Author |
Topic |
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 01:36:23
|
En recension av en något annorlunda produkt i hifi sammanhang får representera mitt första inlägg på detta tillsyners ytterst trevliga forum. Hoppas ingen misstycker att jag recenserar en produkt som annars vanligen förekommer mest inom IT och telekom industrin, nämligen en UPS (avbrottsfri kraft) kallad Powerware 9125 ...
Går det att använda en UPS för hifi ändamål kanske någon undrar? Bakgrunden till denna fråga och även denna recension är den att jag sedan länge haft stora problem med nätspänningen i det hus där jag bor. Nätspänning innehåller nämligen en hel del lågfrekventa och högfrekventa övertoner samt en del spikar som bl a fortplantas i min ljud- och bild utrustning. Dessa störningar ger upphov till en väldigt orolig bildkvalitet på min projekter samt ett starkt surr och högfrekvent brus i mina högtalarna. Otroligt irriterande! Eftersom min el-leverantör låtsas som om problemet överhuvud taget inte existerar så har jag varit tvungen att lösa problemen på egen hand. Som ett steg i mitt sökande efter en möjlig lösning så har jag bl a övervägit att använda olika typer av nätfilter vilket sedermera resulterad i införskaffandet av en PS-Audio Ultimate Outlet. Tyvärr så visade det sig att OU:n inte klarade av att filtrera bort alla typer av störningar vilket gjorde att den fick användas till ett av mina slutsteg, där den för övrigt fungerar väldigt bra idag! Problemet med störningarna fanns således kvar i resten av ljud- och bild utrustningen vilket gjorde att jag fortsatte mitt sökande efter en möjlig lösning på problemen. En PS-Audio Power Plant skulle förmodligen innebära den optimala lösningen för mig men priset för t ex P600:an avskräckte mig eller rättare sagt min fru en hel del.
I detta skede av mitt sökande så kom jag på idén att testa om en UPS kanske skulle kunna rena nätspänning bättre än OU:n. Efter lite efterforskning så beslöt jag mig för att testa en Powerware 9125.
Powerware 9125 är en s.k dubbelkonverterande UPS vilket innebär att den konverterar växelspänning från vägguttaget till likspänning, lagrar likspänningen i batteriet och konverterar sedan tillbaks den till sinus-formad växelspänning igen. Detta betyder att 9125:an inte bara klarar av att leverera ström under ett kortare strömavbrott, utan oxå klarar av att filtrera inkommande växelspänning från eventuella störningar såsom t ex brus (högfrekventa övertoner), spikar, transienter, frekvensvariationer, spänningsvariationer m.m.
Frågan är bara hur bra den är på att göra detta och om den är bättre än en PS-Audio Power Plant?
Eftersom jag inte haft någon annan mätutrustning än mina öron till hjälp när jag utvärderat 9125:an, så är det lite svårt att säga om spänning som kommer ut från 9125:an verkligen är ren? Enligt specifikationerna för 9125:an så ska utspänningen vara sinusformad och ha en distorsion på högs 5% vid full belastning. Detta har jag dock inte kunna verifiera men utifrån mina upplevelser när jag kopplar min audio-utrustning (allt utom slutsteg) till 9125:an så verkar filtreringen faktiskt fungera! Det surr och högfrekventa brus som tidigare funnits i högtalarna är mirakulöst BORTA! Tystnaden och avsaknaden av störningar gör att ett lugn som tidigare inte funnits infinner sig. Det känns som om musiken plötsligt blivit mer detaljerad och dynamisk. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli sådan markant skillnad som det blev . Anledningen till detta är kanske att jag irriterat mig på störningarna under en så pass lång tid att när de äntligen försvinner så förstärks mina sinnesupplevelser. Hur som helst så verkar de flesta störninga borta vilket upplevs som positivt för ljud- och bild kvalitén.
Huruvida Powerware 9125 är bättre än PS-Audio Power Plant finner jag föga troligt eftersom den sinus-formade spänning som Power Plant avger har en distorsion som är bättre än 0.05% (enligt specifikationen). PS-Audio Power Plant är nog därför ett bättre alternativ rent tekniskt. Jag kan dock konstatera att de skillnader i ljudkvalitet som jag upplever med Powerware 9125 inkopplade till min hifi- och hemmabio anläggning ger mersmak. En klart prisvärd produkt om man har samma problem som jag med störningar från elnätet. En detalj som många kanske skulle anse som irriterade är att fläktljudet från 9125:an är ganska starkt. Detta är visserligen inget problem om man kan installera 9125:an i ett annat rum eller ljudisolera den ...
