HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är en kombination av RCA eller XLR kabel bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:48:33  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Vi vet att ballancerade kablar är bra mellan CD & förstärkare
men jag undrar mig:
Om man har en CD med balancerad utgånger & en förstärkare utan skulle där hälper ett kabel som är termineras på en end med RCA och andra end med XLR?



"Trust only your own ears!"

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  03:36:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hej..
Du kan inte köra RCA i en ända och XLR i den andra.. Det är mer än kontakterna som skilljer mellan en RCA kabel och en XLR..Signalen är anorlunda så det blir fel.
Jag skulle rekomendera att köra en bra RCA då jag av erfarenhet märkt att XLR inte ofta blir bättre ljudmässigt än en RCA variant,om du inte skall köra långa kablar, vilket XLR är tänkt för från början.

Lycka till i Hifidjungeln..
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/16 :  03:44:04  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Min ståndpunkt är som följer. Balanserat är konstruktionsmässigt en dyrt lösning och hör endast hemma i kompromisslös high end, inte i eller under mellanklass. Det gäller förstås inte om komponenten är fullständigt balanserad.

Kommer förmodligen få mothugg.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/16 :  12:28:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Det går att koppla en oballanserad kabel till en ballanserad utgång men om du har möjlighet att välja så måste du nog prova dig fram.

http://www.kjell.com/kjellfakta/inkopplingsguide/index.htm
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:13:55  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
MartinH: Vadå man kan inte köra RCA i en ända och XLR i den andra????

Jag frågade darför att jag så att man sälja dem kablar på Hifimagazinet & några affärr?

Jag jobbar med film & där vi använta bara balancerade kablar för ljud /Microfon etc. Men
vi har också adapters för dem Video cameras som har ingen balanserat ingång men bara en mini plug.
Funkar perfect.


"Trust only your own ears!"

Edited by - motionsync on 2003/03/16 13:21:06
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:35:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att köra en balanserad signal ut och sen in i en icke balanserad ingång ser jag inte som en lösning som skulle fungera så bra, men det är klar det kanske är nått som kanske kan fungera ( är dock skeptisk)..Mig vetligen så har ingen av de stora kabeltillvarkarna nånsin tillverkat en sån kabel..har du däremot nån tillverkare som har gjort det så hör av dig,det är kul och se vad det är för nått.

Sen får man skilja på proffsmarknaden och hemhifi,proffsindustrin använder långa kablar och därför måste man använda balanserade signal för att inte få för stor signalförlust i kabeln, hemma har man ofta inte det problemet, men man måste som alltid pröva sig fram vad som passar i ditt system...

Ha dé/martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000