Author |
Topic |
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 12:40:59
|
quote:
Men spisar kan dra en himmla massa (om man nu kör med alla plattor och ungn på samtidigt som man lyssnar på musik) löst räknat bortåt 5-6000W. Då borde således en spis kunna dra 3x8A då har man ju redan "snott" 8A från varje fas vilket bara lämnar 12A kvar per fas vid 20A och 17A vid 25A. eller har jag missat nått nu igen
Japp! Och ännu värre blir det om du samtidigt som spisen går för fullt, slår på bastun, bubbelpoolen, tvättmaskinen, torktummlaren, torkskåpet, centraldamsugaren, el-värmaren till bilen ... . Tillslut så kommer någon av huvudsäkringarna helt enkelt att gå sönder. De flesta hus är tyvärr inte dimensionerade för att köra alla maskiner och apparater samtidigt. För att kunna köra så många apparater samtidigt så försöker man därför sprida belastningen så jämnt som möjligt över de tre faserna.
quote:
Ska dra lite el hemma själv (nja en elektiker får koppla ihop det) så då tänkte jag dra en 16A och en 10A till sterion samt en 10A till projjen (maxar på 540W så så fånigt är det inte). Men det blir ju svårt att dra 10A + 16A ur samma fas till sterion då jag bara har 16A in i lägenheten, är det då bättre att bara ha ett 16A uttag till rasket , räcker förmodligen gott och väl, men jag trode det var bättre att skilja slutsteg från övrigsterio utrustning.
Det är alltid svårt att råda personer hur man ska göra i vissa lägen. Jag har dock gjort som så i mitt hus att jag installerade en undercentral till huvudcentralen. Huvudcentralens märkström ligger i mitt fall på 3 x 25A. Undercentralen är monterad i mitt audio/video rum och är avsäkrad för 3 x 20 A. En av faserna i undercentralen använder jag enbart för audio/video ändamål. De andra två används för belysning, eluttag samt all utrustning som finns i baren (kylskåp, kaffemaskin, ismaskin ...). Det innebär att jag teoretiskt har 20 A till förfogande för audio/video ändamål. Av dessa 20 A så har jag två stycken 10 A säkringar som avsäkrar slutsteg och lågnivå-utrustning (CD/DVD, försteg, aktiva filter, projektor ...). All lågnivåutrustning körs via en UPS (samma typ som ursprungligen startade denna tråd ) för att rena nätspänningnen från störningar. Slutstegen kan jag inte köra via UPS:en eftersom det skulle innebära för stora dynamikbegränsningar. Således så kör jag tre slutsteg på ett uttag som är avsäkrat för 10 A. Maximal effektförbrukning för mina slutsteg framgår av nedanstående lilla lista:
- Mark Levinson No.336, ca 16 A vid full effekt och 4 ohms högtalarlast
- Rotel RB-985, ca 4 A (om detta är vid full belastning vet jag ej ...)
- Rotel RB-991, ca 2.5 A (om detta är vid full belastning vet jag ej ...)
Totalt alltså 22.5 A för bara slutstegen!!! Säkringen på 10 A borde ju inte alls orka denna belastning? Och förmodligen är det oxå så. Jag har dock aldrig lyckats att få säkringen att lösa ut eftersom jag förmodligen aldrig har dragit på för fullt. Men det känns inte heller som det behövs. Jag klarar dock att spela till smärtgränsen utan problem ... Däremot ser jag inte riktigt varför man skulle göra det.
En annan iaktagelse är att musik sällan kräver konstant effektuttag. Musik är dynamiskt och effektuttaget varierar med musikens dynamik. Vissa toppar i effektuttaget ligger säker ganska högt men jag tror ändå att medeleffekten inte blir så hög, även om man drar på lite ... Detta är dock ett helt ovetenskapligt uttalande från min sida. Har tyvärr inte gjort några mätningar på detta så jag vet faktisk inte exakt hur det förhåller sig. Gissa kan man ju alltid
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 12:49:50
|
Tack,
Nu har jag det äntligen klart för mig Nu gäller det bara att få min elektriker att förstå det hela så att inget fusk sker i kabelval och fasval här hehe...
Jag satsar på 4st 2,5mm2 ledningar. Slutstegen får var sitt och resten delar på sista uttaget. Eller skulle jag haft ett till för framtida slutsteg och subwoofer hmm...fasaden blir som en schweizerost innan jag är klar
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 16:42:34
|
Om du menar att koppla in ett motstånd i serie med högtalarna. så kvaddar du förmodligen både ljudet och verkningsgraden i högtalarna. Ingen bra lösning.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 16:59:20
|
Tack Neriks nu fick jag lite insperation, ni (du och Jorma) verkar ha gjort väldigt genomtänkta och seriösa elistalationer. Blir nog dock ingen undercentral i nu läget.
quote: Här någon stans hängde inte jag med.... För då skulle man ju lätt kuna lösa enerigbristen genom att höja motståndet bara.... Eller ???
??? titta på specarna på slutsteg. I högkvalitativa steg är det då ofta som i Mikaels krellar dvs uteffektn är 450w i 8 Ohm och dubblas ner till i vart fall 2 Ohm dvs 1800w till högtalarna. Men i slutsten blir det en massa förluster huvudsakligen i form av värme så dom drar från elnätet 3000w vid 2 Ohm dvs 1200w går bort i värme.
Men om man driver 4 Ohms last från steget så får man "bara" ut 900w och då drar dom "bara" 1500w.
Hur löser man energiproblemet ??????????????????????????
Edit: ja du kan lösa energibristen genom att förbruka minder el, men det är kanske inte så kul att äta ljumen potatis
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/03 17:02:0 |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 17:00:00
|
Apropå schweizerostar. Ken Kessler, han kan snacka om schweizerostar han... Fyra separata nätdragningar med var sitt uttag bakom stereon. En med Kimber, en med Tansparent, en som jag inte kommer ihåg vad det var och en vanlig XL. För egen del skulle jag bli nervvrak. Tänk er att kräla runt och byta uttag stup i kvarten! Schweizerostrisk mellan öronen...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 17:52:44
|
Förstärkarna är anpassade till den impedans som dom flesta högtalare har idag dvs. 8 ohm eller 4 ohm. Om man ökar impedansen i högtalarna så skulle förstärkarna anpassas efter detta. Dvs. utspänningen skulle höjas. Och att köra med högre spänning på högtalarutgångarna skulle medföra att riskerna skulle öka. Ju högre frekvens desto farligare blir en elstöt.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
Topic |
|
|
|