För mer information om 9125:an se ... http://www.powerware.com
P.S. Jag tyckte så pass bra om Powerware 9125 att jag sedermera köpte en 9125 . Den version av 9125 som jag köpte klarar upp till 2 kVA vilket förmodligen räcker gott och väl för mina behov ... D.S.
Edited by - neriks on 2002/07/30 01:43:0 |
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 01:58:40
|
Hej n!
Välkommen till HF!
Kul med ditt inlägg. A lade in en variant, men det inlägget blev ii*. Innan alla börjar snacka om ditt inlägg, vad tror du om ngt sånt här?: ,ex- 2300VA, 10A( 36kg,-mmmmycket bra ;),-7000kr?? Eventuellt ihop med en nätspänningsstabilisator??
A tror inte heller att det är jämförbart med,-PS-Audio Power Plant men de pengar( som inte innehas,(än) ed ;) en sådan kostar kommer ändå att läggas på annat för en lång tid framöver så det är ju inte riktigt aktuellt ändå??
* ihjäl-ignorerat
Mvh A |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 02:17:50
|
Vad går ups'en på? Hur mycket? Det är ju faktiskt rätt intressant. Har du provat att kombinera ups'en och PS-UO? Alltså Först UPS'en sen UO'n o sen anläggningen?
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 08:34:27
|
quote:
Hej n!
Välkommen till HF!
Kul med ditt inlägg. A lade in en variant, men det inlägget blev ii*. Innan alla börjar snacka om ditt inlägg, vad tror du om ngt sånt här?: <<bild>> ,ex- 2300VA, 10A( 36kg,-mmmmycket bra ;),-7000kr?? Eventuellt ihop med en nätspänningsstabilisator??
A tror inte heller att det är jämförbart med,-PS-Audio Power Plant men de pengar( som inte innehas,(än) ed ;) en sådan kostar kommer ändå att läggas på annat för en lång tid framöver så det är ju inte riktigt aktuellt ändå??
* ihjäl-ignorerat
Mvh A.
Hejsan A,
Störskyddstrafon verkar vara en riktigt vettig lösning med en asymmetrisk dämpning på 146 dB och en symmetrisk dämpning på 80 dB! Vissa av mina problem skulle säkert lösas med denna. Problemet var att jag inte hade tillgång till att testa någon störskyddstrafo av denna typ. Dessutom så behövde jag någon slags UPS-funktionalitet till min projektor eftersom jag gärna vill kunna stänga ned projektorn kontrollerat, även vid t ex ett strömavbrott.
Mvh neriks
Edited by - neriks on 2002/07/30 08:35:05
Edited by - neriks on 2002/07/30 08:35:2 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 08:57:29
|
quote:
Vad går ups'en på? Hur mycket? Det är ju faktiskt rätt intressant. Har du provat att kombinera ups'en och PS-UO? Alltså Först UPS'en sen UO'n o sen anläggningen?
Hejsan Ranefjord,
9125:an finns i flera olika versioner beroende på hur mycket effekt man behöver. Jag köpte en som klarar 2 kVA och den kostar för tillfället 12.435 kr, exkl moms hos Dustin (http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010033648). 12.435 kr exkl moms kanske inte är direkt billigt men eftersom UPS:en löste mina problem så tycker jag att den var värd priset.
Jag har faktiskt inte provat att använda 9125:an tillsammans med OU:n än. OU:n är för tillfället inkopplad mellan vägguttaget och mitt Mark Levinson slutsteg. Levinson-steget skyddas således på ett ganska bra sätt från de högfrekventa nätstörningar och strömspikar som finns på elnätet hemma hos mig. En del av de högfrekventa nätstörningarna verkar dock ta sig igenom OU:n. Detta märks inte med Levinson-steget men om jag t ex kopplar in ett annat slutsteg, som t ex ett Rotel RB-985, så hörs störningarna ganska tydligt. Dock är störningarna mindre än utan OU:n ...
Mvh neriks
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 13:10:25
|
Hej Bf!
