HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ivor Tiefenbruns udda åsikter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:38:06  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tar ni på fullaste allvar alla udda och konstiga teorier som Ivor Tiefenbrun har?
Som t.ex. att man ska inte ha ens en klocka i samma rum som stereo!

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:00:56  Show Profile Send Jadde a Private Message
en moraklocka är väl inte så bra "tick-tack-tick-tack" fast å andra sidan har den rätt så bra taktkänsla...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:17:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Kanske är det bäst att skilja på Ivor Tiefenbruns uttalanden och vad vissa Linnhandlare i Sverige har hittat på för tricks.

Allra bäst vore om någon har en webblänk till Tiefenbruns exakta uttalanden, så att det inte spårar ur menar jag. Det finns ju hur många sägner som helst kring Linn, många stämmer inte.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:24:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kan han verkligen ha sagt det? I så fall skulle man ju kunna undra varför linn classik har en klocka i sig.....
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:33:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn har ju tagit fram ett eget armbandsur, Linn Clok som säljs till det facila priset av £1200 eller nåt sånt. Samlarobjekt kanske.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/14 22:58:11
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/14 :  12:12:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Kanske är det bäst att skilja på Ivor Tiefenbruns uttalanden och vad vissa Linnhandlare i Sverige har hittat på för tricks.

Allra bäst vore om någon har en webblänk till Tiefenbruns exakta uttalanden, så att det inte spårar ur menar jag. Det finns ju hur många sägner som helst kring Linn, många stämmer inte.


Tack Knoppen! Kunde inte sagt det bättre själv...
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:42:11  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Pick-me-up!

Har själv träffat IV flera gånger och hört han berätta/demonstrera massor av "skrönor" om t ex det här med klockor i rummet etc!
En del av det han sagt har sedan efter ett tag visat sig vara ganska kloka saker.
Tyvärr så beskylls IV för allt dumt som många Linnhandlare själva hittat på också! Glöm ej att han nästan "mobbades" ut från Linnbranchen.
Han var/är en bra förebild för många inom hifi- branchen där ibland mig. Tycker inte heller att man så ensidigt som du gjort skall peka ut någon med namn här på forumet som "tokig" utan att specifiera vad du tycker är fel etc.
Om man skall peka ut någon person här med namn bör man även vederlägga lite mer faktiska bevis på felaktigheterna samt stå för vad man sagt.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:12:45  Show Profile Send JM a Private Message
Vem var det som kom på "klockteorin" då ? Var det "IV" eller en allmänt elak & ond Linnhandlare ? Jag vill ha ett svar nu ! Fort ! ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:33:49  Show Profile Send jajon a Private Message
Det var jag.

Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:34:08  Show Profile Send tompa a Private Message
Kan ju ha varit en gammal hederlig dykarklocka han menade, alltså en sådan där stor manick som dykaren befinner sig i när han sänks ned i vattnet. Med en sån i rummet, blir det garanterat dålig akustik.

tompa
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:42:01  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Just klockteorin har jag aldrig hört talas om. Men däremot klockradio har jag hört att man inte ska ha i samma rum pga den lilla högtalaren. Låter rätt så otroligt att det skulle göra någon skillnad men man har ju hört vansinnigare saker.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:19:19  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tycker ingenting om Ivor och hans idéer förrän jag vet något om dem.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:22:09  Show Profile Send LCohen a Private Message
ja och påhoppen ska förstås fortsätta. Tar medeltiden och korstågen aldrig slut?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:39:16  Show Profile Send jajon a Private Message
Det är ju oftast de som sticker ut från mängden som blir utsatta för påhopp.

Jag tar hellre påhopp från individer som snabbt tappar min respekt, än att jag skulle sluta rekommendera och
berätta om vilken utrustning jag använder och tycker är överlägset bäst...

Om man dessutom känner ett behov av att behöva hoppa på andra kan man ju fråga sig hur nöjd man är över sin
egen utrustning egentligen?

Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  04:16:57  Show Profile Send SOTA a Private Message
Mycket dumt har Ivor sagt, men en del citat bör man ta med en nypa/hink salt
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/15 :  06:31:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vare sig det är herr Tiefenbrun som sagt det om klockan eller inte så tycker jag att det inte är helt tokigt ändå. Det är extremt petigt, men likväl.

