HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Ny minimalistisk preamp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/06 :  21:59:53  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Nu är det klippt, vilken skillnad! Bättre diskant och bättre mellanregister, mer luft och detaljer. Ett större lugn mellan tonerna och bättre närvarokänsla. Tycker att dynamiken blev ett par snäpp bättre, helst i diskant och mellanregister. Det gjorde större skillnad att klippa av benet på kondningarna än en veckas inkokning och då hände det ändå mycket på en vecka.

Hur går det med moddningnen jonteO? Funderar på att parallellkoppla dom befintliga motstånden på ingången med några som har lägre värden, det får ner ingångsimpedansen. Då kan man prova sig fram och byta ut dom när man blir nöjd, när det nu inträffar:-)

/David.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/05/06 22:02:55
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/07 :  00:10:48  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Glad You liked it!

Vilken "tur" då att man inte hallucinerar !

Jag har beställt AD825 DIL OP ampar från LC audio. Dom skall visst vara rejält bättre än BB som sitter i !

OK, jag vågade klippa ! Då för du va först och trixa med ingångsimpedansen. Denna mod är ju klart mer beroende av vad man har för signal källa. Min DA kan i alla fall driva hornhögtalare tdirekt till repsektingivande nivåer :D

Om du inte vill gå så långt att köpa nya OPar så kan du ju löda dom direkt på kortet. Ger lite till (lite!) av det som "kliipt" gav faktiskt.
/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/07 :  01:02:24  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Du har absolut inga hallisar, låter bättre ju mer jag lyssnar:-) Tvärnöjd? Yepp! Men bra kan bli bättre. Ska trixa lite med ingångsimpedansen, så hör jag av mig. Funderar på att beställa en till att ha som referens. För att travestera en kanske inte helt okänd " hifi - tidning " , löjligt prisvärd.

/David.

Edited by - Daffyd on 2003/05/07 01:03:21
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/08 :  00:46:33  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Kunde inte hålla fingrarna i styr och gick till 7 elvan och köpte två 9 volts batterier.
Lödde bort likriktaren och anslöt batterierna. Det finns lödpunkter på kortet faktiskt.

Anslut, kontrollmät (dc / ac på utgångarna) och kopplade in.

Mjaha, joo det verkar klart renare uppåt och större, rymligare ljudbild men undrar lite över basen. inte samma kick.

Kollade spänningarna över batterierna efter ca 15 minuter. minus railen var klart lägre (1,5,V) än + belastad. Gillade inte detta så jag kopplade bort det hela. Måste fixa lite stöddigare 12 V batterier med lägre inreresistans så att spänningarna hålls lika !

kan nog bli bra - återkommer i ämnet ....

/jonte

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:10:09  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Nu är ingångsimpedansen sänkt, har nu ca. 13 kohm, men det beror nog mycket på signalkällan vilka värden som funkar. Körde först med ca. 100 kohm, tyckte det var lika bra med en rejäl sänkning på en gång. Det blev påtagligt varmare ljud med ett större lugn och bättre närvarokänsla. Ljudbilden blev bredare, djupare och högre. Blev ännu bättre när jag sänkte impedansen ytterligare.

Ska bli kul att höra vad du tycker om AD825.

/David.

Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:46:11  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Sjyst !

Det var vad jag hoppades skulle hända! parallellkopplar du eller har du bytt motstånd?

Var har du för ingångsimpedans nu?

/jonte

PS. OK, jag läste lite dåligt! Det framgår ju faktiskt 1M//13k !DS

Edited by - jonte0 on 2003/05/08 23:26:25
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:39:46  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Daffyd: Det blev påtagligt varmare ljud med ett större lugn och bättre närvarokänsla. Ljudbilden blev bredare, djupare och högre.