Jo din "SST" är ännu coolare, dock är det frågan om A ens är behörig och ännu mindre är A behörig installatör ;). Men det börjar nog klarna upp till att någon ev dessa 2st "SST" blir det.
Mvh A. |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 13:29:25
|
Hade varit kul att höra en ups faktiskt. Jag har själv funderat lite på att prova i kombination med uo. Men det får vänta. 12 lapp är över min budget just nu.
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/30 : 17:26:05
|
Hej Bf!
Jo, det kan ju vara värt 1000kr att slippa, 1st E-stöt. Amen vad bra, då blir det en "bjässe" så småningom ;).
Mvh A |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 11:11:14
|
Jag har en elktriker som skall dyka upp någon gång efter semestern för lite eldragning och jag hade tänkt be honom dra en ledning till stereon.
Vilken av de SST som Bamsefar nämner behöver jag? Jag vill hellre ha "overkill" än att bara hålla näsan över vattenytan om ni förstår hur jag menar? Det blir en hel del som skall in på denna lina, slutstegen 5 kanaler just nu och är på 2x450W + 3x250W allt vid 8 Ohm + allt övrigt då: dvd/cd-spelare, video, försteg mm. Kan ju bli ett par kanaler till på 2x250W eller nåt liknande.
Vad betyder detta som du säger Bamsefar quote: att den kräver 16A för att starta upp (den bygger upp ett magnetfält...) trots att dom alltså enbart "tål" 10A....
Jag hade tänkt mig en 16A ledning till anläggningen men jag har ingen aning...räcker det med 10A?
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 12:56:56
|
Jqag tror inte det är så lyckat att köra anläggningen på olika faser. Att köra slutstegen på olika faser betyder att man får en nivåskillnad på 380 till 400 volt mellan dom olika delarna i anläggningen. Och det är inte så bra vare sig ljudmässigt eller säkerhetsmässigt. Och dina monoblock, Mikael 2 tar 1700 watt vardera som max. från elnätet, alltså 3400 watt. Enbart dom 2 behöver 16 A. Om du ska köra skiljetrafos till anläggningen, så räcker inte dessa trafos till något av slutstegen. Det blir en dynamikbegränsning om man kör en skiljetrafo till max mättnad. Snacka med Olle på Hificonsult om detta. Han kan den biten. http://www.hificonsult.se/
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 14:17:30
|
quote:
Är det inte 220 volt mellan varje fas, hur blir mellan 380 och 400 volt ??? Jag hängde inte med ett enda päronskaft här...
Mellan faserna, d.v.s fas-till-fas, är det 400V (förr var det 380V). Mellan fas och nolla är det däremot 230V (förr var det 220V) ...
Edited by - neriks on 2002/08/02 14:17:5 |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 14:43:27
|
Jaha, det var ju typiskt att jag skulle öppna Pandoras box eller vad det heter, kanske "Can of Worms"?
Hmm en hel del att tänka på alltså. Jag tackar för svaren Bamsefar och Jorma. Rent spontant som jag tolkar det blir det 2 stycken 16A linor att börja med i alla fall.
Menar ni att jag måste säkra upp kåken till 35A? Den går på 16A idag och jag hade tänkt säkra upp den till 20A eller 25A. Vad tycker ni?
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 15:01:28
|
quote:
Hej Jorma,
Ett par frågor, jag vart lite fundersam, om det är okej:
Är det inte 220 volt mellan varje fas, hur blir mellan 380 och 400 volt ??? Jag hängde inte med ett enda päronskaft här...
Att köra slutstegen på olika faser är något som jag blivit rekommenderad att göra från Leif Häggmark <once-upon-a-time>. Men då jag inte har (eller för den delen hade) 3 faser så har jag aldrig haft förmånen (nackdelen ?) att prova - och det skulle jag i alla fall göra, att prova alltså.
Om man skall driva en hemmabio/stereo i den kaliber som Mikael2 har, som drar mer än 16A, ja då blir det till att ta flera gruppsäkringar i drift i så fall, vilket INTE är att rekommendera. Och att dra fram 20A till ett vanligt vägguttag är INTE godkänt (16A är max). Kvar blir då att dra fram 400 volt 3-fas till slutstegen, och det går ju inte det heller eftersom slutstegen är en fas. Så att sprida det på 3 säkringar inom samma grupp = 3 faser, ser jag som en direkt nödvändighet. Men jag kan ha fel - rätta mig gärna i så fall, för jag vill i alla fall lära mig den delen
quote:
Och dina monoblock, Mikael 2 tar 1700 watt vardera som max. från elnätet, alltså 3400 watt.