Skulle du ha en förstärkare eller signalkälla som gav ifrån sig ett 'klick' en gång i sekunden vore det upprörande för vem som helst. Varför? Jo, det stör ju musiken. Att lyssna på en låt i 70bpm med ett klickande i bakgrunden i 60bpm underlättar inte hjärnans jobb att hänga på i takten direkt. Att ha en klocka i samma rum som anläggnigen blir ju lite samma sak.

Nu lär ju klockan inte direkt "överrösta" ljudet från högtalarna, eller ens komma i närheten för den delen, men ska man vara riktigt petig tycker jag det finns en poäng i att det finns en skillnad mellan ett rum med en klocka i och ett rum utan. Och med alla obskyra tweaks som folk hittar på för att få en liten förbättring av ljudet så är väl detta lika gott som något.

Men kanske ni alla sitter och vet att det egentligen var enbart tysta digitala klockor som åsyftades? I så fall är jag helt ute och cyklar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/15 :  10:46:25  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jäklar! Jag som samlar på klockor i alla dess former. Har två väggklockor i vardagsrummet, en i sovrummet, två i köket, en i hallen, och ca. 20 till i ett skåp... Sedan har jag ju en mängd bordsklockor, väckarur och armbandsur också...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/15 :  21:21:02  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag har varit på en Linndemo ca -88 . Då tog dom upp det där med armbandsur. Det gällde armbandsur med ett litet membran. Det kunde störa inligt dom. Alltså skulle membranet svänga så mycket så det skulle ge ifrån sig ljud. Bullshit enligt mej. Men det impade säkert på många.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/16 :  00:06:29  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej JM!

Uppfinnaren till klockteorin m fa "tweeks" heter Göran Rudling.
Han var samtida med IV under många år på HF i Stockholm.
IV var som sagt var ganska klok.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:11:03  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Ivor Tiefenbrun var en rätt mörkbrun snubbe i slakteribranchen.
Hans maskiner för att plocka ur kohjärnor hela ur kraniet var mycket fina.
Eftersom han lyckades med det så fint gav han sig in i ljudåtergivningsbranchen.
Kanske Ivor bidrog till Kreutzfelt-Jacobs (Galna ko sjukan) genom sin maskin ?
Kanske ska han skjutas ? kanske ska han hyllas ? jag vet inte.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:15:51  Show Profile Send LCohen a Private Message
vad snackar du om mattepatte? försöker du vara rolig?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:21:36  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Ser du nån smiley LC ?
Nej det är ett faktum att han var i den branchen.
Tyvärr innebar ätande av kohjärnor vissa problem.
Huvudsakligen beroende på att kossorna har matats med kadavermjöl.

Edited by - Mattepatte on 2003/03/16 01:28:38
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:44:06  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Hans maskiner för att plocka ur kohjärnor hela ur kraniet var mycket fina."

Är det sant? Fyfan vilken tuff gubbe!

Objektivist
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:55:17  Show Profile Send Atlas a Private Message
Den här tråden börjar spåra ur!!

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  01:59:36  Show Profile Send tompa a Private Message
Nog måste väl det där med klockornas (även stämgaffelur!) störningar på hifi-utrustningens förmåga att återge musiken korrekt, nog måste väl det var rent nys, inte minst med tanke på alla andra störande faktorer som kan tänkas vara till förfång i mer eller mindre grad hos dig eller mig; temperaturskillnader, radiovågor, luftfuktighet, radonhalten i urberget under oss, närheten till kyl, frys, tvättmaskin, diskmaskin etc i huset/lägenheten und so weiter. Vi bör vara kritiska mot "experters" svartmålning av våra möjligheter till att lyssna på musik på ett njutbart sätt! Och så alla dessa "tweaks", d v s på svenska tips, på hur vi ska få det att låta bättre: med kablar och kuddar och fötter och spikes och filter och transformatorer och absorbenter och .....

Kan vi inte tillåta oss att njuta i lugn och ro, utan att jaga petitesser och chimärer?

tompa
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/16 :  10:20:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kenth!

IT tål säkert kritik, men det verkar inte du göra när man har åsikter om din guru!

Du som har träffat honom flera gånger kan kanske berätta för oss andra vem som fann den här tesen att man inte ens skulle få ha på sig ett armbandsur när man lyssnar på musik.

Enligt mig låter det mycket korkat. Det är min personliga åsikt och det står jag för. (Verkar inte vara ensam med den åsikten heller …)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000