten kan man hålla elfixen ovanför transformatorn. Det läge på väggkontakten som ger minst utslag är det rätta läget. Se bara till att hålla elfixen på samma ställe vid varje mätning.

Man kan även använda öronen men det är betydligt mer tidskrävande framför allt om man har många apparater.

Edited by - fredde on 2003/03/09 14:52:20
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:00:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Gammalt kärt ämne med många fallgropar....

JM och Dasisch:

Det är en vansklig väg att gå att lyssna fram apparat efter apparat. Olika apparater är olika känsliga och om man råkar ta den där man hör mest skillnad på sist så är du ju kanske inte säker på de första och får göra om igen.... Speciellt som den enklaste faspennan kostar någon hundring verkar det onödigt.

Fredde:

Detta är beroende på fabrikat. En Krell skall ge utslag så som du säger (med mittenstiftet nedåt) till höger. En Advantage eller en SAT är alla monterade åt andra hållet, dvs där skall fasen ligga till vänster. En del andra märken t ex EAD som jag själv råkat ut för blandar på ett oförutsett vis....

Allra bäst är att koppla ur apparaterna sinsemellan och mäta med ett mätinstrument från chassie till jord på respektive maskin. Där det är lägst värde är korrekt insatt i väggen. Glöm inte märk upp rubbet efteråt....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:07:04  Show Profile Send fredde a Private Message
Ok! Jag hade fått den uppfattningen att det var samma för alla apparater med nätbrunn. nåja nu har man lärt sig nåt nytt idag också.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:01:18  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Fredde,på många apparater är det det högra som du säger.....tror 7 av 10 av de apparater jag hanterat....men som Sladd säger,det finns alltid undantag.

Jag använder ALLTID öronen i alla sammanhang,varför mäta när det går att lyssna sig fram.

Börja med den första apparaten i systemet CD/vinyl sen ev Dac,försteg/int förstärkare, ev aktivt filter,slutsteg (vid aktiv drift börja med diskantsteget).

Gör du/ni som i exemplet ovan så hörs det alltid skillnad,en del tydligare än andra men ALLTID hörs skillnaden.

OBS,i exemplet ovan....Kontakterna i kontaktskenan ska också vara i samma ordning som signalen flyter i systemet,

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:31:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag vände på kontakten till min före detta cd (denon DCD-S10) och där var skillnaden (ljudmässigt) mycket stor.

Sedan fick jag tag i faspenna, som bara lyser om "fasen är fel" På min denon så lät det bäst när lampan var släckt.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:50:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
Sladd skrev:
"Det är en vansklig väg att gå att lyssna fram apparat efter apparat. Olika apparater är olika känsliga och om man råkar ta den där man hör mest skillnad på sist så är du ju kanske inte säker på de första och får göra om igen.... Speciellt som den enklaste faspennan kostar någon hundring verkar det onödigt."

Där har du förstås en poäng. Jag utgick från mina egna förhållanden, då jag bara måste ta hänsyn till en apparat - vilket gör det rätt onödigt med en faspenna.

Objektivist
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:50:46  Show Profile Send JM a Private Message
Sladd ! Visst, det kan vara lätt att bli "förvirrad" om man har många apparater och vänder kablar hit och dit. Men jag själv har bara vänt på kablarna på CD'n och en integrerad förstärkare, då är det lätt att bara testa sig fram. Jag tyckte inte att jag märkte ngn direkt jätteskillnad med olika kopplingar. Nu har jag det kopplat som jag "tror" låter bäst... ;) Jag skulle förmodligen bomma i ett blindtest... He !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/09 :  17:25:01  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

*"Det är en vansklig väg att gå att lyssna fram apparat efter apparat. Olika apparater är olika känsliga och om man råkar ta den där man hör mest skillnad på sist så är du ju kanske inte säker på de första och får göra om igen*

Om ni gör som jag skrev ovan så spelar det ingen roll att en senare apparat kanske har större skillnad....man följer bara signalens väg i systemet.....dvs viktigt att det blir rätt från ingångsapparaten....blir det fel där så ger man inte de efterföljande apparaterna rätt förutsättningar....och då kan det bli svårare att lyssna sig fram.

Obs har givetvis också en fas-penna men använder som sagt hellre mina öron.
Nog sagt från mig i denna fråga,ni gör som ni vill.


Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/09 :  17:50:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man håller sig till ett märke och har alla apparater på samma kontaktlist så finns det ju inget att välja på. Fas och nolla är ju samma för alla som är på listen. Om man blandar fabrikat och dom har runda kontaktdon som går att vända utan att man märker det är det en annan femma.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:03:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om man håller sig till ett märke och har alla apparater på samma kontaktlist så finns det ju inget att välja på. Fas och nolla är ju samma för alla som är på listen.


Alla stickproppar går väl att vända åt olika håll i Sverige.
Tankemiss kanske ????

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:57:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Som sladd redan har nämnt så kostar ju en faspenna väldigt lite att köpa och man kan ha nytta av den på andra ställen än stereon också.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/15 :  21:02:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Ta en vanlig multimeter och mät växelspänning mellan apparatchassie och jord,(ett element eller diskbänken) där du hittar lägsta spänning skall det vara. Kom ihåg att koppla isär alla apparater,även centralantenn. Ibland skiljer det mycket, ibland nästan ingenting.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000