Enligt Krells egna papper drar dom 3000 watt / styck, men jag kan ju ha missförstått det. Hur fick du fram 1700 watt ???
quote:
Enbart dom 2 behöver 16 A.
Jag skulle snarare säga en 16A per slutsteg (16*230=3680), under förutsättning att dom drar 3000 watt vardera. Men om dian uppgifter, Jorma, stämmer om 1700 watt vardera så räcker det med en 16A propp (2*1700=3400). Men resten ???
quote:
Om du ska köra skiljetrafos till anläggningen, så räcker inte dessa trafos till något av slutstegen. Det blir en dynamikbegränsning om man kör en skiljetrafo till max mättnad.
Som jag skrev, det tillverkas markant kraftigare SST än dom som ELFA har på lager/säljer. Frågan man kan ställa sig är vad som verkligen behövs. Vissa slutsteg verkar klara sig bättre utan SST, jag kan t.ex. tänka mig att Mark Levinsson No. 33 och 33H klarar sig bättre utan än med SST.
Vad gäller dynamikbegränsning så är det något jag personligen inte har upplevt, men så är mitt system anpassat till vad jag lyssnar till också... Under några år på mitten 90-talet så var SST ett fult ord inom vissa kretsar, och man pratade just i termer av dynamikbegränsning. Men som sagt jag har inte det problemet. Jag är för övrigt inte ensam om just denna SST, två goda vänner använder i princip samma konstruktion (vi har alla lyckats välja olika storlekar och utförande, men det är samma konstruktör).
Detta är precis lika svårt som t.ex. kablar, vissa gillar det, vissa gillar det inte. Personligen så föredrar jag detta, men har full förståelse och respekt för de som inte gillar "kakan".
Om man vänder sig till HiFi-Consult, så finns det alltid en risk att man blir hänvisad till deras "Terminator". Den är säkert bättre, men det kostar också därefter. Jag valde en annan lösning som används bl.a. inom labvärlden, och det fungerar det med....
Best Regards Bamsefar
"En mening på Internet kan tolkas på 1000 olika sätt."
Det är 380 till 400 volt mellan 2 faser. Mellan varje fas och nolla är det 230-240 V. Det är tillåtet idag att ha olika uttag i samma rum med olika faser. Det är också idag tillåtet att dra dessa faser i samma rör, vilket det inte varit tidigare, så där hade jag inte riktigt hängt med i dom nya EUreglerna. Och slutstegen tar 3000W/st. Jag såg fel i manualen. Men den effekten tar dom vid max belastning med 2 ohmshögtalare. Wilsonhögtalarna har en impedans på 4 ohm, så då bör maxeffekt som dom tar hamna på lite över hälften av 3000W. Ljudmässigt, så har jag inte provat själv, men jag vet andra som har gjort detta att blanda 2 faser i anläggningen (gäller ej 2 eller 3 fasanslutna skiljetrafos) med mindre lyckat resultat. Och jag vet också dom som har provat riktigt stora skiljetrafos och upplevt att dom har begränsat anläggningen. CH är en av dom. Han är i Norge över helgen, så det går inte att fråga honom om detta förrän i nästa vecka. ML 33 och 33H har inbyggda nätdelar som tillverkar ny ström ala Powerplant.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 15:18:44
|
quote:
Om du ska köra skiljetrafos till anläggningen, så räcker inte dessa trafos till något av slutstegen. Det blir en dynamikbegränsning om man kör en skiljetrafo till max mättnad. Snacka med Olle på Hificonsult om detta. Han kan den biten. http://www.hificonsult.se/
Hmmm, ja det finns nog risk för det om trafon drivs till mättnad. Jag har dock ingen erfarenhet av den typ av störskyddstrafos som Bamsefar hänvisar till så jag kan helt enkelt inte göra någon bra bedömning ...
