HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ebay, erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/13 :  01:11:38  Show Profile Send zeke a Private Message
Hej, är det någon på detta forum som varit med på auktion hos ebay. Erfarenheter?, någon son vet varför man ej får sin kod via e-post när man inte anmäler kreditkortsnummer utan väljer post.
Anmälde mig på den tyska sidan idag för jag tänkte bjuda på en sak men auktionen hinner stänga innan jag fått post från dem, surt men sant. Tilläggas skall att jag inte kan ett ord tyska utan tragglat med Altavista Babel Fish.
Tacksam för svar.
Ha det, Zeke

Edited by - zeke on 2003/03/13 01:16:44

ghostrider
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:44:52  Show Profile Send ghostrider a Private Message
Jag har både sålt och köpt en del grejer på Ebay (mest skivor) och allt har funkat jättebra.
Har både betalat och fått betalt via Paypal som är mycket smidigt.
Använder mig dock bara av Ebay i USA och England eftersom jag inte kan Tyska eller något annat språk.
Det här med koden vet jag inte eftersom jag har mitt kort registrerat där eftersom det blir smidigare med avgifter då, däremot verkar det inte funka att registrera en Hotmailadress av någon anledning.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/13 :  09:04:42  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Har precis avslutat mitt första köp på tyska E-bay. Finns mycket fina grejer där! Funkade mycket bra, men då anmälde jag mig via kreditkortsnummer. Postgången blir ett problem annars, vem har inte skickat vykort som kommit fram långt efter att solbrännan försvunnit? Jag vill hävda att tyska e-bay har bättre produkter än amerikanska. Dessutom en egen High-end avdelning!

Jag har väntat så länge på att gymnasietyskan skulle betala sig!
Go to Top of Page

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/13 :  10:53:29  Show Profile Send zeke a Private Message
Tack det låter tryggt.
Jag har en vanlig e-mail adress via skolan jag går på.
Jo det finns en massa fina grejor där.
Jag får försöka kontakta kundservice, lite jobbigt då man ej kan språket, men det löser sig.
Tack för svaren govänner.
Ha det, Zeke
Go to Top of Page

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/14 :  07:15:27  Show Profile Send zeke a Private Message
Upp
Go to Top of Page

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/14 :  21:17:20  Show Profile Send zeke a Private Message
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:09:23  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
jag har både köpt och sålt saker på ebay. Allt har funkat kalasbra. Måste passa på att rekommendera Paypal som är oerhört smidigt (att betala med i alla fall). Håller just på att avsluta mitt köp av en Primare D20 på tyska ebay. (fick den för 450 euro!!!).

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:44:30  Show Profile Send Atlas a Private Message
Tänk på att kolla upp säljarens betyg innan ni köper!!
Jag har en kompis som har blivit lurad ett par gånger på just Ebay tyskland.
Trots polisanmälan och anmälan till Ebay så har han varken fått pengarna tillbaka eller några varor. Däremot har både han och jag bara positiva erfarenheter Från Ebay USA. Men då har vi ju det där med moms och tullavgifter .
Jag pratade med en kille som bor i USA och han trodde jag skojade när jag sa att vi måste betala avgifter på gods som kommer från ett icke EU land.
Men som sagt är man beredd att man kanske inte får godset så kan man ju altid köpa från Tyskland.
Så är det mycket pengar det handlar om så borde man nog tänka sig för!!

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/03/15 16:04:56
Go to Top of Page

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/15 :  16:13:20  Show Profile Send zeke a Private Message
Hej och tack för tipsen.
1. Paypal, hur fungerar det? Kan du förklara lite närmare.
2. Det var tråkigt att höra att det kan gå till så. Finns det något sätt att säkra upp sig mot dylikt vid betalning. Tacksam för tips.
Välnig hälsning Zeke, ganska färsk på HiFi-himlen.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/03/15 :  16:47:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man behöver inte registrera sig särskilt för Tyskland. Bara att logga in fast på .de
Har köpt både på .com, .de och .co.uk och all har varit OK.
Halvblåst har jag blivit en gång...
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/15 :  17:03:46  Show Profile Send Atlas a Private Message
Zeke
Det är nog ganska svårt att gardera sig mot sådana saker.
Det du kan göra är att be säljaren skicka paketet försäkrat och be att få något kvitto på att godset är sänt.
Det kostar dock lite extra men det är det värt speciellt om det är dyrare saker.

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

zeke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:00:37  Show Profile Send zeke a Private Message
Tack så hemskt mycket för alla tips, jag skall ha de i åtanke vid ev. affärer.
Hälsn. Zeke
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  02:10:39  Show Profile Send tompa a Private Message
Ebay i USA fungerar mycket bra! Jag har visserligen enbart handlat där (vinylplattor), men det har motsvarat förväntningarna och aldrig varit problem med tull eller post. Men som någon påpekade tidigare, man bör kolla upp säljaren noga och i synnerhet dennes feedback, som numera finns angivit i procent (t ex 100% positive feedback).
Ska man sälja något, så finns ju numera möjligheten att koppla ett eBay-konto till en tillfällig betalning via internet.

tompa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000