HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ny minimalistisk preamp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:02:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
lyssningsrapport, någon?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:41:02  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Återkommer så fort den landar. Nån vecka till, dom låg visst efter i produktionen.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/04/11 :  17:26:05  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hur går det med lyssningsrapporten? .
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:49:55  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Har inte fått den än. Fick mail om att den gick i onsdags, så den borde komma vilken dag som helst. Ber att få återkomma i ärendet.

Mvh, Daffyd.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:16:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi avvaktar med spänning dina resultat "Daffyd"..

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:21:23  Show Profile Send jonte0 a Private Message
OK här kommer en rapport !

Burken har varit igång nu i ca 2 dagar.

Tyvärr så är ljudet en besvikelse. Då skall sägas att jag hade MYCKET HÖGA förväntningar efter att ha läst infon på EMBLAs hemsida. Innan jag går in på detaljer vill jag säga att all kontakt med EMBLA ha varit mycket bra. Dom svarar på telefon och mail samt är mycket hjälpsamma - tack för det !

Ljudet då, varför når det inte "high end" vilket påstås på hemsidan och kan "misstänkas" med vetskap om vad som används för komponenter?

Ljudet är lite "tunt" och saknar kropp i mellan registret/diskanten vilket gör att man musikaliskt inte blir riktigt engagerad. Detta är ganska graverande för en hifi produkt och då hjälper det inte med att förstärkaren fö. uppvisar goda engenskaper som:

- tyst (inget brum/brus)
- god dynamik (höll på å ramla ur soffan)
- detaljerad basåtergivning

Jag skulle tro att anledningen till att den inte "spelar musik" är troligen en spänningsförsörjningfråga. OP amparna föds bara med +-5 V vilket är i lägsta laget. Dom tål mycket mer. Sen undrar jag om det är en god ide' att visa upp 1Mohm på ingången. Jag tycker mig känna igen fenomenet med höga impedanser och lite tråkigt men klart ljud.

Pre-One låter "bra", men inte high-end.

/jonte

PS. Känns lite taskigt att racka ner på en produkt med så lågt pris. Men sticker man ut hakan i sina påståenden så blir den ochså lätt att träffa. DS

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2003/04/19 00:37:28
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/19 :  08:56:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack Jonte!

Men, den borde ämna sig ganska väl för moddning, du är inte sugen på att ge den en omgång??

Vänligen, P

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/19 :  11:54:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vad innehåller den för kretsar?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/19 :  13:18:47  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Joo, jag är väldigt sugen faktiskt. Vet inte om jag har kompetensen för att göra reverse engineering från layouten samt att göra de ändringar som jag skulle kunna tänka mig dvs. +-15V till OP amparna och sänka inimpedansen till 10k eller nåt. Det sitter en BurrBrown PGA2311 samt 2 st OPA2134PA av samma fabrikant. Sen är det lite prylar för fjärren där ochså.

Igentligen är det nog batteri drift som jag skule vilja göra; +- 12 V då kanske!

Det vore kul att ha ett litet "killer" försteg att kombinera med ett klass D slutsteg och två små högtalare som går ner i en stor bag att ta med till landet som fortfarnade spelar musik på högsta nivå. Fö gillar jag minimalistiska och billiga saker som överträffar riktigt dyra prylar. (vem gör inte det ??)

/jonte

Edited by - jonte0 on 2003/04/19 13:19:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/04/19 :  13:42:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Är den ytmonterad? Flerlagerskort?

För det priset kan de knappast ta till flerlagerkort och då är det ju inte så svårt att list ut hur de har gjort. Att sedan gör en extra matning, biffa på med lite kondingar och .....

Det fixar du!

Mvh, P

Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:36:59  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Nee, allt sitter i socklar ! Inget ytmonterat! 2 sidigt kort - genompleterat. Vi får väl se.Jjag har en polare som är ganska haj på sånt här. Jag kanske kan få honom att fixa nåt. Kanske kommer det andra som sätter kolven i denna konstruktion så vi kan få lite goda modd råd.

Den låter inte helt rent heller men har bra attack. Det finns nåt lovande i ljudet trots allt.

/jonte

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/20 :  06:24:11  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Vilken kringutrustning har du provar med?

Mvh. Daffyd.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/20 :  15:27:34  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mejlade Embla angående hur det ser ut med fler alternativ. Två nya modeller släpps inom några veckor. Priserna startar på 2995nok... Kan nog bli trevligt!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/20 :  15:54:26  Show Profile Send jonte0 a Private Message
jag lirar på:

Driverk: Sony CDP-XA50ES
D/A : Bremen
Fösteg: EMBLA ! (Krell KSL)
Slutsteg: Klass-D (ice) 2*500W
Högtalare: IntelligentSound IS8
Kablage: Bremen special ;-)
220 : 5 KVA skiljetrafo (2*115 V distr)

åsså SD fötter förstås !

/jonte

Edited by - jonte0 on 2003/04/20 17:23:39
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:13:10  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Det sitter en glimmer? konding efter ingångarna som ser ut som en liten beige m-n-m godis (jag tror ni förstår vad jag menar)!
Dom där brukar inte vara så rolga så jag tog avbitaren och klippte ett ben på varje (kan löda ihop dom senare om det skulle bli instabilt eller nåt).