Vad jag däremot har upplevt, är att den Ultimate Outlet som jag använder mellan väggutaget och mitt Levinson-steg, verkar vara dynamikbegränsande i vissa fall. Det kan visserligen vara helt psykologiskt men jag tycker mig kunna höra att t ex basen blir "slöare" med OU:n inkopplad. Av denna anledning så misstänker jag att även en störskyddstrafo skulle kunn vara dynamikbegränsande för ett så pass kraftigt slutsteg som Krell. Anledningen till att jag ändå använder en OU till mitt Levinson-steg är att jag slipper en del av det spikar och det brus som finns på nätsspänningen, även om jag inte får den bästa dynamiken. Dynamiken är dock marginellt sämre, vad jag upplever med OU: inkopplade ...
Sen är det förstås som Bamsefar också säger, att det faktisk tillverkas kraftigare störskyddstrafos än de som ELFA saluför. Men en tillräckligt kraftig störskyddstrafo så kanske inte dynamikbegränsningen är något problem?
En länk som kanske kan vara intressant i detta fall är http://www.svalander.se/nfilterp.htm
quote:
Menar ni att jag måste säkra upp kåken till 35A? Den går på 16A idag och jag hade tänkt säkra upp den till 20A eller 25A. Vad tycker ni?
Mikael2,
20 A eller 25 A kan kanske vara lämpligt i ditt fall , men om jag var du så skulle jag prova mig fram. Tänk bara på att anlita en elektriker! Att byta huvudsäkringarna till kraftigare säkringar betyder oxå att den fasta delen av elräkningen blir dyrare, i.a.f med vissa el-leverantörer ... Jag har uppsäkrat till 20 A i mitt hus (hade tidigare 35 A). Servissäkringarna ligger på 65 A vilket innebär att jag kan uppgradera till 65 A om jag har behov. Jag klarara mig dock väldigt bra på 20 A trots att jag har en hel del kraftig utrustning, dock inte lika kraftig som du
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 15:29:43
|
quote:
Jaha, det var ju typiskt att jag skulle öppna Pandoras box eller vad det heter, kanske "Can of Worms"?
Hmm en hel del att tänka på alltså. Jag tackar för svaren Bamsefar och Jorma. Rent spontant som jag tolkar det blir det 2 stycken 16A linor att börja med i alla fall.
Menar ni att jag måste säkra upp kåken till 35A? Den går på 16A idag och jag hade tänkt säkra upp den till 20A eller 25A. Vad tycker ni?
Om du brukar köra volymen i botten, så kanske det kan behövas 35A. Men annars klarar du dig med mindre. Jag har 20A in och har kört ett ML333.5 med gasen i botten och det klarade sig vad det gällde säkringar. Det är ett stereoslutsteg som lämnar uppåt 1400W/kanal ut i 2 ohm. Och jag körde den på en 10A snabb (b-klass) automatsäkring. Säkringen löste ut vid uppstart om jag hade för bråttom efter att jag hade satt den på standby, men om jag väntade ett par minuter så höll det. Men det kan bli problem om man strtar bastun och har spisen och ugnen igång samtidigt. Då har huvudsäkringen löst några gånger. Men bara på vintern när elvärmen har varit igång också. Själv har jag precis dragit fram en 2,5mm2 kabel från egen säkring till vardera apparat. Just nu en cdspelare och en stereoförstärkare, men framöver blir det Advantage S250X monoblock som också ska varsin matning. Och jag har inga grenuttag eller vägguttag utan har drgit dom hela vägen till vardera apparat. Tv, parabol och video kör jag på en egen matning också med 2,5mm2, men där använder jag ett grenuttag till hela kalaset. Men jag använder samma fas till alltihop, pga att jag rensat en fas från allt som kan störa ljudet. Alla vägguttag, kyl, frys och belysning går på dom övriga 2 faserna.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 15:37:13
|
quote:
20 A eller 25 A kan kanske vara lämpligt i ditt fall , men om jag var du så skulle jag prova mig fram. Tänk bara på att anlita en elektriker! Att byta huvudsäkringarna till kraftigare säkringar betyder oxå att den fasta delen av elräkningen blir dyrare, i.a.f med vissa el-leverantörer ... Jag har uppsäkrat till 20 A i mitt hus (hade tidigare 35 A). Servissäkringarna ligger på 65 A vilket innebär att jag kan uppgradera till 65 A om jag har behov. Jag klarara mig dock väldigt bra på 20 A trots att jag har en hel del kraftig utrustning, dock inte lika kraftig som du
Vid en uppsäkring kan det bli nödvändigt att byta ledning mellan mätarskåp och husets elcentral. Det är ett mindre bekymmer om dom sitter på samma plats, men som i mitt fall så är det ca. 15 meter mellan do, då dom siter i varsin ända av huset, då blir det lite mer jobb och kabelåtgång.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 18:12:00
|
Det har suttit 35A huvudsäkringar tills vi gick över till fjärrvärme och säkrade ned till 16A. Det skall inte vara några problem att säkra upp men det kostar lite pengar. Det brukar gå någon huvudsäkring då och då som det är nu så det är lika bra att säkra upp rejält.