Jag lödde in 20k med lite bättre kvalle ! Håller med fullständigt. Nu finns det ochså kropp i ljudet vilket sakandes innan. Börjar bli riktigt trvligt ! man kanske skall nöja sig såhär? neee

/jonte

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/09 :  23:18:06  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Än så länge är det parallellkopplade motstånd, ska byta till ett när jag tar bort socklarna och löder kretsarna direkt på kortet.

Kul att det låter bättre hos dig med.

Nöjd? Ja, nån gång så:-)

/David.

Edited by - Daffyd on 2003/05/09 23:20:09
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:34:27  Show Profile Send d_kay a Private Message
Undrar ifall de på EMBLA läser det här?. Gratis FoU .

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/14 :  17:00:04  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Hmm, jag tycker att det är negativ kritik EMBLA F&U. Men i grunden verkar det vara en bra design. Synd bara på några uppenbara designmissar.

Kör på +- 12 7AH batterier nu. Skillnad !!!! Bättre !

/jonte

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/14 :  20:35:06  Show Profile Send Johansson a Private Message
Är PRE1 balanserad? Jag funderar på att köpa en och driva mina framtida Aleph 60 med, men min cdspelare låter skit om den körs obalanserad...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:24:09  Show Profile Send no_85 a Private Message
Nej, tyvärr Johansson.
Varken Pre-ONE, Pre-TWO el. Pre-THREE är balanserad.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/14 :  22:56:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Attans. Men låter den såpass bra som det verkar efter lite modifieringar så är det kanske en idé att köpa en och testa, spelar den fint så blir det nog till att byta cdspelare till något obalanserat. (och värre förstås...)

Är det någon som direkt jämfört Pre1 mot något dyrare försteg förutom Krellen?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/14 :  23:14:13  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Nu i kväll skall AD825orna i ochså. Sen får det vara bra!

Man kanske skulle byta ut alla motstånd till mer väljudande typer ...

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:03:03  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Ursäkta att jag inte har hört av mig på ett tag. Har tagit ner kretsarna "på jorden" och som "jonteO" säger, det blev som att klippa, men inte lika påtagligt. Men oj vad det låter bra, kör Emblan på min Edison och det var precis vad den behöver, lite uppstramning:-)

jonteO: hur låter det i jmf mot Krellen?

/David.

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:36:43  Show Profile Send iffe a Private Message
En sak jag undrar över är; opampar är väl oftast rätt billiga efter vad jag har förstått? Varför sparar då firmorna in på dessa delar, då de tydligen ger en så stor ljudförbättring?
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:42:16  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Hi!
Krellen är tyvärr hos doktorn fortfarande. Den var moddad och det visste jag inte när jag köpte den begagnad. Inget allvarligt men nån hade micklat med kontaktanslutningarana till korten. Ville fixa detta.

Få se om jag kan få hem den till helgen kanske. Har ägnat mig med att sätta in en ny klocka i Sony från LC Audio trots att jag blev rekkomderad från 2 olika håll att det inte skulle bli bättre. In nån mening var nog detta sant. I gåt upphörde den att fungera . digital utgången slutade att fungera av nån anledning. Har inte haft ork att kolla varför. Men jag ångrar mig; det lät väldigt bra innan (mycket vill ha mer alt. den som gapar ...) Tyvärr är denna mod ireversibel (snyft) då man löder bort div. kretsar (svårt) och löda tillbaka dom verkar mycket svårt. Jag lyckades desutom paja kretskortet vilket gör tillbaka moddning i princip omöjlig.

Mn jag tror dock att AD825 är ett ytterligare lyft. Något "mjukare" ljud men mer detaljer och "rymd" Dock lite osäker eftersom jag strulade med klock modden samtidigt. Shit -det var ju så bra !

jaja

/jonte

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/22 :  23:16:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar om alla dessa tweaks får den att spela mer transparent eller om ni tweakar den till ett visst sound som ni gillar/är vana vid?