Jaha, dett var ju intressant. Klart renare uppåt med mer luft och djup! tack för det televerket! Ganska stor förbättring faktiskt. Mer detaljer ochså !

/jonte

Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:17:48  Show Profile Send lambda a Private Message
jonte0, trevliga högtalare du har.
H Lambda

Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:49:11  Show Profile Send jatttelite a Private Message
jonte0, tycker att du beskriver ljud ungefär som jag vill läsa och förstå! hur låter det med ice-teknologi gfm rör?
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:58:33  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Hmm, jag har inte ägt några rör steg på 20 år. Jag höll på att stryka med när en av mina Quad IIs trafoer börja koka. Jag vaknade av en ytterlitgt otrevlig rök i rummet. På nått sätt har jag fått för mig att denna händelse förkortat mitt liv med 2%. Den som lever får se ;-)

Sorry, jag har inte underlag för att uttala mig!

Men jag tror på konceptet. För mig känns det som det är "hål igenom" !

/jonte

Edited by - jonte0 on 2003/04/20 18:50:44
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/23 :  23:46:59  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Det lirar på ! Sitter och diggar Zappa, One Size Fits All ! Kan inte påminna mig att jag hört alla dessa toner förut och inte så samstämda och takt. Latjo! Om det är de där kondingarna på ingången eller om den håller på att spela in sig vet jag inte. Får väl löda ihop dom igen och se kanske.

Ingen annan som har kopplat in sin och har en åsikt?

Jag är nöjd. Har inte Krellen just nu men när den kommer tillbaka så blir det jämförelse. Just nu känns det fördel Embla men vem vet!

/jonte

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/24 :  06:09:29  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vänta lite nu. Fördel Embla för 1500pix mot ett krell ksl?????

Detta måste ju i så fall vara årets hifiscoop

Har fler lyssnat/köpt detta försteg?

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:50:13  Show Profile Send deerhunt a Private Message
jonte!
Jag (och antagligen några till) är väldigt intresserad av om den spelat in sig ytterligare. Har du haft möjlighet att jämföra med Krellen?
Eller du är på gång med modifiering (batteri?).

Kanske det finns fler som har några intryck att förmedla?

mvh
deerhunt

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:27:52  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Joo,den har spelat in sig skulle jag tro ! Lödde av IC socklarna för OP amparna samt volym mojängen. Renare diskant samt mer luft. Inte lika stor skillnad som att klippa ingångs kondingarna. Det sitter två till likadana men de tror jag behövs så jag får ersätte dessa med nåt annat. Skall försöka mig på batteri drift (+-12 V) tänkte jag och kanske även peta dit OPA627. Har inte Krellen men saknar den inte direkt. Skall dock bli spännande att jämföra ...

Fick tom. en bild av EMBLA på det större försteget som svar på ett mail jag skickade till EMBLA. Intressant utseende ;-)

Lovade att inte skicka vidare men den skall väl släppas snart.

Det måste vara nån annan som har fått sin burk. Vad tycker ni?

/jonte

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/30 :  20:16:29  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Efter två dygns inkokning så börjar det hända saker. Tyvärr så tog det sin tid innan jag fick min, den kom i måndags. Har kört min cd passivt till mitt slutsteg, så det blev skillnad med Emblan inkopplad. Bättre bas, dynamik och kontroll, för övrigt så lät den ganska trist till att börja med. Efter två dygn så låter den betydligt bättre, luftigare och mera detaljer, får den gå nån vecka till så blir det förhoppningsvis ännu mer skillnad. Har suttit och langat plattor hela eftermiddagen, hos mig är det ett gott betyg.

Less Is More.

jonteO: hoppas att du har noterat att den matas med växelspänning från " väggbulan " såg nämligen att det sitter en likriktare monterad bredvid säkringen, kollade trafon och den ger växelspänning. Med tanke på batteridrift så måste man nog ta bort likriktaren men tyvärr så vet jag inte om man måste göra nån mer ändring i nätdelen om man vill ha batteridrift.

/David.

Edited by - Daffyd on 2003/04/30 20:36:30
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/30 :  23:55:07  Show Profile Send jonte0 a Private Message
joo, jag har noterat det! Jag frågade EMBLA om saken och svaret blev att man får montera bort likriktaren och ersätta med +-12 V!

Det får nog bero ett tag, men jag skall göra det en vacker dag.

Spela in den ordentligt och klipp sedan kondingarna. Vore intressant och se vad du tycker Daffyd.

/jonte

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:33:35  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Ok, ska prova att löda bort dom när den har kokat in ordentligt. Skulle även vilja öka spänningen på opamparna, som jag fattat det hela så ska det ge bättre dynamik om man kan köra dom på högre spänning. Såg även att det sitter två motstånd på ingången som går till jordplanet på kortet, borde vara dom som ger ingångsimpedansen. Kunde vara kul att byta ut.

Provade att koppla Emblan direkt till hörlursförstärkaren, otroligt vilket rent och detaljerat ljud.

/David.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000