Sammanfattning Om jag vill ha 2 st 16A ledningar på 2 proppar på samma fas, måste jag alltså säkra upp till 35A? Måste jag då alltså ta 2x16A från 2 faser om jag har 25A i kåken? Har jag förstått nånting öht? Det är ingen större extrakostnad, ca: 1000:-/år om jag jämför 25A och 35A så det kanske är lika bra att ta 35A direkt.
Jag kör sällan på några höga volymer men det skulle vara pinsamt om säkringarna skulle gå när jag skall dema för någon eller vill spela högt någon gång. Nu har jag inte kört Krell 5 kanaler förrän nu i dagarna och har inte hunnit testa så mycket. Det är en stor nackdel när man som jag har tv'n i anläggningen och ungarna skall se allt skräp på den. När det är min tur så är det för sent och ungarna skall sova och jag får spela på låg volym
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 19:56:55
|
Se där, jag är inte helt obildbar på det elektriska alltså Jag tackar alla för utbildningen. Jag skall börja med ledningarna så avvaktar jag med SST. Huvudsäkringen går när frun kör på med tvätt/torktumlare och drar igång bastun på samma gång som hon bakar en sockerkaka och då får jag på skallen för att grejorna inte håller
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 22:23:13
|
Om jag har fattat det rätt med el in i hus och lägenheter så är det 3 faser dvs, om du som nu har 16A in är det =3x16A "ut ur skåpet". så om du uppgraderar till 20A så får du 3x4A mer att leka med dvs ca 2700w extra och vid uppgradering till 25A således 9x3A vilket borde ge över 6000W extra att leka med.
Där av tror jag att du klarar dig utmärkt på 25A, men det är ju bara att räkna ihop hur många W allt i huset drar totalt som kan tänkas vara igång samtidigt. För 20A blir det med "min" matte/ellära över 18000W fast tänk på att ungn mm drar i 3 faser (tror jag).
Jorma skulle kanske kunna bekräfta om det förhåller sig så och samtidigt ge en lite mer proffesionell förklaring , det skulle i vart fall jag uppskatta
//Magnu |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 23:25:18
|
Hej Magnus!
Som nyutexaminerad expert på ellära säger jag följande
Jag tror också att jag klarar mig utmärkt med 25A men... Om jag vill ha 2x16A på samma fas som Jorma rekommenderar så måste jag upp i 35A.
Om jag splittar det på 2 faser så klarar jag mig med mindre, helt riktigt mag.
Jag citerar Jorma
quote: Jqag tror inte det är så lyckat att köra anläggningen på olika faser. Att köra slutstegen på olika faser betyder att man får en nivåskillnad på 380 till 400 volt mellan dom olika delarna i anläggningen. Och det är inte så bra vare sig ljudmässigt eller säkerhetsmässigt.
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/02 : 23:41:42
|
Jag kanske också får min examen snart.
Så är det nog det hänger ihop nu börjar jag fatta, tror jag
Men tex ungnen går ju på 3faser fast man kanske inte behöver plocka dom 3 från alla tre inkommande utan kan dra dom från övriga på nått sätt. Kan Jorma förtydliga lite här så skulle det vara snällt, skulle vara kul att förstå det här hyfsat.
Mvh //Magnu |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 01:47:17
|
quote:
Men tex ungnen går ju på 3faser ...
mag,
Med risk för att börja tangera gränsen för off-topic så tänkte jag göra ett försök att förklara ... om jag nu lyckas omsätta min ringa kunskap om (starkströms) ellära till något pedagogiskt ...