Visst är det kul att tweaka men har ni gjort något blint lyssningstest ± PRE1 i kedjan? Om den var icketransparent från början så ska man ju kunna höra färgningen när den ligger i kedjan, blint. Att underkänna någons design innan man vet om den färgar ljudet är väl inte juste mot EMBLA?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Olav
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/05/23 :  09:34:01  Show Profile Send Olav a Private Message
Å fjerne 470 pf kondensatorene over inngangen, som er beregnet mot radiostøy, gir et mye mer åpent lydbilde. Å skifte impedans på inngangen til 20 kohm ga et alt for lyst lydbilde hos meg, med mindre bass men selvsagt flere detaljer. Tror at 100 kohm er bra match. Er det noen som har prøvd noen av de nye EMBLA`ene?

Med hilsen

Olav S.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/23 :  18:30:19  Show Profile Send jonte0 a Private Message
problemet med at göra en "+-" test är att man måste koppla sin ljudkälla direkt till slutstegen och då blir det lite för stark volym !

Klart at det fins subjektivism i detta ! So what !

-----

Ingångsimpedansen är nog mycket system beroende ! Det kan tyckas tarvligt att ändra nåns produkt. men det görs ju ganska friskt i andra gebit (hus bilar båtar etc) så jag ser inget speciellt med detta faktiskt. Nu börjar ju sammstämmiga uppgifter ramla in vad beträffar kondingarna åtminstånde. Det finns väljudande substitut för dessa kondingar men det gick väl inte in i budgeten. Och det är OK det ochså - alla designer är en kompromiss relativt uppställda krav.

/jonte

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/24 :  02:11:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ingen fel i subjektivism. Blev bara lite fundersam på ordet "designmissar". En produkt kan ju vara designad att färga ljudet på ett visst sätt eller vara transparent. Om man anser att det finns en designmiss så har man ju egentligen bara utgått från sina egna preferenser, och då köpt en produkt som inte från början passat de egna preferenserna. Det är nog inte så tarvligt att ändra på en produkt, men hängde bara upp mig på ordet "designmiss".

Hade man hade ett försteg till så skulle man kunna använda det som volymkontroll i ett före/efter test. Och ja, ingångsimpedansen kan ändras för att förändra klang/frekvenskurva hos ex CD spelaren.

Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/25 :  13:19:46  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Thomas A: Jag håller med dig i princip. ! Designmiss kanske är i hårdaste laget.

Kanske:

Olyckligt val av ljudkaraktär med avseende på tänkt försäljningsframgång och påstådda prestanda ;-)

/jonte

Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/05/26 :  10:21:26  Show Profile Send Belindro a Private Message
Själv tycker jag detta försteg representerar väldigt transparent ljud oavsett peng! Gjorde ett litet ljudexperiment. Har två likvärdiga ljudutgångar på min Sony DVS-NS900. Ena utgången kopplades direkt till ingång 1 på min Audionet Sam V2 förstärkare, andra fick gå genom Embla och för att sedan anslutas till ingång 2 på Audioneten. Jag justerade sedan volymen på Embla mojängen tills signalstyrkan subjektivt var lika mellan ingångarna. Jag spelade diverse musik och jämförde fram och tillbaka ett bra tag. Jag konstaterade att jag inte kunde höra någon egentlig skillnad med eller utan Embla i signalvägen, ett blindtest hade förmodligen givit nollkorrelation! Kanske ska experimentet göras annorlunda (mäta signalspänningen), mer förfinat och med en mindre lomhörd testperson men det gav i alla fall en liten indikation om Emblas ljudkaraktär. Att en apparat inte påverkar ljudet hörbart är det bästa betyg jag i alla fall kan ge, jag tänker absolut inte modifiera Norsken!

/Benny
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:35:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kul experiment! Hur fina nivåer kan man ställa med EMBLan?

T

Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/05/31 :  11:13:49  Show Profile Send Belindro a Private Message
Jag frågade Embla hur stora nivåstegen är och dom svarade: Hei,
1dB pr. step

/Benny
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000