Alla spisar (jag förutsätter förstås att ungnen som du pratar om är monterad i en spis) går dock inte på 3-fas. Oftast kan man välja att koppla en spis för antingen 1-fas eller 3-fas. Hur man gör detta brukar framgå av en liten lapp på baksidan av spisen. För att enkelt kontrollera om din spis (eller ugn) är inkopplad som en 1-fas spis eller en 3-fas spis så kan man titta i el-centralen. Där bör det framgå av el-centralens förteckningen över säkringar, om spisen använder en eller tre faser.
Anledningen till att en spis vanligtvis går att koppla om från 1-fas till 3-fas eller tvärtom, är att man i olika fall vill kunna sprida effektförbrukningen för en spis över alla tre faser. Detta eftersom spisen är en av de apparater som generellt konsumerar mest effekt i ett hushåll (undatag är förtås hushåll där man använder massor med Krell-slutsteg ). En annan anledning är att vissa hus, eller framförallt lägenheter inte har tillgång till 3-fas. Att sprida effektförbrukningen över de tre faserna ger dock den effekten att spisen drar mindre ström per fas än den hade gjort vid 1-fas drift. Vid 1-fas drift så koncentreras all effektförbrukning till en enda fas vilket gör att man behöver en större säkring i elcentralen, samt kraftigare kablage, eftersom det krävs mer ström! Den totala konsumtionen, d.v.s summan av effektförbrukningen blir dock vanligtvis den samma i båda fallen.
quote:
... fast man kanske inte behöver plocka dom 3 från alla tre inkommande utan kan dra dom från övriga på nått sätt.
Jag kanske inte riktigt förstår vad du menar? I så fall får du usäkta mig ... men i ett hus med inkommande 3-fas så finns det helt enkelt bara tre faser att tillgå, oavsett hur många säkringar som finns i el-centralen. De tre faserna kallas L1, L2 och L3 (brukar även kallades för R, S, och T). På var och en av dessa tre faser så finns det sedan ett antal säkringar grupperade/fördelare. Det är dessa säkringar som sitter i el-centralen och representerar t ex belysning eller el-uttag för olika rum i ett hus. Elektrikern's uppgift är att försök fördela dessa säkringar så att lasten från dem fördelas så jämnt som möjligt över de tre faserna. En spis eller ett bastu-aggreagat (eller ett Krell-slutsteg ) som är väldigt effektkrävande vill man kanske av naturliga skäl fördela över de tre faserna för att få så jämn symetri mellan faseran som möjligt.
För att återknyta till det problem som Mikael2 har beskrivit så är det kanske inte så lättlöst som man tror. Precis som Jorma påpekar så är det oftast inte bra att ansluta hifi-utrustning tillhörandes samma anläggning till olika faser. I vissa fall fungerar det utmärkt och i vissa fall kan man få problem. Det faktum att faserna ligger 120 grader förskjutna i förhållande till varandra kanske oxå påvekar kvalitén negativt (gissning?). Personligen fick jag en del problem med ground-loops när jag anslöt olika delar av min anläggning till olika faser. Jag är dock ännu ej säker om det var just fas-problematiken som orsakade jord-slingorna än om det var något annat. Hur som helst försvann jordslingorna när jag kopplade all utrustning till en och samma fas. I Mikael2's fall så skulle jag nog rekommendera att prova båda alternativen. Jag tror dessutom att det skall spelas ordenligt KRAFTIGT innan en huvudsäkring på 25 A går sönder, även om det gäller riktiga "monsterslutsteg". Är säkringen dessutom av termisk typ och av trög modell så klarar den högre strömmar är 25 A ...
Edited by - neriks on 2002/08/03 01:49:4 |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 10:13:48
|
Hmm neriks nu blev jag konfunderad igen.
Kan jag ha 2x16A ledningar på samma fas fast jag har 25A huvudsäkring?
När jag tänker efter så skall det inte vara några problem utan det är väl bara det att det är huvudsäkringen som löser ut istället för mina 16A proppar i skåpet vid extrem belastning? Är det tillåtet att ha det så eller?
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 11:38:08
|
quote:
Hmm neriks nu blev jag konfunderad igen.
Kan jag ha 2x16A ledningar på samma fas fast jag har 25A huvudsäkring?
Jajamensan! I el-centralen sitter säkringar med mindre märkström än huvudsäkringen, för att skydda olika delar av en el-anläggning. Detta eftersom vissa delar är dimensionerade olika när det gäller t ex effektuttag (klenare kablar, klenare uttag o.s.v). Märkströmmen för alla säkringar som sitter på en och samma fas är dock totalt den samma som märkströmmen för huvudsäkringen (blev det ännu krångligare nu? ).
quote:
När jag tänker efter så skall det inte vara några problem utan det är väl bara det att det är huvudsäkringen som löser ut istället för mina 16A proppar i skåpet vid extrem belastning? Är det tillåtet att ha det så eller?
Precis!!! Det är tyvärr så primitivt . Du anses härmed som expert på området
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 11:39:55
|
quote: quote: --------------------------------------------------------------------------------
... fast man kanske inte behöver plocka dom 3 från alla tre inkommande utan kan dra dom från övriga på nått sätt.
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kanske inte riktigt förstår vad du menar? I så fall får du usäkta mig ...
Inte jag heller
Man tackar för svaret nu klarnar det ytterligare lite. Jag förstod dock att ungnen drar samma mängd A vid 3-fas drift som vid 1-fas (tex 9A vid 1-fas borde bli en förbrukning på 3(x3) i 3-fas. Men spisar kan dra en himmla massa (om man nu kör med alla plattor och ungn på samtidigt som man lyssnar på musik) löst räknat bortåt 5-6000W. Då borde således en spis kunna dra 3x8A då har man ju redan "snott" 8A från varje fas vilket bara lämnar 12A kvar per fas vid 20A och 17A vid 25A. eller har jag missat nått nu igen (exemplerna gäller då Mikales fall). Nu kan man ju undra hur ofta Mikael kör med hemmabion för fullt och dessutom håller på med storkock .
Mikael glöm inte att dina högtalare är på 4 Ohm vilket leder till att din max furbrukning på stegen blir runt 4000W och inte 8000W, om dina andra högtalare är på 8 Ohm halveras förbrukningen på din KAV ytterligare en gång.
Ska dra lite el hemma själv (nja en elektiker får koppla ihop det) så då tänkte jag dra en 16A och en 10A till sterion samt en 10A till projjen (maxar på 540W så så fånigt är det inte). Men det blir ju svårt att dra 10A + 16A ur samma fas till sterion då jag bara har 16A in i lägenheten, är det då bättre att bara ha ett 16A uttag till rasket , räcker förmodligen gott och väl, men jag trode det var bättre att skilja slutsteg från övrigsterio utrustning.
en snurrig
//Magnu |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/03 : 12:24:18
|
En ugn/spis som går att koppla i 1 till 3 faser, kopplar man till 3 faser för att dels få ut högre effekt. dels bättre fördelning mellan faserna, då en snedbelastning kostar mer med samma effektuttag. En tvättmaskin som går att koppla om används normalt sett bara 2 faser. Man kan ta ut högre effekt och maskinen tvättar snabbare än om man kopplar den som på en fas. Enda anledningen till att koppla en spis eller tvättmaskin eller annat som går att koppla om är om man bor i en lägenhet, där det inte finns mer än en fas framdragen. Kabeln som jag har dragit fram en separat till varje del av anläggningen är en 2,5mm2, som inte nödvändigtvis måste säkras med 16A. Jag har säkrat kablarna till slutstegen med 10A, och den till Cdspelaren och till Tv,n med 6A vardera. Anledningen till att jag ändå drar en 2,5mm2 kabel är att då ligger det ingen begränsning i transienttopparna i kabeln. Säkringarna som jag använder är snabba automatsäkringar (klass B). Och anledningen till att köra så små säkringar som möjligt och att använda snabba är att om det händer något i anläggningen, så blir skadan mindre ju snabbare säkringen löser ut. Och automatsäkringar begränsar inte strömmen så som en liten smältsäkring gör. Smältsäkringar har en tunnare tråd som blir varmare ju mer man belastar den. Och den ger också en begränsning i topptransienterna. Automatsäkringar arbetar på ett annat sätt och ger inte denna begränsning över kontakterna, även om man väljer en liten eller snabb. Och jag skulle tro att det räcker att säkra av med 10 A säkringar i Mikael 2,s fall till vardera slutsteget. Och om man drar fram en grövre ledning, vilket jag rekomenderar, så är det enkelt och billigt att senare byta upp sig i säkringsstorlek. (under hunralappen/säkring).
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/03 12:25:4 |
|
|
Topic |
|